Zadelprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 22:53

Mijn zusjes pony heeft een hele lage schoft en nu begint het zadel naar voren te glijden. Eerst hadden we er volgens mij nauwelijks last van, maar het viel vandaag ineens op. Het zadel hoeft niet opgevuld te worden en ligt verder heel goed.
Een staartriem lijkt ons niet zo'n goed idee, weten jullie misschien andere oplossingen? Het is namelijk erg vervelend voor de pony en voor mijn zusje!


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:58

Nee, de enige oplossing die ik kan bedenken is inderdaad een staartriem. Het opvullen van een zadel wordt niet gedaan zodat het zadel niet meer naar voren glijdt, daarmee wordt de schoft niet hoger natuurlijk.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 16:09

gomir schreef:
weten jullie misschien andere oplossingen?


Simpel, een ander zadel! Niks zo irritant als een zadel dat niet past, voor je zusje niet fijn, maar voor de pony al helemaal niet!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 16:14

Een voorsingel kan ook uitkomst bieden bij zo'n "schoftloze" pony.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 16:19

maaike van de vis schreef:
Een voorsingel kan ook uitkomst bieden bij zo'n "schoftloze" pony.


als het zadel naar achteren schuift wel ja maar meestal schuift het naar voren in het geval "lage schoft"

sja ik denk ook dat een staartriem de enige oplossing is of een ander zadel natuurlijk maar dat is wel weer een dure grap (vooral na het opknappen van die stallen he? Haha!)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 21:40

Een voorsingel is ook niet ideaal bij het naar voren schuiven (ja daar is-tie voor bedoelt Knipoog ) een reetveter is evenmin ideaal. Ik heb goede ervaringen met zo'n schuimrubbertje onder je zadel. Die dingen zijn rete-stroef en je hebt ze ook nog schuin aflopend/oplopend! Duur zijn ze niet ong. 30 pieken. Knap zadel wat dan nog naar voren schuift (in Duitsland staan ze bekend als anti-rutsch-pad)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 22:54

Een voorsingel helpt wel tegen het naar voren schuiven hoor flair. Ik denk dat jij aan een borsttuig denkt.
Ik kan het van de week een keer proberen, ik heb er namelijk nog één liggen Lachen Nooit aan gedacht!
En zo'n schuimrubbertje heb ik ook aan gedacht, alleen ik kon er nergens één vinden...Verward

En voor alle bezorgde mensen, we zijn al aan het sparen voor een nieuw zadel(al een tijdje), maar je kan nu eenmaal niet alles tegelijk...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:14

Ik weet niet voor welk bedrag je aan het sparen bent, maar voor de prijs van een nieuw zadel van een goed merk heb je ook een maatwerk zadel van Daaleman, ideaal voor paarden met een moeilijke pasvorm (en ook erg prettig voor je achterste, daar is het ook maatwerk voor!).
Voorsingel is toch ook maar een lapmiddel om een niet ideale pasvorm van het zadel, waardoor het dus naar voren schuift, te verdoezelen, al kan het wel werken voor een bepaalde tijd, op lange termijn is het geen oplossing.
Let op dat je de hele handel goed terug legt, zodat de voorsingel niet de schouder in zijn bewegingen belemmert.

Nulla tenaci invia est via

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 23:57

We zijn ook aan het denken aan een daaleman. Die pony heeft gewoon een lage schoft en dit zadel lag eerst super maar het gaat nu toch schuiven...En mijn zusje is maar heel iel dus die kan ook wel wat maatwerk gebruiken *LOL* in een 16 inch verdrinkt ze al bijna Haha!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 11:41

Bij arabieren met een lage schoft gebruiken we een wintec zadel. Dat pas heel goed. Die hebben ook een lage schoft.
Het zit onwijs lekker en is voor de pony ook heel fijn.
En een stuk goedkoper als maatwerk.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 13:24

Dat wintec-zadeltje ligt er dus nu op en dat begint te schuiven. We hebben anderhalf jaar geen problemen gehad en nu begint de ellende weer...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:32

waarom lijkt een staartriem je geen goed idee? Ik rijd al jaren met een staartriem, omdat ik anders op haar nek zit.
Pony's met weinig schoft hebben dit vaak gewoon nodig.
Dit hoeft niet aan het zadel te liggen, maar aan de pony zelf dus

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 13:40

We hebben wel een staartriem geprobeerd, maar de pony begint vreselijk te bokken op de druk onder haar staart. En omdat ze fanatiek gesprongen wordt(bijna M) is dat ook erg vervelend...Misschien is het gewoon een kwestie van wennen, maar ze loopt met staartriem echt de hele tijd in de handstand. Toen hebben we hem er in overleg met haar instructrice weer af gehaald...

Lonnebol

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:59

Arme Goldie en zielig ook voor elies. Ik zie haar al in een 16 inch... Haha! Ze had ons zadel wel mogen gebruiken als het van ons was. Maar dat is het niet, en ons eigen zadel moet nog helemaal opgeknapt worden, en dat hebben we ook zef nodig...

Ik hield van je
Jij van je brommer
Jij sloopte mijn hart, Ik je brommer

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 21:11

s
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

-

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 21:12

gomir schreef:
Een voorsingel helpt wel tegen het naar voren schuiven hoor flair. Ik denk dat jij aan een borsttuig denkt.
Ik kan het van de week een keer proberen, ik heb er namelijk nog één liggen Lachen Nooit aan gedacht!
En zo'n schuimrubbertje heb ik ook aan gedacht, alleen ik kon er nergens één vinden...Verward

En voor alle bezorgde mensen, we zijn al aan het sparen voor een nieuw zadel(al een tijdje), maar je kan nu eenmaal niet alles tegelijk...



nee ik bedoel wel een voorsingel, ik heb nog even gechecked in het divoza boek en daar staat ook dat het helpt bij het naar ACHTER schuiven van het zadel.

(is Elisa nou nog steeds zo`n smurfje)

schuimrubbers staan ook in het divozaboek of op de internetsite, misschien heeft Nicole ze ook wel of anders Ooteman maybe Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 21:17

hoe strak heb je die staartriem gedaan dan? Je moet een vuist tussen de staartriem en het kruis kunnen steken (sommige mensen trekken die staat zowat omhoog omdat ze hem veel te strak doen).
Mijn pony heeft er nooit iets om gegeven.
Een ex verzorgpony echter wel.
We hebben haar toen een middagje met een oud zadel en staartriem in de bak gezet, beestje eerst de hele tijd bokken, maar daarna was het wel over

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 21:30

We zijn inmiddels al aan het derde zadel bezig, omdat de pony groeit, breder wordt, etc. We wilden dus eerst weleens weten of er een andere (tijdelijke) oplossing voor zou zijn.
We hebben al diverse zadels gepast, maar tot nu toe is de wintec(die we er dus nu op hebben liggen) degene die het beste past. We hebben gewoon nog geen beter zadel kunnen vinden!

En die staartriem zat niet te strak hoor Stef, en er zat ook geen huidplooi tussen of iets dergelijks. Het is op dat gebied gewoon een zeure merrie, naar de bilkoorden van het dek en een dubbele longe slaat ze ook...
Zolang ze niet hoeft te lopen is er niets aan de hand, maar als we gaan springen met een staartriem komt er toch druk op te staan(anders houdt zo'n ding het zadel niet tegen) en begint ze te stuiteren. Die optie hebben we dus maar verworpen!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 13:47

misschien kan je deze vraag beter aan een zadelmaker voorleggen?
Mijn zadel drukte teveel op de schoft, nu wordt de boom smaller gemaakt en moet het denk wel over zijn. Pluk heeft ook geen schoft maar m'n kieffer zadel blijft wel goed liggen.
Als je een zadel op maat laat maken zou ik voor een hulsebos kiezen! Die zitten echt lekker!!!
Groetjes Jolanda

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 16:10

Een voorsingel houdt het zadel tegen als het naar voren wil schuiven. Het kan een oplossing zijn, heb het zelf ook een tijdje gebruikt, maar het is idd maar een oplapmiddel.Ik ben uiteindelijk voor een ander zadel gegaan.


Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 18:26

Welke Wintec heb je?
De wintec 2000 lag er bij ons niet zo best op.
Ja eventjes, net als bij jullie.
We hebben nu die nieuwe. Eeh, wintec pro...nog wat. Die is samen met Isabella Werth ontworpen.
Heel goed zadel.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Googlebot en 80 bezoekers