wat is gebruikelijk bij kopen veulen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

wat is gebruikelijk bij kopen veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 11:37

ok..heb dus een veulen op het oog, omdat ze ver weg staat heb ik eerst om foto's gevraagd e.d. Binnenkort ga ik er langs. Het veulen is nu nog maar 3wkn oud, wat is gebruikelijk rond afspraken rond de koop ? Ik wil het veulen natuurlijk wel laten onderzoeken door een DA (hart longen beenstand + een blik op de moeder laten werpen Knipoog )
Wanneer betaal je de koopprijs ? bij het afspenen ? of nu ? er kan nog een hoop gebeuren natuurlijk als ze bij iemand anders in de wei staat ! Wat als ze in die 6 maanden in het draad belandt o.i.d. wiens risico is dat ? Je kunt natuurlijk alles afspreken....maar wat is de gebruikelijke handelswijze ????

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:29

Ik weet niet wat gebruikelijk is maar wij doen het altijd zo dat er pas betaald word bij het ophalen van het veulen.
Van hebben we zo gekocht,Gypsy hebben we zo verkocht en bij Xen deden we het ook zo.
Trouwens alle 3 via mondelinge afspraak gekocht/verkocht en geen problemen mee gehad.

De fokster van Xen heeft hem overigens wel laten verzekeren dat in het slechtste geval de volledige verkoopsprijs werd terug betaald door de verzekering.

Ontworming, voer, ... kwam allemaal voor de rekening van de eerste eigenaar, de entingen voor ons (die krijgen ze om en bij de 6 maanden en dan zijn ze meestal al wel afgespeend en op weg naar hun nieuwe eigenaar)
Bijkomende kosten weet ik niet zo goed, die hebben we nooit gehad namelijk, maar ik denk dat die gedeeld worden. (lijkt me wel het eerlijkst)

[edit]
Welk veulen heb je op het oog? Waar staat ze en wanneer ga je er heen?
(foto? ben benieuwd namelijk) Haha!
[/edit]

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:35

als ik een veulen koop:
*laat ik hem eigenlijk nooit onderzoeken door de DA (heb nog nooit een paard boven de 1000 euro gekocht, bij duurdere paarden kan ik het me wel voorstellen)
*betaalde ik eerst handgeld (10%) en bij levering de rest(na 6 maanden, na het afspenen)
*als ze in de draad komt vind ik dat het risico van de eigenaar (op dat moment de eigenaar van de merrie dan)
*

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:39

missnynke schreef:
als ik een veulen koop:
*laat ik hem eigenlijk nooit onderzoeken door de DA (heb nog nooit een paard boven de 1000 euro gekocht, bij duurdere paarden kan ik het me wel voorstellen)
*betaalde ik eerst handgeld (10%) en bij levering de rest(na 6 maanden, na het afspenen)
*als ze in de draad komt vind ik dat het risico van de eigenaar (op dat moment de eigenaar van de merrie dan)
*


Dat laatste moet wel op papier daar je handgeld betaald en daarmee aangeeft eigenaar te zijn.
Want de "eigenaar" kan hem niet meer verkopen aan een ander.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:28

Twee jaar geleden heb ik een veulen verkocht dat nog bij de moeder moest blijven en toen hebben we het zo afgesproken en op papier vastgelegd dat ze de helft zouden betalen op dat moment en de andere helft bij het ophalen van het veulen. Ik had het veulen verzekerd, dus als er iets zou gebeuren hadden ze het geld weer teruggekregen. Is allemaal goed verlopen OK dan! .

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:47

Ik heb ooit een veulen gekocht en daarbij was de afspraak dat alle risico`s voor de fokker waren zolang het veulen bij de moeder liep.
Mocht het veulen om de een of andere reden blijvend letsel oplopen zou ik de koop ongedaan kunnen maken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:09

Als wij een veulen verkopen dan wordt het bedrag betaald bij de koop; de eigendomsakte wordt aan de nieuwe eigenaar gegeven.
Er wordt de nieuwe eigenaar aangeraden het veulen te verzekeren (zodat ze niet alles verliezen bij ongeval of dood).
De kosten tot het spenen zijn voor de fokker, ook vaccinaties, ontworming ed.
Als het veulen dan blijft tot 3 jaar bv dan kost het 1000 euro per jaar onderhoud.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:21

Bij ons is alle risico voor ons tot het dier word opgehaald of afgeleverd. Verder heb ik uitgebreide voorwaarden opgesteld om zoveel mogelijk te voorkomen dat er situaties ontstaan waar je door onduidelijkheden problemen van kunt krijgen.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:57

Ik heb mijn veulen gekocht toen ze ongeveer 3 maanden oud was. Tot aan het spenen/ophalen waren alle verzorgings- en entingskosten voor rekening van de fokker. Het veulen was ook verzekerd door de fokker.

Helaas heeft mijn veulen tijdens het spenen een wond opgelopen (ze dacht dat mams nog achter dat net iets te hoge hek stond Scheve mond ). De dierenartskosten voor de behandeling en vrij lange nazorg waren ook voor kosten van de fokker omdat ze de wond immers daar had opgelopen.

Toen ik het veulen kocht, heb ik echter wel het bedrag meteen in 1 keer betaald. Ik wist zeker dat ik haar wilde hebben en er waren meer kapers op de kust Cool

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:17

Mikkee schreef:
De dierenartskosten voor de behandeling en vrij lange nazorg waren ook voor kosten van de fokker omdat ze de wond immers daar had opgelopen.


Vind ik niet nodig omdat het veulen eigenlijk in pension komt te staan eens het verkocht is. De schade aan je paard in een manege moet je ook zelf voor opdraaien.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:28

Zannekin"]
[quote="Mikkee schreef:
De dierenartskosten voor de behandeling en vrij lange nazorg waren ook voor kosten van de fokker omdat ze de wond immers daar had opgelopen.


Vind ik niet nodig omdat het veulen eigenlijk in pension komt te staan eens het verkocht is. De schade aan je paard in een manege moet je ook zelf voor opdraaien.
[/quote]

Is bij mij ook zo gedaan hoor.. Ook omdat hij bij zijn moeder moest blijven aangezien die van mij toen ook 3 maanden oud was.. De kosten waren voor de fokkers. Op de manege ga je vrijwillig staan, dus dan is het idd jou verantwoordelijkheid, maar als een veulen verkocht is, heeft de eigenaar geen keus dan het nog die tijd bij zijn moeder te laten staan, dus dat vind ik eigenlijk wel wat anders..

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:15

Toen dolly's veulen werd verkocht (13 dagen oud) hebben wij het volledige bedrag gekregen en vanaf dat moment waren alle kosten etc ook voor de eigenaar. Maar belangrijk punt was wel de nu dus eigenaar ook eigenaar van die stal is, en dat het dus een stuk gemakkelijker is. Normaal zouden wij DA kosten en wormenkuur enzo betalen, nu doet hij dat en het is ook verder zijn probleem wat ie met haar doet. wij komen maar 2x per week omdat de afstand erg groot is dus...