Wie herkent dit: paard is gevoelig aan zijn manen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

Wie herkent dit: paard is gevoelig aan zijn manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 21:51

Ik heb een merrie staan die heel gevoelig wordt zodra je aan haar manen zit, en dan bij de manenkam, dus waar de manen uit de huid komen zeg maar. De manen zijn niet wit, het is zo'n 10 cm. van het zadel omhoog, dus er drukt ook niets op, maar zodra je haar hier aanraakt wil je ze bijten en wordt ze nijdig.

Ze heeft geen pijn, want als je doorgaat stopt ze vanzelf en ze toont geen tekenen van pijn, maar wel van irritatie.

Aan haar manen en huid is niets te zien.

Wie herkent dit ?

Singlefooters Nederland
Paard & Ruiter natuurlijk in balans
Barefoot boomloze zadels & Bitloze hoofdstellen


Sietske Nobel
http://www.singlefooter.nl" target="_blank



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:20

Mijn merrie probeert je bijna te vermoorden als ik probeer manen te trekken of als ik met borstelen er per ongeluk een haartje uittrek.
Sommige paarden zijn nou eenmaal veel gevoeliger aan de manen dan andere paarden.
Ik probeer de inplant van de manen soms wat te masseren, dat helpt wel iets. Maar ze houdt haar hele hals dan gespannen.

strandloper

Berichten: 39
Geregistreerd: 28-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:06

Ik heb een 10 jarige merrie en heb in het verleden ook veel problemen gehad met de manen. Op 3 jarige leeftijd heb ik haar beleerd en als er maar een haartje onder de sjabrak zat dan bokte ze me er gemeen af. Manen borstelen lukte in het begin ook niet, ze werd er agressief van.

Ik ben in het begin begonnen met aaien over en door de manen Daarna met borstelen met een zachte borstel en langzaam steeds verder te gaan, inmiddels kan ik al een paar jaar zelfs de manen met een kammetje borstelen.

De manen trekken is er nog steeds niet bij, maar de manen knip ik gewoon korter en werk ze dan nog wat bij met een uitdunmesje.

Maar ik heb maar gewoon geaccepteert dat ze extreem gevoelig is in de manenkam. Maar borstelen e.d. gaat nu prima zonder dat ik haar irriteer.

En het probleem met de haartjes onder de sjabrak heb ik opgelost door gewoon de haren voor het zadel weg te knippen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:26

Is het alleen op dat plekje of op de hele manenkam? Bij ons zijn ook paarden op stal bij wie, net als hierboven al staat, de manen niet getrokken kunnen worden. Ze laten het echt niet toe, wat je ook doet...

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:31

hihi di van mij trekt ook heel fel weg als ik zijn manen kam vooral aan zijn oren is hij heel gevoelig maar dat is best wel normaal denk k Knipoog

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:27

mijn paard ik ook heel gevoelig aan zijn manen geweest. maar als je het zachtjes opbouwd en met beleid probeert dan zal de merrie het wel beter gaan doen.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Happy16, Kruidz, marga1, Nancy01 en 59 bezoekers