Lijnzaadolie/Zonnebloemolie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Lijnzaadolie/Zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-02 22:27

Hoi, mijn paard krijgt lijnzaadolie voor goed vacht (heeft ze ook echt wel nodig) maar nu heb ik al een paar keer gehoord dat je net zo goed zonnebloemolie kan geven. Wat vinden jullie daarvan? Is een stuk goedkoper, net zo goed????


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 09:39

Ik heb Luitenant Soya olie gegeven, gekocht bij VEN in Leidschendam in grote flessen van 3 liter. Zelfs nog goedkoper dan zonnebloem olie en heel goed. Soya olie wordt nu ook meer in voer toegevoegd, dus zal het wel goed zijn voor paarden. Pablo krijgt geen extra olie, die glimt al zo vreselij goed van zichzelf dat ik dat niet nodig vind.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 09:40

Zonnebloemolie schijnt ook te werken ter verbetering van de spijsvertering.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 09:42

Ik gebruik ook lijnzaadolie maar met als reden ter verbetering voor de spijsvertering. Ik heb een tijdje zonnebloem olie geprobeerd maar ik vond het minder goed werken. Never eet veel stro en heeft derhalve last met de stoelgang nu met lijnzaadolie gaat het redelijk tot goed.
Met de zonnebloem olie was had hij toch meer moeite met mesten.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 10:17

Ik wissel af, de ene dag zonnbloemolie en de andere dag lijnzaadolie. Zonnebloemolie is een stuk goedkoper, maar ik heb het idee dat lijnzaadolie beter helpt voor een glanzende vacht, vandaar dat ik het zo doe.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 11:38

Wij hebben lijnzaad olie. Omdat mijn vader dat heel erg goedkoop kan krijgen van een zakenrelatie. Vandaar dat wij dit hebben. Hoefen we ook niet steeds naar de winkel kleine flesjes te halen(hebben een jarican staan) Clown .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 11:45

Gekookte lijnzaad zorgt voor een beschermlaag in de darmen. Lijnzaadolie is een makkelijkere manier om een gedeelte van de bestanddelen van lijnzaad te geven. Ook lijnzaadolie zorgt voor een beschermende laag op de darmwand.

Zonnebloemolie, soyaolie of maisolie doen dit niet. Het zijn goedkopere alternatieven, en kunnen tot op bepaalde hoogte het zelfde effect bereiken als de lijnzaadolie. Maar ze zullen de lijnzaadolie nooit helemaal kunnen vervangen.

Je suis Charlie.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 11:58

Oei oei, ik doe elke dag 1 handje lijnzaad en 1 scheutje zonnebloemolie door de slobber heen. Imker glimt als een spiegeltje (zelfs daar waar hij geschoren is) en heeft geen problemen met spijsvertering. Sojaschroot, dat wat ze nu toevoegen aan de brok, zal niet slecht zijn, maar het is en blijft een afvalproduct...

Toos paardloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 14:00

imker schreef:
Oei oei, ik doe elke dag 1 handje lijnzaad en 1 scheutje zonnebloemolie door de slobber heen. Imker glimt als een spiegeltje (zelfs daar waar hij geschoren is) en heeft geen problemen met spijsvertering. Sojaschroot, dat wat ze nu toevoegen aan de brok, zal niet slecht zijn, maar het is en blijft een afvalproduct...


Heb je de lijnzaad gekookt voordat je het door de slobber heen doet? Er bestaat ook lijnzaadmeel dat geen verdere behandeling nodig heeft.

Je suis Charlie.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 22:24

Mytens schreef:
Zonnebloemolie schijnt ook te werken ter verbetering van de spijsvertering.


Helaas moet ik je tegenspreken Verward ,heb net opruiming gehouden van al mijn oude paardenbladen ,en in een P&S staat een artikel over de effecten van "vet"in paardenbrok.
Bacterien functioneren slechter onder invloed van vet en het kan zelfs zo zijn dat het de bacterien doodt.
Ene Walter Jansen verteld daarin dat als je de hoeveelheid vet in het voer met een procent verhoogt ,dan verlaag je de verteerbaarheid van de ruwe celstof ook met een procent!
Dus let goed op hoeveel vet aanwezig is in je voer varierend van 3 tot 5,5 procent,met deze hoeveelheid vet is er voor de paarden meer positieve dan negatieve effecten..
Paarden in de rensport die nog eens extra olie krijgen naast krachtvoer ,kunnen een hogere graad vet gebruiken vanwege de topprestaties die ze moeten leveren.Men dient dan wel rekening te houden met het feit dat de verteerbaarheid slechter is .

Over het algemeen stelt Jansen ,worden sportpaarden goed ,hoewel niet goed onderbouwd gevoerd.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:45

Cassidy, ik heb gewoon lijnzaad, wat ik overgiet met kokend water. Die prutjes die op Bokt gekookt worden, da's onzin. Het gaat er maar om dat het vliesje breekt, zodat het blauwzuur eruit kan. En dat gaat prima met kokend water. Daarna zet ik het hele handeltje buiten op de stoep, zodat het af kan koelen en dan slobberen maar....

Toos paardloos

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:53

Ik zelf heb hele goede ervaringen met tarwekiemolie. Bevat veel vit. E.Onze veulens krijgen met behulp van een spuitje altijd tarwekiemolie in de mond gespoten. Vinden ze niet vies, doen hun bekje vanzelf al open. En moeders krijgt natuurlijk ook wat. Deze moeder trouwens ook, goed voor mijn slap haar *LOL*Trouwens je hebt natuurlijk verzadigde en onverzadigde vetzuren. Zonnebloemolie heeft en energiewaarde van 900 kcal
Eiwitten 0 g
Koolhydraten 0 g
Vetten 100 g
(waarvan) verzadigd 12 g
enkelv. onverzadigd 23 g
meerv. onverzadigd 65 g
Cholesterol 0,o mg
Vitamine E 667 IE

Heb even op de label van de Reddy fles gekeken *LOL*

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-02 17:42

hoi greetje,

inderdaad, zonnembloemolie heeft veel energie, daar is het mij niet om te doen. Mirage zit gewoon niet helemaal lekker in d'r haar, het is wat stug. En ja, ze is een schimmeld, dus is geen dankbare glans-kleur.....
ik vraag me af nog steeds of zonnebloemolie ook goed is voor de vacht, voor de glans en voor het door de verharing heen komen etc....?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 18:37

Ja dan kun je beter tarwekiemolie gebruiken. Onze veulens gaan door dit middel heel snel uit hun veulenhaar. Als we een hengst voor de keuring hebben dan krijgen ze ook tarwekiemolie en komen dan niet in het dikke haar. Eigenlijk heb ik dit advies gekregen van een DA van de kliniek van Klijndijk. Zat toen met een veulen te klooien die niet wilde, Klijndijk had haar al opgegeven maar ik zelf wilde verder nog proberen, en toen zei hij probeer het met tarwekiemolie want daar zit veel vit.E in en vit. E is normaal niet te betalen. Veulen is inmiddels 5 jaar. Ik zelf gebruik het dus ook, soms ben ik te druk, heb dan het gevoel of ze achter mee aan zitten, en dit middel geeft ook rust in de hersenen. Volgens mij bevat het ook vit. B. Het is bij de reformwinkel te koop, kost iets van 7 euro en er zit een 1/4 liter in. Ach eigenlijk is het te proberen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers