Zelf inrijden of laten inrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Zelf inrijden of laten inrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 16:55

Ik heb straks een paardje dat rechtstreeks van de wei komt en dus nog niets kent. Nu heb ik wel ervaring met paarden inrijden e.d. maar hoe groot is de kans dat het fout gaat Scheve mond ??

Ik zou het dan wel onder begeleiding doen maar ja .... jullie mening graag Haha!

Ow ja en heeft iemand adresjes waar ze ervaring mee hebben dat het goed gegaan is?? Liefst in ZH maar als het maar goed is *LOL*

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:03

Ik vind dat je het makkelijk zelf kan proberen onder begeleiding. Als het fout uitpakt kan je alsnog andere mensen erop zetten. succes ermee! Bij mijn pony is het ook gelukt!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:16

Ik weet geen adres bij je in de buurt, maar een goed begin is het halve werk. Beter in een keer goed, dan eerst aanmodderen en dan wegbrengen. Iets goed aanleren is makkelijker als verkeerde dingen afleren.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:40

Ik zou het ook uitbesteden en dan moet je nog heel goed opletten aan wie je het uitbesteed.

Mijn paard kwam ook rechstreeks van de fokker. Mijn toenmalige instructrice zou hem inrijden [de instructrice van de manege en daarmee ook de enige met kennis van zakenm dat dacht ik dan]. Ze was ervaren met jonge en verreden paarden en had zelf paarden opgeleid tot Z springen. En toch lukte het haar om mijn paard in minder dan 2 maanden tijd grandioos te verrijden. Vervolgens kon ik niemand vinden die mijn paard opnieuw in de africhting wilde nemen omdat mensen van de manege waar ik stond, aan iedereen aan het rondbazuinen waren dat mijn paard alleen goed was voor de slager vanwege zijn karakter. Boos!

Nu wil ik je niet bang maken hoor. Ik heb ook wel een beetje een extreem verhaal maar het is me wel overkomen. Blijf zelf niet te lang doormodderen als het niet zo lekker gaat. Kijk om je heen en orienteer je goed, vraag eens na bij je hoefsmid, voerleverancier en kijk goed rond op grote concoursen en maak daar eens wat praatjes met mensen [vinden ze altijd leuk!]
Succes!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:47

Ik kan inkomen in de reacties van de mensen hierboven, heb toen met Par ook erg getwijfeld of ik het wel zelf zou doen.

Uiteindelijk ben ik met goede begeleiding *GijsenKim van Bokt* aan de gang gegaan.

En naar mijn idee doen we het zo slecht nog niet Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:59

Als je niet bang bent na 1x vallen, kan je het best proberen Haha!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 20:02

ik ben niet bepaald bang voor mezelf maar meer dat ik evt het paard zal ver **** . Dat zou ik namelijk wel heel jammer vinden omdat het een duur en goed dressuurpaard kan worden.

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 20:02

ik bedoel dat het een duur paard was.... heb geen potentie om hem alweer te verkopen

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:04

het scheelt wel als je paard al opgevoed is of niet.....ik heb mijn paarden bij huis staan, die zijn goed opgevoed en daar beleer ik ze heel rustig, dat gaat prima. ik moet wel zeggen dat ik altijd koudbloeden heb.
maar als je een heethoofdje hebt wat nog erg veel moet leren, dan neem je wel veel risico door het zelf te doen, dan kun je het misschien beter laten doen.....(of eerst de tijd nemen om hem goed op te voeden en mak te maken)

janine36

Berichten: 162
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:29

als je m zelf inrijd , rijd ie helemaal naar jou hand en ken je al zijn knopjes..
En het is toch ook leuk om te zien hoe hij vooruit gaat *LOL*

K weet dat je bestaat, maar je hebt mij nog niet gevonden

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:37

Ik stond ook voor die keuze. Maar doordat Norita in die tijd absoluut niet vervoerd wilde worden heb ik gekozen voor zelf inrijden.
Ok het gaat (tenminste bij mij) allemaal wat minder snel. Iets waar ik alleen de voordelen van zie. Ik rijd haar in mbv deskundige begeleiding.
Van mijn kant hoor je alleen postieve verhalen. Grote voordeel vind ik ook dat je samen groeit met je paard. Had ik mijn paard naar een africhtingsstal gebracht dan had ik zelf nog niet de band gehad met mijn hittepetit dan ik nu heb.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:45

Als je de tijd, geduld en ervaring (laatste heb je, zeg je al) dan zou je het eventueel zelf kunnen proberen als je dat leuk lijkt, waarom niet?
En zeker als je er nog begeleiding bij hebt ook..

Ook is je paard echt niet verknalt als je er een keer van af valt en je dan toch bedenkt dat je het liever ergens anders laat doen Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:18

Ik zou hem geen maanden wegbrengen, gewoon een week of drie, zodat hij weet wat vooruit, terug, links en rechts is. Daarna kun je hem met begeleiding verder opleiden. De basis is gewoon heel belangrijk.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:10

Ik zou hem niet zo snel wegbrengen hoor ik wil wel graag zien wat ermee gebeurt.. laat ze liever bij jou komen als ze dat doen.
Enne ik zou een beetje kijken hoe ze alles aanpakt, hoe ze reageert op het zadel, hoe ze reageert als je eraan gaat hangen enzo en dan pas bepalen.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:12

OF iemand zoeken die er genoeg verstand van heeft die je helpt

OF naar een goede trainingsstal wegbrengen,

dat zouden iig mijn opties zijn Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 06:36

TeamSpirit schreef:
Ik vind dat je het makkelijk zelf kan proberen onder begeleiding. Als het fout uitpakt kan je alsnog andere mensen erop zetten. succes ermee! Bij mijn pony is het ook gelukt!

Als je het verpest hebt is het niet meer zo makkelijk recht te breien hoor

Ook zag ik al 'het naar je eigen hand zetten' voorbij komen. Ook dat is behoorlijk onzin want de eerste maanden hou je je vooral bezig met het voor het been maken en bij iedereen is hand HO en been GO.

Als je ècht goede begeleiding hebt zou ik het zelf doen, die kunnen ruim op tijd ingrijpen en het overnemen mocht het verkeerd gaan.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 06:44

Ik had besloten Fleur onder begeleiding zelf te doen en subiet de eerste keer dat het mis zou gaan (ik bang zou worden, er af zou vallen, Fleur bang zou worden, maling aan me had) haar naar de africhtinsstal te doen.

Is prima gegaan, en pas toen mevrouw 4 was ging ze me de stuipen op het lijf jagen Tong uitsteken

Mijn advies: probeer het zelf, maar zet bij de eerste tekenen van problemen je trots opzij en stuur m weg Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

LeandraTigro

Berichten: 226
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:55

ik heb hem niet weggebracht naar een africhtingsstal, maar hij gaat 2 keer per week naar een Z-amazone bij mij in de buurt en 1 x per week rijd ik hem zelf onder haar begeleiding, zodat ik ook zeker weet dat ik hem niets verkeerd aan kan leren. Deze oplossing vind ik ideaal!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:55

Je moet er helemaal voor gaan (en niet 'proberen') of je moet het uitbesteden. Als je het eenmaal geprobeerd hebt en het is niet gelukt, wordt het veel moeilijker om het paard weer goed in te rijden. Als ik jou was en ik zou er alle tijd en energie aan kunnen geven zou ik het samen met een zeer ervaren persoon doen.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:11

Het hangt er ook heel erg vanaf hoeveel tijd en energie je momenteel hebt, heb je veel tijd over en heel veel zin om het zelf te doen, zoek dan echt goede begeleiding en doe het op het gemak, stapje voor stapje (zoals Coby het hier in dit topic beschrijft). Het geeft wel een unieke band met zo'n dier als je alles zelf doet.
Heb je echter niet zoveel tijd, druk op het werk of met de studie of wat dan ook, besteed het dan uit en neem hem dan pas over als ie echt goed zadelmak is.

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 14:44

Heel erg bedankt voor jullie reacties en ik heb iets gevonden waar ik me helemaal in kan vinden en dat is een africhtingsstal bij mij in de buurt waar zij het eerst "zetje "doen en de rest doe ik dan met hun samen OK dan! Zo bouw ik toch de band op en ben ik erbij want wil wel graag weten wat ze met mijn paardje uitspoken *LOL*

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:42

Viva schreef:
Heel erg bedankt voor jullie reacties en ik heb iets gevonden waar ik me helemaal in kan vinden en dat is een africhtingsstal bij mij in de buurt waar zij het eerst "zetje "doen en de rest doe ik dan met hun samen OK dan! Zo bouw ik toch de band op en ben ik erbij want wil wel graag weten wat ze met mijn paardje uitspoken *LOL*

Lijkt me een super oplossing!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:32

Ik heb ook een jong diertje. word volgende week 1 jaar. Maar wil heb absoluut zelf gaan inrijden, maar wel onder toezicht van deskundige hulp. Iedereen zegt wel dat je je beestje foute dingen kan aanleren etc. Dat is ook wel zo, maar als je van begin af aan gewoon hulp er bij heb, lijkt het me dat je er niks verkeerd aan kan leren.. En kwa verzieken van je paard of pony lijkt me ook vrij weinig kans, want je paard of pony kent nog niks als je hem gaat inrijden.... Dus ik zou het zelf proberen! Succes!

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:25

Goede oplossing, krijg je denk ik geen spijt van!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:27

Viva schreef:
Heel erg bedankt voor jullie reacties en ik heb iets gevonden waar ik me helemaal in kan vinden en dat is een africhtingsstal bij mij in de buurt waar zij het eerst "zetje "doen en de rest doe ik dan met hun samen OK dan! Zo bouw ik toch de band op en ben ik erbij want wil wel graag weten wat ze met mijn paardje uitspoken *LOL*



Dat is nou een verstandig plan, super Haha! Haha! en heel veel succes OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers