midden/uitgestrekte draf in je proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

midden/uitgestrekte draf in je proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 19:00

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die M2 of hoger rijden (of hebben gereden).
Ik ga Marillion zo snel mogelijk (dwz zodra ik zin heb) M2 starten. Hij kan goed strekken, mooi van achter naar voren en uittikken. Hij heeft net een periode achter de rug dat zelfs een middendraf er niet lekker uitkwam, maar....he's back! Haha!
Nou vraag ik me alleen af of je echt in je proef bij middendraf braaf je middendrafje moet laten zien en bij uitgestrekte draf ook echt strekken...wat mij logisch lijkt. Maar wat logisch lijkt, blijkt niet altijd logisch te zijn in de dresuursport... *LOL* Of dat je beter bij allebei flink kan spetteren?
Ik heb al verschillende meningen gehoord, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.....


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:13

De middendraf probeer ik zo te rijden dat hij alleen verruimt,
de uitgestrekte wil ik dat hij echt dat voorbeen nog even uittikt...

Grrrr, ik snap niet waarom ik eigenlijk nog reageer op rijtechnische dingen want ik kan het toch niet onder woorden brengen! Boos!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:17

Nou, ik snap je wel hoor Sjuimpje...
Idd, bij het uitstrekken moet ie echt z'n hoef weggooien, bij de middendraf hoeft dat niet, maar uit ervaring weet ik dat juryleden toch vaak wel een puntje meer geven als ie ook bij de middendraf het hoefje echt weggooit.

Het kan in ieder geval geen kwaad.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 22:05

Op hoog nivo moet je echt verschil kunnen laten zien maar in het M2 gewoon bij allebei flink toerijden dan krijg je voor je midendraf een 8 bijv. en voor je uitgestrekte een 7. Of 7 om 6 als je snapt wat ik bedoel. Als je nu inhoudt bij de midden krijg je een 6 of een 7 en voor de uitgestrekte dan ook.
Gewoon rijden. Tenzij je een paard hebt wat echt veel verschil kan laten zien.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 22:06

Mijn instructrice zegt altijd gas geven op het moment dat je em op de diagonaal bijv. recht gericht hebt en mooi terugkomen.
Voorbereiding,uitvoering,afronden ,iedere oefening weer opnieuw Lachen

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 22:13

Alleen de middendraf wat minder rijden als je meteen daarna uitgestrekte draf krijgt, en dus een overgang moet laten zien. Volgens mij is dat pas in het Z, verder sluit ik me bij Suzanne aan.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 22:13

'Gas geven', tja, die opmerking ligt me niet zo.
Volgens mij gaat het meer om de verruiming als om het hoge tempo! En met name in de uitgestrekte draf moet het tempo helemaal niet zo heel hoog liggen als vaak wordt gedacht. Als het tempo te hoog ligt, dan 'valt' het paard over z'n voorhand heen en kan ie nooit gaan gooien met de hoeven.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 00:05

Het tempo is niet zo zeer hetgene dat omhoog moet.... Hoe noemde de meninstructeur dat ook alweer..o ja het toerental... Het paard moet in het zelfde toerental blijven lopen.... De passen moeten alleen een stuk ruimer, zodat je over hetzelfde stuk met minder passen heenkomt. Duidelijk uitgelegd? Volgens mij niet... Haha!
Maar komen er in een M2 proef midden -en uitgestrekte draf beide voor of één van tweeen??? Als ze er beide inzitten, zou ik echt zeggen, middendraf is echt met verruiming en uitgestrekt met het tikje van het voetje. Zit er in een M2 proef alleen midden- OF uitgestrekte draf....dan zou ik echt gaan voor het tikkende voorvoetje.... Veel mooier om te zien als het paard het toch kan... Party!!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 13:05

Yep...er zit midden EN uitgestrekte draf in, daarom juist. In de klasses hiervoor reed ik altijd bij middendraf alles eruit.
Marillion heeft een periode gehad dat een nette middendraf er zelfs niet meer uitkwam (daarvoor wel!). Hij duikelde als een struisvogel op de voorhand, vertrok verkeerd, of vertrok gewoon helemaal niet, struikelde halverwege, ging in onregelmatig tempo etc. Terwijl hij het daarvoor altijd wel deed.
Ik heb er niet zozeer op getraind, wel op goede overgangen en scherp aan het been en goed op het achterbeen zetten. Kennelijk heeft ie het licht weer gezien, en nu gooit ie alles eruit. Hij gaat dus niet zozeer harder, maar hij verruimd gewoon heel makkelijk en tikt uit, ook met het achterbeen!
Ik dacht zelf al toch duidelijk verschil te laten zien tussen midden en strekken, maar ik zie het protocol al voor me bij middendraf:" Moet meer!" Haha!
Na ja....zal wel een kwestie zijn van een beetje zoeken en zal ook wel weer per jury verschillen.....zoals met alles Schijnheilig

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:48

mijn instructeur zei hetzelfde als suzanne F gewoon zoveel mogelijk uistrekken tijdens de Middendraf.
dan heb ik tot nu toe altijd gedaan en dan had ik 7-ens en soms eens een 8 voor mijn middendraf.
Een stalgenootje van mij rijd een betere middendraf dan ik doe zij rijd 'm volgens het boekje niet stekken maar duidelijk een eind ruimer en rijd dan 6jes met 'moet ruimer..'

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:50

Ik zou dus alles laten zien bij zowel midden- en uitgestrekte draf behalve bij bv het volgende:

e-b-e grote volte middendraf
e-k uitgestrekte draf
k verzamelde draf

Anders heb je geen overgang bij E, maar volgens mij is dat alleen in het Z.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:34

O Susanne, nu vraag je iets dat niemand kan weten! Want dit verschilt per jury. Sommige juries zien braaf gereden proefjes, en durven niet te af te straffen of uitbundig te belonen. En anderen zien vaak weer liever iets spetterends.
Welkom tot de oneerlijke niet objectieve, aan meningen onderhevig staande dressuursport!
Ik zou gewoon een duidelijk verschil laten zien, laat je paard in die middendraf spetteren maar bouw het geleidelijk aan op. Want wegspuiten is iets wat geen een jury graag ziet. Ik denk dat dit een goede concessie is, waarbij je je paard toch tot zijn recht laat komen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 16:29

Uit het proevenboekje:

De middendraf
De middendraf is een gang tussen de arbeidsdraf en de uitgestrekte draf. Zij is meer verheven en 'ronder' dan de uitgestrekte draf. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen met mate, met een duidelijke impuls vanuit de achterhand. De ruiter staat het paard, terwijl het in de hand gesteld blijft, toe het hoofd en de hals iets naar beneden te brengen, waarbij het hoofd wat meer voor de loodlijn mag blijven dan in verzamelde en arbeidsdraf.

De uitgestrekte draf
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Terwijl het in dezelfde cadans blijft verlengt het zijn passen tot zijn maximale kunnen, dankzij een heel grote impuls van de achterhand. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe zijn hals lager te dragen en te verlengen, zonder op het bit te hangen, zodat een steekgang wordt vermeden.
De voorvoeten moeten daar landen, waar ze heenwijzen. De passen moeten zo regelmatig mogelijk zijn en de bewegingen in zijn geheel in goed evenwicht en ongedwongen.

Uit 'Dressuur' van Jennie Loriston-Clarke komen deze 2 duidelijke foto's:
(ik hoop dat de bijschriften leesbaar zijn, anders type ik die nog wel een keer over)

Middendraf:
Afbeelding

Uitgestrekte draf:
Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-02 00:31

Hey Margreet...dat boek heb ik ook!!! Pling Staan goede oefeningen in he?

Nimber...in de L en M1 reed ik idd ook 7ens en 8en voor mijn middendraf, dan liet ik ook alles zien. Maar in de M2 moet je verschil laten zien tussen midden en uitgestrekte draf, dus dat is het dilemma.
Na de M1 kon Marillion in de training opeens helemaal niet fijn meer verruimen...iig geen diagonaal meer. Maar ja, nu doet ie het weer, dus ik ga gewoon maar uivogelen wat het beste is.
Zucht...het mooiste zou zijn: 2x dezelfde jury en meteen na je eerste proef je protocol, zodat je weet hoe je je volgende proef het beste kunt rijden, hahahaha!

Groetjes Suzanne

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 14:40

suzanne schreef:
Hey Margreet...dat boek heb ik ook!!! Pling Staan goede oefeningen in he?


Superboek! Vooral het stukje 'veel voorkomende fouten' dat bij bijna iedere oefening staat is erg nuttig *LOL*

Nulla tenaci invia est via

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 13:39

Hoi Suuz, beetje late reactie maar ik was op wintersport ......

Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd alles uit de kast gehaald, dus zowel bij de middendraf als bij de uitgestrekte draf.
Ik heb niet kunnen merken dat ik daar op afgerekend ben. Meestal heb ik zowel voor de middendraf als voor de uitgestrekte draf 7-ens.
Er zitten meestal toch een paar onderdelen tussen dus het verschil zien ze niet direkt.

Het wordt idd een ander verhaal als je het direkt achter elkaar moet laten zien zoals in die oefening die Lielle hierboven noemt.
Maar ik vraag me af of dat zelfs in Z-proeven voorkomt, ik heb het nog niet meegemaakt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 14:12

Fitz,

ik heb even snel gebladerd en kan zo gauw geen voorbeeld vinden. Wel van midden- en uitgestrekte stap, maar niet in draf. Toch meen ik me het te kunnen herinneren van láng geleden.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 17:10

Margreet"]
[quote="suzanne schreef:
Hey Margreet...dat boek heb ik ook!!! Pling Staan goede oefeningen in he?


Superboek! Vooral het stukje 'veel voorkomende fouten' dat bij bijna iedere oefening staat is erg nuttig *LOL*
[/quote]

volgens mij heb ik die ook. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers