dikke pony, hoe dunner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

dikke pony, hoe dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 07:40

Ik ga dus een D-pony van een meisje bij mij op stal huren, omdat zij echt te weinig tijd heeft, en nu al helemaal met haar nieuwe werk.
Ik had alleen een vraagje, pony is heel erg dik, en ze loopt ook een beetje moeilijk omdat ze nauwelijks meer bereden wordt en hele dagen in de wei staat. Het is een Z dressuur pony, dus lopen kan ze zeker wel. Ze staat nu dus zeg maar stil (2x half uurtje per week loopt ze, naja en dat is ook niet echt rijden) en ik gooi dr nog wel eens los door de week en ff flink opjagen.. Maar nu mag ik dus ook gaan rijden.
Hoe moet ik het aanpakken zodat ze veilig dunner wordt? Scheve mond


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:49

Beginnen met veel stapwerk, tijdens de stap al wel wat enigszins aan haar vragen *niet te veel* en afentoe een drafje tussendoor.
Als ze helemaal geen conditie heeft zal ze in het begin na zo'n 20 minuten matig werken *veel stap, overgangen stap/draf en stukjes draf* al wel aardig bekaf zijn.
Van hieruit gaan opbouwen.

En de dag erna niet stilzetten, omdat ze niets meer gewend is heb je kans dat ze sneller spierpijn krijgt, dus de dag erna eventueel een simpel stapritje houden, OID.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:30

Sily schreef:
Beginnen met veel stapwerk, tijdens de stap al wel wat enigszins aan haar vragen *niet te veel* en afentoe een drafje tussendoor.
Als ze helemaal geen conditie heeft zal ze in het begin na zo'n 20 minuten matig werken *veel stap, overgangen stap/draf en stukjes draf* al wel aardig bekaf zijn.
Van hieruit gaan opbouwen.

En de dag erna niet stilzetten, omdat ze niets meer gewend is heb je kans dat ze sneller spierpijn krijgt, dus de dag erna eventueel een simpel stapritje houden, OID.

Naast bovenstaand pony ook terugzetten in voer. wel erop letten dat ze voldoende voeding binnenkrijgen, maar daar ben je veel sneller dan veel mensen denken. Denk hierbij aan 2/3 van het krachtvoer wat ze nu krijgt. Hooi/ruwvoer liever niet of heel minimaal minderen, dat is belangrijker voor een paard dan krachtvoer.
Uiteraard moet je goed naar je paard/pony blijven kijken, dat ze niet te mager wordt. Ribben goed voelbaar maar niet zichtbaar is over het algemeen een goede maatstaf.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:00

Zo'n pony heb ik ook gereden (maar die was geen Z, maar M). Ik heb het toen gewoon heel rustig opgebouwd, eerst elke dag een paar minuten stappen, en dat gewoon steeds verder opbouwen. Lachen

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:26

ik heb ook een dikkertje. Ze moet nodig op dieet maar ik heb niet iedere dag tijd om der te rijden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers