nerveuze hittepit*schrik* pismerrie ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

nerveuze hittepit*schrik* pismerrie ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 13:04

Ik denk dat ik Rena maar eens aan de paddo's zet Haha!

Het is nu echt TE gek , wat een irritante stress-kip zeg , bah ! Boos!

Het dier heeft een beetje een gespleten persoonlijkheid , in de omgang is ze tegenwoordig geweldig , ik was bvb. supertrots op haar bij de paardentandarts van de week OK dan!

Maar onder het zadel BLIJFT dat zenuwen-gedoe terugkomen , en ik wordt het nu toch wel meer dan zat dat ik elke keer de therapeut moet uithangen om Rena weer relaxed te krijgen , ik blijf er koel onder , zie de humor en wel van in , waardeer het karakter van het diertje , ben consequent en rustig , vind ze iets eng dan staat ze over haar hele lijf te rillen , hartslag van 320 Knipoog , zweet breekt haar uit , spontaan aan de diarree en dat hele lijfje gespannen , klaar om in doodsangst weg te vluchten .

En dat al voor een brandnetel die de verkeerde kant op staat naast het ruiterpad in de duinen Rolleyes

Ik ga er laconiek mee om , blijf er relaxed opzitten en maak me niet druk.
Ze mag niet omdraaien en gillend wegvluchten wat ze eigenlijk wil Haha! ,
maar ik laat haar staan en ernaar toegaan , even snuffen zodat ze ziet dat het okee is. Scheiterd Rolleyes

Of ik rij gewoon door alsof m'n neus bloedt , laat haar niet te veel uitwijken en negeer het. Normaal is het dan al na een paar keer over ,
als het al voorkomt want de afgelopen maanden was ze eigenlijk best relaxed.

Maar nu is die irritante Rena weer terug hoor....

Afgebroken tak : *RAAAAAH!!!*
Stronk : *REM-IEEEEKS!*
graspolletje : *wijk-wijk-wijk-scheeeeeet*

Schrikt vervolgens van haar eigen scheet , maakt een rare zwiep met haar hoeven waardoor ze wat zand in de bosjes smijt , dat maakt een raar geluid waar ze weer voor de andere kant op springt , tegen een uitstekend takje ofzo aan , en beest staat stijf van de stress.

Ik : Rolleyes *gaap* Sjeezus Rena , doe eens even normaal zeg..pfft Rolleyes

Paar keer uit dribbelstapje-drafje terugnemen , gewoon doorgaan met "leuke" buitenrit , beest weer redelijk ontspannen en vanuit het niks weer ineens *waf* met een sprong opzij , irritante spast zeg , bah.

Dat beest is echt zo'n paranoïde spast , ik ben het behoorlijk beu dat stomme gedoe , ze zit zichzelf gewoon in de weg en dit is echt NIET gezond.

Op een gegeven moment ben ik eraf gegaan om het 1 en ander goed te doen , er waren net wat ganzen voor ons op het ruiterpad geweest , ze hield zich goed al spoot de diarree eruit Rolleyes , maar dat hele beest staat gewoon stijf van de spanning , angst en van die doffe naar binnen gekeerde oogjes , echt NIET normaal , je krijgt er amper contact mee Scheve mond

1 en al spanning in dat lijfje.

Ze doet het zichzelf aan , van mij zal ze het niet krijgen , ik geef haar totaal geen reden om zo'n stresskip te zijn. Dit steekt af en toe de kop op , het lijkt wel of er ineens in dat lijfje een adrenaline-kraantje wordt opengezet ofzo , er is ECHT geen goede reden voor.

WAT een geit zeg ... pffft.

We hebben natuurlijk ook wel leuke ontspannen stukken erbij zitten , en maandenlang is ze gewoon m'n fijne , enthousiaste coole paardje , maar ze heeft dus deze periodes dat ze echt gek van zichzelf wordt.

Beest staat sinds een paar dagen hele dagen op de wei , in de winter staat ze van schemering tot schemering in de wei , klein leuk kuddetje , rustige stal bij mensne thuis , maar 3 pensionklanten. Ze krijgt nu geen voer meer alleen een stuk brood / appel / peen voor het lekker af en toe.

Ze is nu sinds een maand ofzo weer zo ontzettend irritant druk aan het spoken zoeken en schrikken , los in de wei maakt ze zichzelf nog gek...

Is ook zo hengstig als de pest , daarmee zit ze zichzelf OOK nog eens in de weg nu ... wat moet ik er nou mee Verward

Het komt echt vanuit het dier zelf al die stress en onrust , wat helpt hier nou tegen ? Een rustgevend poedertje van de Paardendrogist ?
Pavo nerv-control ? Iets bach-bloesem-achtigs ?

Ik wil sowieso al graag iets geven nu ze geen voer meer krijgt , waardoor ze wel alle benodigde stofjes binnekrijgt die dat lijfje lekker op gang houden en rommel afvoeren enzo. Maar dit idiote gedoe daar moet echt wat aan gebeuren hoor , dat dier zit zichzelf ZO ontzettend in de weg , da's echt niet leuk meer

Iemand goede tips wat voor spulletje haar kan helpen ? Lachen

Gegarandeerd dat er nu allerlei NH-omgangs-tips gaan komen ,
maar daar is het me niet om te doen , ik voldoe er zeker aan qua omgang en huisvesting , en ik ben niet het probleem , dat is zij echt zelf wat deze onrust betreft ..... Ach gut

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:12

Bachbloesems kunnen idd een goede hulp zijn... Lachen Banjer heeft ze ook gehad en ik merkte duidelijk verschil... ze was stukken relaxter... Lachen

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:30

Je hebt ook rustgevende kruiden van de paardendrogist. Die zorgen voor iets meer rust in het paard, bij een pony op stal werkt het erg goed!

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 13:32

Ik heb niet zoveel verstand van Bachbloesems , hoe / wat / waar je dat gebruikt... Bloos

Heb er het beeld bij dat je met een flesje olie onder je paard z'n neus staat te bedwelmen maar zo werkt het niet neem ik aan Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:33

Ik geef rustgevende poeder van de paardendrogist, ik heb de hele winter Relax gegeven (nu nog 1 schepje) en heb al iets anders staan *ff kijken*
Easy Going, maar di eheb ik nog niet gebruikt.

Ik gebruik het omdat Morrie erg schrikkerig is en heel erg overdreven (gevaarlijk) reageert, hij is erg sterk, dus omdraaien voorkomen, kan ik niet, wegkletteren wel, voor dat soort situaties heb ik een behoorlijk bit in hangen.

maar relaxed rijden is het nooit, ik heb ook al een hele poos niet echt buiten gereden.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:35

pmarena schreef:
Ik heb niet zoveel verstand van Bachbloesems , hoe / wat / waar je dat gebruikt... Bloos

Heb er het beeld bij dat je met een flesje olie onder je paard z'n neus staat te bedwelmen maar zo werkt het niet neem ik aan Haha!


Banjer kreed de bachbloesems over haar voer heen... en ik zelf nam ze in met een glas water... Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:42

Ik ben niet zo dol op Bach bloesems, ben zelf een keertje enorm geflipt van Bach rescue druppels, ik heb 3 dagen niet eens kunnen werken zo hyer was ik ervan geworden, moet er niet aan denken dat het bij mijn paard ook verkeerd uitvalt

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 13:48

*LOL* Gezellig samen ontstressen Lachen

Ik stap meestal op voor een relaxedte , leuke , gezellige buitenrit ...
Maar kom er ook enigszinds verwilderd vanaf Tong uitsteken

Ik bedoel , ik blijf zo relaxed mogelijk zitten omdat dat Rena ook wat rustiger houdt (lang leve een boomloos zadel , op andere zadels maakte dat geen fluit uit...) , maar als je paardje ineens welke kant dan ook op kan schieten kun je niet echt lekker relaxed zitten natuurlijk... je moet dan toch erg alert boven dat zwaartepunt blijven want ze kan net zo goed naar voren als naar achteren , als naar opzij schieten ... vanuit het niets.

Ernaast ook gisteren , helemaal over de zeik , hele lijfje gespannen en van die schrik-bewegingen erdoorheen , koppie in de lucht , neusgaten wijd open , oren stijf gespitst omhoog - naar voren , helemaal gebeeldhouwde palomino , keihard alles Haha! *SNORK!*

Normaal draai je dat neusje naar je toe , hand op dat nekkie , even wat toefluisteren met een knuffeltje en het blondje ontspant.

Nu : echt GEEN contact mee te krijgen , alleen maar die vreselijk bedreigende boze buitenwereld in de gaten houden... *SNORK*

Ze geeft wel WAT sjoege als ik tot haar door probeer te dringen en de scherpe kantjes gaan er vanaf , maar ze is echt heel erg afwezig en niet daar bij me. Zit echt middenin haar eigen enge fantasie-wereld die ze over de werkelijkheid heen projecteerd ofzo.... kleine stresskip Lachen

Even later op het strand was ze dan weer verbazend relaxed , gewoon met los teugeltje goed op been en zit te sturen , heerlijk braaf paardje.

Het is ook de kunst om regelmatig een oefeningetje of beweging-kje aan haar te vragen zodat ze niet wegglijd in haar eigen wereldje ....

Wat een paniekzaaier zeg.

Ze is zelf het engste en gevaarlijkste in die hele duinen , maar dat beseft ze niet helemaal Clown

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:01

Lotgenoot meld zich! Ik heb er ook zo een. Grasprieten die wapperen in de wind zijn levensgevaarlijk. Er zitten geheimzinnige dingessen in de muren en vandaag zaten er griebels en gruwels rond de bak. Altijd blijven lachen werkt het beste en als ik niet echt in een geduldige bui ben niet gaan rijden. Een kernoorlog is er dan niks bij. Bij mijn paardje is het helaas erfelijk. Haar moeder en zusjes zijn ook superschrikkerig en haar enige veulen heeft het schrikgen ook meegekregen.
Verder rij ik veel dressuur. Als ze goed nageeflijk aan het been is zijn de griebels al iets minder eng, hoewel je af en toe snelle schijnbewegingen moet maken om een griebel te ontwijken. Buiten laat ik haar als daar de ruimte voor is aan een lange teugel lekker schrikken. Boe, links een griebel, boe, rechts een gruwel.

Ik kan er nu wel goed mee omgaan en ik zie de humor er ook wel van in. Ze is ook niet altijd even schrikkerig. Op het moment is het even heel extreem. Mijn merrie gebruikt schrikken ook om onder het dressuurwerk uit te komen. Als ze dat doet hou ik haar gewoon rond ook al maakt ze een driedubbele salto met flip. Heeft ze door dat ze met schrikken niet eronder uitkomt dan komen de snelle schijnbewegingen en zo is er altijd wat. Ach ja, ik ben in ieder geval nooit uitgereden. En nogmaals blijf lachen Haha!

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 15:04

Ik blijf lachen , maar dat dier heeft er ZELF zo geen lol in , en ik ook niet meer op een gegeven moment... dat gaat me toch te ver.

Ze bezorgd zichzelf nog eens een hartaanval Scheve mond

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:17

Dat is wel vervelend ja. De mijne heeft zelf nog de meeste lol volgens mij. Is lichamelijk alles in orde met haar?

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 15:53

Mja.... zover ik weet wel.

Het is ook bij vlagen dat ze echt zo raar in haar koppie is , voor hetzelfde geldt is het nu weer voorbij , het komt ergens door (wellicht iets in het gras ofzo Verward ) en is bij vlagen , maar het is wel erg Rena-typisch.

Soms is ze echt stoer en verbaast ze me , ze heeft toch al lang geleerd dat allerlei dingen niet eng zijn en anderen die haar kennen vinden haar zo ontzettend braaf en lief in de omgang. Het is echt een soort gespleten persoonlijkheid *LOL*

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:03

Ook ik heb af en toe zo'n mongool....vanmiddag bijv...lekker relaxed drafje liggen er rioolerings buizen...Miro springt 2 meter opzij en ik lig er bijna naast. Lekker bij Muiderberg even het water in maar wisten jullie al dat golfjes LEVENGEVAARLIJK Wow! zijn??? Volgens Miro dus echt wel en omdat meneertje zo achterlijk doet wordt het voor mij ook gevaarlijk Boos! Kano's, ook zo vreselijk eng en niet te vergeten traktors....*zucht* paarden Verward Schijnheilig Ook als er bijvoorbeeld een kartonnen doos langs de weg ligt kan menneer enorm in de stress vliegen (zo erg dat ik zijn hart in mijn benen voel kloppen, hij wordt wel weer echt tuigpaard dan Tong uitsteken Knipoog ) maar als na een paar dagen die doos ineens weer weg is dan is die plek weer onbetrouwbaar....soms weet ik het niet hoor maar volgens mij is het gewoon om ons te pesten Tong uitsteken Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:34

Citaat:
Lekker bij Muiderberg even het water in maar wisten jullie al dat golfjes LEVENGEVAARLIJK zijn???


ja dat weet ik nog van vroeger, vond Figaro ook, je hebt pas echt pret als er een waterscooter aan komt scheuren Haha!

Morrie is ook zo'n schrikkerd, gisteren verbaasde hij me weer door zonder blikken of blozen langs de enge Veluwse landgeiten en Schotse Hooglanders te wandelen op de hei......vorig jaar ging ie ervoor aan de kletter, desnoods in z'n achteruit Clown

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:51

Zoe is ook zo erg. Al 2 weken is de rustheid zelve.. terwijl hiervoor kon ze geen minuut stil staan. Ze trapt op slechte dagen naar mensen... erg tegen de wind in en indoordringbaar. Ik was het zat en ben op de alternatieve geneeswijze iets gaan zoeken.

Ze krijgt nu drukpuntmassage met bachbloesem....toppie OK dan!
Als je wil kan ik per pb het internet adres doorgeven van dat vrouwtje.

Vandaag is ze voor het eerst geweest en Zoe.. die normaal heftig op aanrakingen reageerd stondheerlijk te genieten. Binnen drie dagen moet ik resultaat hebben... maar zoals ze vanmiddag was verteld mij al genoeg!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:24

goh, herkenbaar verhaal Haha!
Ik heb wel wat homeopathische dingen geprobeert, maar dat heeft nooit veel geholpen. Elk scheefliggend grassprietje is een reden om weg te spurten... Ze was na 2 minuten stappen helemaal zeiknat Scheve mond
Ik weet dat je het niet wilt horen Haha! , maar ik heb met behulp van parelli de rust van het ernaast lopen overgebracht op het rijden. Ook door oefeningen voor meer zelfverzekerheid.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:27

Ik kan je het nummer geven van iemand die hier misschien iets mee kan.. Ze is 'Energetisch therapeut voor mens en dier' en ook Centred Riding instructrice. Ik heb zelf nog even geen geld voor les van haar maar mensen die ik ken hebben er erg goede ervaringen mee.