kleur harskegels verandert.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

kleur harskegels verandert.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 14:51

Hallo allemaal,
mijn merrie is uitgeteld eind mei maar er zitten al dik een week wat harskegeltjes op dr tepels. Nou zijn ze gisteren ineens van kleur veranderd, ze waren lichtgeel doorzichtig en nu zijn ze iets "bloederig". Verward
De uier heeft ook al een behoorlijke maat maar de banden zijn nog niet slap. Nou heeft ze een behoorlijke kont (quarter) dus ik vraag me af of ik dat uberhaupt wel kan voelen of die banden slap worden. Scheve mond
Het is mijn eerste ervaring met een veulentje en ook mijn merrie dr eerste keer dus ik kan alle info gebruiken.
Iemand een idee? moet ik al gaan waken?

groetjes
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:53

bloederig? Verward Ik weet niet hoor, maar als jij denkt dat de kegels bloederig lijken zou ik toch even met DA overleggen of hem eens laten kijken of er niets mis is. Ik zou het niet vertrouwen als ik iets zou zien dat op bloed lijkt.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:56

Nee ik ook niet, DA bellen lijkt me t beste Lachen

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 08:09

heb DA gebeld en zolang de uier niet warm en hard is en geen harde stukken bevat en ze geen verhoging heeft, is er niks aan de hand.
Ze heeft 37,4 en dr uier is wel vol maar niet hard en warm. Wat dat betreft hoef ik me dus geen zorgen te maken.
Wat ik me wel afvraag is of dit een aankondiging is van een naderende geboorte?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:10

Ik zou het niet weten want dat heb ik nog nooit gezien.Dat kegelen kan wel betekenen dat de geboorte nadert of voor heel binnenkort is. Ik zou haar gewoon in de gaten blijven houden en haar temperatuur controleren. meer kan je voorlopig ook niet doen denk ik.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:40

Die dotjes hars is idd een teken dat de geboorte op komst is, alleen wanneer?
Sommige merries hebben pas een uur van te voren hars aan de tepels, andere merrie (waaronder de mijne) lopen er 3 weken mee.
Banden moeten slap worden, dit kun je heel goed voelen en ook zien, de staart komt lager te hangen en de kont voelt aan als pudding, ook als ze een dikke kont hebben.
Ik ben zelf gaan waken toen mijn merrie slappe banden en hars aan de tepels had, het heeft toen nog 19 dagen geduurd.
Maar ik ken ook voorbeelden van merrie's die 's avonds nog niets lieten zien (slappe banden, hars aan tepels, onrustig gedrag, enz) en die de volgende ochtend een veulen bij zich hadden.
Je zal die keuze zelf moeten maken.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:56

Ik ben benieuwd wanneer die komt..Lachen !! als je meewakers nodig hebt, geef maar een gil!!

Cowgirls don’t cry

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:45

zet je foto's van je veulentje in de kraamstal?? ik wil em wel zien hoor!

    Emily Nevita L2 + 2 <3
      Lief, jij blijft jouw leven lang bij mij!

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:50

cissy schreef:
Hallo allemaal,
Nou heeft ze een behoorlijke kont (quarter) dus ik vraag me af of ik dat uberhaupt wel kan voelen of die banden slap worden. Scheve mond


Ook bij een quarter kan je het goed voelen als de banden slap worden.
Succes!!

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 15:57

ok, ben ik weer, iedere nacht mn nest uit geweest, braaf temperaturen, maar tot op heden nog geen veulen... zucht, gaaaaaap!
De bloederige hars is weer veranderd van kleur, nu is het zacht geel, dr uiers groeien dagelijks dus het moet nou toch een keer gaan gebeuren..
Tuurlijk zet ik foto's in de kraamstal, mits de digicam die ik besteld heb nou eens geleverd gaat worden...
groetjes
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:00

Misschien wacht de merrie daar wel op *LOL*

Pas goed op met dat ze de melk straks niet laat lopen, want dan gaat de biest eruit, die heel belangrijk is voor het veulen.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:49

Ik doe altijd het volgende. Men neme een dekseltje van een fotorolletje in zwart. Men doet daar enkele druppels melk uit het uier op. Kan men door de melk het zwarte plastic nog zien, ga gerust slapen. Zie je het niet meer, weet je dat het veulen er binnen 24 uur is. Kegelen doen sommigen een maand, anderen helemaal niet.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:41

Excuseme schreef:
Kan men door de melk het zwarte plastic nog zien, ga gerust slapen.


Verward Lekkere logica, het kan er een kwartier later wel naast liggen...
Vanaf het moment dat een merrie begint te harsen, mag je haar niet meer uit het oog verliezen, welke kleur de hars cq melk dan ook heeft. En zoals je zelf al zegt, sommige merries kegelen helemaal niet ; je zal op meer kenmerken moeten letten dan kegelen alleen.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 10:04

Citaat:
Vanaf het moment dat een merrie begint te harsen, mag je haar niet meer uit het oog verliezen, welke kleur de hars cq melk dan ook heeft



ze harst al vanaf 8 mei en is uitgerekend eind mei, ik weet dat ik dr in de gaten moet houden en rustig af moet wachten. Vooralsnog zijn er verder geen tekenen, misschien dat ze inderdaad wacht tot die camera is gearriveerd Haha!
.. maar het is wel stressen en kost me mn nachtrust. Het kan nog rustig 14 dagen duren is me al verteld, dan kun je me op laten nemen in het gesticht "de barneveldse kip... "%)

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:51

Sabiy"]
[quote="Excuseme schreef:
Kan men door de melk het zwarte plastic nog zien, ga gerust slapen.


Verward Lekkere logica, het kan er een kwartier later wel naast liggen...
Vanaf het moment dat een merrie begint te harsen, mag je haar niet meer uit het oog verliezen, welke kleur de hars cq melk dan ook heeft. En zoals je zelf al zegt, sommige merries kegelen helemaal niet ; je zal op meer kenmerken moeten letten dan kegelen alleen.
[/quote]

Hoezo, heb je dat wel een geprobeerd dan? Harsen en kegelen geeft totaal geen indicatie, niet uit het oog verliezen is onzin, tenzij je van die verhalen hier op bokt houdt, dat mensen er al bijna 4 weken bij in stal liggen.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:32

Wat heb ik weleens geprobeerd ?
Ik heb in de afgelopen jaren 15 veulens gefokt, en ben bij alle bevallingen aanwezig geweest, zonder vier weken in de stal te liggen (ik heb zowieso nog nooit in de stal liggen wachten trouwens). Geluk of wijsheid.. ?

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 14:35

Hallo Luitjes, mn merrie heeft vanochtend een gezond merrietje op de wereld gezet, heb even een ander topic geopend.
ben helemaal happyyyyyyy!!!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:18

Gefeliciteerd!!

Ill try to remember every step you walked with me, every moment you make me smile, every moment I cherish.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daisdais02, Kla4tje, kyrkelover, Lanoca, paardje2013 en 14 bezoekers