Doorrijden tijdens het mesten: voor/tegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voor/tegen doorrijden tijdens het mesten?

Voor
136 (83%)
Tegen
18 (11%)
Weet niet...
8 (4%)

Totaal aantal stemmen: 162


Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Doorrijden tijdens het mesten: voor/tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 10:18

Ik laat mijn haflinger altijd stoppen/stil staan tijdens het mesten en rijd vervolgens verder.
Mijn instructrice vindt dit erg irritant Lachen en heeft liever dat ik haar door laat lopen...
Maar ik vind het zo'n rotgedachte; als ik naar de wc moet doe ik dit ook niet lopend Knipoog
En in de wei stopt ze er ook voor... het is dus niet zo dat ze daar wel gewoon doorloopt...
Wat vinden jullie?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:21

Doorrijden!
Een paard kan zelfs gewoon in galop mesten en hoeft daar echt niet bij stil te staan.
Het zou mooi zijn als je een wedstrijd rijdt en je paard stopt ineens om te mesten.

Waarom worden paarden toch altijd met mensen vergeleken?

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:21

Voor, ik vind het ook erg irritant als iemand de pony stil laat staan. Mesten maakt niet uit, dan kan ie gewoon doorlopen. Bij het piesen natuurlijk wel stilstaan Tong uitsteken

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:23

Euh, stoppen, moet de mest daarna namelijk opruimen en dat is makkelijker als het op een plaats ligt. Eigenlijk vind ik doorrijden wel beter, ook ivm wedstrijden.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:25

Ik ben het helemaal eens met Kitty. Ik rij ook gewoon door, een paard is geen mens en kan gerust in galop mesten als hij echt moet. En ik wil het risico niet lopen dat ze midden in een proefje even gezellig gaat stilstaan Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:26

Ik rijd ook gewoon door...Vind het verschrikkelijk irritant als een paard ineens op de rem schiet,omdat het moet mesten..In beweging gaat dit ook prima..

ortiz

Berichten: 82
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:27

ik ben voor door rijden
als je je paard iedere keer laat stoppen (wat ik eerst ook deet Bloos! )
dan heb je strax op een wedstrijd een paard wat gewoon stil gaat staan om te kakken Verward (lijkt me niet zo fijn, ook niet zo netjes Bloos )

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:27

Als je je paard stil laat staan tijdens het mesten, gaat ze dit snel genoeg ook uit zichzelf doen. Wat tot gevolg heeft dat ze op de raarste momenten stil gaat staan - momenten waarop het jou misschien helemaal niet uitkomt.
Bovendien vervliegt alle concentratie die ze had. Ze reageert niet meer op je hulpen, want jij zegt dat ze moet draven, maar ze moet mesten, dus gaat ze stilstaan. Jij vindt het 'niet erg', omdat je haar niet wil laten draven tijdens het mesten... Maar vervolgens kun je weer opnieuw beginnen met haar attent maken op je hulpen.

Voor je instructrice is het dus ook vervelend, omdat ze je op deze manier weinig kan leren - je houdt het leerproces zelf tegen.

Ook als je de mest moet opscheppen, zou ik gewoon doorrijden... Het is dan wat moeilijker alle mest te verzamelen, maar niet onmogelijk...
Alleen is het wel verstandig om bij lichte achterbenen, bandages oid om te doen, als de benen schoon moeten blijven voor bijvoorbeeld een wedstrijd Knipoog

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:29

Ik rij gewoon door. Zeker voor de kar mest hij vaak, als ik dan elke kee stil moet staan komen we nergens Haha!

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:35

Mijn bijrijdhaf kan niet lopen en poepen tegelijk???? Ze gaat dus elke keer dat ze moet mesten stil staan! Mijn eigen pony kan het gelukkig wel lopend. Toen ik met mijn bijrijdhaf voor het eerst naar het strand ging was ze zo onder de indruk dat ze om de 10 meter moest poepen en ging hiervoor dus elke keer stilstaan.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:37

doorrijden, eigenlijk zijn alle redenen al genoemd. Bij wedstrijden kun je er slechtere beoordelingen door krijgen, geloof zelfs dat het in de regels staat dat je door moet rijden. Om te plassen mag je wel stil gaan staan.

Je zult je paard leren dat hij ineens mag gaan stilstaan en dan vol in galop zitten, of net op een hindernis afrijdt als de rem er ineens opgaat...

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:37

Doorrijden!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:46

Zoals velen al zeggen; doorrijden.
Ik bepaal wanneer het paard gaat stilstaan. Zal inderdaad wat worden midden in je proef.

Alleen moeten we tegenwoordig de mest uit de bak opruimen, dan is het inderdaad wel handig om stil te gaan staan. Maar het gaat wel erg tegen mijn principes in Tong uitsteken
Mijn instructrice zij ook al: lekker als je net midden/uitgestrekte galop aan het oefenen bent Haha!
Dan is het gewoon bijna niet meer op te ruimen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:59

Ik rij ook gewoon door. Toen we Flanna net hadden ging ze altijd stilstaan maar dat hebben we afgeleerd. Ik merk wel dat ze tijdens het mesten wel iets inhoud.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:59

Doorrijden.

Midden in je proef is al vervelend maar ik zag afgelopen week een pony stilstaan op de overweg omdat hij moest mesten.

Gelukkig kwam er geen trein aan.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:01

Ik rijd geen wedstrijden en ga dat ook nooit doen, dus Morrie mag stilstaan bij het mesten, het liefst op een plek waar de mest niet in de weg ligt, dus niet midden op een fietspad, of bij iemand voor de dam.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:03

Katja schreef:
Midden in je proef is al vervelend maar ik zag afgelopen week een pony stilstaan op de overweg omdat hij moest mesten.

Gelukkig kwam er geen trein aan.


Idd, dat is zelfs nog heel gevaarlijk!
Dus zo zie je maar weer dat stilstaan tijdens het mesten ook nog gevaarlijk kan zijn. (druk kruispunt bv. ook)
Altijd doorrijden dus, hoe onhandig het soms ook kan zijn, als je de mest moet opruimen in de bak.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:04

Ik laat haar stilstaan. Anders worden de benen zo vies en ik moet de mest meteen opruimen, dus ik moet toch stoppen om eraf te gaan.
Ze stopt alleen als we stappen en ze reageert erg goed, dus op wedstrijden heb ik nog nooit problemen gehad.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:08

ja maar ho ff.... als mijn paard poept in de bak moet ik het er gelijk uithalen . dat is echt niet fijn als hij loopt en jij dus de halve bak door moet Verdrietig ! oke, als je buiten in galop zit en hij staat opeens op de rem want meneer moet zo nodig Stoom uit je oren , is het niet zo fijn. ik blijf er dus een beetje neutraal over. heeft gewoon zijn voor- en nadelen!

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:09

Ik rij door anders gaan ze op wedstrijd als ze moeten mesten midden in je proef stilstan. Wij hadden vroeger op de manege een paardje die mocht bij de vorige eigenaar altijd stilstaan met mesten. Nu ging dat paarden midden in de bak stilstaan om te mesten en je kreeg er dan ook met geen mogelijkheid vooruit. ik ben dus tegen..Knipoog

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:12

Doorrijden, heb er een gruwele hekel aan als paarden vanwege het mesten opeens hoog op de rem gaan.
Mijn paard heeft het een keer geprobeerd (net een week onder het zadel) en ik gaf haar in mijn onoplettendheid (was even vergeten dat ze nog maar net een week onder het zadel was Bloos) zo´n mep met de zweep toen ze niet meer op mijn benen reageerde dat ze sindsdien altijd braaf doorloopt tijdens het mesten.
Maar mijn paardje heeft zich nu aan geleerd om of voor het rijden of na het rijden te mesten. Plassen moet ze ook altijd na het rijden

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:25

doorijden, als je paard het door heeft dat als hij moet mesten, en jij laat hem elke keer stoppen, dan is dat voor hem normaal, stel nou dat je in de ring bent, en hij moet mesten, en hij stopt, volgens mij ben je dan niet meer zo blij Knipoog

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:30

Weet je hoeveel mensen er gelanceerd zijn omdat knol tijdens een gallopje besluit op de rem te gaan om te mesten? Hoe knap lastig het wordt wanneer dezelfde knol tijdens hetr oversteken van een drukke weg op de rem gaat om te mesten? Er zo nog tig andere situaties zijn waarbij het ronduit gevaarlijk is wanneer je knol stil gaat staan om te mesten?
Paarden kunnen makkelijk mesten onder het lopen, en nee, het is niet zielig!!!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:33

Ik ga voor doorijden, maar die van mij vertikt het echt. Ik krijg hem echt niet aan het open.
Onder het rijden mest hij nooit, anders altijd als we aan het stappen zijn, net als langs de weg

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:39

Als ze het eenmaal door hebben dat ze stil mogen staan krijg je dat er niet zo maar uit. Dus ik rijd altijd door. De eerste 2x is dat Dennis moest mesten(toen ik hem aan het inrijden was, 3 jaar geleden) onder het rijden heeft hij wel stil gestaan. Toevallig, niet omdat hij moest mesten, maar om hem toen lopende voort te laten mesten was nog een hele klus.