Ik word gek van mijn twenter!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Ik word gek van mijn twenter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 21:22

Ik zit nu echt met mijn handen in het haar. Mijn twenterruin is erg, heel erg, bijterig. Hij was eerst, natuurlijk Tong uitsteken, hengst maar hij werd toen zo wild dat ik hem heb laten castreren. Toen beet hij ook al.
Telkens als hij bijt geef ik hem op zijn donder, maar daar geeft hij niks om want daarna doet hij het gewoon weer. Ik heb hem zelfs met de zweep geslagen ( schaam) maar daar gaf hij ook niks om :S
Ik heb het geprobeerd met negeren maar dat hielp ook niet!
Heeft iemand aub tips want ik word er helemaal gek van.

Hij doet het trouwens niet alleen bij mij maar ook bij anderen ( wat eig nog erger is vind ik). Hij weet dat het niet mag want hij schrikt er zelf ook van als hij het doet en deinst dan achteruit.
Ow ja zeg aub niet dat ik hem moet bijten in zijn oor, neus etc want zover kom k niet.


llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:52

tjah.. elke keer straffen is gewoon de beste oplossing.. enneh.. als je je paard eens een harde mep geeft met de zweep zal het vast wel minder worden.. maar dan bedoel ik dan ook echt een harde mep.. (of een schop in de buik)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:54

De beste oplossing is in de wei met soortgenootjes die hem wel opvoeden

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 22:01

Staat hij al en daar doet hij het ook bij.

01-02-08 Lotte!


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:09

Kan ik mij niet voorstellen dat ie dan geen megatrap om zijn oren krijgt. Of is hij misschien de baas van de kudde?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 22:13

ney dat niet en hij krijgt ook vaak een trap en hard ook! Hij is denk ik nogal hardleers

01-02-08 Lotte!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:14

De mijne doet het ook,is een jolig paard.Slaan helpt absoluut niet,ook niet heel hard.
Het beste is het negeren en het goede gedrag overmatig belonen.
Mijn paard is nu vier en doet het nog steeds.Hij is niet gemeen tov andere paarden.Wil wel altijd spelen.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 22:36

Maar weet je wat het is hij bijt echt hard en er lopen veel kinderen daar rond waar hij staat dus ik vind het gewoon niet kunnen dat hij mij bijt of bij andere mensen.Hij doet het ook niet af en toe maar constant!

01-02-08 Lotte!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:43

Als hem een keer bij een goed dominant paard zet?

Ik ken trouwens weinig paarden die niet reageren op een brul en een goede harde schop (platte voet) onder z'n pens. Als jij je schaamt omdat je met een zweep sloeg, sla je dan hard genoeg of staat 'ie je gewoon uit te lachen? Corrigeren helpt alleen als je het keihard doet, zodat er geen twijfel mogelijk is dat je dat gedrag NIET accepteerd. Als hij daarna weer bijt, heb je die twijfel duidelijk niet weg genomen.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 22:55

nou ik vind zelf dat ik een behoorlijk tik heb gegeven en op zijn neus nog al liefst. Is toch een gevoelig deel lijkt mij. Soms pak ik ook heel hard zijn lip/neus beet en die draai ik dan om

01-02-08 Lotte!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:46

Lekker aan het puberen!
Toch moet je hem steeds weer straffen en op zijn donder geven, maar dan ook echt een goede harde dreun verkopen en verder niet boos worden op hem. Hij leert het dan vanzelf wel af

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:47

wegsturen. Ik ben helemaal geen fan van dat gemep op mn paard. (de eerste die mijn paard een mep geeft en ik zie het ligt waarschijnlijk in het ziekenhuis. en dat is dan niet omdat mijn pony getrapt heeft ofzo...) Ik heb zelf een 3-jarige shet-hengst, maar die bijt echt niet meer hoor! Ja, andere mensen om ze uit te proberen, maar mensen die bij mij "onder bescherming" staan, zal die echt niet bijten. (ook niet als ik er dan niet bij ben) Iedere keer als hij het probeerde, stuurde ik hem weg. Jij mij bijten? ga maar ergens anders heen, ga maar rondjes lopen. Als jij mij probeert te bijten, moet je lopen. Punt. Hadtie snel door, en aangezien die liever lui dan moe is... Knipoog
Als ik geen mogelijkheid heb om hem weg te sturen (bijv op een erg smalle weg ofzo, waar hij geen fatsoenlijk rondje kan lopen, of op een drukke weg, waar ik hem niet lang genoeg weg kan houden) stuur ik hem achteruit. Net zolang totdat hij zn houding opgeeft, en weer braaf is. Werkt prima, liever dit dan slaan!
Maar goed, das mijn mening.

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:01

Minx, wat jij doet zal zeker werken. Misschien onbewust heb je door deze handelingen getoond dat je dominant bent. Een paard dat een ander paard aan het lopen brengt is dominant, meestal is het de hengst die de rest drijft, maar het kan ook een oudere merrie zijn. Voor achteruitgaan geldt hetzelfde.
Het is dus niet door dat liever lui dan moe, maar door je handelingen heb je in paardentaal gezegd dat jij de baas was.

Bijten zijn spelletjes en een uiting van zoeken naar dominantie of dominant zijn. Dat bestrijdt je enkel door dominant gedrag van jouw kant in alles wat je doet, ook in hele eenvoudige zaken: niet trekken aan het halster, je laten voorgaan, uit de weg gaan, achteruitgaan, enz...

Tancreda4

Berichten: 24019
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:27

Irri zulke hard leerse paarden di eook niets geven om de dreigementen en klappen van zijn soort genootjes...

Telkens slaan ben ik ook geen voorstander van. Union bij ons op stal is precies hetzelfde. Geeft gewoon nergens om, maar is wel wat kop schuw door de tikken...

Wat minx zegt zou ik proberen, mischien dat het helpt! Succes.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:46

Citaat:
Minx, wat jij doet zal zeker werken. Misschien onbewust heb je door deze handelingen getoond dat je dominant bent. Een paard dat een ander paard aan het lopen brengt is dominant, meestal is het de hengst die de rest drijft, maar het kan ook een oudere merrie zijn. Voor achteruitgaan geldt hetzelfde.
Het is dus niet door dat liever lui dan moe, maar door je handelingen heb je in paardentaal gezegd dat jij de baas was.


Dit is dus inderdaad de beste methode en komt het duidelijkst over naar je paard omdat dit dus paardentaal is....

Als ie hier nou niet op reageert en nog steeds dominant probeert te zijn, zou je een velletje op z'n hals kunnen pakken en omdraaien hierdoor krijg je een soort van "bijt-effect" (ze noemen het bij mensen ook niet voor niks een paardenbeet)

Maar gebruik dit pas als de vorige methode van weg sturen niet helpt, paarden geven in de kudde ook eerst een waarschuwing voor ze gaan trappen of bijten...

Persoonlijk vind ik dus ook dat slaan niks helpt, ze worden er alleen kopschuw van.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noƫlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:59

Een goede harde brul + flinke tik. Wel altijd en direct reageren anders heeft het inderdaad geen effect.

Na een tijdje heb je alleen een brul nodig.

[o]

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:11

Wat ook goed helpt is telkens duidelijk NEE zeggen. Doe hij het dan nog een keer dan direct een goede tik. Op een gegeven moment is alleen NEE zeggen voldoende.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

LorMir

Berichten: 350
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Noord-Holland-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:42

Consequent blijven en kort maar krachtig straffen (stem) een mep op z'n neus, en steeds blijven doen als hij kliert.

Verder zou ik het ook niet weten Het is een lastige leeftijd..

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:49

het klinkt misschien hard maar bij de mijne heb ik het er echt uitgeslagen..
en telkens als ik een tik gaf zei ik ook NEE, nu is alleen nee genoeg en af en toe krijgt ie nu nog een mep met het halstertouw..
want als ik hem uit zn stal haalde, ging poetsen of ging wandelen had ik niet de kans om rondjes te laten lopen.
dat achteruitgaan is ook wel een idee.
ik zou gewoon ook als je gaat wandelen altijd een kort zweepje meenemen, daar kan je hem dan korte tiksjes mee geven en dat komt wat harder aan dan je hand..
kopschuw is die van mij niet, alleen als ie stout is...
en bij andere mensen doet ie het trouwens wel.
is gewoon een superdominantie probleem.
die van mij krijgt ook rake klappen in de wei, maar yhij leert er echt niet van en blijft maar op andere paarden springen etc.
gewoon consequent zijn..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:08

taverno schreef:
De mijne doet het ook,is een jolig paard.Slaan helpt absoluut niet,ook niet heel hard.


Bij ons werkte het anders prima, niet met een zweep maar met een goed stuk tuinslang (ook wel bekend onder de naam bananahose Tong uitsteken ).
1 echt goede dreun die ze van hun leven niet meer vergeten is vaak voldoende.
Respect en consequent zijn de sleutelwoorden voor een goed opgevoed pard.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:54

Oh oh, wat zijn wij dierenbeulen... negeren, sorry dat ik het zeg, maar wat een onzin. Als een paard een hoger in rang staand paard bijt, krijgt hij ongenadig hard op z'n lazerij. Heeft hij het begrepen, dan laat hij het voortaan wel uit z'n harses. Snapt hij het niet en bijt 'ie nog een keer, reken maar dat het dominante paard het dan even heel duidelijk uit zal leggen.

Da's gewoon paardentaal hoor. Maar een correctie moet, zoals ik zei, onmiddelijk, glashelder en keihard zijn. Zodat er geen enkele twijfel is bij je paard dat dat gedrag NIET acceptabel is. Doet hij het opnieuw, dan ben je niet duidelijk genoeg geweest.

Maar eh... laat je gerust kapot bijten als je het corrigeren zielig vind. Ik houd mezelf liever heel..

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 11:20

Is dit voor mij bedoeld?
Zo ja hij krijgt ook super op zijn donder als hij bijt maar hij blijft het doen en dat is niet omdat ik hem niet hard genoeg sla!!
En het lijkt mij gewoon geen pretje als paard zijnde dat je alleen maar op je donder krijgt......

01-02-08 Lotte!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:30

moet 'ie stoppen met bijten... krijgt 'ie ook niet steeds op z'n donder.

Nou ja. Verdiep je eens in wat 'natural horsemanship' dingen, misschien kom je iets tegen wat je kan gebruiken was wel in je straatje past.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:30

Hier dus weer een duidelijk voorbeeld waarom jonge paarden niet in mensen handen op moeten groeien, maar gewoon in de groep, zonder bemoeienis van mensen.

Ik zou m nu weer even op het land zetten voor een half jaartje, er niks mee doen en over een half jaar pas er weer uithalen, omdat je dan iemand gevonden hebt die het dier voor je recht kan breien. Die laat je er een maand of 2 mee werken en dan pas jij weer. Dat is denk ik de enige manier om het zonder elke 10 minuten je paard in elkaar te moeten slaan op kan lossen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 14:07

gijsenkim schreef:
Hier dus weer een duidelijk voorbeeld waarom jonge paarden niet in mensen handen op moeten groeien, maar gewoon in de groep, zonder bemoeienis van mensen.

Ik zou m nu weer even op het land zetten voor een half jaartje, er niks mee doen en over een half jaar pas er weer uithalen, omdat je dan iemand gevonden hebt die het dier voor je recht kan breien. Die laat je er een maand of 2 mee werken en dan pas jij weer. Dat is denk ik de enige manier om het zonder elke 10 minuten je paard in elkaar te moeten slaan op kan lossen.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Gewoon lekker de opfok in, dan kunnen er ook geen kleine kinderen bijkomen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Britta31, Emj_23, LauraDB, Lui_, Mnoonn, Plonspony, Sintara, VenoSnorlax en 77 bezoekers