Zadels en maten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Zadels en maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 14:09

Waar of bij wie kan ik info vinden over de maten van de zadels.
Ik zie termen als MEDIUM NARROW TREE en SEMI QH BEEF> wat houd dit in en op welk soort/maat paard passen ze over het algemeen.
Ook 16 en 17 inch, wordt hiermee de maat achterwerk Knipoog bedoelt.
En.. is het bij Australische zadels anders?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:38

met termen die op de tree en bars slaan wordt de breedte en de hoek van het zadel bedoeld, dus hoe breed het zadel is en hoe schuin de zijkanten zijn. Bijv. een Quarter boom is breder dan een semi Quarter boom. Dit zijn helaas geen vaststaande maten, maar kan per merk varieren. Wat de één een full Quarter noemt kan bij de ander 3/4 zijn o.i.d. ALTIJD een zadel passen dus en NOOIT op de gok kopen!
Het aantal inches zegt iets over de lengte van de zitting. Voor de gemiddelde volwassene is een 16 inch goed. Dames kunnen vaak ook nog prima op een 15 inch zadel, maar ook dit kan afhankelijk zijn van het soort zadel. Een inch is natuurlijk een inch, maar een 16 inch reiner kan heel anders zitten dan een 16 inch pleasure of cutting zadel. Over het algemeen zit een reiner wat 'dieper' omdat de achterkant vaak wat steiler is...dus ook hier zul je moeten 'proefzitten' om te kijken wat je prettig vind.
Ik hoop dat je zo iets wijzer bent geworden...
~Francis~

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 22:12

Francis schreef:
Bijv. een Quarter boom is breder dan een semi Quarter boom.


Volgens mij is een Quarter de smalste van het stel, hierna volgt de iets bredere semi en dan de full. De schouderbreedte wordt vertaald in gullitwidth, die is bij een Quarter ong. 6", bij een semi 7" en bij een full 8". Maar hierop zijn altijd uitzonderingen en tussenmaten mogelijk. De punten van de bars worden 'flares' genoemd, die kunnen min of meer recht naar voren wijzen, maar ook naar buiten staan. Vaak zit hier het knelpunt bij een paard. Bekende merken hebben meer keus in boom en flarebreedtes.

Ook van belang is de beenbreedte. Doordat de fork en de swell meer of minder gekanteld kunnen staan t.o.v. elkaar kun je dus een grotere/kleinere zittingmaat krijgen. Bij de ene 16" kun je dus meer beenruimte hebben dan bij de ander.