galopwissels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 22:44

Hoe leren jullie die aan je paard?

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

op de rechte lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:07

Op de lange zijde! Eerst heup controle krijgen door in stap en later in draf de achterhand kunnen verplaatsen zonder dat de rest mee gaat. Veel contragalop met binnenbeen er goed aan en buitenbeen er ver vanaf. Als dit bevestigd is, een keer op de lange zijde rustig binnenbeen ervan af en buitenbeen er tegen aan. Handen rustig, verder recht boven paard blijven.

Quince is geen natuurtalent wat changementen betreft, als ze los in de bak gaat, scheurt ze negen van de tien keer overkruis links om of rechtsom, dat maakt haar allemaal niks uit.

Ooit begonnen op de cirkel en dan op X alles omgooien. Gevolg: paniek en rennen maar, want oliebol, wat doet ze nou? Je ziet het ook erg veel om je heen, changement en dan aan de race.

Ik changeer heel af en toe op X, want voor je het weet is het een gewoonte.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:57

Ik sluit me aan bij Karin. Hele goede methode. Zeker niet op x changeren want dan kan je inderdaad een racepartij krijgen. Controle is het belangrijkst...

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 09:10

ik laat Lois altijd wel overspringen op de X. Mijn voordeel is wel dat ik met hem geen racepartijen krijg in de bak want die bewaart ie wel voor in het bos (heeft gisteren de bijrijdster uitgeprobeerd de kwal). Mijn probleem met de galopswissel was dat ik het zelf niet aanvoelde (heb mijn paard nog geen 2 jaar en absoluut geen dressuurbasis dus kon dat echt niet aanvoelen). Heb dus iemands jawel-dressuurpaard geleend die het al wel kon. Nu ik weet hoe het voelt gaat het al gelijk veel beter. Ik ben echt iemand die alles op z'n gevoel moet doen. Cl@udia can me 1000 keer de hulpen vertellen maar als ik het nog nooit heb gevoeld lukt het me moeilijk.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 09:13

Zelf vind ik het prettig om slangenvoltes te rijden om pionnen.
Eerst in draf met veel buiging zodat hij lenig wordt.
tussen de pionnen overgangen maken.
Daarna dit zelfde in galop.
Aanspringen, bocht van de slangenvolte, terug naar draf of stap, bocht slangenvolte en weer aanspringen.
Ik ben hiermee begonnen omdat mijn binnenbak eigenlijk iets te smal is voor de contra galop.
Door eerst steeds terug te komen in tempo tussen de pionnen haal je de voorwaartse wegren beweging er uit.
Tenminste bij mijn paardjes Haha!
Ik heb dit gezien op de videobamd van Bob Mayhew.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 09:25

Eerst de contragalop bevestigen. Daarna ben ik begonnen met omspringen vanuit een links- of rechtsomkeert, daarna vanaf voltes op X. Rust is idd het allerbelangrijkste.
Ik heb het voornamelijk op buitenbeen en gewichtshulp aangeleerd. Dus na een duidelijke ophouding de beenligging wisselen en duidelijk druk op het (nieuwe) buitenbeen.
Eventueel met een balkje/caveletti oefenen, voor mooier omspringen.
Vaak zie je paarden die eerst voor omspringen en pas een sprong daarna achter. Brrrrrr......

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:40

Nou dan heb ik ook nog een goeie vraag.... Haha!

Voor het eerst in mn carriere (ahum) als ruiter rij ik nu een paard die geen hout van het changement begrijpt.

Korte achtergrondinfo:
bijna 5 jaar, vanaf 3e jaar onder zadel, vanaf 4e jaar (een soort van) aan het werk. Wordt nu 3 dagen intensief gereden en mag 4 dagen ontspannen (licht rijden, longeren of los).

Qua training zitten bijna alle knoppen erop. Is goed recht, nageeflijk, kan buigen, achterwaarts etc. Loopt schouderbinnen/buitenwaarts, zijgangen, achterhand is onder controle, stopt, spint, de hele reutemeteut. Maaaarrrrrr... absoluut geen changement. Niet eens een beetje.

Ik heb het als volgt al geprobeert: in eerste instantie gewoon es changeren over x. Dat lukte twee keer beide kanten op geweldig (hij was toen een paar maanden onder zadel). Toen een hele tijd laten rusten, want ja, hij deed het. Later weer opgepakt. Nou met geen mogelijkheid...
Dus, iets meer snelheid gebruikt, zodat hij om overeind te blijven, wel moest wisselen. Dat werkte niet. Toen over de diagonalen, rustig aan wisselen. Werkt ook niet. Toen met een balkje als hulp. Werkt ook niet. Nu zijn we al een half jaar back to basic, dus terug naar de draf, wisselen, en weer aangaloperen. Maar het is het nog steeds niet. Hij lijkt maar niet te snappen wanneer hij nou links/ of rechtsom gaat. Behalve als je gewoon aangalopeert.

Ik moet erbij zeggen dat hij met aanrijden ook erg lang deed over het oppakken van de goeie galop. Altijd de verkeerde, en hij galopeerd er net zo makklijk in door. Mooi recht op, echt een supercontra galop. Maarja, dat is niet de bedoeling.

Ergens is het wel een beetje zielig, want als je het een beetje intensief oefent (dus wat over x, slangenvoltes, diagonalen, A-C lijn en dan telkens de andere galop oppakken zodat hij op je been gaan reageren) raakt hij echt totaaaal de kluts kwijt, en dan weet hij ook niet meer wat links en rechts is als je gewoon langs de wand aanspringt.

Over de contragalop. Omdat hij dus al vanzelf een contra loopt, heb ik die oefening al heel gauw afgezworen. Hij moet leren dat linksom linkergalop is, en rechtsom rechtergalop, ook als je dat es afwisselt.

Dus, bij deze, WIE O WIE heeft de gouden tip???
(de meeste tips en oefeningen heb ik waarschijnlijk al bedacht, maar er zijn hier van die brilliante ruiters die ongetwijfeld DE oplossing hebben Haha! )[/code]

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 19:47

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb (ik denk in een oude Quarter) maar daar stond een methode van een amerikaanse trainer. Die deed het op een rechte lijn (maar dus wel een langere als de gemiddelde 40m. die een bak hier meestal lang is! Misschien oefenen op een lang recht bospad ofzo?) Die deed dus gewoon een eenvoudige galopwissel op de rechte lijn (wel eerst de achterhand los enzo hé!) en verminderde dan het aantal drafpassen, net zolang tot er maar één drafpas nodig was om te changeren, en dan dus naar het vliegende changement. Eigenlijk heel simpel, maar het leek mij wel een hele goede methode (mits je dus de ruimte hebt). Zo leren ze het op een rechte lijn, waardoor ze het vaak beter 'op de hulpen' leren, dan op het 'de andere kant opgaan' als je begrijpt wat ik bedoel... Haha!
Ben zelf nog niet met changementen bezig geweest, maar ik wilde het in eerste instantie wel zo gaan proberen.
Succes ermee!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:40

Eén van de moeilijkste dingen is een goeie galopswissel. Niet zozeer hoe aan te geven maar wanneer aan te geven. Als je zelf nog geen al te bedreven ruiter bent en je wilt het toch zelf je paard leren, dan zou ik je aanraden neem eerst les op een paard wat het goed kan onder begeleiding van een ervaren instructeur. Je leert dan hoe het omspringen aanvoelt en vooral wanneer je de hulpen moet geven.

Ik ben voorstander van de rechte lijn methode, maar dit werkt alleen als je die lijn inderdaad hebt en je al heel goed weet waar je mee bezig bent.

Je paard moet er ook aan toe zijn. Hij moet recht in balans kunnen galopperen en in galop een stelling kunnen nemen. Goed en rustig aan de hulpen zijn en natuurlijk verzameld.

Als dit niet het geval is loop je grote kans het jezelf en je paard heel moeilijk te maken.

Wat je nu vaak ziet is een vliegende galopwissel waar eerst de voorbenen overspringen en bij de volgende pas komen de achterbenen.