Welke ras is t beste voor Edurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke ras is t beste voor Edurance?

Anglo-Arabier
23 (21%)
Arabier
42 (40%)
NRPS
10 (9%)
Selle Francais
1 (0%)
Russen zoals Akhal Teke's enz
6 (5%)
Shagya-Arabier
2 (1%)
Engels Volbloed
6 (5%)
Trakhener
Geen stemmen
Berder kruisingen
Geen stemmen
Tenessee Walker
Geen stemmen
Muildier
Geen stemmen
Haflinger
6 (5%)
Fjord
9 (8%)

Totaal aantal stemmen: 105


_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Welke ras is t beste voor Edurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 13:03

Ik heb net mn nieuwe Bit blad binnen en ik zag er een top 10 van iemand in staan voor welke ras t beste geschikt is, nu ben ik erg benieuwd welke jullie vinden, Ik heb de 10 uit t Bit erbij gezet en nog een paar andere.
Ik vind dat haflo arabjes ook wel goed zijn (hier in de poll staat er NRPS, waaronder ook de haflo arab onderandere past. voor mij dan ) ok maar back to bussiness *ahum* heb benieuwd naar de meningen hier! Ik heb de Haflinger en de Fjord er bij gezet omdat ik wel eens in uitslagen haflingers en soms ook wel een fjord zie. Onder Russen versta ik ook Budjonny en Anglo-Kabardiners. En voor de mensen die afvragen waarom muildieren? Omdat ie op nummer 10 eindigde in de Bit Schijnheilig
Ben benieuwd Haha!

xXx Juul

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:09

er zijn meerdere rassen geschikt vind ik maar het hangt ook van het paard zelf af

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 14:37

Ja dat is zo, maar ik weet niet hoe lang de poll mag zijn Lachen en de eerste 10 zaten in de Bit dus heb zelf nog maar ff de haf en fjord aan geschaft. Er stond ook bij dat de arabier niet altijd geschikt hoeft te zijn zeg maar, omdat er veel toch te rechte achterbenen hebben. maarja ieder zn eigen idee Haha!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:14

Als ik een paard zocht om serieus endurance mee te gaan rijden en trainen , dan zou ik een kruising willen tussen een Arabier (enthousiasme , uithoudingsvermogen , gemaakt om te kilometervreten) en een wat grover paard willen vanwege de stevigheid zeg maar Haha!

Leuk enthousiast diertje dat graag loopt maar niet steeds onder je kont vandaan schiet , braaf , cool en enthousiast zijn werk doet. Zelf meedenkt en goed voor zijn ruiter zorgt. Wendbaar en soepel , vlotte gang , maar door kruising met een wat robuuster ras een net iets steviger paardje met benen van ijzer , slank , sterk , niet kapot te krijgen Lachen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:48

Ik heb gekozen voor: anglo-arabier.....

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:54

Ik heb voor arabier gekozen Haha! .

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:58

ik heb gekozen voor NRPS, zit vaak toch wel het uithoudingsvermogen van de NRPS in en ook vaak wel nog wat ''koel'' bloed van andere ouder..
ik heb zelf ook een NRPS en wil daar ook endurance mee gaan rijden, maar toch ligt het vaak aan de persoonlijkheidvan het paard, en of ie niet te schrikachtig is, wat je toch wel vaak ziet bij arabjes..

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:18

hmm.. ik mis de draver Haha!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:25

Ik mis de KWPN-er.....

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:33

wkoekoek schreef:
hmm.. ik mis de draver Haha!


Ik ook inderdaad, vind het ook niet lief dat de draver niet genoemd wordt in BIT. De engels volbloed wel! Maar als ik eerlijk ben en moet kiezen uit deze rassen zeg ik anglo-arabier. Een kruising tussen engels volbloed (kracht) en arabier (uithoudingsvermogen).
Een volbloed arabier zie je natuurlijk veel in de endurancesport, maar dit komt denk ik ook doordat de andere rassen nog in de opkomst zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:36

Offtopic; wat pmarena beschrijft heb ik, alleen niet in het goede formaat Knipoog.

Maar ik denk dat het ook wel van het ras af hangt, maar het verschild ook wel per paard.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:42

Westernfreak"]
[quote="wkoekoek schreef:
hmm.. ik mis de draver Haha!


Citaat:
Ik ook inderdaad, vind het ook niet lief dat de draver niet genoemd wordt in BIT. De engels volbloed wel! .


Volgens mij zijn deze rassen een persoonlijke keuze van Marjolijn?
Ze heeft zelf een 'halve draver' maar die is dus gekruist met een anglo.
Zij vindt dravers minder geschikt omdat ze achter te wijd gaan.
Dat zij gek is op engelse volbloeds, dat wist ik. En de slechte voeten maken de eng. volbloeds idd minder geschikt. Maar uithoudingsvermogen hebben ze ook hoor! Ze lopen niet voor niets de cross bij de eventing.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 18:46

Idd door Marjolein de rooij samengestelde top 10.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:49

Ik heb gestemd op de arabier. Vind ik het meest geschikt, die zie je ook het meest in de endurance sport.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:13

Ik wil nog een keer endurance gaan rijden met mijn tinker Haha! Het ene ras is misschien meer geschikt dan het andere maar als de conditie goed is kan het volgens mij met elk ras Haha!
Correct me if i'm wrong

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:15

Je zit bij de endurance veel arabieren lopen. ik vind het zelf ook de meest geschikte paarden ervoor.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:17

Tsja ik kan natuurlijk niet anders kiezen dan voor de fjord. Klein maar fijn zullen we maar zeggen...

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:18

Kruising draver x arabier, the best of both worlds...

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:05

Symbeami schreef:
Volgens mij zijn deze rassen een persoonlijke keuze van Marjolijn?
Ze heeft zelf een 'halve draver' maar die is dus gekruist met een anglo.
Zij vindt dravers minder geschikt omdat ze achter te wijd gaan.
Dat zij gek is op engelse volbloeds, dat wist ik. En de slechte voeten maken de eng. volbloeds idd minder geschikt. Maar uithoudingsvermogen hebben ze ook hoor! Ze lopen niet voor niets de cross bij de eventing.


Klopt, en ja dravers gaan wijd. Juist een voordeel (vind ik) nooit gedoe met strijkers! En die zie je met name bij de arabieren weer wel.
draver x arabier is inderdaad ook een prima endurance-kruising. Kijk maar naar "Ret" van Karin!

Veta25
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:36

Ik las gister nog een artikel in bit. Zij vonden de anglo arabier het beste

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:40

Het voordeel van paarden met Arabisch bloed is dat ze hun warmte relatief goed kwijt kunnen, vaak een heel sterk beendergestel hebben en veel uithoudingsvermogen hebben. Wat overigens niet voor alle paarden met Arabisch bloed geldt, maar in het algemeen kun je wel stellen dat dit kenmerken zijn die bij deze paarden horen. En dit maakt ze erg geschikt voor de endurancesport.

Je ziet veel volbloed Arabieren in de endurance, maar zelf heb ik het liefst een kruising met Arabisch bloed. Een kruising met een draver (zoals ik nu heb), een Engels volbloed of een pony (Welsh, New Forest). Om zo 'the best of both worlds' te krijgen, zeg maar.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:56

pmarena schreef:
Leuk enthousiast diertje dat graag loopt maar niet steeds onder je kont vandaan schiet , braaf , cool en enthousiast zijn werk doet. Zelf meedenkt en goed voor zijn ruiter zorgt. Wendbaar en soepel , vlotte gang , maar door kruising met een wat robuuster ras een net iets steviger paardje met benen van ijzer , slank , sterk , niet kapot te krijgen Lachen


Gevonden Lachen. Dennis voldoet hier allemaal aan, vandaar dat hij zo fijn is om mee buiten te rijden. Voor het perfecte had hij 50 cm groter moeten zijn Tong uitsteken.

Maar ik zou dan waarschijnlijk voor een arabiertje of kruizing arabiertje gaan.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 21:08

Veta25 schreef:
Ik las gister nog een artikel in bit. Zij vonden de anglo arabier het beste


klopt, daarom staat ie dus ook boven aan t lijstje

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:20

Ik denk dat een combinatie van volbloed (Engels, Arabisch of Anglo-Arab) met een inheems Brits ras (Connemara, Welsh, Dartmoor. New Forest, Highland pony) een goede kans op een potentieel maakt. De basis-snelheid en het atletische komt van de bloedkant, het bikkelharde gestel van de ponykant.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:39

ik heb op de shagya arabier gestemd : het voordeel van een arabier met een toch iets robuuster gestel en cooler karakter.
maar ik ga voor een stukje met arwenlune mee: mijn connemara heeft enkele dagen terug zonder enige training vooraf een stevige bijna 4-uurs-rit in een zeer stevig tempo uitgereden, en was nog zo fris als een hoentje Haha! .
kan je nagaan wat dat mét training zou worden Bloos! !