Te snel een paard kopen (en dus weer moeten verkopen?)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Te snel een paard kopen (en dus weer moeten verkopen?)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 19:59

Ik heb het idee dat mensen tegenwoordig denken dat hoe sneller je een paard/pony hebt hoe beter het is, terwijl dat dus best vaak misgaat. Denk daarbij bv aan bokkers. Tuurlijk, ik zou ook liever vandaag een super pony hebben dan morgen, Niks persoonlijks banketstaaf bedoeld hoor, maar ik vraag me af of het in de paarden-kopen business ook geldt: Hardlopers zijn doodlopers??

Zou het niet veel nuttiger zijn voor beide partijen als er eerst een proeftijd afgesproken werd oid? Zou dat niet enorm schelen aan 'achteraf niet klikken' enzo?

Dus vraag aan de bokkers: Hebben jullie de ervaring dat lang zoeken en heeel kieskeurig zijn uiteindelijk beter beviel dan snel op het eerste gezicht iets kopen?
Of ben ik nou weer een ongelooflijke leek op pony/paard-koop gebied?

Ben wel erg benieuwd. Wieweet hebben jullie nog tips zodat ik als Iwaldo oud en grijs is en ik zelf iets wil kopen, (en misschien ook oud en grijs ben Haha!) er eens aan kan denken. Lachen
Laatst bijgewerkt door Laura op 22-01-02 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:07

Ik denk zeker dat een proeftijd verstandiger is, je weet immers nooit hoe het uitpakt als het paardje in een andere omgeving staat.
Spot was het eerste paardje waar we gingen kijken, ook verder nog niet geinformeerd, was meteen raak. Is goedgegaan dus, maar het helpt ook dat we de handelaar waar we haar van kochten kennen.
Megan krijgen we wel eerst op proef, ik weet niet hoelang eigenlijk. Kan me ook niet voorstellen om het zonder proefperiode te doen eerlijk gezegd, is wel zo'n grote gok en eigenlijk is er maar een kleine kans dat juist dat ene paardje dat je nauwelijks kent de 'ware'zou zijn.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:07

mmhh, ja ik wacht ook liever wat langer en weet dan zeker dat DAT het paard is. maarja dat is nu makkelijk praten want op het moment zelf wil je het altijd zo graag, dan is het hoe sneller hoe beter.
Wel lijkt het me alpsolute geen luxe om een proefperiode van desnoods 2 weken te vragen. In 2 weken weet je al voor een groot deel of jij en het paardje een fijn leven tegemoed gaan..
dus inderdaad misschien iets geduldiger zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:07

volgens mij heb je groot gelijk Knipoog en ga aub niet af op de kleur, die fout heb ik ook gemaakt , ging alleen voor zwart en zeker niet voor bruin, nu heb ik een vos Knipoog gewoon letten op de bouw !

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:14

ik heb bij mij eerst pony proeftijd gehad, in de proeftijd werd hij gekeurd en dus afgekeurd...dus die ging terug..
nu, ong. 2 maanden later, heb ik weer bijna een paard. maar nu heb ik er een paar weken over nagedacht en besloten het te doen. vorige keer kwam hij dus meteen de dag nadat ik hem had gezien, maar toen was hij nog niet ingereden dus kon ik toch niet echt weten of ik hem leuk vond. maar oke, morgen wordt mijn nieuwe liefde gekeurd, dus duim allemaal voor me please...
hier heb ik dus wel lang over nagedacht.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:17

Ik denk dat je daar heel goed gelijk in kan hebben. Ik heb nu een soortgelijk probleem met mijn paard.
Eigenlijk had ik een ander paard gekocht, mondeling, en op het laatste moment zag de eigenaar toch van de verkoop af. Omdat ik me er zo op had ingesteld dat er weer een paardje kwam -en omdat Isabeau anders alleen zou staan- heb ik Kaptein gekocht.
Misschien idd niet mijn eerste keus, maar vond hem toen best leuk. Achteraf blijken we toch niet zo'n goed team te zijn (heb ik ook topic op VMR gestart) en dub ik er over om hem te verkopen.

Ik denk idd als je lang zoekt en zeker een proefperiode afspreekt dat je dan beter weet wat voor vlees je in de kuip hebt!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:18

Waarom gebruik je namen in dit topic? Dat slaat toch nergens op! Weet je de redenen waarom de ponies weer weg gingen?

Blijkbaar niet!!
Ik wel namelijk: De pony van nathalie bleek namelijk zwakke voorbenen te hebben en de eigenaren hadden haar niet verteld dat ze speciaal beslag nodig had van 400 piek per keer! Misschien wilde nath er wel houden maar konden ze het niet betalen?????

En die jameela van sunny werd afgekeurd, tja dan houd jij m ook niet he???? Of zou jij een afgekeurde pony/paard willen hebben????
Nou ik niet dus ik zou hetzelfde gedaan hebben!

Je moet eerst eens wat beter lezen voordat je mensen beschuldigingen naar het hoofd gaat slingeren!
Denk je dat shalane en nathalie het niet moeilijk genoeg hebben om weer afscheid te moeten nemen van die pony's? Waarschijnlijk wel hoor!

Je had dit topic ook best kunnen maken zonder namen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 20:22

Okay, je zin. Overigens ben ik wel zo netjes geweest om de betrokken even te Pben over dit topic en toestemming te vragen. Maar dat terzijde... als jij nu je berichtje ook even wil wijzigen?

Over beter lezen gesproken: Ik beschuldig niemand en vraag me met dit topic dus juist af of een proeftijd of zoiets deze koop-problemen zou verminderen.

That's the question. Niks persoonlijks enkel als voorbeeld en zou graag willen weten van betrokkenen of dat in hun geval misschien zo geweest zou zijn.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:33

Haastige spoed is zelden goed geldt ook bij het kopen van paarden. Dat neemt niet weg dat het best kan dat het eerste paard waar je naar gaat kijken ook meteen het goede paard is.
Zelf hou ik niet zo van verkopers met haast. Ik vraag me dan altijd af of ze wat te verbergen hebben. In sommige gevallen is er natuurlijk echt haast bij geboden maar ik wil gewoon rustig de tijd krijgen om erover na te denken en een paar keer te gaan kijken.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:34

probeer jij ze tegenwoordig maar eens zo gek te krijgen om de pony op proef te doen. dat zijn er echt weinig die dat doen..
je hebt natuurlijk wel gelijk hoor.
maar idd, rioon had zwakke voorbenen.. tja.. zou jij haar wel gehouden hebben dan?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:34

Oke ,als je het er van te voren met hen over gehad hebt, wie ben ik dan om daar iets over te zeggen.

Ik trek me dit nogal aan omdat nath in een korte tijd een hele goeie vriendin van me is geworden.Ze komt elk weekend hier logeren helemaal vanuit eindhoven! Ik ben nu namelijk bezig een pony te zoeken voor haar en ze heeft echt superpech gehad met dr vorge pony. En is er kapot van dat riona weg moest. Die keus ligt niet altijd bij haarzelf. En als ze haar in proeftijd had gehad was ze ook weer naar dr oude eigenaar gegaan net als nu!

bij sunnylover weet ik niet of ze proeftijd of iets dergelijks had. Maar het ging mij erom dat t niet oz is gegaan zo als jij t deed voorkomen. Echt zo van: denk dan eerst na voordat je wat koopt ofzo!

Maar goed ik begrijp dat je t niet zo bedoelde dus hierbij dan mn exuses voor mn felle reactie.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:44

Denk dat je wel een beetje gelijk hebt.
Toen mijn zus een eigen paard kocht kreeg ik ook ineens de kriebels voor een eigen paard.
Eerst ging ik voor een Fell pony, toen vond ik de Fries ineens geweldig, toen ging het om een bonte of een valk en nu kom ik er steeds meer achter (ook na verschillende soorten paarden gereden te hebben) dat ik zelf een leuk sportief paardje wil van rond de 1.60. Kleur is niet zo belangrijk.
Ook hebben mensen me aangeraden om IJsco te kopen. Ik was echt verzot op dat beest maar wist verstandelijk gezien dat het niks voor me was. Een 15-jarige merrie van nauwelijks 1.40 hoog die bovendien niet echt gemotiveerd was om te sporten maar meer geschikt was voor mooie buitenritten...Als ik veel geld zou hebben, ja dan kocht ik IJsco erbij want het is gewoon een scheetje maar uiteindelijk niet mijn type paard als ik realistisch ben wat mijn eisen betreft.
Zo zie je maar, als ik in eerste instantie toch een paard had gekocht was dit iets heel anders geweest dan hoe ik er nu over denk.
Ik heb niet zo'n haast meer, ga me eerst lekker orienteren, studie afmaken, goede baan zoeken en als alles er dan klaar voor is ga ik uitgebreid zoeken naar HET paard.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:45

jamaica was de 2e die ik zag, en jawel, ik was verliefd (dat was ik op de 1e ook, die valk, maar die was niet goed).
Er is het een en ander mis gegaan, als ik het over mocht doen had ik een paar dingen anders gedaan, maar aan de andere kant....
Dat zou dan waarschijnlijk betekenen dat ik jamey nu niet gehad had (maar een andere), en dat zou ik toch niet willen, wordt elke dag gekker op die knol Lovers
Aan de andere kant had ik dan ook niet geweten wat ik had gemist, dus tja...

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 21:16

Ik heb bij Sheril ook geen proeftijd gehad, bij Witney wel, in die proeftijd is ze ook afgekeurd en teruggegaan, zeker niet omdat de combinatie niet klikte. Ik heb zelf sinds september ook heel wat Haflinger gezien en de eigenaren van Witney waren de enige die een proeftijd wilden geven. De vorige eigenaar van Sheril bijvoorbeeld, wilde het niet omdat hij dan geen controle over het paard had. Je weet niet waar dat paard terecht komt, wat er mee uitgespookt wordt en wat voor ziektes hij op kan lopen, die hij dan ook op de andere paarden zou kunnen overbrengen als hij toch terug zou komen. Hij zei wel dat ik zo vaak mocht komen rijden en kijken als ik wilde.
Ik was wel specifiek op zoek naar een bepaald paard, een Haflingermerrie met papieren en een mooi uiterlijk, ben hardstikke gek op dr, ondanks dat ze me nu flink aan het uitproberen is. Juist op het terrein van de eigenaar zul je zien hoe het paard zich normaal gesproken gedraagd, veel paarden zijn de eerste tijd toch anders op nieuw terrein.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 21:48

tsja,wat moet ik hierop antwoorden Verward

Ik had mijn pony Jameela (beter bekend als Kismo) gekocht van een soort vriendin,die bij onze stalhoudster erg bekend was.Ze zij zelf dat Jameela honderprocent gezond was,en wij vertrouwden haar.Ook vond ik Kismo erg lief,beetje liefde op het eerste gezicht dus...Onze stalhoudster vond haar namelijk erg goed,ook omdat ze haar erg goed kende.De volgende dag wees een bekende van ons erop dat Kismo een raar loopje had.Wij keken het nog even aan.Het was overigens wel een druktemaker, moest altijd in omgeving van andere pony's zijn.Toen ik Sunny een keer als eerte uit de bak haalde sprong Kismo zowat over het hek heen Boos! maargoed,onze vermoedens werden bevestigd toen wij haar boos en verdrietig lieten keuren...afgekeurd op linksachter en linksvoor en rechtsachter eigelijk veel meer dan we hadden verwacht,maar ze zou toch afgekeurd worden.Het vreemde was dat wij dat niet op hadden gemerkt bij ******** toen we haar gingen bekijken...

Bij Bogachka was het liefde op het eerste gezicht,maar die werd dan ook voor 100% goedgekeurd en op het keuringsrapport stond ook nog: "Positive aankoop"...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 22:42

Ik denk dat het al een heel eind zou opschieten als de mensen die 'verliefd' worden op 'leuke koppies' zo verstandig zijn om niet alleen (of samen met met een onwetende paps of mams) naar paarden te gaan kijken.

Dat zijn altijd weer de mensen die de grootste mond hebben als je ze tips geeft in de trant van:
* laat hem nou keuren door je EIGEN da.
* laat hem keuren VOORDAT je hem naar huis haalt.
* je hoeft niet in 1 dag te beslissen, ga nog een paar keer kijken!
etc. etc.
en uiteindelijk komen ze nog met 'brandhout' thuis.

Het kan mij niet meer zo boeien hoor vindt het sneu voor de paarden waar zo mee gezeuld wordt.



Ik heb overigens heel veel bewondering voor Joleen,
de proffesionele manier waarop zij paarden aan het bekijken is...
In 1 woord klasse! Party!!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 23:02

Sjuimpje schreef:

Ik heb overigens heel veel bewondering voor Joleen,
de proffesionele manier waarop zij paarden aan het bekijken is...
In 1 woord klasse! Party!!


Wow, ik bloos heel hard nu! Bloos Bloos Bloos Dank je wel hoor! Bloos Bloos Party!! Party!!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 23:09

Ik heb ook lange tijd gezocht, nouja lang... dan lijkt het erg lang, maar toch zeker 2 maanden elke week MINSTENS 2 pony's bekeken!

maar als je bedenkt dat we daarvoor al 4 maanden bezig zijn geweest om een stalling te vinden *eerst een wei geprobeerd te huren...* en ik zoeken, maar me ouders gingen pas meekijken, als we een stalling hadden *heel re-eel, maar toen leek dat niet! Haha! *
Ik heb heel wat paardjes gezien en op een gegeven moment had ik zoiets van: vind ik hem wel? te veel eisen? ... zoek ik verkeeerd?

En tja... toen kreeg me vader via via een adres van een haflinger ruin... klonk allemaal goed, en toen ikhem zag was ik verkocht! En hem gereden en toen was het rond: DIT was hem... en het is hem geworden! Haha! Lovers

Maar ik ken bv ook 2 kinderen en die hebben met sinterklaas hun ponies gehad en dat klikt ook... maar die hebben misschien minder eisen maar toh, ouders hebben ze uitgezocht....!

Het is maar net welke eisen je hebt en hoe hard je zoekt! Zeg je, ik neem er de tijd voor en ik bezoek er 1 per maand,... dan kan het lang duren maar als je dat zelf een fijne manier vind!

Ik vind bv ook heel knap van Joleen, zo lang dat ze er tijd voor neemt, iedere keer weer goede hoop en ik weet ook zeker dat ze haar droompaardje vind hoor!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 00:01

Sjuimpje: ik deel je mening.

Wat betreft mensen die paarden verkopen en geen proeftijd willen afspreken: Het lijkt mij toch juist prettig dat iemand je paard koopt na een proeftijd, en diegene er dus zeker van is dat het gaat klikken (okee, 100% zeker zijn kan je nooit) dan een paard verkopen en geen proeftijd willen... en dat je er dan achter komt dat dat beest een maand later weer doorverkocht is omdat het niet klikte. Ik zou als paardeneigenaar voor optie 1 gaan denk ik (als je de mogelijkheden hebt)

Ik heb in mijn omgeving ook een meisje dat op zoek is naar een pony en ik ben bang dat ze zich ook laat misleiden door een leuk koppie en 'pretentie' dat het paardje heeft, dat ze er aan voorbij gaat of het een goede match voor haar is.

Keuren zou ik denk ik altijd doen....

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 00:03

Als ik een paard zou verkopen zou ik hem nooit op proef meegeven. Weet jij veel wat er met dat paard gebeurt of mee gedaan wordt. Meerdere keren berijden hier zou geen probleem zijn, maar een paard verlaat mijn erf pas als er verkocht is. Anders zit je straks zelf met de ellende van de domheid of nalatigheid van een ander.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 00:08

Ik zou ook niet een paard op proef mee geven. Je weet nooit wat er in die proefperiode kan gebeuren.Ik zou gewoon zeggen kom maar een weekje langs dan kun je zien of het klikt tussen jullie. Mocht ik zelf een paard kopen dan liet ik hem in ieder geval wel keuren.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 00:13

Mijn paarden heb ik ook niet op proef meegegeven. Ze mochten de tijd nemen, zo vaak langskomen als ze wilden, laten keuren etc. En als het echt niet gegaan was had ik ze, na overleg, wel teruggekocht. Maar zomaar mijn paard meegeven aan vreemden, nee, dat zal ik nooit doen.
Bij een handelaar zal dat vast weer anders gaan.

Zelf heb ik ook wel eens een paar keer achter elkaar een behoorlijk eind gereden om het paard meerdere malen te zien en te rijden. Dat moet je er dan maar voor over hebben vind ik.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 00:20

Ik geef mijn paarden nooit en te nimmer mee op proef!

Ze mogen thuis langskomen om te proberen, ze mogen zelf opzadelen e.d. (ik controleer wel!!!), ook met keuren geen probleem!
Ik zal niet zeggen dat ze onbeperkt mogen langskomen, want ik heb geen zin in 2 weken mensen op de dam, dat zijn vaak enorme twijfelaars en vaak wordt het paard het dan toch niet.

Ik koop ook geen paarden terug!
Of ze moeten hem voor minder weer aan mij aanbieden Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 00:32

Ik ben ook al heel lang op zoek geweest naar een geschikt paard.
Het eerste paard wat ik in een advertentie las, was dus Pompidou.
Maar omdat t zo ver was, ben ik nooit wezen kijken.
Ondertussen wel veel andere paarden bekeken en mensen opgebelt etc.
Toen zag ik later dat Pompidou weer aangeboden werd, dus ik meteen gebelt. Ik had zo'n goed gevoel bij dat paard!!
Dus ik meteen de volgende dag heen gecrosst met mn twingootje, en toen ik haar zag, was ik gelijk verkocht.
Binnen een paar dagen stond ze bij me op stal... Lovers
(gekeurd en wel)
En wat wil ik nog meer? Een afstamming van mn favorite hengst, blauwschimmel, mooi maatje etc. Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 08:29

Ik geef ook nooit een pony mee op proef. Mensen mogen zo vaak langskomen als ze willen om te kijken maar hij blijft hier op het erf. Ook terug kopen doe ik niet. Verkocht is verkocht.
Ik heb een keer gehad dat ik een pony wilde verkopen en dat een meisje de pony eerst een paar weken verzorgt heeft. Dat was voordat de pony echt in de verkoop kwam en uiteindelijk heeft zij de pony toen ook gekocht.

Zelf koop ik ook pony's zonder proeftijd. Ik wil geen paard van een ander op stal met het risico dat er wat gebeurd.

Ik koop alleen een pony als ik er een speciaal gevoel bij heb. Of je dat nou liefde op het eerste gezicht moeten noemen, ik weet het niet.
Het betekend niet dat de pony meteen bij mij op stal staat. Ik ga meestal niet kijken bij pony's die te koop staan en soms zijn de pony's dan ook niet meteen te koop. Vaak spreek ik af met de eigenaar dat hij belt als de pony in de verkoop komt.
En het kan ook zijn dat ik alleen een foto van de pony heb gezien of een mondelinge omschrijving via de telefoon. Dat is altijd spannend.