zadeldwang? oorzaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

zadeldwang? oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 17:32

Hallo,
Het paard dat ik sinds kort rij heeft last van zadeldwang. Ze is redelijk rustig met opzadelen, staat gewoonstil en bijt of schopt niet. Maar als ik wil wegstappen loopt ze de eerste 5 passen stokkreupel en daarna is er niets aan de hand. De eerste keer schrok ik me rot, meteen zadel eraf en aan de longe, niks aan de hand. Ok, misschien ergens op gestapt ofzo, dus zadel er weer op, weer stokkreupel. Zadel er weer af, paard nagekeken op drukkingen wondjes ed, helemaal niets, zadel is ook niks mis mee.
De eigenaresse vertelde dat ze dit altijd doet.
Nu vraag ik me af waar zoiets door veroorzaakt wordt. Tijdens het rijden merk je niks aan haar, het zadel ligt goed en als ze rugproblemen heeft dan hadden we dat denk ik ook wel op andere momenten moeten merken.

Weet iemand waardoor het veroorzaakt wordt? Is het een nare ervaring? Toch ergens last van? Iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:36

Sommige paarden reageren extreem als je de singel strakker doet. Misschien helpt t om elke keer 1 gaatje aan te singelen ipv meteen strak? En an ders voor het opstappen eerst een paar rondjes aan de hand te stappen zodat ze aan de singel/ zadel kan wennen?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:55

Mijn paard heeft het ook heel erg. Ik doe er eigelijk niets aan. Als ik eenmaal bij de bak aangekomen ben is het weer over. Dus ik zou als ik jouw was gewoon even wandelen voordat je opstijgt.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 21:30

Ik maak me ook niet heel erg veel zorgen ofzo. Ze doet het al heel erg lang terwijl ze verder heel erg gezond is, er goed uitziet en lekker loopt.

Ik vroeg me vooral af waar het door veroorzaakt wordt. Ik heb al geprobeerd er wat over te vinden op internet, maar zonder echt resultaat. Vandaar mijn vraag.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: zadeldwang? oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:20

He Nienke,

Er zijn er massa's die dat doen. die van mij doet het soms ook. heeft volgens mij geen oorzaak maar het zit ze dan gewoon nog even niet lekker en dat komt dan vaak door het aansingelen. Wat ik doe is na het aansingelen de voorbenen optillen en naar voren trekken zodat het vel tussen de singel netjes komt te zitten. (schijnt ook nog eens goed te zijn om even dat hele been uit te rekken) als je dan nog even tien meter loopt dan heb ik er nooit meer last van. hooguit een heel klein beetje stijfjes maar dat komt dan vaak door de springflap van mijn springsingel. Ik zou zeggen probeer het eens?
Groeten Kirsten

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: zadeldwang? oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:39

ik zou me daar wel zorgen over maken .Vaak is het een rugprobleem veroorzaakt door het niet goed passen van je zadel. In de praktijk merk ik dat ruim 70% van de zadels niet goed passen. Laat er eens een zadelmaker naar kijken, kan je veel verdere elende voorkomen en je huidige probleem oplossen. Vergelijk een slecht passend zadel maar met een rugzak met klinkers. Als je stil staat valt het nog wel mee maar als je gaat lopen had je liever meer gewicht gehad wat goed aansluit op je rug, dit is veel comfortabeler!!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: zadeldwang? oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:00

vaak zoals je al zegt ja, maar vaak ook niet. paarden zijn heel goed in herinneren van dingen, dus misschien heeft ze ooit wel iets meegemaakt waardoor ze dit doet. als ze na 5 passen er overheen is dan hoef je je daar echt niet druk om te maken.

merel heeft ook verschrikkelijke zadeldwang. zadel, longeersingel, het maakt niet uit, als er aan singelen bij voor komt begint het al en nog niet eens als je de singel strak vast hebt. merel gaat als een gek rondjes lopen in stal, als je op wilt stijgen gaat ze ook rondjes lopen, maar daarna is het klaar. als je meteen weer afstijgt en dan weer opstijgt staat ze gewoon stil. als ze snoepjes voor haar neus ziet, of je kriebelt haar op haar schouder kan je haar ook normaal aansingelen.

dit deed ze al bij de vorige eigenaren, van begin af aan. dus het zal iets te maken hebben met het inrijden, dat ze daar iets meegemaakt heeft.

ze heeft geen rugproblemen, ze is behandeld voor kissing spine, helemaal van genezen en wordt bij gehouden door een fysio, die niets aan te merken heeft. het is puur en alleen het zien van het zadel en de singel al dat ze begint.