blinde paniek, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

blinde paniek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 20:32

Wat moet je doen als je op je pony zit en die in blinde paniek wegrent?

Dat had ik net en voelde me totaal machteloos, even het hele verhaal.
Had vanavond les gehad op de ponyclub en daar was Oki al behoorlijk bang van alles wat er te zien was. Na een tijdje was ze erdoorheen en heerlijk ontspannen, liep gewoon lekker. Als ik naar de ponyclub toe ga, of weer naar huis, moet ik altijd langs een weiland met koeien, iets wat ze meestal wel een beetje eng vindt maar verder niet echt reageert. Vandaag stapte ik naar huis en sprongen alle koeien opeens op en kwamen naar het hek gerend. Hierdoor schrok Oki zo erg dat ze in blinde paniek op haar achterbenen omdraaide, tegen een verkeersbord opliep en over de straat (gelukkig rustig) crosste, over de sloot sprong en de kwekerijen inrende waar het zand (gelukkig??) zo diep was dat ze er tot haar knieen inzakte zodat ze wel moest stoppen. Toen ben ik er snel afgesprongen en heb geprobeert haar gerust te stellen, het wit van haar ogen was te zien en haar hart klopte, net als dat van mij trouwens, ontzettend snel. Maar toen kwam het moeilijkste, we moesten nog terug; eerste de kwekerijen uit en toen weer naar huis. De enigste manier was via de koeien, die nu natuurlijk goed wakker waren en mee liepen aan het hek, Oki durfde bijna niet meer vooruit. Na ongeveer 10 minuten was ik voorbij de koeien, een stukje van hooguit 50 meter. Ook hierna bleef Oki natuurlijk gespannen en ben er dus naast blijven lopen. Na staat ze lekker rustig op de stal, heeft eten gehad en is weer rustig.
Maar ik ben toch heel erg geschrokken, had helemaal knikkende knieen toen ik eraf stapte. En nu hadden we nog geluk, het was rustig op straat, maar wat als er de volgende keer wel een auto aankomt? Ik voelde me ook totaal machteloos, was echt blinde paniek. Dus hier de vraag:

Wat moet je doen als je pony in blinde paniek wegrent??
Alvast bedankt!


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:47

Proberen te sturen naar iets waar er weinig 'engs' is, zodat ze rustig kan worden (wei, andere vlakte)! Maar dat heb je niet overal. Dan is het maar te hopen dat ze een keertje stopt...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:51

een paard in blinde paniek kan je helemaal niks meer mee, behalve uitzitten

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 20:55

gijsenkim schreef:
een paard in blinde paniek kan je helemaal niks meer mee, behalve uitzitten


dat heb ik dus net ook maar gewoon gedaan, maar je voelt je dan zo machteloos. Scheve mond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:56

je kan niks anders doen dan m met je stem gerust proberen te stellen

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:00

precies, gijsenkim heeft gelijk.. ik heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt (*is ook beetje logisch als je geen paard hebt om mee buiten te rijden *)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:00

precies wat Kim zegt, en als je de ruimte hebt proberen hem op een hele grote volte te krijgen. Overigens heeft Parelli (of zo'n andere goeroe Knipoog ) de one rein stop ergens beschreven (Cassidy weet volgens mij waar) en die zou misschien helpen in zo'n situatie. Het is gebaseerd op conditionering vooraf, details moet je maar lezen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:30

Op het moment dat het paard er echt vandoor gaat in paniek, dan kun je maar weinig doen.
Wat je moet doen is die angst verminderen. NH is daar naar mijn mening de beste oplossing. Dit gaat inderdaad een keer verkeert. Wees het a.u.b. voor.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:33

josien schreef:
Op het moment dat het paard er echt vandoor gaat in paniek, dan kun je maar weinig doen.
Wat je moet doen is die angst verminderen. NH is daar naar mijn mening de beste oplossing. Dit gaat inderdaad een keer verkeert. Wees het a.u.b. voor.

waarom en hoe dan? Pablo is van angsthaas een doortastend sgw paard geworden, iig zonder Parelli, Voest en weet ik wie. Wel door zelfvertrouwen, rust, consequentie en duidelijkheid, wat neem ik aan ook de uitgangspunten van NH zijn.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:47

Inderdaad dat zijn de punten die nodig zijn voor een angsthaas.

Door de oefeningen van de NH bereik je waarschijnlijk eerder het relsultaat wat je wilde hebben. De oefeningen zijn er dan ook op gebasseert dit te bereiken met je paard en natuurlijk veel meer.

Met de klassieke methode is het zeker mogelijk. NH zegt alleen iets meer over de hoe. Grondwerk en veel grondwerk

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:50

ik denk dat we het aardig eens zijn dan. Pablo heeft het in 1e instantie geleerd aan de hand (waar ik liep was het veilig) en dat heeft zich onder de man daarna ook uitbetaald.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 00:59

Ik weet niet of jou paardje op het land staat, maar de mijne is in mei altijd wat onvoorspelbaar. Lastig maar het is niet anders. Het jonge gras he. Mijn paard is nergens bang van, maar in mei ziet hij spoken, ging er van de week ook vandoor door een koppel koeien. gelukkig niet zo erg als bij jou. Ik weet dat dit vorig jaar en het jaar ervoor ook zo was in de maand mei. ook in de les is hij nu super druk.
succes. Lachen

het leven is goed met een engels volbloed

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 08:52

Iedereen bedankt, ook al is er niet veel aan te doen. Vertrouwen tussen oki en mij is er meestal eigenlijk wel, alleen werd het gisteren net iets te veel. Zou ik dus gewoon aan de hand kunnen gaan oefenen met de koeien?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:55

natuurlijk, goed zelfs. Probeer het dan niet op kracht op te lossen als ze harder gaat of gaat draaien. Lichaamstaal is veel effectiever en duidelijker voor je pony. Nee een dressuur zweepje mee om haar van voren te kunnen tegenhouden en blijf zelf net naast de neus van je pony lopen of er nog meer voor.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:23

Neem een begeleider mee als je nog niet zeker bent. Wel zo veilig vind ik. Of een ander braaf paard, dat is voor een angsthaas erg geruststellend.

Mijn vroegere pony was een grote schijterd, maar als mijn vader voor ons fietste was het een ware held.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:32

josien schreef:
blijf zelf net naast de neus van je pony lopen of er nog meer voor.


Dus dan moet de pony achter je lopen??
Ik wil altijd dat een paard naast mij loopt en niet achter mij.
Ik wil het paard in de gaten kunnen houden en als hij achter je loopt kan dat niet.
Ook is het zo dat als een paard schrikt vaak vooruit springt en dan heb je een paard in je nek zitten, niet prettig.

Dus waarom achter je laten lopen?

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:08

Achter je of net nast zijn neus.

Op het moment dat je daar loopt neem jij de leiding. Op het moment dat jij de leiding neemt steunt het paard op jouw en zou er niet zo snel vandoor gaan. Natuurlijk moet je relatie dan wel goed zijn. Op het moment dat het paard het toch niet aandurf, blijven de meeste paarden op deze manier staan en draai je je om, om hem te vragen mee te komen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:43

josien schreef:
Achter je of net nast zijn neus.

Op het moment dat je daar loopt neem jij de leiding. Op het moment dat jij de leiding neemt steunt het paard op jouw en zou er niet zo snel vandoor gaan. Natuurlijk moet je relatie dan wel goed zijn. Op het moment dat het paard het toch niet aandurf, blijven de meeste paarden op deze manier staan en draai je je om, om hem te vragen mee te komen.


Dan snap ik, maar een paard kan schrikken en weg springen. Vaak kijkt hij dan niet waar heen.
Ook kun je het paard zo niet goed in de gaten houden, dus op lichaamstaal letten zoals oren, ogen enz.

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:21

Als je relatie nog niet goed of voldoende is zou het paard inderdaad weg kunnen springen, maar dat hou je ook niet tegen als je naasst hem loopt.

Daarbij moet je niet met een paard de weg op als je relatie met je paard nog niet goed is. Levens gevaarlijk naar mijn mening.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:03

Ik hou er ook niet van als een paard zo schuin achter me loopt...vind ik irritant , onprettig en gevaarlijk. Inderdaad als hij schrikt van bvb. een hond die vanuit het niets vanachteren op hem af komt stuiven met veel kabaal , dan schiet zo'n paard naar voren in je nek...nee dank je Knipoog

Bij mij moeten ze naast me blijven , gebied van nek tot schouder naast mijn schouder , dat is het meest prettig , veilig en effectief vind ik.
Zowel voor naar voren springen als achteruit speren. De meeste invloed heb je toch op die schouder als het erop aan komt

Een paard dat er echt in vlucht-paniek vandoor gaat , daaraan kun je idd niks doen , helaas. Je hebt 1 seconde terwijl ze wegspringen en nog niet op snelheid zijn , waarbij je al je kracht in moet zetten om hem bij je te houden. Maarja dat doe je ook niet gelijk omdat je nog niet weet dat het ZO serieus is... zodra ze op snelheid zijn (en dat is ERG snel Knipoog ) ben je de pineut en als fel , kort en krachtig remmen met alles wat je hebt niet werkt , dan kun je nog proberen gerust te stellen terwijl je jezelf in het zadel moet zien te houden... je kunt misschien nog wel iets sturen ook al kun je de snelheid niet regelen , en dan is het zaak om naar zo veilig mogelijke grond te sturen (sleuren dus...)

Als echt niks helpt en het razen door blijft gaan dan is het laatste redmiddel om weer contact met je paard proberen te krijgen , door een paar flinke schreeuwen of stompen op de hals / hoofd als je daar bij kunt.

Niet gezellig , maar kans dat je dan weer doordringt tot je paard...
en het dier weer bij zinnen komt , de rem ook ineens weer voelt Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:26

Als het goed is hou je het paard altijd in je oog hoeken in de gaten. Een paard dat recht achter je loopt is inderdaad niet andig, maar schuin achter of naast je wel.

Waarom die kracht. Dat vraag ikme wel vaker af dat mensen denken het paard te houden met hun eigen kracht. Het paard is veel sterker en groter dan jij. Als een paard wil heb je met kracht echt niks te vertellen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:46

Als hij al weg is niet , maar vlak voordat hij weg is dan kan een goede ruk hem zeker bij je houden , er is dan nog net genoeg "bewustzijn" in het paard waarmee je hem bvb. om kunt trekken...

Je band kan nog zo goed zijn en je paard kan nog zo goed op je kleinste aanwijzingen reageren , maar als hij echt schrikt / wil vluchten dan heb je daar niks meer aan...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:03

Maar ook niet aan kracht.

Een goede band betekent niet enkel dat je paard op de kleinste aanwijzingen reageerd. Het betekend zowel vertouwen, respect en elkaar begrijpen.

Ik werk vaak met zeer moeilijke paarden. Dit probleem kom ik ook veel tegen. Met de juiste basis gaat geen enkel paard zomaar er vandoor. Als het paard schrikt en jij word bang. Tja dan kun je het vergeten. Blijf jij rustig staan en maar je duidelijk dat hijniet mag draaien of naar voren mag, dan is het probleem geen probleem meer omdat het paard weet dat jij weet wat je doet en dat hij jouw kan vertrouwen dat het ook echt goed gaat.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:21

Als je paard ervandoor vliegt terwijl je erop zit, kan je je paard proberen op een volte te zetten, als je de ruimte hebt. En als je wilt oefenen en ernaast gaat lopen, zou ik zorgen dat je naast de schouder van je paard loopt. (Let wel op je tenen bij onverwachtse sprongen!) Zo kan je de schouder van het paard in de gaten houden en kijken wanneer hij aarzelt verder te lopen of aanstalten maakt om weg te springen. Als hij 'tegen jou aan springt' zeg maar, kan jij met je lichaam tegen zijn schouder aan 'leunen, hangen, duwen' (weet niet de juiste verwoording) en zo kan hij niet op jou en je tenen springen. Ook moet je zorgen dat jij en je paard elkaar vertrouwen. Met vertrouwen bereik je echt heel veel.

[..>>Wietse fan de Slachtedijck Lovers Valla<<..]

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:39

josien schreef:
Blijf jij rustig staan en maar je duidelijk dat hijniet mag draaien of naar voren mag, dan is het probleem geen probleem meer omdat het paard weet dat jij weet wat je doet en dat hij jouw kan vertrouwen dat het ook echt goed gaat.


Dat is heel leuk en aardig bij normale angstjes en schrikjes ,
maar als je een pechgeval hebt waarbij het ECHT goed mis is dan ben je rustig aan het "cruisen" Tong uitsteken en ineens zit je in volle galop door bvb. die hond vanuit het niets.

Is een hele andere situatie dan een geleidelijk in zicht komend eng iets ,
dan hangt het idd af van je vertrouwen en natuurlijk overwicht.

Bij de lichtere vormen hiervan , paard dat iets engs ziet en dreigt te panikeren , weg wil , kun je met een los teugeltje en zelf relaxed zittend , paard zachtjes in de goed richting houden ipv om laten draaien en weg laten rennen , heel goed het dier bij je houden en tot rust laten komen , het enge laten beKIJKEN ipv dat zeiken Ach gut

Geen enkel probleem.

Bij een wat enstigere schrik voor iets is wat kracht toch wel belangrijk om het paard te overreden om er niet vandoor te gaan. Het dier zal toch bij je moeten blijven , als hij al omgedraaid is en er vandoor gaat , dan voelt hij jouw rust ook niet meer Tong uitsteken

Zul je dus eerst even onvermurwbaar dat dier onder je moeten houden waardoor het niet escaleert en je de tijd hebt om hem te laten kijken en te laten voelen dat het enge helemaal niet zo gevaarlijk is.

Met wat kracht om de ren-neigingen tegen te houden (het om willen draaien en wegrennen) , daarna meteen weer ontspannen maar wel goed kunnen corrigeren , dan heb je tenminste wat tijd om het paard rustiger te krijgen.

In een echt ernstig geval is er niks aan de hand , en een seconde later vlieg je op een doof en blind paard de weg over. Dan ben je te laat voor wat dan ook. In die halve seconde dat het paard gas geeft is toch echt het enige dat je nog hebt je kracht om hem om te sleuren / schoppen.

Dat red je nog net voordat het laatste restje bewustzijn weg is...
De gevoeligheid voor die NH-dingen is dan al vervlogen hoor Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers

cron