Wat is het zachtste westernbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Wat is het zachtste westernbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 21:12

Ik vroeg me af, wat nu eigenlijk het zachtste westernbit is... (ik weet dat een bit zo zacht/scherp is als de ruiterhand)...

Graag met argumenten en als het kan een afbeelding... Lachen

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:28

Volgens mij is dat de Myler Comfort Snaffel met wide barrel.
Ik heb dit bit zelf aangeschaft om Dot straks mee te starten.
Door de barrel kan het bit niet dubbel klappen en dus als notenkraker op de onderkaak werken, zoals een gewoon gebroken bit wel kan. Het mondstuk is anatomisch gevormd en linker en rechterkant kunnen onafhankelijk van elkaar inwerken. Ik heb nog geen zachter bit kunnen vinden. Ik had al een Myler voor m'n oude merrie, een stang met wide port en scharen en ook over dit bit ben ik zeer te spreken. Voor mijn paarden geen andere bitten meer dan een Myler.

Hier de website http://www.toklat.com/myler/home.html

en een plaatje van de Myler Comfort Snaffel. Deze heeft de regular barrel, bij de wide barrel is het rolletje in het midden dus nog iets breder.

Afbeelding

Hier de beide mondstukken, eerst de wide barrel, daarna de regular barrel.

AfbeeldingAfbeelding

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:05

Je geeft al aan dat je weet dat het aan de hand van de ruiter ligt.
Dus dan is het bit dat je paard het liefste heeft het zachtste
voorbeeld.mijn paard heb ik alles in gehangen om erachter te komen wat hij het liefste wil,bleek uiteindelijk dat alles wat gebroken was niets voor hem is.alles wat uit meer dan een stuk bestond leverde irritatie op.
Rij nu ruim 4 maanden op een stang met lage brug en hij is nog steeds happy Cool

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:10

Blaze schreef:
Je geeft al aan dat je weet dat het aan de hand van de ruiter ligt.
Dus dan is het bit dat je paard het liefste heeft het zachtste
voorbeeld.mijn paard heb ik alles in gehangen om erachter te komen wat hij het liefste wil,bleek uiteindelijk dat alles wat gebroken was niets voor hem is.alles wat uit meer dan een stuk bestond leverde irritatie op.
Rij nu ruim 4 maanden op een stang met lage brug en hij is nog steeds happy Cool


Klopt, had mijn merrie ook... De showgrazer die ik leende om uit te vinden waar ze lekker op liep vond ze het prettigst, maar omdat ze qua niveau nog lang niet zo ver was heb ik uiteindelijk voor de Myler stang met medium port en long shanks gekozen. De shanks kunnen dan nog íets onafhankelijk van elkaar bewegen (draaien niet, kunnen alleen 'omklappen'). Daar deed zij het prima op.
Maar ik ben hierboven dus van een 'algemeen' verhaal uitgegaan... Ik heb ook gezocht naar het vriendelijkste bit dat ik kon vinden om straks m'n paardje mee te gaan starten, en dan begin je normaal gesproken niet met een scharenbit of een stang. Natuurlijk hangt het uiteindelijk allemaal af van hoe je zelf met het bit omgaat, en hoe het paard er op reageert, maar dat was in dit topic de vraag niet.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:14

zote lezen gebruiken we hetzelfde bit(mijn is geen Myler maar wel medium port en long shanks en ze kunnen *omklappen*

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:30

Dit is het mondstuk van mijn bit: MB16, Medium Port Wide

Afbeelding

en dit zijn de cheeks: 7" Flat Shank Western

Afbeelding

Deze gebruikte ik dus voor m'n oude merrie... Dotje krijgt eerst de Comfort Snaffel en daarna vrij snel een bosal (ben ik ten minste van plan... afwachten of ze het er mee eens is... mevrouw heeft nogal een eigen mening soms Knipoog )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:41

Ik gebruik het bit in het 1e bericht van francis. Niet met die extra sleuven aan de ringen trouwens, maar wel hetzelfde mondstuk. Jamaica loopt er prima op. Werd me aangeraden door mijn instructrice

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:49

Nee, klopt, ik heb die ringen er ook niet aan. Met die ringen kun je eventueel wel op den duur de overstap naar een scharenbit maken. In eerste instantie doe je de teugel in de grote ring, later kun je de teugel dan in het onderste 'oog' vast maken (het bakstuk zit al in het bovenste 'oog') en dan krijg je een lichte hefboomwerking. Vond ik ook niet echt nodig omdat ik toch de bosal als overgang wil gebruiken en het bit heeft geen tongvrijheid wanneer er hefboomwerking plaats vind, dus dat vind ik ook minder.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:18

Volgens mij is dat geheel afhankelijk van het paard en de anatomie van de mond van het paard.

Twee voorbeelden:
B'elanna heeft vanaf het begin een enorme hekel aan dikke bitten met enige notenkraterwerking. Dubbelgebroken, enkel gebroken maakte niet uit. Ik dacht altijd dat het aan mij hand lag, maar wie je ook op haar liet rijden, iedereen zei hetzelfde... ze vindt het niet prettig. Uiteindelijk ben ik haar op een gewoon ongebroken bitje gaan rijden (voor dressuur zonder shanks en voor western met shanks en tongboog) en vanaf het begin liep ze prima.

De pony van mijn vriendin hing bij dressuur rijden altijd haar tong over het bit. Ook daar heeft de paardentandarts naar gekeken. Hij adviseerde een dunner bit. Die tong ging over het bit omdat ze gewoon geen plaats heeft voor een dik bit in de mond. Dus dikkere bitten zijn niet altijd vriendelijker...

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:01

Blaze schreef:
zote lezen gebruiken we hetzelfde bit(mijn is geen Myler maar wel medium port en long shanks en ze kunnen *omklappen*


Omklappen? Hoe klappen ze om dan?

Ik rijd meestal met een Billy Allen shanks (met een rolletje ertussen) Dan zijn de scharen onafhankelijk van elkaar te bewegen. Iets wat knijpt en dus dubbel kan pakt hij in de mond en een grazer wordt hij heel onrustig van.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:29

Anya schreef:
De pony van mijn vriendin hing bij dressuur rijden altijd haar tong over het bit. Ook daar heeft de paardentandarts naar gekeken. Hij adviseerde een dunner bit. Die tong ging over het bit omdat ze gewoon geen plaats heeft voor een dik bit in de mond. Dus dikkere bitten zijn niet altijd vriendelijker...


Juist. Heeft ook in de bit gestaan, maar nog steeds denkt men dat dikker ook zachter is.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:44

wat zouden wij moeten gebruiken,voor een 4 jarige merrie,waarmee we western willen gaan leren rijden??zowel ruiter als paard geen ervaring met western.
nu gebruiken we een dubbel gebrokken bit wat ook best dik is,maar nog schud ze ooit met haar hoofd........

moet je trouwens perse een westernbit gebruiken??

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:20

Francis schreef:
Volgens mij is dat de Myler Comfort Snaffel met wide barrel.Ik heb dit bit zelf aangeschaft om Dot straks mee te starten.
Door de barrel kan het bit niet dubbel klappen en dus als notenkraker op de onderkaak werken, zoals een gewoon gebroken bit wel kan. Het mondstuk is anatomisch gevormd en linker en rechterkant kunnen onafhankelijk van elkaar inwerken. Ik heb nog geen zachter bit kunnen vinden. Ik had al een Myler voor m'n oude merrie, een stang met wide port en scharen en ook over dit bit ben ik zeer te spreken. Voor mijn paarden geen andere bitten meer dan een Myler.

Hier de website http://www.toklat.com/myler/home.html

en een plaatje van de Myler Comfort Snaffel. Deze heeft de regular barrel, bij de wide barrel is het rolletje in het midden dus nog iets breder.

Afbeelding

Hier de beide mondstukken, eerst de wide barrel, daarna de regular barrel.

AfbeeldingAfbeelding


Ik heb het bit dat Francis beschrijft ook en ben er zeer over te spreken Lachen . Escala doet het werkelijk super op dat bit, beter dan op andere bitten die ik eerder heb gehad dus ook voor mij geen andere bitten meer dan Myler.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:49

vikki schreef:
Ik heb het bit dat Francis beschrijft ook en ben er zeer over te spreken Lachen . Escala doet het werkelijk super op dat bit, beter dan op andere bitten die ik eerder heb gehad dus ook voor mij geen andere bitten meer dan Myler.


alleen heb je bij myler nog zoveel verschillende bittypes dat je door de bomen het bos niet meer ziet Verward Bloos! ....ik wil er ook eentje, maar ze zijn wel een beetje duur om dan misschien de verkeerde keus te maken Frusty !

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:58

wat is duur????,en ik neem aan dat vikki bedoeld dat,
Myler Comfort Snaffel met wide barrel.
het beste is voor een beginned westernpaard,wat ook nog eens jong is.
wat betreft een zadel en bit,daar bezuinig ik liever niet op..........
morgen gaan we naar vorstenbosch,
bedankt vikki,schrijf de naam op dan zal ik morgen eens kijken.neem aan dat ze die ook in 13.5 hebben?

alvast bedankt

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:21

Ik bedoel idd de Myler Comfort Snaffle met wide barrel... ik heb trouwens destijds een email naar Myler gestuurd welk bit voor mijn wensen (en mijn paard) het meest geschikt zou zijn en ik had binnen een paar uur een zeer uitgebreid antwoord van Lisa van Myler bitting assistance! En zo te lezen was dat echt geen standaard mailtje, want ze ging ook in op een probleempje dat ik genoemd had... OK dan! Ik persoonlijk vind het feit dat beide kanten onafhankelijk van elkaar in kunnen werken erg prettig als Escala een tikkeltje over haar schouder neigt te vallen. Een vriendin van mij heeft mijn bit nu trouwens een aantal keer gebruikt in haar Engelse dressuurlessen en zij en haar instructrice zijn er dusdanig tevreden over dat ze het bit ook gaat kopen... Ze heeft hem eerst even geleend omdat het idd best prijzige bitten zijn... maar imo dus wel hun geld waard.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:22

wat is prijzig?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:31

vikki schreef:
Ik bedoel idd de Myler Comfort Snaffle met wide barrel... ik heb trouwens destijds een email naar Myler gestuurd welk bit voor mijn wensen (en mijn paard) het meest geschikt zou zijn en ik had binnen een paar uur een zeer uitgebreid antwoord van Lisa van Myler bitting assistance! En zo te lezen was dat echt geen standaard mailtje, want ze ging ook in op een probleempje dat ik genoemd had... OK dan! Ik persoonlijk vind het feit dat beide kanten onafhankelijk van elkaar in kunnen werken erg prettig als Escala een tikkeltje over haar schouder neigt te vallen. Een vriendin van mij heeft mijn bit nu trouwens een aantal keer gebruikt in haar Engelse dressuurlessen en zij en haar instructrice zijn er dusdanig tevreden over dat ze het bit ook gaat kopen... Ze heeft hem eerst even geleend omdat het idd best prijzige bitten zijn... maar imo dus wel hun geld waard.


ja, zeker wel, als je weet dat het het juiste is voor je paard. maar dat weet je pas nádat je het gekocht hebt Haha! .
op welk adres kan je myler bitting assistence bereiken dan?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:45

Als je naar de site van Myler gaat, staat er bovenaan een klein gek paardje met 'bitting assistance'. Als je daar op klikt krijg je een formulier wat je in kunt vullen en waar je je vragen en/of problemen kunt uitleggen. En inderdaad krijg je heel persoonlijk antwoord.
Als je eerst een bit wilt uitproberen zijn er vast wel mensen van wie je er één kunt lenen (je mag de mijne eventueel ook wel proberen, als ik maar zeker weet dat ik ze terug krijgt... ), maar een Myler is zeker z'n geld waard. Perfecte afwerking en super materiaal zorgen er voor dat je 'een bit voor het leven' koopt. Ik heb verschillende bitten gehad die na een aantal jaar gebruik echt wel slijtage gingen vertonen. Vooral kiertjes tussen mondstuk en bitringen of shanks zie je vaak en daar heb ik dus echt een hekel aan, want je paard kan zich daar vies aan bezeren. Bij de Myler, die ik toch ook al een paar jaar intensief heb gebruikt, zie ik nog niet het minste spoortje van slijtage.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:11

Francis schreef:
Als je naar de site van Myler gaat, staat er bovenaan een klein gek paardje met 'bitting assistance'. Als je daar op klikt krijg je een formulier wat je in kunt vullen en waar je je vragen en/of problemen kunt uitleggen. En inderdaad krijg je heel persoonlijk antwoord.
Als je eerst een bit wilt uitproberen zijn er vast wel mensen van wie je er één kunt lenen (je mag de mijne eventueel ook wel proberen, als ik maar zeker weet dat ik ze terug krijgt... ), maar een Myler is zeker z'n geld waard. Perfecte afwerking en super materiaal zorgen er voor dat je 'een bit voor het leven' koopt. Ik heb verschillende bitten gehad die na een aantal jaar gebruik echt wel slijtage gingen vertonen. Vooral kiertjes tussen mondstuk en bitringen of shanks zie je vaak en daar heb ik dus echt een hekel aan, want je paard kan zich daar vies aan bezeren. Bij de Myler, die ik toch ook al een paar jaar intensief heb gebruikt, zie ik nog niet het minste spoortje van slijtage.


thanks, francis OK dan! ! die raad wil ik daar dan zeker ook een keer vragen! om wat voor redenen (voornamelijk) hebben ze jou dit 'vlakke' type (sorry, kan al die benamingen niet uit elkaar houden Bloos ) aangeraden, en niet met zo'n hogere tongboog?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 19:14

even een andere vraag tussendoor... als ik ooit een wedstrijd met Banjer zou willen rijden (met de nadruk op ALS... Tong uitsteken) ... mag ik dan mijn dubbelgebroken watertrens indoen?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:23

Ik heb zelf geen gebruik gemaakt van de 'assistance'...
M'n eerste Myler (die met de shanks en de tongboog) heb ik gekozen na heel veel bitten uitgeprobeerd te hebben bij m'n oude merrie. Die bleek een hekel te hebben aan 'beweging' in haar mond, dus alles wat gebroken was e.d. vond ze niet fijn. Een showgrazer (da's een bit met scharen waarbij alles 'vastgelast' zit zeg maar) die ik leende vond ze't fijnst, maar dat is eigenlijk een bit voor paarden die qua training 'af' zijn en zover was m'n merrie nog niet. Ik heb toen voor die bovenstaande Myler gekozen omdat dat het dichtst bij kwam én omdat Myler bitten anatomisch gevormd zijn. De stang is dus geen rechte stang met een tongboog recht omhoog, maar er zit een 'bocht' in zeg maar, waardoor het bit gewoon beter in de paardenmond past. Ik had de mazzel dat ik dit bit eerst mocht uitproberen van de standhouder toen ik em op een show wilde kopen.. Ik had wel het idee dat ze dit een fijn bit zou vinden, maar ik kon het dus even uitproberen voor ik em kocht. Nu kun je in 5 minuten niet bepalen of een paard goed loopt op een bit, maar ze reageerde er direct al positief op, dus durfde ik het bit wel te kopen (en ik wist door al dat uitproberen vantevoren natuurlijk al wel welke kant ik op moest...)

Nu voor Dot wilde ik gewoon het meest zachte bit dat ik kon vinden. Zij is nog niet onder 't zadel en daar ga ik van't najaar mee beginnen en dan begin je doorgaans met een simpel snaffeltje. Omdat ik niet van gebroken mondstukken houd vanwege hun 'notenkrakereffect' en weer vanwege het anatomisch gevormde mondstuk en de onafhankelijke beweging van linker en rechter kant (het bit kan vanuit het rolletje draaien), wist ik vantevoren al dat ik de Comfort Snaffel met wide barrel wilde hebben. Gewoon omdat ik denk dat dit het 'zachtste' bit is waarmee je kunt beginnen...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:29

SmithsGirl schreef:
even een andere vraag tussendoor... als ik ooit een wedstrijd met Banjer zou willen rijden (met de nadruk op ALS... Tong uitsteken) ... mag ik dan mijn dubbelgebroken watertrens indoen?


Dat mag mits het tussenstuk als het rond is niet groter in diameter is dan 3.17cm en een plat tussenstuk niet langer is dan 5.08 cm en tussen de 9.5mm en 1.9cm breed en het moet plat in de mond liggen.
Maar dat is wat in het APHA boek staat... voor de WRAN of AQHA weet ik het niet...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:34

betreft de prijzen, ik heb mijn bit (billy allen dus, geen myler) voor €20,- bij cornelie gekocht, dus dat valt reuze mee

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:42

Karin_B schreef:
wat is prijzig?


Ik zag hem laatst in de winkel voor 110 euro... Bloos! Ik heb er destijds 195 gulden voor betaald... vind ik best prijzig, maar toch zeker wel het geld waard.