Leren halsters om tijdens weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Leren halsters om tijdens weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 12:02

Ik heb een probleempje met Triumph en zijn halsters,
hij krijgt van nylon en neopreen namelijk een wat kalige huid achter zijn oren en een halster met bont schuurt hij af Verward
Nou heb ik nog wel leren halsters liggen die zijn onderlegd met heel zacht leer. Zijn er meer mensen die ze met zulke leren halsters in weer en wind buitenzetten?
Ik ben namelijk bang dat die halsters op den duur hard en stug worden, ondanks goed onderhoud worden mijn leren springschoenen ook niet echt jofel van het buitenstaan. Nou is dat wel wat ander leer en die staan natuurlijk regelmatig in de blub. Maar toch, als ik dit ook op korte termijn van mijn leren halsters kan verwachten moet ik toch iets anders verzinnen.


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:03

Is er een reden dan, dat je de halsters aan houd?
Ik ben veel te bang dat ze ergens achter blijven hangen Verward

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:05

Voor langere weidegang had ik mijn beestkes ALTIJD een leren halster om. Dat is toch een natuurproduct en ik vond het een fijner idee dan schurend nylon...

Ik legde ze altijd een nachtje in de olie (olijf of zonnebloem) en dan heel goed afdrogen. Blijven ze een stuk beter mee!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:05

Als ze goed te vangen zijn gewoon het halster af... want ik ben bang dat je anders je halster rechtop neer kunt zetten..

...Dreaming with my eye's wide open...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:38

Mijn leren halster is wel erg stug geworden tijdens het in weer en wind buiten zijn. Ik vette hem dan ook heel regelmatig in om hem toch een beetje netjes te houden.
Mooi blijven ze er echter niet van...

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:39

Ik had Grappa ook altijd met een goedkoper leren halster buiten staan. Zowel o pde wei (2 uur per dag) als in de paddock door weer en wind. Dit halster bleef goed. Even vetten en het was weer mooi.

Fiesta, freiberger, what else?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:42

Rosalien heeft ook altijd een leren halster aan, het wordt idd wat stuger, maar het blijft er wel goed uitzien.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:44

Is er een reden dat je persé het halster om wilt laten in de wei? Imker schuurt zich ook helemaal kapot, tot bloedens toe, dus die krijgt geen halster meer om in de wei.

Toos paardloos

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:47

Bij sommige stallen is het simpelweg verplicht en dan heb je geen keus he.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:49

Ik meende zuiver dat Sjuimpje haar paarden aan huis had.... sorry.

Toos paardloos

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:05

Ow, dan moet ik sorry zeggen Imker, dan heb ik niks gezegd.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:09

Ze gaan allemaal bij ons 'kaal' het land in, op Syta na. Anders moet ik er 5 uur over doen om haar te pakken te krijgen Haha! En dat is zo'n nylon dingetje, die van binnen helemaal zwart is van de huidvet en dat schuurt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:09

Ik heb het ook geprobeerd.
maar het hielp bij Kawa niet tegen de schuurplekken en hard was het halster nog niet.
het enige wat bij kawa helpt is toch het bont.
maar dat gaat bij jou helaas niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 13:14


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:15

Het is niet al te mooi, maar kan je er bijvoorbeeld geen panty omheen doen, om die nylon halsters?
Ik vrees ook dat je leren halster het buiten zijn niet al te lang volhoudt! Alhoewel, het weer wordt nu wel mooier, dus misschien valt het nog wel mee...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 13:16

Panty is geen optie, want neopreen schuurt ook, en dat is eigenlijk dezelfde soort samenstelling.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:24

Sokken er omheen naaien? Lachen
Ik had vroeger zo'n heel simpel leren halster (chrome- of chroomleer noemen ze het ook wel) en die werd eigenlijk nooit hard, wat voor weer het ook was.

There is no reality, only perception.


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:42

OMG, ik dacht dat mijn vos erg was, maar die viel nog alles mee...
Als ze lang los gaan (in het speelbos met een flink stuk gras), dan doen we ze gewoon het halster af. Daar hebben ze over het algemeen wel genoeg te doen. Leren halsters ben ik 1x aan begonnen en die trok m'n merrie toen binnen een week aan gort. Sindsdien heb ik Harry's Horse halsters en daar heb ik nooit last mee.
Wat misschien wel een optie is: Biothane heet het geloof ik. Een soort nepleer, net zo zacht, maar niet gevoelig voor weersomstandigheden. Ik heb er een halsterhoofdstel van (endurance he) en dat spul blijft zacht. Heb het wel via internet besteld. Ze hebben ongetwijfeld ook gewone halsters of bredere stukken (dit is heel smal, maar schuurt niet op 't zachtste arabieren neusje van stal). 't Gangbare plastic-achtige spul waar elke enduranceruiter mee rijdt is lang niet zo zacht. Da's toch heel stug en dat schuurt dus wél (bij ons dan).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:02

er bestaat toch zon extra soft halster??? Lijkt me dat die niet schuren. Van hetzelfde spul als de soft longeerlijnen... Lachen

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:38

Ja die halsters hebt je wel , die zijn inderdaad van het zelfde materiaal gemaakt als zo'n softlongeerlijn. Maar ik zou niet weten waar je ze koopt.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:47

Ik heb zelf ook leren halsters in de weidegang(Bij een paar)
Maar als het regent en de volgende dag schijnt de zon weer, dan worden mijn leren halster heel hard!
Mijn paard heeft ook last van schuurplekken van nylon halsters.
Ik heb nu een soft halster , en het werkt heel goed

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:56

die softhalsters kan je kopen bij horselover, maar ze zijn erg snel stuk, dat materiaal is te zacht

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:02

Ah, ik heb even gezocht: http://runningbear.com/catpages/materials.html het gaat hier om Beta Biothane. Gewoon Biothane is imo toch nog heel hard, maar beta heeft de pluspunten van kunststof én van leer. Het is soepel, maar 'snijdt' niet.
Dit is een foto van Polleke met zijn Beta hoofdstel met gewone biothane teugels (bruin met groen, oeh, gruwel Haha! ) Afbeelding Hier heeft hij alleen zijn bitstuk in, je krijgt er dan ook een apart halster bij en dat is imo een heel fijn ding. Als het goed is kun je ze ook breder bestellen (dit is heel smal).
Op www.runningbear.com staan verder ook allerlei andere soorten halsters/hoofdstellen etc.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:19

Oberon heeft vorig jaar zomer met een leren Kieffer halster op het land gelopen. Geen schuurplekken en ook geen hard leer. Wel een halster dat na 3 maanden door z'n vriendjes aan gort getrokken was Huilen Dat vond ik toch een beetje zonde. Er is een halster van Kavalkade dat ook heel mooi zacht is. Is alleen ook een erg prijzig halster.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:20

De mijne heeft altijd een leren halster om is nog kei netjes hoor je iets valer mischien maar da komt omdat ik het weinig tot niet poets..

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, XXleonieXX en 134 bezoekers