Trailer rijden met B-rijbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Trailer rijden met B-rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 23:20

Wat mag je nou wel en niet met je B rijden?



wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:47

Volgens mij was het iets van tot 750 kg.

Nieuw profiel! Eindelijk


carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 00:04

ligt eraan hoe zwaar je auto is hoe veelje mag trekken.
en natuurlijk mag je maar tot een bepaald aantal kilo trekken.
ik zalmorgen eens in mijn theorie boek kijken.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 01:15

Uit een topic gepost door Martijn op Algemeen:

Mayo"]
Dat heeft niet zozeer iets te maken met het gewicht van je trailer, des te meer met het gewicht van je auto.

Wanneer het maximum laadvermogen van je trailer ónder het daadwerkelijke gewicht van je auto blijft, dan mag je met je B rijden, ander heb je B-E nodig Lachen

Stel: trailer maximum laadvermogen 1300 kg, gewicht auto 1400 kg, hiermee mag je met je B rijden.

Stel: trailer maximum laadvermogen 1400 kg, gewicht auto 1100 kg, dan heb je BE nodig.
[/quote]

[quote="Tigger schreef:
Daarbij mag het gewicht van je aanhanger+ lading+ gewicht auto niet boven de 3500 kilo komen.


Alstu Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Mike

Berichten: 2686
Geregistreerd: 19-02-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:58

Volgens mij klopt dat niet! Het is het gewicht van de trailer + het laadvermogen (Dus 1300 kg + nog eens het gewicht van de trailer) dat mag niet zwaarder zijn dan je auto.

En dan mag de combinatie niet zwaarder zijn dan 3500kg

Romkabouter... Zo kleurrijk, maar toch kleurloos!
~ Schiet met scherp: Canon EOS 1D mark II / 20D + Canon EF 70-200/2.8 L USM IS + Sigma 17-35mm F2.8-4.0 DG EX ASF HSM + Canon 430EX Speedlite ~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:11


Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:41

De combinatie mag geloof ik niet zwaarder (de trailer bedoel ik hiermee) zijn als je auto.

Van het weekend heb ik een trailer gekocht en die kon onze auto makkelijk trekken en ik zit onder het toegestane gewicht dus ik mag inprincipe zonder E gaan rijden.

Dit vind ik persoonlijk echter niet verstandig je rijd toch met een paard achterin en je heb nog geen ervaring met de trailer. Het lijkt me dus toch beter om je E te gaan halen. Ik ben dit zeker ook van plan en ik ga dan gwoon oefenen van te voren alvast met de trailer op een parkeerterrrein zodat ik het al een beetje onder de knie heb voordat ik examen meot gaan doen.

succes

gr

Zweig

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Nes, Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:08

Bijna elke trailer is een tandemasser en die mag je niet zonder E rijden. Dus je mag een trailer niet met alleen B rijden.

tja... dat bedoel ik nou

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:10

haha die vonnie was even overactief Tong uitsteken

ik kan er verder maar een ding over zeggen :

HAAL GEWOON JE BE RIJBEWIJS !!!

met een ongeluk zit je altijd fout, verzekeringen zullen er alles aan doen om jouzelf aansprakelijk te stellen
je zit al erg gauw boven het toegestane gewicht, en dat zal de verzekering in dat geval ook zeker bewijzen
heb jij netjes je E dan ben je gewoon verzekerd....

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:19

Zweig schreef:
Bijna elke trailer is een tandemasser en die mag je niet zonder E rijden. Dus je mag een trailer niet met alleen B rijden.


Bij mij is het wel uitgezocht en ik red het makkelijk (1,5 trailer). Dus inprincipe mag ik rijden met mijn B. Wat natuurlijk niet aangeraden wordt omdat ik wel met een levendwezen rij en ik die wel heel overal heen wil vervoeren.

Ik ben van het weekend gweest bij Vollenbrecht (gespecialliseerd in aanhangers en trailers) en die heeft het uitgezocht en voor mij was het geen probleem.

gr

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:32

let op:bij bussen en 1 1/2 paardstrailer is het anders dan bij een personen auto en een trailer.

bij bussen rekenen ze ook het laadvermogen dan de auto er nog bij!!
gelukkig weten veel agenten het zelf niet!!

ik rij al jaren met mijn moeders bus(mazda 2200) met mijn 1 1/2 paardstrailer.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:43

Mike schreef:
Volgens mij klopt dat niet! Het is het gewicht van de trailer + het laadvermogen (Dus 1300 kg + nog eens het gewicht van de trailer) dat mag niet zwaarder zijn dan je auto.

En dan mag de combinatie niet zwaarder zijn dan 3500kg


Ik heb ook neergezet maximum laadvermogen, dat is het ledig gewicht van je trailer + het laadvermogen als het goed is Knipoog

Dus dat is dan precies hetzelfde als wat jij nu hebt neergezet Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:38

Oke nou kom ik met vast een hele domme vraag Haha!

Hoe zwaar is een gemiddelde trailer en auto dan? Laat ik wat concreter zijn: hoe zwaar is een 1,5 paardtrailer en hoe zwaar is bijvoorbeeld een audi (weet niet wat voor een maar maatje opel kadet zeg maar, tussen een kleine auto en een stationcar in: hoe kleine kinderen auto's meetsal tekenen)?

Klopt het dat je dan in principe wel altijd met een lege trailer mag rijden (zoalng de auto zwaarder is)?

*\o/* *\o/*

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:20

Dat verschilt, mijn 1,5 paards weegt 540 kg op papier en die van een vriendin 700 kg op papier. Dus er is helaas niet echt een maatstaf aan te geven Lachen

Gewichten van type auto's en wat ze mogen trekken kan je nakijken op www.autotrader.nl (dan de nieuws-button en dan autogids)

En over het altijd leeg mogen rijden, nee, wat geladen een E-combinatie behoort te zijn is dat leeg ook Lachen

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:31

Mayo schreef:

En over het altijd leeg mogen rijden, nee, wat geladen een E-combinatie behoort te zijn is dat leeg ook Lachen


Maar als ik nou een 1/5 trailer heb, die lichter is dan de auto die hem trekt, en samen weegt het lang geen 5300 kilo. Mag ik dan met een lege trailer rijden?? (ik en rekenen gaan niet goed samen Clown )

*\o/* *\o/*

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:00

Daar gaat het niet om, lees nog maar een keer mijn bovenstaande post. Het gaat niet om het ledig gewicht van je trailer, het gaat om je maximum laadvermogen (= ledig gewicht + laadvermogen) en het ledig gewicht van je auto wat bepaald of je B of B/E moet hebben Lachen

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:37

Mayo, je bedoelt denk ik maximum gewicht Tong uitsteken

Maar haal gewoon je rijbewijs en waag het er niet op!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:48

Nee, het maakt niet uit of de trailer vol of leeg is. Als de maximum massa (dat is de trailer + wat die MAG laden) meer is dan het (leeg)gewicht van de auto heb je een BE rijbewijs nodig. En als het totaal gewicht van deze 2 boven de 3500kg komt.


liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:51

Het maximaal gewicht vd beladen trailer mag niet zwaarder zijn als het maximaal beladen gewicht vd auto. Dus je moet een beetje een zwaardere auto hebben. Daarnaast mag de combinatie (trailer + auto) niet zwaarder zijn dan 3500kg. Voldoe je aan deze eisen, dan mag je zo wegrijden met het ding.
Ps; al deze gewichten zijn te vinden op je kenteken papieren. Kijk dus altijd naar de MAX gewichten en dus niet de LEDIGE, daar heb je nl. niets mee te maken.

Vb van mijn eigen situatie:
Trailer maximaal beladen gewicht, dus ledig gewicht + max te laden gewicht: Beide 800kg, dus samen 1600kg.
Auto (vito bus) komt in totaal op 1700kg.
Samen dus 3300kg, dus ik val precies binnen de norm, want mijn auto is zwaarder als de maximaal beladen trailer en samen zijn ze niet meer dan 3500kg.
Hoop dat je nu voldoende weet!

Bij mij verkrijgbaar omdat ik er zelf erg over te spreken ben: CORTAFLEX PM voor info en prijzen.

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:52

Dus precies wat SFLJ al zei Knipoog

Bij mij verkrijgbaar omdat ik er zelf erg over te spreken ben: CORTAFLEX PM voor info en prijzen.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:53

Romkabouter schreef:
Mayo, je bedoelt denk ik maximum gewicht Tong uitsteken


Ook goed, ik bedoel er hetzelfde mee *LOL*

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 22:40

Pff ingewikkeld zeg..... Maar bedankt voor de moeite allemaal!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 22:58

Enne hoeveel weegt een schriele KWPNer??? Enne hoe zit het met de verzekering, het is mijn auto en de trailer én paard van Heleen (my dominique), mag de aanhanger door een ander verzekerd zijn dan de eigenaar van de auto enzo....
Maakt het verder niet uit of je een 1 of 2 assige aanhanger trekt?

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:20

Aanhanger mag zeker wel verzekerd zijn door iemand anders. Anders zou je ook geen trailer kunnen huren!
En 1-assige paardentrailers worden geloof ik al een tijd niet meer gemaakt, omdat ze niet stabiel genoeg op de weg lagen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers