wel of geen hoefijzers kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is het beter om mijn paard voor op ijzers te zetten?

Poll eindigt op

ja omdat ...
7 (43%)
nee, omdat..
9 (56%)

Totaal aantal stemmen: 16


samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

wel of geen hoefijzers kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 16:02

Mijn paard heeft nu geen ijzers onder maar ik ga nu toch twijfelen of het niet beter is om haar toch op ijzers te zetten (alleen voor). Het gaat om een merrie die een groeiachterstand had (voor hele verhaal zie profiel) en inmiddels aardig bijgetrokken is. Nu heeft ze op het moment weer een groeispurt (ze is nu 5) en dat zie je bij haar direct aan haar hoeven die dan extreem snel groeien. De smid is een maand geleden geweest en zou eigenlijk nu weer moeten komen. Afgezien daarvan heeft ze alleen voor dat ze snel scheurtjes krijgt vooral tijdens zo'n groeispurt, en nu dus veel meer als normaal. Haar achterhoeven zien er mooi uit zonder scheurtjes en slijten ook mooi af, maar voor dus niet.

Is het beter om haar nu voor op ijzers te zetten en zo ja dan plakijzers vanwege de scheuren of gewone ijzers met nagels?
Of kan ik het beter gewoon laten bekappen, ze heeft voor de neiging om wat platvoeten te krijgen, achter heeft ze dat niet. De hoefsmid komt zowieso snel.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:06

Ik heb geen ervaring met plakijzers, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Maar ik denk dat het wel beter is om haar voor op ijzers te zetten, heb niet echt verstand van beslag, dus correct me if I'm wrong, maar het lijkt me dat een hoef minder snel inscheurt, en meer 'steun'krijgt als het ware, wanneer er een ijzer onder zit.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:07

Goed bekappen, kijk anders eens op deze site: www.paardnatuurlijk.nl hier kan je ook een bekapcursus doen en de hoeven dus zelf bijhouden.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:33

Ik ben zoiezo geen fan van ijzers... Maar ik dacht altijd dat het niet goed was voor een paard om ze op ijzers te zetten als ze in de groei zijn....? Of is dat niet zo??
Iig ik zou het niet doen, er zijn genoeg (imo betere) alternatieven Lachen

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:40

Heerlijk als de hoeven zo snel groeien.
Dan heb je een mooie basis om ze via de paardnatuurlijk methode te (laten) bekappen.
Zonde om er dan ijzers onder te zetten.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:43

In dit geval zou ik echt zeggen: GEEN ijzers, wel goed en regelmatig laten bekappen!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:44

Ben het met Dealer eens. Nu slijt er nog een beetje van de hoeven af. Als je ze op ijzers zet helemaal niet meer. Kan je d'r vort elke 3 weken laten beslaan. Als je maar zorgt dat de scheuren niet te ver omhoog schieten, is er nix aan de hand.
Gewoon lekker op blote voeten laten lopen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:55

Beetje kort door de bocht zijn ijzers voor sukkels en noodgevallen.
Natuurlijk zijn er paarden die niet zonder kunnen en situaties te bedenken waarom ijzers beter zijn, maar dat maak ik uit jou verhaal niet op. Ik zou geen ijzers zetten, het voorkomt nauwelijks het scheuren, maar zorgt er wel voor dat hoeven vrijwel niet meer slijten, met alle gevolgen van dien.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:55

Ik zou er een ijzer onder laten timmeren. Juist omdat het dan niet slijt. Kun je makkelijker corrigeren en zorgen dat ie niet nog verder achterover gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:58

Vonnie84 schreef:
Ben het met Dealer eens. Nu slijt er nog een beetje van de hoeven af. Als je ze op ijzers zet helemaal niet meer. Kan je d'r vort elke 3 weken laten beslaan. Als je maar zorgt dat de scheuren niet te ver omhoog schieten, is er nix aan de hand.
Gewoon lekker op blote voeten laten lopen.

mee eens
dan slijten ze helemaal niet meer
en het scheuren word goed in de gaten gehouden door de smid omdat hij zo vaak moet komen.

Je hoort vaker dat mensen bij een paard wat te hard slijt ijzers willen, maar ik heb het nog nooit om de rede van hard groeien gehoord.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:08

ik vind bij mij paardje ijzers totaal niet nodig, hij heeft sterke hoeven, en ik ag er nog niet mee naar buten.
als ik er nou regelmatig mee naar buiten zou gaan, wij moeten een behoorlijk stuk asfalt over voor het park, ou ik er wel aan gaan denken om hem op ijzers te zetten, maar nu is het totaal niet nodig...

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:10

Ik zou voor een keertje extra bekappen gaan.
Als de hoeven al inscheuren gaan ze dat zeker doen met al die nagels.

Als ze ze niet nodig heeft qua correctie lekker op blote voeten laten, de extra smidkosten die je hebt door extra te bekappen bespaar je ook niet met ijzers omdat ze net zo hard doorgroeien met die dingen eronder, dus de smid zal net zo vaak langs moeten komen als nu

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:41

Nee, ik zou haar ook op blote voeten houden. Is veel gezonder door de hoef en dan zou ik een keertje extra bekappen. Het is ook natuurlijker voor de hoef.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 19:15

Ik heb zelf het liefst dat ze zo lang mogelijk op blote voeten blijft lopen, ze doet het er verder goed op. Als ik alle reacties lees gaat mijn voorkeur uit naar het vaker bekappen. Als ik natuurlijk zou laten bekappen kan daarmee dan enigzins die neiging tot platvoeten die ze heeft in de hand gehouden worden?
Ben nu de site over natuurlijk bekappen aan het doorworstelen maar zie het niet zo snel staan.

Weten jullie ook iemand die op deze methode bekapt die aan huis wil komen in Winterswijk (achterhoek)? Ik heb namelijk geen trailer tot mijn beschikking

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:18

De mensen van de site paard natuurlijk geven bekapcursussen. Misschien een idee?

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 19:57

Als deze manier van bekappen werkt is het een goed idee om de cursus te gaan doen. Ik wil alleen zeker weet dat deze methode voor haar de juiste is ivm haar neiging om voor platvoeten te ontwikkelen.