Wat heeft ze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

Wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 20:39

Afbeelding
Mijn paard heeft een harde bult aan de binnen kant van haar been op de foto het been aan de linker kant.
Het voelt niet warm aan, maar meer als een bot woekering, ze is pas 2 jaar en het viel me een paar dagen geleden voor het eerst op wat zou het kunnen zijn, moet ik een dierenarts laten komen?
Ze loopt niet kreupel.

dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 20:51

ik heb er een rood cirkeltje om gezet, niet zo goed zichtbaar.

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (Belgiƫ), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:01

Lijkt mee gewoon een schiefel hoor, waarschijnlijk heeft zij haar aangetikt. Zolang ze er niet op mankt zou ik me geen zorgen maken.

dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 21:03

gaat een schiefel of zoiets vanzelf weer weg? kun je er wat aan doen?

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (Belgiƫ), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:23

Normaal niet, maar heb hier op bokt al gelezen dat bij sommigen dit soms wel verdwijnt. Schieffel moet enkel operatief verwijderd worden als hij drukt op een pees. Mijn 2-jarige heeft een maand geleden op binnenkant van zijn pijpbeen een wonde gehad en we vreesden ervoor dat er ook botwoekering zou ontstaan maar gelukkig is het mooi genezen (zou hij geen last van gehad hebben, maar is wel een schoonheidsfoutje dan
) Veearts zei toen da hij eventueel een goede zalf daarvoor zou hebben of anders kon hij iets inspuiten om boetwoekering te stoppen. Maar ik denk als de schieffel eenmaal er staat da je hem niet meer kan verkleinen doo zalfjes. Maar anders gewoon even vragen aan de veearts.

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:25

Heeft ze er pijn aan als je het aanraakt? Als dat zo is zou ik een diererarts laten komen ja maar anders is het denk ik neit zo erg

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:39

Morrie heeft op precies dezelfde plek een bult, volgens de DA een schieffel. Hij heeft er geen last van, dus ik doe er niets aan.
Hij heeft hem al anderhalf jaar

dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 22:13

Kan er starks nog wel op rijden als het een schieffel is? of kun je zo'n been niet belasten? en is het erfelijk?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:19

een schiefel trappen ze er meestal zelf in door per ongeluk met hun hoef tegen het been te slaan, lompigheid dus.
Als het niet op een pees zit, kan je alles met je paard doen, hij/zij heeft er geen enkele hinder van.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:38

Zo te zien is het inderdaad een schiefel, kan niet veel kwaad hoor.
komt meestal omdat ze zichzelf hebben aangetikt.

Miriammeke
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:42

ik zou je graag willen helpen maar ik heb totaal geen idee, het beste is waarschijnlijk gewoon eens raad vragen aan een dierenarts, dat is het beste en je weet direct wat het is en wat je ertegen moet doen, ok?:d

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:05

Een paard op stal die een peesklap heeft gehad heeft op die plek ook zo'n harde bult zitten die verder niet warm is. Maar verder zou ik het niet weten....

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:28

Volgens mij is het een schiefel. Op bokt zijn er best al veel onderwerpen over geweest, misschien dat je die kunt vinden.
Mijn paardje heeft ook twee schiefels aan beide voorbenen. Wanneer ze op een gunstige plaats liggen is er niets aan de hand, ik gebruik wel altijd peesbeschermers om ervoor te zorgen dat ze ze niet weer optrapt.