Wat eerst..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Wat eerst..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 15:50

Ik rijd sinds een maandje de New Forest pony van kennissen van ons, Mila. Zij is altijd gereden door een meisje die ik ook ken, maar die niet zo goed kan paardrijden. Mila kán aan de teugel lopen, maar met veel moeite. Volgens mij heeft ze gewoon in de loop der jaren veel te veel met dr hoofdje op, dus gewoon recht vooruit, gelopen en daardoor de verkeerde spieren ontwikkeld in haar hals.
Ik ben eigenlijk de laatste tijd bezig om haar in voltes stelling te laten lopen, maar ik zit me af te vragen of ik haar niet beter eerst nageeflijk kan laten lopen ipv stelling. Wat denken jullie?

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:56

Ik zou me in het begin niet te veel op het een óf het ander concentreren. Zorg dat ze goed op je been reageert, op je zit braaf terugkomt, rijdt veel overgangen. Tussendoor wel veel figuren rijden, van hand veranderen (8-tjes, slangevoltes zijn een goeie combi) en dan komt de nageeflijkheid en stelling vanzelf wel weer. In het begin tevreden zijn met weinig, het kost immers tijd en moeite om die verkeerde bespiering 'weg te werken' en het paardje losser te maken. Gaandeweg steeds wat meer gaan vragen en ik denk dat je dan een eind op de goede weg bent! Succes....!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:29

Als jij haar dmv. stelling soepel in de hals maakt. Zal het nageven ook makkelijker komen.
Natuurlijk niet vergeten om van achteren naar voren te rijden!

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:30

Ben het met Sjonniej eens

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 18:04

Ik rijd haar tegenwoordig met mijn eigen hoofdstel met combi-neusriem, eerst had ze nog zown oudje.. Iedereen rijdt daarmee en dat werkt al wat beter. Ook rijd ik met rubberen teugels ipv leren, omdat ik haar daarmee veel beter in de hand heb. En dat merk je ook wel, want ze is nu echt een beetje "dr plaatsje aant zoeken" als ze aan de teugel loopt. Het komt wel, maar je merkt dat ze het moeilijk vindt. Voorwaarts is ze zowieso wel, ik rij haar met 0,0 hulpmiddelen behalve mn benen. Alleen is ze heel vrolijk en kijkt heel veel om zich heen, omdat ik dr altijd in een buitenbak rijd.

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:08

je kunt meestal heel goed zien aan een paard of hij onderhals heeft. je kunt het ook voelen. in een goed geval zal de bovenlijn het bespierdst en toch zacht aanvoelen. Bij een onderhals voel je de onderste halsspieren het best (hardst) en bij de plek waar de manen groeien is het dun.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:45

Ben het ook emt sjonniej eens
Mits je natuurlijk zoals gezegt van achteren naar voren rijdt.
En dus juist niet teveel met je handen gaat knutselen.

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 19:35

Milou85 schreef:
je kunt meestal heel goed zien aan een paard of hij onderhals heeft. je kunt het ook voelen. in een goed geval zal de bovenlijn het bespierdst en toch zacht aanvoelen. Bij een onderhals voel je de onderste halsspieren het best (hardst) en bij de plek waar de manen groeien is het dun.


Mila heeft zeker een gespierde onderhals. Dat zie je gewoon.
Ze is ook nooit echt ontspannen als je haar niet aan de teugel laat lopen. Dan lijkt af en toe net of ze hem "vastkrampt".

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:41

Wat soms heel erg helpt is vooral niet proberen haar aan de teugel te krijgen. maar wel veel figuren rijden met stelling, zoals voltes, slangenvoltes (achten helpt goed!). Op een gegeven moment komt ze, als het goed is uitijndelijk aan de teugel.
succes!

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:03

ze zet dus waarschijnlijk ook haar rug vast en duwt haar nek naar voren (even denkbeeldig bij jezelf gezien)..?

dit kun je proberen: ga rekoefeningen doen om de hals/nek spieren losser te krijgen. een soort warming up voor het rijden. dit kun je doen met snoepjes. je gaat naast je paard staan bij een flank en laat haar alleen haar hals omdraaien richting jou. als ze dit nog nooit gedaan heeft, kan ze er moeite mee hebben. dit doe je beide kanten. als laatst laat je haar een snoepje tussen haar voorbenen pakken. dit moet je dagelijks doen. je zult merken dat ze op een gegeven moment soepeler wordt en verder kan rekken. dit is dus alleen een rekoefening! maar het kan helpen.

verder eerst proberen stelling te krijgen bijvoorbeeld op een volte, achtjes rijden. hier kan je dan later wat verder op doorvragen (zorg wel dat de achterhand er niet uit gegooit wordt..) wel altijd terug naar de normale stelling!
als dit werkt, kan je later voorzichtig gaan oppakken voor nagevelijkheid.

longeren kan ook helpen. je moet haar niet gedwongen vast zetten, maar losjes en het belangrijkste is dat je haar dan goed voorwaarts houd en overgangen maakt. na een tijdje zal ze vanzelf wel gaan zakken, ze moet eerst begrijpen dat ze naar beneden kan. dit hoeft dus niet de eerste de beste longeerkeer gebeuren!

hopelijk heb je hier wat aan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:29

als een paard zijn onderhals gebruikt, drukt hij de rug weg en de neus omhoog... Zo'n paard moet je eigenlijk leren ontspannen te lopen met de hals laag. Dan hoeft zo'n paard nog niet eens aan de teugel te lopen, als het eerst maar gewoon ontspant en niet de verkeerde spieren aanspant.
Dat kan met behulp van hulpteugels met longeren, als het zonder niet wil. Met rijden door lekker voorwaarts te rijden en het paard je hand op te laten zoeken.
Als een paard echt niet snapt wat de bedoeling is, kun je het met slofteugel duidelijk maken (longeren met touwtjes tussen benen) of rijdend. Daarbij gaat het niet om het in de krul laten lopen van je paard, maar dat het los via de teugel de hals laat zakken. Met longeren door lekker ontspannen door te laten lopen en niet tegen te houden, met rijden eventueel door te vragen en dan weer heel nadrukkelijk los te laten zodat je paard de hand gaat volgen. Ik zou niet zonder goede begeleiding met slof gaan rijden, en jezelf heel goed realiseren dat je geen ontspanning krijgt als je je paard "in de houdgreep" houdt met of zonder slof... Het paard moet vrijwillig zijn hals uitrekken om naar jouw hand toe te strekken en er in te zakken... Alleen dan heb je echte aanleuning.

Zelfde met het gewone rijden, laat haar zich uitrekken naar je hand toe, probeer of ze wil zakken en ontspannen, en ga daarna pas kijken of ze ook ronder wil worden...

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 19:00

Ik vind die rekoefeningen wel een goede, et probleem is alleen dat ik er niet elke dag kom, hooguit 3 dagen in de week. Dr zijn 2 meisjes die haar op 2 andere dagen in de week rijden en 2 dagen wordt ze zowieso niet bereden. Maar wat ik mij afvraag is, als ik bij de flank gaat staan, dan draait Mila zichzelf waarschijnlijk tog gewoon om om dat snoepje te pakken..?

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:31

da's gewoon een kwestie van oefenen, je kunt ook haar naast de wand zetten en jij ernaast en dan laten buigen. bij mijn paard heb ik geeneens snoepjes nodig om het te doen. ( die is ook zo slim dat hij bij het "snoepje" tussen de voorbenen pakken niet zijn hoofd naar beneden doet, maar netjes door zijn knien buigt.)