Vakantiewerk op een stal... wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ohjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-05-04

Vakantiewerk op een stal... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 11:04

Dit is de eerste keer dat ik een schaduwaccount gebruik, ik ben een rasechte bokker, ben bij andere bokkers bekend.

Het zit zo:

Ik heb vakantiewerk afgesproken bij een stal voor aankomende zomer. Ik zou gaan lesgeven en ritten begeleiden en gewoon verdere voorkomende werkzaamheden die op een stal voorkomen.
Het was nogal wat geregel en gedoe maar ik ben een tijdje terug een dagje langsgeweest om kennis te maken. Ik heb les gegeven,een rit meegedaan, paarden gepoetst,opgezadeld etc. Dus de dingen die ik in mijn werk ook zal moeten gaan doen.
Alles ging goed en ik heb met ze afgesproken welke datum ik beginnen zou. Alles was geregeld, onderdak e.d, want ik zit intern omdat het niet bij mij naast de deur is.
Over de betaling hebben we niet echt gesproken want er zat een vriendin van me bij, vond het niet zo netjes om daarover te beginnen met haar erbij.
Gister belde ik om te vragen wat de verdiensten waren.
Ik kreeg een nogal botte reactie.

"ja dat weet ik zo niet, ik heb die papieren in huis liggen, maar ik wil jou eerst een paar dagen op proef hebben om te kijken wat je kan. Wanneer zou je komen? "

ik "blablabla ( datum )"

" Ja nou dan wil ik je toch wel in juni eerst een paar dagen op proef hebben,dan is het hoogseizoen, ik wil je eerst beoordelen voor we het over geld gaan hebben"

ik "Euh oke, ik zal even zien wanneer ik kan, want ik heb het nogal druk met school nu, met toetsweken enzo"

" Ja dat moet je dan maar even uitzoeken, ik wil dat je het liefst zo snel mogelijk komt"

ik "Oke, ik zoek het wel even uit en dan bel ik wel even terug"

Echt heel vaag, ze sprak alsof het ronduit logisch was, ik dat wel had kunnen weten.
Hoe moet ik dat nou weten ? Ik meende dat die ene dag een proefdag was, ik heb toen alles gedaan waarop ze me hebben kunnen beoordelen. Ze hebben toen helemaal niets gezegd over een proeftijd o.i.d
Het was echt zo van : Tot ziens en tot in de vakantie!
Ik kan dus helemaal in juni niet, zit alle dagen propvol met toetsweken, herkansingsweken, stage etc
Ik kan gewoon helemaal niet eerder dan die dag dat ik komen zou, anders had ik wel meer dagen werk afgesproken...

Daarbij is me nog steeds niet duidelijk hoeveel ik werken moet, hoeveel dagen achterelkaar, in het weekend, hoeveel uur etc, daar deden ze zeer onduidelijk over.

Ik weet dat het in de paardenwereld geen vetpot is, maar ik wil toch wel het minimumjeugdloon ontvangen, anders doe ik het gewoon niet, ik kan ook ander werk krijgen waar ik veel verdien, is minder leuk werk maar verdient wel beter.
Ik vond dit gewoon een leuk baantje en vond het niet erg wat minder te krijgen, maar ga echt niet voor 50 euro per week aan de gang.

Maar nu weet ik dus niet wat ik doen moet, als ik eerlijk ben heb ik er helemaal geen zin meer in zo, het liep allemaal lekker maar ik mag toch gewoon weten waar ik recht op heb ?
En daarbij hadden ze me die dag ook kunnen vertellen dat ze me eerst nog op proef wilden hebben, ik wist daar niks van, ze hadden me die dag toch kunnen beoordelen ? Je hebt echt geen dagen nodig om te zien wat je in huis hebt, in de paardenwereld weten ze snel zat of je wat bent voor de stal of niet.

Daarbij zit ik met een lichamelijk probleem en is het maar de vraag of ik het de hele vakantie volhoudt,ik ga het proberen maar weet het niet zeker, ik ben bang dat als ik dat vertel dat ze exploderen, ik kreeg er die dag dat ik er was de kans niet voor om dat te vertellen.

Waarom ik een schaduwaccount hiervoor gemaakt heb is omdat bokkers mij kennen en ook ongetwijfeld die stal kennen, ik wil geen heen en weer gepraat of geroddel. Dus vandaar dat ik geen namen noem en het zeer centraal houd, en mn eigen naam dus afzijdig houd.

Ik wil vandaag weer bellen dat ik dus tot aan de datum dat ik werken zou geen tijd heb om langs te komen, mijn opleiding gaat me voor vakantiewerk. Ben benieuwd hoe ze reageren.

Wat zouden jullie doen ? Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik het niet doen moet, ik heb helemaal geen zin, ik kan daar niet ala minute weg, het is nogal ver van mn woonplaats vandaan. Ik zit daar de hele zomer en kan niet even naar huis als het beroerd gaat. De mensen staan me niet zo aan, tenminste de manier waarop het gaat, het gaat allemaal zo moeilijk...
En om dat allemaal over te hebben voor een beetje paardjes verzorgen in de zomer ?? Dan ga ik liever weer naar mn oude werk toe denk ik...


TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:11

Ik had het ook niet meer gedaan,
jeetje wat een gedoe allemaal.
En als je er geen zin meer in hebt moet je het gewoon niet doen Lachen .
Maarja de keuze ligt bij jou ,
Succes OK dan! .

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:37

Als je het echt wilt in de paarden dan zou ik het toch even proberen, het is een harde wereld waar je je omhoog moet werken. Is het écht onredelijk kun je er nog altijd weggaan. Je moet je natuurlijk niet laten uitbuiten.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:40

jeetje wat naar..had je er zoveel zin in en dan dit..
ik vind het niet netjes van haar dat dit zo word afgesproken.
en eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje raar dat je met de kennismaking niet eens te weten kreeg van hoeveel dagen je moet werken en hoe alles in elkaar steekt,
als ik in jou schoenen stond zou ik eens brief of per telefoon even netjes vermelden dat je het niet meer ziet zitten en liever een ander baantje neemt waarin je WEL weet waar je aan toe bent !
succes!

Karaat_the_newforest op Instagram

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:46

Ik zou nog een keer bellen, en echt heel duidelijk zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Gewoon zeggen (misschien vantevoren even opschrijven) wat je wilt weten. Dan wordt het misschien een beetje bot, maar goed, zij zijn ook niet duidelijk. Gewoon om duidelijkheid vragen,dan weet jij ook waar je aan toe bent, en zij ook gelijk als het je niet aanstaat, het moet wel leuk blijven natuurlijk. Gewoon zeggen dat je in juni niet kunt, school gaat voor, klaar. Daarna zeg je dat je niets wist van de proefperiode, maar dat je wel graag nu wilt weten wat je dan verdient ná die periode. Verder nog even vermelden dat je precies wilt weten wanneer en hoe lang je moet werken, ivm een gezondheidsprobleem. En als je dat weet, kun je er verder over nadenken of je het wel wilt, want op dit moment weet je natuurlijk net niks.....
Hup, bellen! OK dan!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:35

Dit gebeurt wel vaker bij meisjes die graag met paarden willen werken en in de zomermaanden aan de slag gaan: er wordt van te voren heel vaag gedaan over de arbeidsovereenkomsten en als je dan aan het werk gaat blijk je totaal ander werk te moeten doen dan afgesproken, of onder andere omstandigheden, etc.

Pas hier goed voor op hoor! Er zijn helaas nog altijd te veel malafide personen die eigenaar zijn van kleine maneges, etc. Bepaal heel goed van te voren waar jouw grenzen liggen en blijf te allen tijde op je strepen staan, is mijn advies. Anders kan het zomaar gebeuren dat je totaal onder de voet gelopen wordt en mensen vreselijk misbruik van je maken.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:45

Ik zoou nog een keer bellen en de vragen die je hier neer gezet hebt dan meteen vragen en je niet laten afbluffen.

Ze hebben je die dag gezien, ze weten dus eigenlijk al wat je kan.
Zijn die proefdagen ook nog eens zonder betaling?
Want daar zou ik al niet eens aan beginnen, zou willen weten wat ik die dagen ging verdienen, want j hebt dan eigenlijk nog niet eens de zekerheid van een baan en hun hebben een paar dagen gratis hulp.

Gewoon bellen en vragen waar je recht op hebt, gelijk vertellen dat je een lichamelijk probleem hebt en voor jezelf opkomen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Ohjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 12:49

Ik laat ook zeker niet over me heen lopen. Daarom heb ik nu dit topic geopend, omdat ik zeker wil zijn voordat ik er middenin zit. Daarom vraag ik me dus af wat jullie zouden doen omdat ik dus weet dat er idd veel 'paardenmeisjes' zwaar gebruikt worden.
Lekker goedkoop want ze willen toch wel alles met paarden doen en zijn wel tevreden met wat minder.

Nou ik dus niet, wil gewoon van te voren alles op papier hebben, duidelijke afspraken en laat me niet als stallenveegje gebruiken, daar pas ik voor, ik heb meer in mijn mars dan dat. Ik wil werken naar niveau van mijn opleiding, stallen vegen kan elke sul.
Ik heb ze ook vriendelijk verzocht dat ik verdienen wou via contract, gewoon hartstikke wit.
Waren ze geloof ik ook al niet al te blij mee, kwamen ze aanzetten : "Ja maar we zijn zowiezo voor 5 werknemers verzekerd hoor, daar hoef je geen contract voor te hebben "
Boeit niet, ik wil een contract en anders niet.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:55

Ik heb dat ook een keer gehad. Langsgeweest om kennis te maken etc, alles leek al rond, totdat ik naar het loon vroeg. Bleek om een onkostenvergoeding van 30 euro per week te gaan. Ik heb toen met lood in mijn schoenen toch bedankt. Ik zou 3 weken intern zitten, en moest het dus meer als hobby zien dan als zomerbaantje en dat zag ik toch echt niet zitten. Toch nog een keer langsgaan om duidelijkheid te krijgen over je loon dus, en anders, jammer maar helaas, zou ik zeggen Lachen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:08

Volgens mij had ik je al gewaarschuwd...Knipoog Dit is precies de reden dat ik het over heb laten waaien, had aan de telefoon al door dat het niet goed zou komen(voor mij iig).
Ik ga voor 45 euro per week zwart niet aan het werk

Ik zou er nog eens heel goed over nadenken als ik jou was. De kans dat je eruit krijgt wat jij wil hebben is heel klein, zeker als ze zich nu al zo opstellen...
Over mijn eigen optie ben ik nog steeds erg tevreden. Baantje op een tankstation en daarnaast op mijn vrije dagen op dezelfde stal als vorig jaar aan de gang(voor niets, maar dat maakt me niet uit, heb er werk naast )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:35

Van te voren prijs / salaris afspraken maken is echt niet raar hoor, je gaat daar toch niet voor niets werken
Straks bieden ze zo'n belachelijk salaris dan is het zonde van je tijd geweest.
Ze kunnen nu echt wel aangeven wat ze in gedachten hebben, een minimum en een maximum weten ze echt nu al.
Vraag ze wat dat is er waar het aan zal liggen of wat je moet doen om het maximum te verdienen, da's voor beide kanten duidelijk


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:41

Lekker op zoek naar een andere vakantiebaan. Dat is volgens mij het enige nuttige wat je kan doen. Wanneer ze nu al zo beginnen te miemelen dan blijven ze dat doen (ook al denk je verschillende zaken goed afgesproken te hebben....)

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:38

Zou nog eens bellen en duidelijk vragen wat je wilt weten en wat je eisen zijn. En als ze het daar niet mee eens zijn: er zijn nog andere baantjes hoor!
Wel vervelend dat het zo loopt, als het goed was gegaan was het natuurlijk een stuk leuker geweest.

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:13

Ik zou ook nog eens bellen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar anders even door je ouders laten doen. Die willen ook niet dat jij heel hard werkt en daar vrijwel niks voor krijgt!
En anders ergens anders proberen. Als je al lang in de paarden zit is er naar mijn idee genoeg vakantiewerk!

Ohjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 17:34

Ik word volgende maand 20, dus mammie hoeft niet meer te helpen Haha!
Ik heb ( als het mee zit natuurlijk ) volgend jaar mijn niveau 4 diploma Paardenhouderij...
Zal vanavond weer bellen, overdag zijn ze op stal en kunnen ze me toch niet verder helpen omdat "Ze die papieren thuis heeft liggen" Knipoog

Ohjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 23:14

Heb gebeld, maar mevrouw lag al op bed ( en ik belde niet eens laat ) misschien niet lekker ofzo...
Bel morgen wel weer

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:27

Of ze werd ineens niet lekker bij het horen van je naam...Knipoog
Als die zeur belt dan ben ik er niet hoor Tong uitsteken

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:57

Je moet je niet laten afbluffen en zomaar een paard dagen voor niks gaan werken, lijkt mij dat ze daar nl. op uit zijn

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:42

Laat ze alvast een arbeidscontract opstellen en naar je opsturen, zodat je dat rustig door kan nemen. Vraag of ze (niet meer dan normaal) de proeftijd erin willen zetten, je salaris (tijdens en na de proeftijd) en je algemene werkzaamheden. Kan daar op een later moment geen onenigheid over ontstaan.
Vraag er desnoods schriftelijk om, omdat je haar telefonisch niet kan bereiken. En geef ook aan dat dit de voorwaarde voor jou is om een arbeidsovereenkomst eventueel te overwegen. Er zijn je meer aanbiedingen gedaan (lekker vaag blijven...)

Let ook goed op dat je een formulier voor de belastingdienst invult wat zij op moeten sturen. Als je dit als bijbaantje hebt (en ik geloof niet meer dan 8000 euro per jaar verdient) dan kunnen ze gewoon bruto uitbetalen.

Als ze inderdaad eromheen proberen te banketstaaf, zou ik vriendelijk bedanken! Anders werk je ook niet prettig, en dan ben je helemaal ver van huis!

Ohjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 20:32

Goed, het gaat niet meerdoor en ik moet zeggen dat het een hele opluchting is.
Ik had vanmorgen gebeld om te zeggen dat ik geen tijd had voor proefdagen.
Vroeg ze of ik aankomend weekend kon.. pinksterweekend.
Ik dat even uitgezocht maar kon door bepaalde omstandigheden ook niet, dus vanavond weer gebeld dat ik niet kon. Nou toen ging het heel makkelijk want ze zei : "Nou dan gaat het over, want ik durf niet het risico te nemen dat ik niks met je kan en ik heb nog wel meer geintresseerden..."

ik "Nou oke, jammer, ik kan het echt niet anders krijgen, ik begrijp het van uw kan t ook wel" Bloos Schijnheilig

Daar ben ik dus vanaf, zonder gezeur, ik hoefde het zelf niet te zeggen gelukkig, zou een hele opgave zijn.

Nu ben ik werkloos Haha! Maar bel meteen een volgende stal op Knipoog

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:53

Gelukkig ben je er vanaf! Maar ik had toch echt niet zoveel begrip voor hun getoond..

Ohjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 22:50

Hehe dat begrip was ook niet zeer begripvol hoor, was eerder schijnheilig bedoeld, vandaar ook die smilies erachter Knipoog

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:12

Je bent er nu zonder gezeur vanaf en het klonk toch al niet geweldig, dus alleen maar beter toch? En als je met andere stallen belt, gewoon direct duidelijkheid vragen mbt loon/contract, dan merk je aan de reactie wel of je met een echt professionele stal te maken hebt, of lieden waar je liever niet voor aan de slag gaat! Lachen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 00:36

Dat is nog eens mooi opgelost Haha!
Hoef je je niet eens rottig te voelen dat jij de boel afgeblazen hebt (indirect natuurlijk wel een beetje Tong uitsteken )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:45

Joh volgens mij had je het daar helemaal niet naar je zin gehad... lijkt mee een vreselijk mens om mee te moeten werken.
Lekker op zoek naar wat anders Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KDonna, Ubermetrics en 75 bezoekers