Hengstige merrie's!!! Wat doe je eraan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Hengstige merrie's!!! Wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 19:28

Hoi,

Hengstige merrie's, soms vreselijk. Allerlei dure middeltjes, maar nix helpt,...

weten jullie er raad mee?


pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:33

Laten dekken Haha! Ben je er 11 maanden vanaf OK dan!

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 19:36

pegassa schreef:
Laten dekken Haha! Ben je er 11 maanden vanaf OK dan!

Ja, hebben we ook al overwogen, en ze is zooooww goed met veulens. Zelfs voor andere veulens in het weiland ernaast zorgt ze Ach gut Haha! Schattig hè Lovers Knipoog

Maarja, ze is nogal snel heel aanhankelijk, dus dan wrs weer problemen met het spenen Verward ?

Maar in het verleden zou ze er normaal wel een aantal hebben gehad? (Zou ze zo graag eens zien, maar ja, hoe vind je ze? wrs geen papieren ) Maar ik kan het nog eens voorstellen? het is het proberen waard

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:37

Mijn mentaliteit is eerst werken en dan naar andere paarden kijken. Zo doet mijn instructrice het ook met de hengsten, die kan ze ook niet laten gaan op wedstrijden. De kop erbij laten houden en maar werken. Helpt bij mijn pismerrie, na aanwijzingen van haar, geweldig!

Heb je een instructeur/trice? Die moet er ergens wel raad mee weten!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:38

Het spenen valt erg mee hoor....zeker als je de veulens er wat langer dan de standaard 5 maanden bij laat lopen. De merries zijn dan op een gegeven moment blij dat ze rust krijgen. Meestal is het twee dagen dat ze wat onrustig zijn......

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 19:45

LuvdaTossa schreef:
Mijn mentaliteit is eerst werken en dan naar andere paarden kijken. Zo doet mijn instructrice het ook met de hengsten, die kan ze ook niet laten gaan op wedstrijden. De kop erbij laten houden en maar werken. Helpt bij mijn pismerrie, na aanwijzingen van haar, geweldig!

Heb je een instructeur/trice? Die moet er ergens wel raad mee weten!
Ow maar het is niet dat het probleem. Dat doet ze niet.
Schijnheilig Knipoog
Het probleem is dat ze dan nogal zenuwachtig kan doen, vooral in haar stal als haar buurvrouw in de stallen/weidemaatje aan het rijden is, ook al kan ze die dan niet zien. Ze gaat dan onrustig doen, en is bijna in staat om over haar deur te springen. Soms werkt het om haar in de stal van dat paard te zetten voor de geur.

Nu heeft ze woensdag een uurtje zonder haar gestaan, en daarna nog eens een half uurtje zonder ook maar iets te doen *LOL* Ik was zoooooooooooooooooooooooooooooooooooo trots OK dan! *LOL* OK dan! *LOL* heb ze ook geregeld komen belonen met een bemoedigend klopje, een dikke knuffel en of lieve woordjes toe te spreken Knipoog *LOL*

Maar zo durft ze ook wel te doen als ze niet hengstig staat. Ze is erg aanhankelijk (ook aan mensen trouwen Knipoog Lovers ) Maar ze doet nu weer een beetje vreemd, ze is heel kijkerig, en een beetje nageefelijk. Maar dat komt ook vaak door de insecten.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:33

Mijn paard staat alleen op stal, heeft geen andere paarden om naar te kijken en is een echte "pis"merrie, er valt dan ook niet mee te rijden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:46

Kijk en nu heb ik geleerd om iets strenger te zijn. Aan het werk = aan het werk en wat ze in de wei doet moet ze zelf weten. Zodra ik op haar stap weet ze dat we samen aan het werk moeten en dat er geen tijd is om andere dingen te doen!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:52

ik heb liever hoe kom je aan hengstige merries (die van mij word nl niet hengstig) ooit heb ik een echte pismerrie gehad 24/7 en die heb ik moody mare gegeven en toen was ze normaal hengstig, heb er mara 1 p[ot van hoeven voeren. (verkrijgbaar bij de paardendrogist)

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:11

Meerie laten spoelen,heeft waarschijnlijk een baarmoeder ontsteking.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:15

Zauber schreef:
Meerie laten spoelen,heeft waarschijnlijk een baarmoeder ontsteking.


Waar baseer je dat op?

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:27

Ik kom dat vrij vaak tegen.
De merrie is dan ook lastig en dat wordt snel een pis merrie genoemd,maar misschien heeft de merrie wel een baarmoeder ontsteking.
Je kan het in iedegeval uit sluiten toch?

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 06:19

Hmm dynamiek der moeder was ook altijd zo hengstig, de dierenarts adviseerde mij haar te laten dekken, hier is dynamiek uit voort gekomen! De moeder van dynamiek was gweoon weer zo katshengstig naar de bevalling, dus dekken is een tijdelijke optie, ik denk zelf dat het erfelijk is dynamiek is ook zo hensgtig zelfs swinters Enne baarmoederontsteking daar geloof ik niks van dynamiek is nu bijna 8 en heeft nog nooit bij ruinen gestaan! Zou ze wel willen Haha!

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:03

Ik heb bij mijn merrie de prikpil geprobeerd en het is wel beter geworden nu. Het zou zo'n 4 maanden moeten blijven werken.

Sammie M1 + 0

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:55

Baarmoederontsteking kan ook door vuil in de vulva komen, maar in dit geval lijkt het me complete onzin.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:40

Ok ik hoop dat jullie er uit komen.
Veel suc6 dan maar.

Groetjes Zauber

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Rowie_lover

Berichten: 1145
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:28

ruin kopen! heb je nergens last van!

I love Ronald
Na 10 jaar Ronald te hebben verzorgd is hij nu eindelijk van mij!!! (2013)
Nog maar een maatje genaamd Kay❤❤❤ (2018)
Nog 2 veulens rijker, Beer en Brutus❤❤❤(2020)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:30

Mijn merrie is tijdens haar hengstigheid ook niet te gebruiken...ze plast aan 1 stuk door, haar hele achterwerk zit onder. Ik ontzie haar tijdens die week wat. Maar ik rijd uitsluitend recreatief....

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:56

Volgens mij zitten er een aantal mensen op Bokt die goede ervaringen hebben met Bronscure van VSM. Hier is ergens anders een topic over.
Je zou Mariek87 daarover kunnen PB'en..

Fryslân Poppe!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:08

Ik houd niet zo van al die middeltjes. Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar het duurt maar een paar dagen. In die dagen doe ik het gewoon wat rustiger aan. Ik houd het op de kalender bij wanneer ze hengstig is en plan dan geen wedstrijden. Gaat prima en je kunt toch niet iedere week wedstrijden rijden.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:21

caranthir schreef:
Ik houd niet zo van al die middeltjes. Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar het duurt maar een paar dagen. In die dagen doe ik het gewoon wat rustiger aan. Ik houd het op de kalender bij wanneer ze hengstig is en plan dan geen wedstrijden. Gaat prima en je kunt toch niet iedere week wedstrijden rijden.


Als je mazzel hebt duurt het maar een paar daagjes ja..
Bij mijn merrie was het zo dat ze soms 2 weken achter elkaar hengstig was.
Na bronscure en moodymare, heeft ze dat niet meer gehad.
Ze is nu regelmatig hengstig, en heeft er ook niet meer zo last van.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:25

Nou bij 2 weken gooi ik al mijn principes overboord. Nadat ze grondig is nagekeken want echt normaal is het natuurlijk niet, maar als alles goed is, bestel ik in dat geval meteen alle middeltjes Haha!


Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:13

Ze is niet grondig nagekeken, kon ook niet.
Ik was de enigste die aan haar kon komen, kon toendertijd ook niet eens aan haar benen/ buik zitten.
Haar veulen is te vroeg bij haar vandaag gehaald, toen gelijk verhuisd, en opeens was er contact met mensen.
Dus ik denk dat het daar ook deels aan heeft gelegen.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:22

Qua rijden ben ik het LuvdaTossa eens. Mijn merrie was eerst ook niet te rijden als ze hengstig was : overal naar kijken en van schrikken, de hele tijd kleven aan andere paarden ... totdat ik me realiseerde dat ik dan in het hele voorjaars- en zomerseizoen nauwelijks normaal wedstrijd kan rijden, weinig vorderingen kan maken ... dat leek met toch ook niet echt de bedoeling Scheve mond . Net als bij LuvdaTossa, zei mijn instructrice ook van "ja, en hoe moeten die topruiters dan in het voorjaar op hun hengsten Grand Prix rijden, terwijl er merries met veulens in de buurt zijn ... die paarden moeten toch ook gewoon opletten?!" Oh ja Bloos ... dus, ben ik net wat strenger gaan rijden als dat normaal nodig is, dus meer been, iets ronder in stellen om het hele kijkerige wat af te remmen ... en nix aan de hand! O.K. je houd op stal wel het pisprobleem en de kribbigheid, vooral als je in het gangpad staat te poetsen, maar ik zou niet zo snel met middeltjes beginnen, want het is toch een natuurlijk proces. Het hoort bij merries. Trouwens, eerst vond ik het zielig om haar aan te pakken als ze hengstig was Haha! . Maar als je ziet, hoe een klein beetje extra streng zijn al helpt om haar ook tijdens haar hengstigheid normaal te rijden, is het niet zo heel zielig.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:07

caranthir schreef:
Ik houd niet zo van al die middeltjes. Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar het duurt maar een paar dagen. In die dagen doe ik het gewoon wat rustiger aan. Ik houd het op de kalender bij wanneer ze hengstig is en plan dan geen wedstrijden. Gaat prima en je kunt toch niet iedere week wedstrijden rijden.


Dit is idd het meest logische bij 'normale' merries.

Ik heb een poosje een merrie op stal gehad die gewoon 'altijd' hengstig was. Ze is nagekeken en haar ene eierstok was kleiner dan de andere, voor de rest was alles ok.
Wel heeft ze op de belachelijk vroege leeftijd van 2 jaar een veulen gekregen.

Die merrie heb ik toen aan de Bronscure gezet. Dit middel is op natuurbasis. Werkte super, haar hengstigheid werd geregelder en ze was veel fijner te rijden en liever op stal (ze was zo erg dat ze je de stal uitmepte wanneer ze hengstig was, en dat was ze dus váák).

Overigens reed ik met die merrie wél iedere week wedstrijd!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, Mowgli4, Noukie123, Xandyandme, Yontheke en 36 bezoekers