Weet jij dit misschien, Nimber (of natuurlijk iemand anders)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-01 09:59

waar ik objectieve info kan vinden over tandheelkundige ´dingen´, zoals vullingen etc. Of waarschijnlijk weet jij dit wel, wat zijn gemiddeld de kosten van vullingen (porcelein, amalgaan of goud) want volgens mijn tandarts zijn witte vullingen niet geschikt voor vier vlaks vullingen dus heb ik nu een amalgaan maar dit staat heel erg ranzig, het lijkt wel of ik een rotte kies heb ofzo. Hoe zit het dan met goud, is dit ook niet sterk genoeg... Zo´n grijze vulling vind ik dus echt niet kunnen brrr. Schaam me dood. Verward Boos! Boos! Boos! Huilen Huilen Huilen Huilen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roos op 2001-04-19 11:01 ]</font>


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 11:53

Ha ik ben bang dat je tandarts gelijk heeft.
een 4 vlaks betekend de kanten van een vulling dus voor/boven en achterkant en dan ook nog een zijkant van je kies als je een 4 vlaksvulling hebt gaat ie vaak iets onder de tandvleesrand.
de enige nadelen van een zilverevulling is dat ie lelijk is.
aan wit zit wat meer nadelen hoe groter de vulling hoe groter de spanning de witte wordt uitgehard met een lamp en krimpt iets.
Hierdoor krijg je bij de wat grotere vullingen last van spanning op de kies=kiespijn. Ook worden de randen wat onzekerder en krijg je daar eerder gaatjes omdat ze wat krimpen.
Bovendien lekt een vulling dus waardoor je erg veel last met warm en koud gaat krijgen.Soms doet men het wel als het al een dode kies is en er binnekort een kroon overheen gaat.
Indien het niet onder de tandvleesrand gaat doen wij het nog wel eens. witte vullingen hebben ook een minderlange levensduur.

Goud of Porcelein doen wij zelf niet meer je moet hiervoor namelijk een boel werk en geld aan besteden voor iets wat veel makkelijker opgelost kan worden met een witte vulling.
Porcelein en gouden inlays zoals dat heet kunnen namelijk alleen gemaakt worden op plekken waar ook een witte vulling gemaakt kan worden.

Misschien is een kroon wat voor jou?
wel even een uitgave maar sommige tandartsen geven er zelfs 10 jaar garantie op.
wbt de prijzen: wanneer je een officiele tandarts hebt werkt hij via codes die zijn vastgesteld in de wet waardoor niet de ene tandarts duurder kan zijn dan de ander. alle prijzen voor alles staat vast.
hooguit kan jouw tandarts goedkoper zijn dan het hoort maar dat is dan omdat (zoals wij ) je geen kosten rekend voor dingen als een vulling bij een controle gladmaken etc.
Ook ligt het aan het materiaal wat je gebruikt een amalgaam is altijd goedkoper dan een composiet(wit) en daar zit een onderlaag bij in terwijl die bij het wit er nog weer op komt.

site's zijn oa http://www.nmt.nl das die bond van tandartsen en http://www.tand.nl
groetjes
Kim

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 12:04

mmmm ik heb bijna alleen witte vullingen, best veel.
Dat betekend dus dat ik eerder weer terug moet... Dan maar liever een paar grijze (is toch alleen achter in mijn mond)...
Ik heb ook ALTIJD gaatjes "snik" de boel is al een keer 'opgevuld' maar hellupt niet.
*snik* grrrr

:evaw:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 12:13

ik heb in mijn tanden witte, en in mijn kiezen gewoon grijze.
Tja, heb ook heel veel vullingen, vooral boven (schijnt dat ik met mijn mond open slaap).
Vorige keer was mijn tandarts zelfs trots op me, maar 3 gaatjes (normaal een stuk of 7) Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 12:52

Nou ik heb van zo'n ouderwetse giga-last gehad. Vooral toen het vroor! Echt onwijze pijn. Later bleek er een scheur in die kies te zitten.
Er zit nu en vrij grote witte vulling op, die was iets overvloedig met opzet. Maar vorige week tijdens een dropje is er een deel afgebroken. Hopelijk geldt er garantie.


Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-01 13:22

hmmm, die vulling van laatst is vervangen want ik had hele erge kiespijn doordat bleek die vulling was afgebroken. Maar hij zit alleen boven op mijn kies, niet aan de zijkant en mijn tandarts zei dat witte minder hard waren en dan teveel op hun donder kregen. Nu heb ik dus een heel grauw vlak op mijn kies. Boos! Die kroon die ik vorig jaar heb gehad lijkt trouwens aan de bovenkant te wijken (ruimte tussen kroon en tandvlees) maar zit helemaal achterin dus ik heb er in feite geen last van. Ik heb gelukkig praktisch nooit gaatjes, maar het schijnt ook dat wanneer je hele witte tanden hebt deze minder sterk zijn dan niet zulke witte (mijne zijn wel soort van wit maar niet echt, snappie?) Is er nog iemand die tips heeft tegen thee aanslag, behalve polijstsen? Je zou eigenlijk moeten kunnen spoelen met javel, helpt bij aanslag op het servies ook maar lijkt me niet echt gezond. Lekker spoelen met glorix *LOL* *LOL* *LOL*

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 19:39

rook je? tegen 1 sigaret kunnen 3 keer poetsen en 5 keer spoelen met whitnings niet tegen op (serieus) teergeef een hele nare aanslag die in de porien van je glazuur trekken en dat krijg je er niet uit ook niet met bleken alleen door schuren dan schuur je dus een stukje glazuur weg als je dat vaak genoeg doet krijg je dus weer last met warm/koud....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie