[VD] Voedselbeloningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[VD] Voedselbeloningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:47

Hoewel met voedsel belonen erg standaard is in de vrijheidsdressuur, blijken er toch mensen te zijn die het liever zonder doen. Een ook in de manier en soort belonen zit grote verschillen als er met voedsel getraind wordt.

Mijn vraag is: Als je met voedsel beloont, hoe doe je dat dan precies, met beloningssignaal om het voer aan te kondigen of geef je gewoon wat voer als iets goed gaat? En hoeveel geef je? En als je zonder voedsel beloont, hoe werkt dat dan in de praktijk?


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:51

Ik beloon Dennis met voer. De liefde van een shet gaat door de maag Tong uitsteken.
Wel in combinatie met stem en lichaams houding. Hoe enthousiaster ik word, hoe leuker ik hij het vind.

Bij bepaalde oefeningen krijgt hij het tijdens de oefening zoals bij het zitten en liggen. Bij andere oefeningen krijgt hij het achteraf. Zeker bij de spaanse pas enzo. Met buigen, knielen en het compliment probeer ik ook zo veel mogelijk na afloop te belonen.

Meestal zijn het 2 of 3 kleine biksjes. Of een paardensnoepje. Soms ook een stukje brood wat in 1x weg is. Ik heb geen zin om te moeten wachten tot meneer z'n mond leeg heeft.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


ieks
Berichten: 271
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:05

Ik beloon door een lekkere krab beurt op de jeukende plekjes doet mijn paardje alles voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:48

Ik beloon [***] en [***] (shetten immers Haha!) ook met voer, maar ook hier is het hoe enthousiaster ik het doe, hoe leuker ze het vinden.

Maar ik ben erg nieuwschierig naar de kunstjes die je je paard aangeleerd hebt met alleen kriebels als beloning. Nu hebben [***] en [***] allebij zomereczeem dus jeuk is er voldoende Haha!, maar ik zie ze nog niet in een compliment gaan voor wat kriebels, en al helemaal niet gaan liggen. Of werkt dat wel zo in praktijk?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:55

Ik beloon ook met voer, maar lang niet alles. Oefeningen die ze heel goed beheerst (blok en rondje draaien) worden beloont met een enthausiast * BRAAF* en een kroel. Met aanleren gebruik ik wel redelijk veel voer, wat mindert naar mate ze vordert. Ik gebruik meestal muesli, en dan een klein beetje per x. Ik merk dat ze voor muesli meer doet dan voor bix of paardensnoepjes

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:07

Ik beloon ook wel met snoepjes of een beetje biks, maar mijn haflinger wordt daar vaak erg druk en opdringerig van...
Dus ik ben al aan het afbouwen....

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:41

als ze braaf stil gestaan hebben met poetsen ed (ze staan dan los) krijgen ze een snoepje en dan gaan we aan t werk
"vergeet"ik dit snoepje doen ze veel minder voor me !!! (dan zijn ze boos!)
na het werken krijgen ze altijd n beetje voer

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:26

ik beloon m'n verzorgfjord meestal met een stuk peen, maar je moet idd ook anders belonen anders heb je natuurlijk kans dat hij gaat bijten als ie niks krijgt, dus een aai en hem belonen met je stem wil ook wel werken

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:36

Ik beloon zonder voedsel, ik mag mijn pony niet uit de hand voeren. Dan gaat hij bijten.
Ik geef gewoon een paar aaitjes en braaf..
Alleen ik heb het idee dat dit niet lukt als ik hem de buiging etc. wil leren

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:58

Goldie, je kunt je pony heel gemakkelijk leren dat hij niet mag bedelen/bijten enzovoorts door hem nooit zomaar snoep te geven, maar dat altijd aan te kondigen met een beloningssignaal, bijvoorbeeld 'Mooi!'. Door dat consequent te doen leert je pony heel snel dat hij alleen voer krijgt als hij dat woord hoort, en dat hij dat woord alleen hoort als hij wat dieper buigt dan normaal (bijvoorbeeld). Door zo'n beloningssignaal leert hij dus A) dat bedelen/bijten geen zin heeft (want je moet wel heel gek zijn als je 'Mooi!' zegt als hij jouw vingers tussen z'n tanden heeft Haha!) en B) dat hij dat beloningssignaal precies hoort op het moment dat hij zijn kunstje het beste doet, dus dat als hij die buiging nog even iets dieper maakt, de kans wel heel erg groot is dat er nog een beloning komt. OK dan! Vingers aflikken

Deze oefening heb ik 'Niet eten op commando' genoemd en staat uitgebreid beschreven op http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/nieteten.html . Ook [***] was in het begin erg bijterig (mede door het feit dat hij niet opgevoed was), maar toen ik eenmaal met een beloningssignaal ging werken (in mijn geval de clicker) was dat meteen verdwenen.

Voor mensen die liever niet met voedsel willen werken: Hoe ver gaan jullie paarden dan in de training voor die aai of dat klopje? Wat heb je hem op die manier aangeleerd gekregen? Ik ben ontzettend nieuwschierig daarnaar, omdat ik het idee heb dat [***] en [***] zonder echt leuke beloningen (dus voedsel) nooit geleerd zouden hebben om te liggen, of te apporteren bijvoorbeeld. Maar dat kan dus wel?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:20

Dank je wel
Ik zal het gaan proberen

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:07

Ik doe ook aan voedselbeloningen. Hieke krijgt dan een stukje brood.
Ik werk ook met een clicker. Als ze een 'kunstje' goed doet: "KLIK" En dan een stukje brood. Ze krijgt niet altijd een stukje brood soms ook alleen een klikje. Ze heeft heel goed door dat wanneer ze die klik hoort ze het goed doet en er meestal een stukje brood volgt. Want ja: Welk paard gaat er alleen voor een klikje moeite doen? Schijnheilig

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:54

Ik beloon Mirei altijd met biks/paardensnoep. Zonder voer doet ze een stuk minder haar best of doet ze soms zelfs helemaal niets Clown Steigeren hoef ik niet te proberen zonder snoepjes (en gelijk heeft ze! Haha!)

Als ze een oefening goed gedaan heeft beloon ik dat eerst met mn stem (Goedzo meissie braaf Tong uitsteken) en direct daarna krijgt ze dan een paar biksjes of een paardensnoepje. Hoe mooier/beter/braver het kunstje des te groter de beloning Lachen

Neem ook eens een kijkje op het Vrijheidsdressuurforum!!

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:14

dagami schreef:
Als ze een oefening goed gedaan heeft beloon ik dat eerst met mn stem (Goedzo meissie braaf Tong uitsteken) en direct daarna krijgt ze dan een paar biksjes of een paardensnoepje. Hoe mooier/beter/braver het kunstje des te groter de beloning Lachen


Ja zo iets doe ik meestal ook. Maar ook als ik met Marko bezig ben met een nieuw kunstje (nu is dat zitten) krijgt hij wel meer brok dan wanneer ik een piroutte vraag of snel achteruit lopen.

Ik geef hem trouwens altijd gewone brokjes. Ik denk dat als ik het zonder voer zou doen, marko de kunstjes (denk ik) wel uit voert maar lang niet zo mooi/goed dan dat ik wel met voer beloon.

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:58

je kan bijvoorbeeld of paardensnoepjes geven of een beetje biks elke keer een brokje.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:31

Dat lijkt me wel ideaal, 'niet eten op commando' Haha!
Maar begrijp ik nou goed dat als je met een beloningssignaal werkt, je nooit meer wat kunt geven zonder dat beloningssignaal van te voren?
Of is dit weer te overdreven? (snappen ze dat het bij de training hoort)
Ik wil namelijk ook gewoon mijn paardjes kunnen verwennen zonder dat ze er iets voor hoeven doen...

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:34

Natuurlijk kun je je paarden ook gewoon wat gras geven. Maar het is geen extra moeite om als je ze het voedsel geeft, ook even het beloningssignaal te geven. Op die manier blijven ze beleefd afwachten tot jij zegt dat ze mogen eten en happen het niet meteen inclusief vingers van je hand. Haha!

En inderdaad geef je dan wel een beloningssignaal voor iets dat ze niet hoeven te leren (voor het hek staan suffen tot het baasje langskomt met wat GFT-afval Knipoog), maar omdat je dat beloningssignaal maar een keertje geeft en niet herhaaldelijk achter elkaar, zullen ze niet denken dat voor het hek staan suffen een nieuw kunstje is. Door ook in dit soort gevallen een beloningssignaal te geven, werk je gewoon aan de gewone opvoeding van je paard; beleefd op je voer wachten en niet opdringerig worden.

Hoe je het 'niet eten op commando' aan kunt leren staat trouwens ook op de http://members.home.nl/vrijheidsdressuur, onder paardentraining - basistraining.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:38

Ik heb voor na het rijden ook altijd iets in mijn zak.Als ze gewerkt heeft vraag ik wil je wat lekkers?Gaat ze stilstaan en pakt het aan.Als ze vervelend geweest is en op haar donder heeft gehad en daardoor ietwat aangetast is moet ze niks hebben *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers