Bodem van invloed op prestatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Bodem van invloed op prestatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 09:51

Yes, het buitenseizoen is weer begonnen en dus zijn we weer afhankelijk van de weersomstandigheden. Knipoog
Niet alleen voor het rijden zelf, maar ook voor de bodem.

Heeft de bodem nog invloed op de prestaties van jouw paard of maakt dat helemaal geen verschil?
Ik ken nl. paarden die ontzettend truttig gaan lopen als de bodem naar hun zin te hard dan wel te glibberig is.
Best jammer als je dan weet dat ze het op bv. een zandbodem veel beter doen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:53

Zandbodem is wel prettiger, behalve als het dan weer een hele zware zandbodem is, dan is gras weer fijner Haha!.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:56

Het heeft natuurlijk zeker effect.
En als de bodem slecht is door de regen en evt nog glad ook, zie een paard dan maar eens tactmatig door de baan te krijgen.

Jesper reageert wel op een te harde bodem, dat vind hij niet fijn, maar na 10 minuten losrijden ofzo, loopt hij er gewoon overheen.

Zuigende modderpoelen zijn niet te doen, en als het slecht is, trek ik hem ook terug en start niet. De benen zijn mij iets teveel waard.

Navragen is beter dan afvragen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:57

Quentin is zo'n mietje, is het glad dan durft ie amper te lopen, schuift ie 1x een beetje weg in de hoek, dan durft ie de hoeken niet meer in
is het een hobbelig grasveld dan gaat ie tijdens de middendraf bij ieder hobbeltje in galop
zand maakt niet uit, los zand of een wat hardere bodem, maakt allemaal niet uit op zand blijft ie wel lopen(helaas is het hier 9 vd 10x op een hobbelig grasveld Scheve mond )

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:59

zware zandbodem gaat niet goed, en ook onregelmatige grasvelden..dan wil het ook niet altijd even goed lukken. Ik rijd het liefst op zand, maar dat komt door mezelf en niet door mn pony Knipoog

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:03

Oh ja, zeker wel is de bodem van invloed. Ik ben ook best wel selectief geworden bij het uitkiezen van concoursen. Ik start echt niet overal of omdat het toevallig dichtbij is.
Op een gegeven moment weet je wel waar de goede omstandigheden zijn. Maar de bodem speelt een grote rol bij de prestaties. Als de bodem te zwaar is zal je paard meer moeite hebben met de impuls en bij een te gladde of onregelmatige bodem zal je paard sneller voorzichtig gaan lopen en dat gaat dan weer ten koste van de regelmaat van de gangen.
Nu zullen niet alle paarden zo snel miepen denk ik maar ik let er zelf wel goed op. Mijn hengst loopt eigenlijk op praktisch alle bodems wel goed zolang ze maar niet te zwaar zijn. Maar ik wil mijn paard nog wel wat langer heel houden dan vandaag dus ik start hem echt niet willekeurig waar. Mijn ruin is een moeilijker geval en het is echt moeilijk concoursen uitkiezen met hem. Hij heeft een probleem in zijn rechtersprong gewricht en met de huidige behandeling is hij wel rad. Maar dan hoef ik ook echt niet op een te zware of onregelmatige bodem te rijden want dan kan ik beter thuis blijven. Hij gaat hopelijk, na bijna een jaar revalideren, volgende maand weer mee op concours en ik heb nu al zijn concoursen uitgezocht tot en met september. Allemaal op dezelfde locatie omdat ik weet dat hij daar fijn kan lopen. Dus bij dit paard heeft echt een directe invloed op de prestaties.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:23

Op een normale zandbodem maak ik & mijn paard veel mider tactfouten dan op gras. Als de zandbodem zwaar is, dan komen die fouten er ook wel uit Haha! Scheve mond

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:27

Sevin houdt ook niet zo heel erg van een onregelmatige en harde bodem. Maarja, na een kwartiertje valt het dan wel weer mee, maar het allerbeste loopt ie toch gewoon op zand.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:32

Ja ik merk het verschil thuis al tussen de spring- en dressuurbodem. Ik heb liever een wat hardere bodem met HP dan een zachte met veel afdruk.

...Dreaming with my eye's wide open...

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:40

ik merk het verschil heel goed als de bak net gesleept is. amber loopt dan veel makkelijker en lichter.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:48

Ik denk dat de bodem altijd van invloed is op de prestatie, ook paarden die stoer door lopen als de bodem slecht is, ondervinden wel degelijk hinder en als jury zie je dat dan ook ongetwijfeld terug in de algemene beweging van het paard.
Ik word dus steeds selectiever waar ik start, ik heb helemaal geen probleem met gras (ik vind op gras starten wel wat hebben) maar de echte knollenveld-wedstrijden probeer ik echt zoveel mogelijk te vermijden.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:41

Bij ons zijn zowat alle wedstrijden op grasbodems. De ene bodem is wat hobbeliger als de andere en als het geregend heeft, is de bodem wat gladder.
Eigenlijk heb ik nooit veel moeite met de bodem.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:18

Ik ben nu héél blij met de ZZGP-wedstrijden, dat ik veel vaker op zand Lachen
Joop is een ontzettende zeikerd wat bodemb betreft:
-op gras wordt hij snel voorzichtig
-als de boden hard is gaat hij een beetje lopen 'krabbelen'
-als het een te mulle zandbodem is, gaat hij uit elkaar lopen
-in gras ziet hij heel vaak enge dingen Lachen
Dus een goede zandbodem of een goed grasbodem is het fijnste Lachen

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:30

met Andrew kan ik niet in een zwaardere bak rijden vanwege zijn benen. hij loopt dan niet meer (heeft spat)
Te hard is ook niet fijn, want dan gaat hij weer heel stijfjes en op eieren lopen met zijn voorbenen... Gelukkig hoef ik met hem niet te starten, en Moenira is iets minder kieskeurig. Maar een zware bak, dat trekt ook zij niet helemaal...

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:58

met het inrijden ben ik afgelopen weekend in de galop bijna 3x onderuit gegaan gelukkig wist Jaike zich steeds overeind te houden maar je moet niet vragen hoe. In de proef zelf ging ik dus voorzichtiger rijden, op een gegeven moment zat ik in galop op de volte en het moment dat ik de middengalop eruit moest persen glibberde ze weer weg...daar ging dus mijn middengalop want ik durfte niet meer Bloos

de bodem is voor mij wel van invloed want ik ga voorzichtiger rijden als het glad is, mijn paard heeft geen ijzers.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Suzanne F.

Berichten: 48950
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:39

Jazeker wel! Op een goede zandbodem is het fijnste maar een goede grasbodem is ook super maar ja vind maar eens een grasbodem die niet te nat niet te zacht, verend en egaal is.

Met de meeste paarden heb ik liever een wat zachte bodem dan een harde want daarop gaan zevaak voorzichtig lopen en wat krabbelen, door een wat zwaardere trekken die van mij vaak wel.
Maar op een echte natte grasbaan start ik niet, veels te link.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:31

Mijn Jaike is nogal een sukkeltje, ze struikelt namelijk heel vaak wanneer een beetje gaat sloffen of wanneer ze niet oplet Bloos
Wanneer de bodem dan ook een beetje bobbelig is dan is het helemaal bal Hup daar gaat de middendraf weer over in een galop, hop daar giong de middengalop zowat over de kop
Maar ja, ze is ook wel een lief sukkeltje Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:46

Normaliter nooit wat van gemerkt, maar vandaag liep Noor zwaar bagger. Te voorzichtig, waardoor het een ramp werd...stap etc ging echt super!! Niks op aan te merken, maar zodra er iets meer tempo moest komen ging het met moeite en vooral sprong ze erg vaak naar binnen of buiten, omdat ze niet lekker door kon sjouwen, maar constant met dr evenwicht bezig was. Echt jammer.
Volgende keer toch de proppen eronder, had verwacht dat het niet nodig was, heeft hier toch al dikke week niet geregend, maar madame had er totaal geen vertrouwen in.
Bodem was overigens een net gemaaid grasland, van de grove soort!!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:47

Ik start dan niet. Maar Dennis loopt op gras eigenlijk altijd super. Niets aan de hand(tenzij het echt een blubberzooi is). Zand is voor hem al heel snel zwaar met z'n korte pootjes, dus ik heb liever gras.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:28

Zolang het nog wel een fatsoenlijke bodem is heeft mijn pony geen problemen, hij loopt overal wel braaf.
Alleen laatst lag precies op de AClijn een plek met modder, daar liep hij omheen (helaas een 5 dus).

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 06:34

Mirk heeft lichte artrose en hem mag je eigenlijk niet op een té harde bodem rijden. Nu hebben wij hier in Groningen kleigrond, dus dat is extra hard...

Mirk loopt er prima op, alleen ik ben wat voorzichtig dan. Ik vind hem buiten nu wel fijner lopen dan binnen, maar daar zal de bodem denk ik niet aan meewerken.

:){

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:24

Laatst heb ik in Ommen gereden en daar was de grond heel ongelijk, lees gaten en bulten en mulle stukken zand! Tja en dan wordt ie onregelmatig in de gewone draf en in de middendraf valt ie in galop of wordt ie ook onregelmatig.
Het liefst zie ik een groot grasveld dat mooi kortgemaaid is en geen mollenbulten of andere gaten bevat! Maar ja dat is helaas niet overal zo!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:30

Ik merk ook wel verschil.
Laiser heeft geen ijzers. Heeft hij volgens de hoefsmid ook niet nodig.
Dus als ik op gras moet rijden en het is wat glad door de regen dan merk ik inderdaad dat hij wat inhoud. (En misschien is het ook wel fout van mij, maar dan rijd ik zelf ook niettot op het randje. Ik heb al eens in een proef plat gegaan samen met pony en al, dus ik kijk wel uit Knipoog )


RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:04

Onze ''piste'' is veel te hard. Ranouk liep veel beter toen ik haar voor het eerst testte op een échte piste. Maar daar gaan we verandering in brengen, oftewel op stal, 2 paardstrailer kopen, of een echte piste gaan aanleggen; maar die zal dan nog altijd kleiner blijven, want tis een vierkant en geen rechthoek Scheve mond

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:15

Bodems kunnen idd van invloed zijn op je prestaties. Thuis hebben we in het zomerseizoen een fijne lichte viltsnipperboden (in de winter helaas 1 grote baggerzooi omdat er paarden in worden losgegooid).
Soms kom ik wel eens in bakken waar zulk giga zwaar zand ligt (of net nieuwe bodem ofzo) dat Tjo daar met die korte pootjes zich echt doorheen moet ploegen wat ten koste gaat van zo'n beetje alles (aanleuning, impuls enz), echt doodzonde maar wel weer een goeie oefening.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, LisaVH96, Marsie2, Theseus en 11 bezoekers