[LO] lastig met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

[LO] lastig met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 19:19

Hoi allemaal!! Ik heb een probleempje met het longeren van mijn paard Scheve mond Ik longeer hem altijd met bijzetteugels, dit ging eigenlijk altijd goed tot een paar maanden geleden. Opeens wil hij rechtsom niet meer gelongeerd worden, links om gaat nog steeds zoals altijd. Als ik op hem rijd zit hij rechtsom soms wel wat vaster maar na zon 10 minuten is dat ook over. Als ik hem longeer dan gaat hij stilstaan en wil hij geen kant meer op. Ik kan dan doen wat ik wil maar hij verzet echt geen stap, ik ben dan ook niet zo iemand die hem helemaal verrot gaat meppen omdat ik dan wel zoiets heb van zal wel weer aan mij liggen.....
Ik heb m ook al eens met een dubbellonge gelongeerd, dit ging een stuk beter maar ik kan dat niet en doe t alleen maar als er iemand bij is die het wel kan en me kan helpen. Ik zou zo graag willen dat ik hem gewoon een keertje normaal zou kunnen longeren, is soms echt niet leuk meer, nu longeer ik m gewoon helemaal niet meer omdat t toch niet lukt..... Iemand suggesties???


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:52

Verplaats je eens in je paard:
Jij moet rondjes lopen, hartstikke leuk: je kan je energie kwijt. Erg saai is het wel, maarja...
Maar dan komt dat mens ook nog eens met een stuk leer aan zodat je in een houding word gedwongen met je hoofd. Ja, dat was de druppel die de emmer deed overlopen. Het longeren vond je al niet zo leuk en toen werd je kop ook nog naar beneden gedrukt...


NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 20:03

ff voor de duidelijkheid: ik longeer m amper, vindt t veel leuker om lekker te rijden en die bijzetteugels heb ik er niet zo strak omheen zitten maar is meer zodat hij niet helemaal uitelkaar valt. als ik al een keer longeer wil ik wel dat t leuk blijft en dat ie er ook wat aan heeft (kun je dingen zien die je niet ziet als je op m zit)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:18

Als het longeren daarvoor wel goed ging op beide handen. En hij met rijden niet vast zit lijkt t me geen lichamelijk probleem.
Eerder iets tussen de oren.
Dus toch maar een x streng doorpakken aan de longe.
Doe hem dan eerst maar ff zonder bijzet. Als ie maar weer rond gaat.

Groetjes

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:50

Ik verplaats het topic even naar Uit het Zadel.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:00

Verward sorry hoor, maar volgens mij is dit gewoon uitproberen..... als je hem echt geen mep wilt geven (dan heeft die van jou meer geluk dan die van mij Tong uitsteken ) probeer het dan eens een tijdje zonder bijzet. dan gaat het misschien vanzelf beter.... suc-6!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:53

probeer het eens zonder bijzet...kan hij zich zelf lekker los maken, van rondjes lopen alleen al worden paarden meestal wel losser. Probeer het in ieder geval om uit te sluiten dat het aan de bijzet ligt!

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:17

Wel eens een pessoa-teugel geprobeerd? Ik gebruik deze regelmatig, en de paarden worden er lekker los van en gaan goed over de rug. Je kan deze op verschillende manieren gebruiken,lang en laag, maar ook hoger ingesteld en toch de achterhand er goed bij. Wanneer je voor de 1e keer deze teugel gebruikt, vraag er wel even iemand bij, omdat sommige paarden het een beetje eng vinden, zo'n ding achter hun kont aan.

You're immortal until proven otherwise

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:21

ff offtopic hoor

nadja je eerste bericht Haha! Tong uitsteken Schijnheilig

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 19:22

ja heb weleens een pessoa gebruikt, ging niet helemaal goed Longeer m nu ook weleens aan de dubbellonge, gaat wel stuk beter maar kan t zelf niet zo goed. ga t binnenkort iig ff zonder bijzet proberen kijken of dat wil...... Hij deed t vroeger wel altijd zonder problemen, weet niet wat ik anders doe bedankt iig!!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 06:38

het kan ijn datn hij er nu achter is dat het niet leuk is met hulpteugels, en nu in verzet komt, en aangezien je niet omhoog kunt, het paard word ontzettend belemmert in zijn bewegen, gaat 'ie dan maar stil staan... Gewoon een keer proberen...kan echt geen kwaad

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-04 13:11

ik heb de bijzetteugels trouwens niet onder de buik vast.... maak ze altijd aan de bovenkant vast, lijkt zo meer op teugels (zit misschien ook beetje tussen mn oren, maar hou er niet zo van om hem zo te dwingen), zo kan hij wel zijn hoofd omhoog doen (doet ie ook vaak genoeg). Maar ga t iig wel ff een keertje zonder proberen!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 16:05

als je niet wil dwingen: Haal ze er dan af....maar heb het nu vaak genoeg gezecht geloof ik Haha!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:29

Mij is altijd geleerd dat het slecht is als je al direct de bijzet teugel gebruikt bij het longeren.
Laat het paard eerst links en rechtsom lekker los lopen. Pas daarna mag de bijzet eraan.
Als je erop zit begin je toch ook niet gelijk hem in de krul te trekken?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:36

sommige mesen wel hoor.......die noemen dat losstappen Haha!

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-04 19:36

ik heb de bijzet zo los dat hij niet wordt gedwongen, maar het als een soort hulp ziet, dat hij toch een beetje, steun heeft... bovendien doe ik ze pas om nadat hij los is gestapt en gedraafd.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:30

maar waarom zitten ze er dan aan, een paard inevenwicht heeft geen steun nodig en als je hem die gaat geven dmv hulpteugels gaat 'ie daar op hangen, waardoor de voorhand zwaarder belast word (achterhand gebruik valt dus weg) en hij nog meer uit evenwicht is...

Haal ze er gewoon eens af, ben heel benieuwd naar zijn reactie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers