Nu ik een longeervraagje:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Nu ik een longeervraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 16:22

Wallebal is een beetje vervelend met longeren. Normaal is ie altijd heel braaf, hij luistert perfect naar de stem en zweephulpen. Het kost altijd een beetje moeite om hem echt voorwaarts te krijgen, maar als ie dat eenmaal is gaat het longeren uitstekend.

Maar eergister had ik een probleempje. Ik longeer altijd met pessoateugel, en aangezien ik hem de dag daarvoor goed rond gereden had, deed ik hem maar meteen op de lage stand. Losgestapt, gedraafd, etc. Maar nu komt het: zodra ik Iwaldo wil laten verruimen, komt ie in verzet. In plaats van grotere passen te maken en te gaan zakken, gaat ie z'n nek opkrullen, z'n hoofd achter de teugel houden zodat de pessoa geen contact meer heeft, en kleine dribbelpasjes maken. Hij wil niet verruimen (dat vind ie onder het zadel ookm moeilijk) en springt heel snel aan in de galop om er maar onderuit te komen.

Wat ik als mogelijke oplossingen bedacht had: enkel met touwtjes longeren (dat de pessoa hem toch te veel opsluit oid?) of misschien dat ik de pessoa losser moet doen??

Beetje irritant probleen zo. Iemand tips?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 16:35

Ik heb toch het idee dat hij wat teveel begrensd wordt aan de voorkant, of in ieder geval zelf dat contact niet zoekt. Hou je 'm zelf niet teveel tegen in de overgang met je hand die de longe vast heeft? Net als bij het rijden moet je ook bij het longeren ruimte geven en je hand openen.
Misschien kun je schijnovergangen gaan oefenen aan de longe? Moet hij wel scherp aan de hulpen zijn! Van verzamelde draf naar arbeidsdraf is immers ook een overgang naar voren en misschien dat je hem dan op die manier losser kan maken en zorgen dat hij van achteruit het contact blijft zoekenmet jouw hand, het is dus echt heel belangrijk dat hij echt van achteruit vertrekt bij de overgangen, niet gewoon wat harder gaan sloffen, maar scherpe overgangen van achteruit.

Ik longeer zelf altijd met een touwtje, niet strak, wel begrenzend. Het echte doorvragen, het laatste stukje, doe ik zelf met m'n hand aan de longe en met m'n zweep, van achteruit opdrijven en van voren begrenzen, net als met rijden. Hetzelfde wat een pessoa eigenlijk ook doet, maar dan doe ik het zelf en kan het dus fijner regelen en ook de 'druk' weer makkelijker af laten vloeien zonder dat ik gelijk m'n paard stil moet zetten en van alles moet verstellen. De overgangen naar voren vind ik dan ook makkelijker, omdat je fijner kunt regelen in hoeverre je je paard wel/niet begrenst. Persoonlijk vind ik dat dus veel fijner werken!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:28

hoi hoi.

ben het met margreet eens. misschien moet je zelf het werk doen van de pessoa. want als je paard zich idd zo ver opgesloten voelt met dat ding dan heb je kans dat als ie kort gaat lopen ie dat ook onder het zadel gaat doen.en dan heb je pas echt een probleem....dus laat hem maar es lekker gewoon aan het losse touw werken...

groetjes joycje

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:17

hoi, of longeren met een dubbele lijn. dan komen zijn achterbenen er goed onder, krijgt hij voor meer ruimte, kan bredere passen maken en loopt zichzelf als het ware vanzelf rond.
met de lijnen kan je hem dus automatisch meer voorwaarts houden door het touw achter zijn achterbenen en toch voor opvangen door de lijnen aan het bit.
werkt ook perfect om bijvoorbeeld een heel verzamelde draf te vragen.
en je kan hem voorwaarts drijven zonder dat zijn achterbenen er onderuit vallen.
groetjes Fenna

ps je weet dat ik longeerlessen geef? mijn vriend woont in Veenendaal dus dichtbij Ede.
ik vraag 10 euro per uur.