Bij droogstappen met hoofd slaan -> verzet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Bij droogstappen met hoofd slaan -> verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 09:22

Als ik Kelvin aan het werk gezet heb (zowel longe als onder het zadel) en ik geef hem lange teugel, dan doet hij na een rondje of wat niets anders dan met zijn hoofd slaan... Opzij, snel en schokkerig 'ja-knikken', enz.

Ik heb al eens eerder aan Sandra gevraagt of dit normaal is, ik vind het nl niet normaal Lachen Volgens haar doet hij dit al jaren.

Volgens mijn instructrice op de club is dit 'de oorzaak van al mijn problemen' Rolleyes Zij ziet dit als een vorm van verzet, een lichte weliswaar, maar 'hier begint het mee'. Zij vind dat ik hem op die momenten aan moet pakken, alleen verteld ze niet hoe *zucht*. Het enige wat ze verder nog te melden had was dat als hij het bleef doen, ik de teugels weer kort moet pakken.

Mijn vragen...

Is dit inderdaad een vrom van verzet, of rekt Kelvin gewoon zijn halsspieren op? Schijnheilig Wat ik me overigens wel voor kan stellen, hij heeft 3 jaar stilgestaan, en na rustig opbouwen zijn we nu zo'n 3 maanden intensief aan het werk.

Indien dit een vorm van verzet is... Hoe los ik dit op? Teugels kort nemen lijkt me niet de juiste manier, hij gaat nl lekker verder als ik ze weer lang laat...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:27

ik denk niet dat het verzet is, klinkt meer als losschudden. om te controleren meot je hem eens de hele tijd met losse teugel rijden. als hij het onder het rijden ook doet is het waarschijnlijk wel verzet (kan ik me niet voorstellen, dan zou hij het wel onder het rijden doen, of heb je hem zooo strak vast Verward Haha! )en als hij de heletijd niets doet is het oprekken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:28

denk dat ie gewoon zn nek losschud........

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 09:37

Duncan schreef:
(...) of heb je hem zooo strak vast Verward Haha! )


Volgens Tyrza had ik een te vriendelijke hand, ik heb de teugels te los. Heb ze nu korter, hij loopt beter, maar dat slaan deed hij van te voren ook al, toen ik nog met mijn te vriendelijke hand reed Lachen

Hij doet het met losstappen niet; toen ik maandag op de club een pauze inlastte en met lange teugel stapte deed hij het ook niet.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:46

Ik weet niet dit zo is, maar op alle foto's zie ik een paard dat sterk op de voorhand loopt en daardoor nogal gespannen hoofd hals houding heeft zo gezien vanaf de foto.

Ik zou zeggen ga eerst zelf goed rechtop zitten. Probeer te voelen wat de achterhand doet, waardoor je al meer op je kont gaat zitten. Kijk voor je uit en niet naar het hoofd van je paard. Je moet voelen wat er onder je gebeurt. De hoofd hals houding maakt dan even niet zo veel uit. Laat de teugels lekker losjes en probeer hem opwaarts te gaan rijden.

Het schudden komt bij mij voor net als bij de andere de spanning los schudden. Geef hem ook regelmatig een lange teugel zodat hij al minder verkramt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 10:04

josien schreef:
Ik weet niet dit zo is, maar op alle foto's zie ik een paard dat sterk op de voorhand loopt en daardoor nogal gespannen hoofd hals houding heeft zo gezien vanaf de foto.

Ik zou zeggen ga eerst zelf goed rechtop zitten. Probeer te voelen wat de achterhand doet, waardoor je al meer op je kont gaat zitten. Kijk voor je uit en niet naar het hoofd van je paard.


Dit heb ik inmiddels gedaan Lachen Ik heb van Tyrza (nadat ik voor me uit keek) iig geen commentaar meer gehad op mijn rug- en beenhouding... Moet hem alleen van achteren meer erbij zien te krijgen, hij loopt inderdaad op de voorhand.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:14

Dat ja knikken klinkt inderdaad als losschudden... Als je paard zijn spieren moet gebruiken en lang in dezelfde houding moet lopen terwijl hij dat nog niet gewend is, dan kunnen die spieren heel goed op gaan spelen.
Ik rijd een jonge pony, en die gaat als ik lang zonder "lange teugel pauze" achter elkaar heb gereden ook echt die hals uitrekken en schudden. Soms strekt ze dan haar hele hals, met neus echt naar voren, om vervolgens het hoofd naar links en rechts even te kantelen. ziet eruit als een rek en strekoefening... Onder het rijden doet ze het heel soms als het haar even te moeilijk wordt. Over het algemeen heb ik een fijne aanleuning...

Dus misschien iets vaker tussendoor even met lange teugel stappen of draven zodat de spieren minder snel verzuren?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:17

Volgens mij is dit idd een beetje losschudden/spieren rekken Lachen
Regina heeft dit in het begin ook heel erg gedaan, precies wat jij omschrijft, zodra ze lange teugel kreeg begon ze vreselijk met haar hoofd te schudden.
Naarmate ik langer met haar bezig was (in de zin van meerdere weken/maanden) werd het gaandeweg steeds minder. En eigenlijk doet ze het nu vrijwel nooit meer. Puur doordat de spieren nu iets meer kunnen dan in het begin.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:26

joyce B schreef:
Dus misschien iets vaker tussendoor even met lange teugel stappen of draven zodat de spieren minder snel verzuren?


Lijkt mij helemaal juist. Voorlopig liever te vaak dan te weinig even lang geven en weer oppakken. Hoeft niet heel lang, gewoon een lange zijde of bij van hand veranderen en mag ook gerust in alle gangen. Hierbij natuurlijk ook zorgen voor een actieve achterhand, zodat ie niet nog meer op de voorhand gaat komen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:47

Volgens mij kan het ook een soort zenuwtrekje zijn. Mijn bijrijpaard doet het ook. Zodra ze het bit inkrijgt begint ze ermee, zodra je d'r oppakt is het over, ook als je tussendoor lange teugel geeft doet ze het niet, maar geef je duidelijk aan dat je echt lekker aan het uitstappen bent, dan begint ze weer.....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 08:50

Grote kans dat het idd aan de spieren heeft gelegen. Ik moest hem met de clubles maandag even aan de lange teugel laten stappen, hij heeft 2 of 3 keer gezwaaid (waar die instructrice overigens niets van zei) en verder heeft ie niets gedaan... Ook na de les, geen enkele keer met zijn hoofd geslagen! OK dan!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:48

Super OK dan!
Fijn dat het nu goed gaat, en die paar keer zullen nog steeds minder worden, totdat hij het straks helemaal niet meer doet.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers