aan welke kant paard zetten in 2-paards trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

aan welke kant paard zetten in 2-paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-02 17:25

We hebben nu dus een tweepaards trailer, maar aan welke kant moet ik Sevin nou zetten? Maakt dat nog iets uit?


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 17:27

maakt volgens mij niets uit.

Ik zette Julius altijd aan de kant van het deurtje. Kon ik er goed bij. Met het deurtje open laadde hij trouwens ook veel makkelijker.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 17:29

Als hij alleen staat links. zo heeft de trailer een beter wegligging.
als er bijvoorbeeld een band in de berm komt is t altijd de rechterkant. staat t paard links kan je je band makkelijker uit de berm krijgen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Nightcap D

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 17:32

ik heb altijd links geleerd omdat de weg zo gemaakt is dat de weg naar rechts afloopt.. links is dus hoger.. drom je paard links voor betere wegligging.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 17:49

Omdat de weg altijd naar de rechterkant afloopt (om het regenwater beter af te laten vloeien) heb ik ook geleerd dat je altijd links je paard moet neerzetten. En als je twee paarden moet vervoeren is het beter de zwaarste altijd links in de trailer te zetten.

Uitzonderingen bevestigen de regel, we moesten laatst met twee paarden weg en één daarvan gaat na veel gesputter de trailer wel in, maar er nooit meer achterwaarts uit. We hebben de oplossing gevonden dat het paard er wel uitgaat als het in de trailer omgedraaid wordt. Dus het paard moet in de trailer gedraaid worden, en om dat te kunnen doen moet eerst het middenschot uit de trailer gehaald worden. Voordat dit kan moet het schot eerst naar rechts gekanteld worden, en dan kan het er pas uit.

Dus het zwaarste paard, dat het makkelijkst in en uit te laden was, werd eerst rechts in de trailer gezet, en daarna volgde de moeilijke lader links. Op plaats van bestemming werd de rechter er ook als eerste uitgehaald. Het tussenschot werd eruit gehaald, en het paard dat links stond in de trailer werd in de trailer gedraaid (kan net, het is een kleine Paint en een brede trailer) en kon er zo vooruit uit.

Het kan ook zijn dat je langs een hele drukke weg in of uit moet laden met een paard dat er moeilijk in of uit te krijgen is. Het scheelt maar een meter, maar in dit geval zou ik hem er rechts in zetten, dan loop je minder risico' s met in- of uitladen...
Dus het hangt helemaal van de situatie af. Ik zou aanbevelen: zet hem links. Maar bekijk het van geval tot geval....

Je suis Charlie.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 18:18

links zoals hierboven al genoemd wordt bovendien zit bij de meeste trailers het deurtje links (niet slim je zal maar met pech langs de snelweg staan)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:05

Nimber schreef:
links zoals hierboven al genoemd wordt bovendien zit bij de meeste trailers het deurtje links (niet slim je zal maar met pech langs de snelweg staan)


Dat deurtje is het eerste waar ik op gelet heb toen ik mijn trailer uit ging zoeken. Zelfs bij de duurste merken zittie aan de "verkeerde" kant. Ik heb mijnes aan de bermkant zitten, idd veel veiliger en rustiger voor het paard.
Wij hebben in het begin met een 2-paards gereden en eigenlijk automatisch Tjo links gezet. Mijn vriend vond dat handiger want dan konnie als chauffeur beter voelen wat er achterin gebeurde. K weet niet of dat wat uitmaakt, ik moet mijn E nog halen en voel als bijrijder net zo veel.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:40

Heb laatst een paardje rechts vervoerd, ik merkte helemaal niks met rijden. Het deurtje van die kar zat trouwens toevallig ook rechts.
De meeste doen het links maar weten eigenlijk niet waarom.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:02

Niet aan de kant van het deurtje! Haha!
Bij ons hebben ze het gepresteerd om het deurtje eruit te jassen. Bij ons zit het deurtje overigens rechts, dus voor ons is het altijd links. Met twee paarden gaat de kleinste rechts omdat die niet zoveel kracht heeft om t deurtje open te trappen.
Ik snap het verhaal van de wegligging overigens wel, dus dat zou ik maar aanhouden. Bij ons is het puur uit ervaring (gelukkig op een rustig weggejte), en tot nu toe heeft maar 1 van de 3 het ooit geflikt, dus die staat sowieso altijd links (is gelijk de zwaarste)

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:47

Als hij alleen staat links, omdat de weg aan de rechterkant een beetje lager is. Als je hem dan rechts zet komt het gewicht ook nog eens naar rechts, als hij links staat is het gewicht verdeeld. Dus niet aan de kant van het deurtje! Tong uitsteken

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:24

idd links zetten vanwege afhellend wegdek.
Bij Bockman trailers zit het deurtje aan de bermkant

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:36

Als wij met 1 paard op pad moeten, halen we het tussenschot eruit. Het paard heeft zo meer ruimte, staat daardoor stabieler en is hierdoor rustiger tijdens het vervoer.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:53

De deur van de trailer hoort rechts te zitten en je paard kan het beste links staan als hij alleen staat. Ik weet dat veel deuren ook links zitten maar rechts is veel veiliger.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:57

Als er een paard meegaat ,links op de as van de weg ,zo uitgelegd door de trailerhandelaar Lachen
Trouwens Petra hoe krijg jij nog de stang achter je paard terwijl je het schot ertussenuit haalt? Verward
Is wel verplicht ,en bij mij zou dat niet mogelijk zijn omdat de achterstang uit twee delen bestaat,bij een of anderhalfpaards zou het mi wel kunnen ,niet bij tweepaards.........

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:59

Je krijgt er toch meestal ook 1 grote stang bij geleverd?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 07:03

wij hebben het van een politie-agent gehoord, toen er geholpen werd een gestolen paard terug te halen. Hij zei dat hij links moest staan, dus doen we dat nu altijd met een paard. Hij had dezelfde verklaringen als hierboven, wegligging, minder gevaarlijk bij in de berm komen etc. Ik laadde eerst altijd rechts, omdat ik dat via de linkerkant kon lopen. (paard en ik beide aan andere kant van het tussenbeschot). Nu dus niet meer, dan maar voortaan onder de voorstang door...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 09:37

LINKSLINKSLINKSLINKSLINKS

Dan ligt de trailer veel stabieler op de weg!

Anders probeer je het toch even uit, wat jij dan het fijnst vindt, doe je voortaan.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 13:07

Jura schreef:
Je krijgt er toch meestal ook 1 grote stang bij geleverd?

Nee, ikke in ieder geval niet Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 13:17

1 grote stang bij een tweepaardstrailer?
Ikke ook niet hoor.

Heeft dat deurtje niet te maken met het land van herkomst?
Dan zouden alle engelse trailers het deurtje links hebben omdat dat daar veiliger is.
Mijn deurtje zit rechts en het is een Sluis-trailer.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 13:46

die extra stang hebben wij helaas ook niet. wellicht wel een idee om zelf te maken.
Ons deurtje zit rechts, en 1 paard zet ik persoonlijk het liefst rechts. 2 redenen: hij staat het verst bij het "verkeer" weg, voor het geval 1 of andere idioot van plan is de trailer te botsen (ik heb het een keer meegemaakt bij mijn vorige stalhouder) en omdat ons rechter"vak" iets breder is dan het linker"vak".

Maar ik kan me dat van die stabiliteit ook wel weer voorstellen, hmmmm.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-02 14:14

We hadden eerst een anderhalf met deurtje aan de rechterkant, idd veel veiliger. Maar nu hebben we dus een (engelse) 2paards, en dus zit het deurtje aan de linkerkant en aan de rechterkant zit een voorlader.

Ik bedoel met de vraag eigenlijk als een paard alleen staat, want wij mogen er geen 2 trekken Haha! . Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:19

Tender schreef:
die extra stang hebben wij helaas ook niet. wellicht wel een idee om zelf te maken.
Ons deurtje zit rechts, en 1 paard zet ik persoonlijk het liefst rechts. 2 redenen: hij staat het verst bij het "verkeer" weg, voor het geval 1 of andere idioot van plan is de trailer te botsen (ik heb het een keer meegemaakt bij mijn vorige stalhouder) en omdat ons rechter"vak" iets breder is dan het linker"vak".

Maar ik kan me dat van die stabiliteit ook wel weer voorstellen, hmmmm.


Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over de rijkunst (kunst komt van kunde) van je medeweggebruikers. Op een of andere manier wekt een trailer agressie op bij menig coureur.
Ik kan me je argumentatie om je paard rechts neer te zetten ook goed voorstellen. Maar als er iemand van rechts moet invoegen op de snelweg en botst zo tegen je op, dan staat je paard ook rechts. En dan heb je ook geen bufferzone meer.

Ik heb me laten vertellen dat de grootste en ergste ongelukken gebeuren als een wagen-trailer combinatie opeens hard op de rem moet en de trailer gaat scharen en omvalt.. En dan heb je niets meer te melden, als de trailer met 80km/h omvalt kan dit dodelijk zijn voor het paard. En dan maakt het niet uit of hij rechts of links staat.

En het ergste is nog dat de onverlaat die het ongeluk heeft veroorzaakt in geen velden of wegen meer te bekennen is.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Doedatje, tengeltje11 en 37 bezoekers