Blessen worden kollen en de paarden donkerder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Blessen worden kollen en de paarden donkerder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 22:03

Het valt me elk jaar meer op. Eerder was je nog origineel met een paard met een kol, zag je overal effen hoofden of blessen. Tegenwoordig heeft 60% van de veulens wel een kol lijkt het wel.
Valt dat meer mensen op?
Tuurlijk is veel wit op hoofd en benen afkomstig van het ouderwetse type paard wat in feite wordt uitgefokt, maar dan nog...

Net als de kleur. Een x aantal jaar geleden zag je overal bruinen. Tegenwoordig wordt er veeeel donker gefokt, donkerbruin of zwart.

Zou dit even een trend zijn of zou het doorzetten?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:09

Trend ik weet het niet. Bij het groningerpaard staat zelfs in de rasstandaart opgenomen een zwart of donkerbruin paard met weinig aftekeningen.
Ik heb dus 3 zwarte paarden met kollen en soms een snebje en kleine witte voetjes.

Hinke daarintegen is een vos met grote bles en 4 witte voeten.Ik vind het zelf eigenlijk wat minder mooi.

volgens mij is het niet echt een trend maar iets wat al jaren zo is schimmel moet je veel aan wassen bruintjes zijn zo gewoontjes en vossen en valen zijn donderstralen, blijft zwart over Knipoog

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:54

Nimber schreef:
Trend ik weet het niet. Bij het groningerpaard staat zelfs in de rasstandaart opgenomen een zwart of donkerbruin paard met weinig aftekeningen.
Ik heb dus 3 zwarte paarden met kollen en soms een snebje en kleine witte voetjes.

Hinke daarintegen is een vos met grote bles en 4 witte voeten.Ik vind het zelf eigenlijk wat minder mooi.

volgens mij is het niet echt een trend maar iets wat al jaren zo is schimmel moet je veel aan wassen bruintjes zijn zo gewoontjes en vossen en valen zijn donderstralen, blijft zwart over Knipoog

Wat bedoel je met donderstralen?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:00

nee, het is gewoon mode. Iedereen wilt een paard die het liefst zwart is of en zo min mogelijk aftekeningen hebben. Scheve mond

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:00

Donderstralen zijn boefjes, maar wij hebben van alles vos, bruin (van licht tot donker) blesje, snebje, kolletje.
Volgend jaar hoop ik op een schimmel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:05

Ik denk dat je er meer op let omdat je zelf paarden met kollen hebt.
Voorheen zagen wij nooit groene berlingo's rijden. Sinds we er zelf 1 hebben zien we ze alleen maar meer en meer

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:17

Nou ik vind juist dat het dit jaar heel erg is met zeer brede witte blessen, er worden veel veulens geboren met veeeeeel wit.
Dus inderdaad brede blessen maar ook veel wit aan de benen.
Ik vind het dus wel meevallen met de kollen en dus meer blessen.
Dit zegt iemand die zelf een veulen met een kol heeft Lachen

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:22

overigens hou ikzelf ook erg van zwarte/donkerbruine paarden met niet teveel aftekeningen, en inderdaad een kol en sneb vind ik persoonlijk ook het mooiste.
Het spreekt mij het meeste aan Lachen

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:29

Ik val zelf ook op donkere paarden met weinig wit.
En dan fok je een licht veulen met bles en 4 witte benen Haha!
Nog steeds gaat mijn voorkeur uit naar het eerste maar ben
daarom niet minder gek op mijn veulen in tegendeel het heeft
ook wel wat Knipoog

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:51

Ik houd juist van veel wit, of aparte aftekeningen...
Maar het is me eigenlijk wel opgevallen. Sinds ik Istrella rijd (nu ruim 2 jaar) zie ik ook steeds meer donkerbruine paarden met weinig aftekeningen.
Paarden met een 'gewone' bles zie ik niet veel meer. Misschien inderdaad we mode, ik weet het niet.
Op zich kan een beetje afwisseling geen kwaad Lachen.

ps. Ik vind de combi kol + sneb ook het mooist.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 00:27

Ik vind wit wel mooi. Maar dan wel apart wit. Aparte blessen, kollen of voetjes vind ik erg mooi.
Donkere vossen vind ik ook mooi, soms nog wel mooier dan zwarte paarden. Maar iedereen zijn smaak natuurlijk Lachen

Afbeelding
Dit vind ik nu wel een mooie aftekening, alleen de kol moest eigenlijk nog een blesje zijn Lachen

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 00:34

bij ons zijn er 3 veulens geboren met een bles.
een kolletje vindt ik toch bij de meeste paarden mooier.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 01:38

Afbeelding

Zoiets? Haha! Eigenlijk maakt het me geen bal uit wat voor aftekeningen ze hebben zolang ze maar niet bont zijn.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:41

alabastro"]
[quote="Nimber schreef:
Wat bedoel je met donderstralen?

Is een gezegde vossen en valen zijn donderstralen.
Vosjes en lichte paarden zouden ondeugender en eigenwijzer zijn.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:45

Nimber"]
[quote="alabastro"][quote="Nimber schreef:
Wat bedoel je met donderstralen?

Is een gezegde vossen en valen zijn donderstralen.
Vosjes en lichte paarden zouden ondeugender en eigenwijzer zijn.
[/quote]

Oooh zit het zo .... Haha!
Volgens mij blijft mijn veulen licht van kleur Tong uitsteken
vandaar dat het zo'n donderstraal is Schijnheilig

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:33

Nimber"]
[quote="alabastro"][quote="Nimber schreef:
Wat bedoel je met donderstralen?

Is een gezegde vossen en valen zijn donderstralen.
Vosjes en lichte paarden zouden ondeugender en eigenwijzer zijn.
[/quote]

Mijn 20-jarige merrie is een donkerbruine met 2 witte voetjes en enkele witte haren op haar voorhoofd (zelfs niet de moeite om een kol te noemen)!

Torino is dan weer een vos met een bles en ook 2 witte voeten. Hoewel ik absoluut niet van plan was om een vos te kopen ben ik er achteraf gezien toch heel tevreden mee.

En Nimber, ik heb de ervaring dat het omgekeerd is, als het erop aankomt is Mieke (de merrie) veel ondeugender en eigenwijzer dan Torino. Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:16

Wat mij ook opvalt is dat er steeds minder vosjes zijn en het lijks soms ook of de prijzen wat minder zijn als voor bv. de "modekleuren"

LorMir

Berichten: 350
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Noord-Holland-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:21

Ik vind "mode" de grootste onzin van de wereld, echt waar... Wat maakt het nou uit of je op een schimmel of op een zwarte rijdt Verward

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:30

Het veulen van Claudina heeft een kol, verder geen aftekeningen. (zie topic in onderschrift voor foto's)
Ik vind juist dat dit jaar er veel veulens zijn met hele rare blessen enzo.
En donkerbruin is echt zo'n modekleur, het ziet er ook mooier uit dan een lichte vos. Maar ja, binnenkort rijdt iedereen met een donkere, dat is ook saai!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:37

Ik weet het niet.... Van alle veulens die wij hebben gehad (13 stuks) hadden ze allemaal of effen hoofde of een klein kolletje (moeder bles). En prompt dit jaar worden er van de vier veulens drie met blessen geboren! Verward Allemaal wel nette blesjes, beginnent kolletje tussen de ogen en een klein streepje tot net voor de neus.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 19:49

Ik vind dus wel dat je overal maar kollen ziet verschijnen (nu ben ik wel weg van kollen!). Hier op kraamstal ook, hoe vaak ik wel niet dacht 'alweer een kol?'. Inderdaad zie je wel veel kollen die uitlopen tot de neus, dus in feite wel een bles.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:15

Een goed paard heeft geen kleur.

Mijn is dus vet ouderwets zeg maar, heb een vos met een hele witte kop en 3 witte benen en 1 been met een wit 3hoekje onder zijn knie! Haha!

Maar ik vind m geweldig!! Haha!:D

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:33

YvonneS schreef:
Een goed paard heeft geen kleur.

Mijn is dus vet ouderwets zeg maar, heb een vos met een hele witte kop en 3 witte benen en 1 been met een wit 3hoekje onder zijn knie! Haha!

bij ons staat er een fokmerrie op stal, met datzelde driehoekje op het andere voorbeen Haha!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:09

Salsa fokt heel wisselend aftekeningen en kleur door. Niets (2x), kol 1x, kol en sneb 1x en eentje met zoveel wit. Waarvan dus 4 bruine en 1 zweetvos. De zweetvos is de ene met veel wit.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:18

Mijn paard is een rode vos met een kol en sneb, ik vind hem persoonlijk erg mooi maarja dat vind iedereen van zijn paard. Bij ons op stal zijn 2 veulens geboren met allebij erg veel wit op het hoofd. 1 een brede bles en 1 een half melkmuiltje. Ik vind het wel wat hebben maar het kan het hoofd van een paard ook heel erg verpesten!