Nostalgie: Het paard en zijne verzorging...!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Nostalgie: Het paard en zijne verzorging...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 22:29

Ik heb hier 1 erfstukje van mijn opa die ik nooit gekend heb.
En weet je wat dat is:
Een zwart heel klein en dun handboekje getiteld:

No. 34
____
Het paard en zijne verzorging
____
1915

Dit boekje is al bijna antiek en de dingen die erin staan zijn meestal nog best actueel! Het komt van de Koninklijke Militaire Academie.
Het is voor mij best dierbaar (toch iemand van wie ik het 'paardengevoel' heb! in de familie).
Alleen het taalgebruik *LOL*

Ik zal een wat stukjes overtypen:


Citaat:
Omgang met paarden

Paarden moeten steeds met zachtheid, kalmte en geduld, doch teevens met flinkheid worden behandeld. Ruwheid en drift, doch evenzeer angst, werken te eenenmale verkeerd. ........


Citaat:
Dagelijksch onderhoud

11. Het uitsteken der hoeven geschiedt door met den hoefkrabber het vuil, dat zoch onder de zool of tusschen deze en het ijzer bevindt, te verwijderen. Hierbij moet vooral worden gezorgd, dat geen harde voorwerpen, als kleine steentjes enz., tusschen het ijzer en de zool achterblijven.


Citaat:
Dagelijksch onderhoud

11. Het uitsteken der hoeven geschiedt door met den hoefkrabber het vuil, dat zoch onder de zool of tusschen deze en het ijzer bevindt, te verwijderen. Hierbij moet vooral worden gezorgd, dat geen harde voorwerpen, als kleine steentjes enz., tusschen het ijzer en de zool achterblijven.

17. Kan over een linnen lap worden beschikt, dan verdient het aanbeveling daarmede de aars, de geslachtsdelen en de binnenuiteinden van de ooren te zuiveren.
......
Is het paard niet voldoende gepoetst, dan komen grauwe strepen voor den dag, zoodra metn met den vinger tegen de haren in wrijft.


Ook over voer staat er een zeer interessant stuk in!
Een gewoon rantsoen is bijvoorbeeld:
3.25 kilo hooi
4 kilo stroo
5 kilo haver

Verder staat erin wat gelijk staat aan elkaar qua granen.
4 kg mais (gekneusd of gemalen) = 5 kilo haver
Gerst gebroken, met veel warm water en een half uur laten staan, afgieten. Het vloeibare wordt als drank, het overblijvende met haksel als vast voedsel. Het weeken kan ook met koud water geschieden maar moet dan 7 - 9 uur duren.
Rogge en tarwe zijn minder geschikt als paardenvoedsel.......
enz...

Echt best interessant en ook nog een dierbaar boekje!

Als je iets wilt weten over een onderwerp kan ik eens kijken wat erin staat Haha!
Het is een klein handboekje Lachen

:evaw:


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:31

Geweldig om dat soort dingen terug te lezen en inderdaad zeer dierbaar, dat kan ik me goed voorstellen. Staat er nog een goed middel in tegen mok ? Of zomereczeem? Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 22:39

Nope, het onderdeeltje ziektes is zéér beperkt.
Er staat wat in over:
verwondingen
drukkingen
kreupelheid
koliek (interessant trouwens dat je het paard die in het stroo moet zetten met een muilkorf om, en de buik krachtig met stroowissen (:D) moet worden gewreven).
moeilijke waterloozing Haha! Haha!
gevatte koude

Er staat in wat een paard kan trekken (enkelspan op een goede weg 1000 kg) en nog veel meer interessants. Vooral over verzorging, omgang, onderhoud, hoefbeslag en eten (fourage).

:evaw:

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:02

Citaat:
Er staat in wat een paard kan trekken (enkelspan op een goede weg 1000 kg)


Dan gaat het niet over Shires Haha! , een goedgetrainde Shire kan 4 x zijn eigen gewicht trekken, dan kom je al gauw op zo'n 3500 kg !

Toch wel machtig interessant zo'n boekje, veel dingen zullen veranderd zijn, kijk maar naar het voer wat wordt gegeven tegenwoordig.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 23:05

Het gaat ook over cavaleriepaarden. Lachen

Je moet het nl ook melden aan je chef (korporaal, officieren) als je paard ziek is.

Er staat ook in dat een cavaleriepaard 450 kg weegt en een batterij paard 500 kg.
Dat zijn ook geen shires Haha! Knipoog

:evaw:

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:09

Citaat:
17. Kan over een linnen lap worden beschikt, dan verdient het aanbeveling daarmede de aars, de geslachtsdelen en de binnenuiteinden van de ooren te zuiveren.


Hopelijkniet in die volgorde met dezelfde lap Tong uitsteken

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 23:18

Dat dacht ik ook.
Ik vond het wel grappig van die linnen lap want het is echt zo van 'als je daar geld voor hebt' terwijl je er nu niet eens meer over nadenkt!

:evaw:

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 01:11

Geweldig Haha! Ik heb ook nog zo'n heel oud, Duits boekje over ruiterkunst, van m'n opa geweest. Zal eens kijken waar 't is.

malo
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:51

Leuk zö"n boekje.Meestal zijn die tips van "vroeger" heel waardevol en heb je er ook echt iets aan

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:52

Wat leuk!
Staat er ook iets over kwaaltjes?
Of over hoe lang de manen mogen zijn?


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 20:21

Kiara schreef:
Wat leuk!
Staat er ook iets over kwaaltjes?
Of over hoe lang de manen mogen zijn?


Kwaaltjes die in het boekje genoemd worden heb ik een stukje terug al genoemd.

Over manen trekken:
"Het toilet maken van een paard vereischt handigheid en praktijk. Het bestaat uit het punten of trekken van de manen, het knippen of korten van de staartharen, de vetlokken en andere haren en het wegsnijden van de zwilwratten en de spoor.
De manen moeten niet te lang - iets meer dan eene handlengte - of te dik zijn en de onderzijde moet eene lijn vormen, die met den bovenrand van den hals ongeveer evenwijdig loopt en deze nabij de schoft nadert.
Zijn zij te dik of te lang, dan worden zij getrokken of gepunt. ........"

:evaw:


Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:59

jeetje wat leuk om zoiets te hebben ,en er staan idd nog best veel dingen in die hetzelfde zijn gebleven .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyJamess, Bretsa, Celebi, Karla, MallyBelly, paljaslaura, Sababber, Selina, Syzygy, Vagabondo, XXleonieXX en 118 bezoekers