[AR]beleerd zonder oogkleppen, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

[AR]beleerd zonder oogkleppen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 17:08

Ik heb onlangs een welsh a pony ruintje gekocht.
Van een vorige eigenaar hoorde ik dat hij betuigd is en erg braaf voor het karretje loopt maar dus zonder oogkleppen, ook schijnt hij volkomen verkeersmak te zijn.
Eigenlijk vind ik dat helemaal geen fijn idee, ik ben niet anders gewend dan dat een aangespannen paard/pony oogkleppen draagt.
Zou ik hem gewoon een rijhoofdstel laten dragen of hem toch maar omscholen naar een tuighoofdstel met kleppen?
Natuurlijk ga ik eerst eens uitvinden hoe hij op van alles reageert, met wandelen is hij heel braaf, hij loopt ook zonder aarzelen over een groot stuk oranje zeil OK dan! en lijkt niet makkelijk te schrikken van grote machines en zo.
Wat vinden jullie?


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:31

Ik zou gewoon rustig oefenen. Eerst er mee longeren enzo en wandelen. Mocht het goed gaan dan gewoon er mee voor de kar zetten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tolino
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: DR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:38

Ik zou het ook gewoon met kleppen proberen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:13

Eerst droog oefenen, dus zonder wagen. Met of zonder oogkleppen zijn 2 heel verschillende dingen!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:37

Norikers worden altijd zonder oogkleppen beleerd, dan kunnen ze een beetje meekijken en meedenken, want behalve voor de wagen, moeten ze ook boomslepen.

Ik ga nu dagelijks mee groomen met iemand die een hypernerveuze tuiger zonder oogkleppen heeft beleerd, het beest steigert en schrikt van alles, maar de eigenaar wil niet met kleppen rijden, bij zo'n paard denk ik nou: doe kleppen voor, maar bij Norikers is het gewoonweg niet nodig

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:47

Het gaat hier niet over een Noriker, maar over een Welsh Rolleyes
Tess, ik zou hem gewoon omscholen naar kleppen als je dat prettiger vindt. Gewoon rustig aan beginnen: Longeren, erachter lopen, sleepje erachter etc.
Hij hoeft het aanspannen niet meer leren maar moet even het vertrouwen krijgen dat er wat achter hem zit wat hij niet zien kan, en dat dat niet eng is.
Ik denk dat dat kwartje heel snel valt.
Persoonlijk wil ik ook niet mennen zonder oogkleppen, dat vind ik niet prettig

Goedgekeurd onderschrift :)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:54

ik denk dat het ras er niet veel toe doet, ik ga nu ook mee met een tuiger, die is de polder van Eemnes z'n leven lang nog niet uit geweest en die is ook zonder oogkleppen beleerd door de plaatstelijke meninstructeur, de achterliggende redenen zijn mij niet bekend, maar ik ga er wel naar vragen als ik die man een keer tegen kom.

Bij mij in de buurt rijden vrij veel mensen aangespannen met de meest uiteenlopende rassen, sommige met en andere zonder oogkleppen,
een kennis van me rijdt een 2-span Welshjes zonder. Dus ook andere rassen dan Norikers worden zonder gereden.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:57

Als die pony braaf en verkeersmak is voor de kar, waarom zou je dan die pony dan opeens met oogkleppen willen rijden Verward
Zelf vind ik dat een paard/pony minder schrikt zonder oogkleppen dan met. Zonder kleppen kan ie zien wat er om zich heen gebeurd. Zou je met kleppen gaan rijden en bv een fietser komt vanachter en haalt in dan ziet een paard dat pas op het allerlaatste moment en schrikt zich de oliebollen! Daarnaast komt nog bij dat zonder kleppen een paard makkelijker te sturen is, ze zien immers meer. Met kleppen moet je ze meer begeleiden want ze kunnen alleen naar voren kijken en niet opzij/achteren.
Mijn paard wordt knettergek met kleppen, gaat omzich heen kijken en omdraaien omdat ze anders niet veel ziet en is dan erg schrikkerig. Ik men dus altijd zonder kleppen: landbouwwerk en sinds gister ook voor de kar. Liep er zou mee weg alsof ze het al veel vaker gedaan had OK dan!

Kleppen vind ik alleen handig als je meer paarden voor de kar hebt en de één heeft meer zweephulp nodig dan de ander. Hierdoor voorkom je dat het paard die geen zweephulp nodig heeft, dat wel krijgt.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:17

Ik las de titel van dit topic:
Beleerd zonder oogkleppen, wat nu?

Mijn eerste gedachte was:
Antwoord: Gewoon rijden


Billy schreef:

Tess, ik zou hem gewoon omscholen naar kleppen als je dat prettiger vindt. Gewoon rustig aan beginnen: Longeren, erachter lopen, sleepje erachter etc.


We moeten nu wel weer gaan uitkijken dat we niet de eeuwige discussie "met of zonder oogkleppen" als een oude koe uit de sloot gaan halen.

Je zou jezelf ook eens kunnen gaan afvragen waarom jou paard beleerd is zonder oogkleppen.
Je kunt ook eens gaan navragen hoe lang het paard al voor de wagen heeft gelopen zonder oogkleppen.

Als het paard dit nu gewend is en lekker braaf loopt op die manier, moet je dat dan nu ineens gaan veranderen omdat jij het prettiger vindt mét oogkleppen?

Als ik lees hoe braaf je pony is zonder oogkleppen, dan is mijn tweede gedachte nog steeds:

Gewoon rijden zonder oogkleppen!

Neem desnoods een paar lessen om er aan gewend te raken.

Volg je hart, met verstand en goed doordacht.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:17

Ze vindt het zelf geen fijn idee, en dat is voor mij een reden om dit antwoord te geven.
Je moet wel met vertrouwen op de kar kunnen zitten, anders kun je beter helemaal niet gaan rijden.
Daarbij zijn misschien de omstandigheden in haar omgeving anders als waar de pony beleerd is, en zou dat een reden kunnen zijn om oogkleppen te gaan gebruiken.
Als ik deze pony had gekocht, had ik het zonder kleppen geprobeerd, maar dat is niet wat TS prettig vindt

Goedgekeurd onderschrift :)

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 10:46

Ik heb de pony nog helemaal niet ingespannen hoor, sterker nog, ik heb nog helemaal geen kar of tuig.
Alles wat ik weet over de pony heb ik van een vorige eigenaar, hij lijkt heel braaf te zijn zoals ik al schreef, hij wandelt zo met me mee maar dat wil natuurlijk nog niets zeggen over zijn gedrag voor de wagen.
Zoals vermeld ga ik eerst maar eens rustig wat dingen uitproberen, ik wacht nog steeds op mijn longeersingel zodat ik eens met twee linten kan longeren en hem tussen de leidsels kan zetten om wat rond te sturen.
Daarna tuig organiseren en eens kijken hoe hij het in de bak doet voor een sleepje.
Als dat allemaal goed gaat weer een stap verder, alleen die kleppen.....nee, daar ben ik nog niet uit .
Ik merk het allemaal wel, ik hoef in elk geval niet van het terrein af om wat te rijden dus da's wel een rustig idee

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:13

Ik denk dat Billy's advies helemaal niet zo gek is. Als je zonder oogkleppen gaat rijden, zul je waarschijnlijk altijd een beetje gespannen blijven omdat jij nou eenmaal veel te goed weet wat er allemaal zóu kunnen gebeuren. Die gespannenheid zou je dan over kunnen brengen op de pony, hoewel hij me behoorlijk cool Cool in de oren klinkt.
Voor je eigen gemoedsrust lijkt het me dan ook fijner om hem toch langzaam te laten wennen aan oogkleppen, op de manier die hierboven al ergens wordt beschreven.

Wat weten andere mensen het toch altijd goed, hè? Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 01:20

ik zou het gewoon eerst eens proberen zonder kleppen
in een gecontroleerde omgeving of met een ervaren iemand erbij
als dan blijkt dat hij echt zo mak is als gezegd is denk ik dat je zelf ook al snel het vertouwen hebt om zonder kleppen te rijden

persoonlijk rijd ik liefst zonder
dan ziet een paard tenminste dingen aankomen voor het voor de kleppen beland

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 01:22

en als blijkt dat jij het toch niet aandurft kun je alsnog gaan omscholen naar met kleppen ,
als de pony in kwestie dat wil/durft/kan
voor een paard vind ik het ook heel wat om zich over te durven geven aan de mens door zijn gezichtsveld te beperken door kleppen
het is en blijft een vluchtdier/prooidier wat je een deel van zijn alarm systeem afneemt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

prompter

Berichten: 11041
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:16

Als je het zelf eng vindt, probeer hem dan om te scholen naar mét kleppen Lachen. Ik ben zelf een groot voorstander van het rijden zonder kleppen, maar jij bent degene die bepaalt wat je doet. Ik denk dat het met deze pony prima zou kunnen zonder (wij hebben al onze dravers zonder oogkleppen voor de kar, ook op de weg) maar je moet doen wat jou het beste lijkt Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare


Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:32

Een paard kan prima zonder oogkleppen voor de kar! Onder het zadel hebben ze die toch ook niet op? En dan kan er toch ook heel veel gebeurden? Gewoon zonder dus. Er zijn genoeg paarden die geen oogkleppen verdragen, die zonder reuze braaf zijn!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:02

Onze shetlanders heb ik ook zonder oogkleppen voor de wagen beleerd en dat gaat uitstekend, zowel in enkel- als in tweespan. Het grote voordeel van een paard dat kan zien is dat je veel minder teugelhulpen hoeft te gebruiken. Ik heb wel eens een Fries met oogkleppen aan de lange lijnen een stal binnen moeten sturen en met mijn gevoelige contact liep hij bijna tegen de muur op.. Bloos! Gelukkig zag de eigenaar wat er fout ging, nam de teugels over en stuurde hem met vaste hand het gebouw in. Als je veel op de weg of op paden rijdt kun je met oogkleploze paarden bij wijze van spreken de teugels gewoon los laten hangen: ze zien nu immers zelf ook wel waar de weg loopt.

En [***] heb ik eerst wel geprobeerd met oogkleppen te rijden, maar hij vond dat zo vreselijk saai, viel helemaal terug in tempo en werd heel afwachtend en ongeinteresseerd. Nu hangen de pony's al over de bakrand als ik de koets alleen maar even opzij zet om er met de auto door te kunnen. Dat enthousiasme, daar men ik voor. OK dan!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:12

Ik zou gewoon met oogkleppen proberen te gaan rijden. Ik rij zelf ook met oogkleppen, en i vind het zelf een veiliger idee. Een kennis van mij heeft een belgische knol voor de wagen staan zonder oogkleppen, en dat gaat perfect. Maar dat beest ik echt super rustig. En kan volgens mij niet eens schreikken Tong uitsteken. Ik zou zelf dus gewoon gaan proberen met ookleppen. Wel eerst droog enz, want met of zonder is heel anders!

Sallykuyper

Berichten: 87
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:01

Volkomen eens met Klasien; een paard rijden (ook mee springen) doe je toch zondewr oogkleppen, dus waarom wel kleppen met mennen? In een meerspan is het noodzaak omdat de zweephulp niet bruikbaar is voor 1 paard zonder dat het andere paard de zweep ook ziet bewegen, maar in enkelspan heeft het alleen maar voordelen in een dressuurring, juist omdat je het zicht beperkt. Op de weg is oogkleppen met een normaal verkeersmak paard niet gevaarlijk maar totaal overbodig. Gebeurt er trouwens iets dan is het wel een goed idee dat het paard ook kan zien waarheen hij/zij wegspringt, of zijn jullie die berichten al vergeten over paarden die met kar en al verdronken in een kanaal omdat ze op hol sloegen en niet zagen waar ze heensprongen? Een paard dat om zich heen kan kijken springt ook in paniek niet in een sloot of kanaal of rivier!!!

Hoi andere bokkers, ik ben hier via mijn vriendin opgekomen en vind de site wel heel leuk. ik rij met mijn paard in de west-brabant competitie in de rubriek enkelspan paard en er zit muziek in mijn span!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:49

Gewoon zonder oogkleppen blijven rijden, tenzij je zelf heeel erg raar met oogkleppen wilt rijden!
Het voordeel van oogkleppen is, dat je pony niet de hele tijd de zweep ziet en de kar niet ziet...

Sallykuyper:
Er zijn genoeg paarden die ook vooruit de sloot inspringen ook zonder oogkleppen...

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:51

Sjonniej schreef:
Sallykuyper:
Er zijn genoeg paarden die ook vooruit de sloot inspringen ook zonder oogkleppen...


Idd, spreekt helaas uit ervaring. Dit was gelukkig een klein slootje voordat de pony ingespannen was, maar dat maakt het niet fijner. Door meerdere van dit stoort dingen die ik gezien heb heb ik zelf nu ook liever oogkleppen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:16

Sallykuyper schreef:
Een paard dat om zich heen kan kijken springt ook in paniek niet in een sloot of kanaal of rivier!!!


Een paard die in paniek raakt vlucht, denderd gewoon door, en kijkt echt niet uit waar ie loopt! Kleppen of niet, zo'n paard rent dus wel de sloot in als die sloot tenminste vóór het paard bevind!

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 07:55

Van mijn merrie heb ik geen idee hoe ze beleerd is. Wel weet ik dat ze panisch wordt als ze iets hoort wat ze niet kan zien. Wie weet heeft jouw pony dit ook.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:03

als ie zonder oogkleppen beleerd is kun je dit prima zo houden. Sterker nog, stel dat je aan het mennen bent en het hoofdstel glijd van zijn hoofd af, kan altijd gebeuren. Een paard dat niet zonder oogkleppen kan lopen gaat dan waarschijnlijk aan de haal. Als ie dat gewend is, schrikt ie ook niet van die stellage die hij meesleept.
Alleen met wedstrijden moet het geloof ik wel, kun je toch de helft van de tijd met en de andere helft zonder rijden, langzaam opbouwen met oogkleppen, kijken hoe hij reageert. misschien gaat het wel veel beter zonder.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:29

direct mij bellen en ff van hoofdstel ruilen!!!
ik heb 2 shetten die het absoluut niet zonder kunnen !
heb nu een tweespan tuig aangeschaft zitten er geen kleppen hoofdstellen bij maar dus hoofdstellen zonder kleppen Boos!
en deze zijn dus ook niet mee te regelen *^*&%^&^%
ik heb nu 1 kleppen hoofdstelletje en naarstig op zoek naar of twee de zelfde maar in iedergeval 1 tje

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers