dubbelgebroken bit of enkelgebroken bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:50

Ik heb zowel met dubbelgebroken als met enkelgebroken gereden, maar ben uiteindelijk toch weer teruggekomen bij enkelgebroken, ondanks het befaamde notekraker effect en het prikken in een laag gehemelte. Die van mij liep op allebij prima, weing verschil merkbaar. Alleen bij het laag door de rug rijden begon ze soms bij de dubbelgebroken wat te leunen op het bit, dit heeft ze met een enkelgebroken bit nog nooit gedaan, dus vandaar mijn keuze voor enkelgebroken.


Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 15:09

bedankt voor de reactie,is enkelgebroken ook scherper?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:23

Ik dacht van niet, behalve als het de kans krijgt om in het gehemelte te prikkken of de tong af te knijpen, maar ook dat heeft veel met je manier van rijden te maken.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 16:51

wat zal voor mijn paardje dan het beste zijn,ik rij ze goed voorwaarts,en voltes en overgasngen maar blijft sterk helaas...wat zouden jullie doen,en is het bit wat ik heb goed..ik rij al lang het is geen rijtechnisch probleem van mij,maar heeft ooit wel een sop een manege gelopen...ik heb ze 4 jaar nou,is wel super lief maar eigenwijs als je wat vraagt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:55

vast houden is altijd een rt probleem
want als jij niet terug vasthoud, kan hij het ook niet.
Touwtrekken zonder tegenstanders is ook snel afgelopen Lachen

pas als je inziet dat het wel een rt probleem is, ontstaan op de manege, maar nu verder bij jou, pas dan is er een oplossing.
Want scherpe bitten zijn geen oplossing, maar ze verstoppen een probleem, meestal tijdelijk.

zelf heb ik ook veel paarden gereden die ik moest corrigeren.
hier waren waren ook vast gereden paarden bij.
Het is idd niet in een weekje ineens opgelost, maar ze zijn allemaal weer trekker af te krijgen.
daarin kreeg ik goede begeleiding en wist dat het een rt probleem is, wat op te lossen is.
Maar pas als je dat ziet, is er een oplossing.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 16:58

oh en hoe dan??ik doe het goed zei de instructice en ik houd niet vast..dus ligt niet aan mij,maar wil een oplossiing


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:01

Ligt wel aan jou en als je instructrice niks anders kan zeggen ook aan haar.
Zulke dingen liggen altijd bij de ruiter.
een paard gebruikt alleen zijn natuurlijk gedrag, wat jij te slim af moet zijn.

wat geeft je instructrice voor uitleg wat je moet doen?

Vraagje, is het paard goed aan het been?
daarmee bedoel ik, jij legt je kuit aan ,niet schopend, alleen maar zachtjes knijpend, reageert je paard dan direct door op correcte manier te reageren? Weg vluchten valt daar niet onder

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 17:15

hallo hey je doet net of ik niet rijden kan,ik rij nog meer paarden,maar deze is al 17 jaar en behoorlijk stijf.. en ze is goed aan het been enz.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 17:18

en dit was mijn vraag ook niet,ging alleen over bitten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:19

oke, dan hou ik op
Zonder info (kan natuurlijk niks zien via i-net) kun je geen advies geven.
dan zal ik moeten vragen naar waarschijnlijke dingen, waar het fout kan zijn.
Zeg niet dat het daar zit, maar dan kan ik verder denken wat het dan kan zijn.
want het probleem van vasthouden zit niet bij het bit.


maar dat wil je niet.
Dus dan houd het op.
veel succes verder

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:22

Ik reed eerder altijd met een enkelgebroken bustrens omdat hij voor dat hij van mij was ook mee gereden werdt. Een poos geleden raadde mijn instructrice mij een dubbelgebroken watertrens aan. Ik heb hem eerst een weekje ofzo uitgeprobeert en heb er daarna een gekocht. Tot nu toe loopt hij er goed op.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:05

Ivanka werd altijd met dubbelgebroken gereden, heb haar zelf een jaartje ook met dubbelgebroken bitje gereden. Maar toen heb ik een enkelgebroken bitje gekocht (nja, eigenlijk gratis gekregen Haha!) en daar rijd ik haar nu mee. Maar ik denk dat ik weer terugga naar het dubbelgebroken, want daar loopt ze naar mijn mening veel beter op .

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:48

Bij mijn vorige verzorgpaard heb ik geloof ik alle mogelijke bitten gehad die je maar kan bedenken.. altijd was er wel iets dat beter was! Uit eindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om er een dubbelgebroken bit erin te doen! Bij mij liep hij daar erg goed op, bij dat kind in het begin niet... Maar ja dat ligt meer aan de rijkunsten van haar! Ik had er nooit last van dat hij vast hield, alleen soms tijdens buitenritten. Ook erg lastig hoor... *LOL*

Nu hebben ze een K&K ultra dubbelgrbroken bitje, dat werkt super! En volgens mij gaan ze daar ook meer los van laten, door het materiaal. Maar weet niet precies of dat zo is, en hoe dat dan zit! Verward

Maar ik denk wel dat het een rt probleem is Scheve mond . Zeker als je zegt dat hij al 17 is, waarschijnlijk is het een gewoonte geworden van hem om zo vast te houden! Ik denk inderdaad dat ontspanning een goede oplossing is en veel voorwaarts neerwaarts...

Ik heb ook wel eens gehoor dat het kan liggen aan de speekselklieren. Dat als ze meer schuimen dat ze ook soepeler worden in de mond. Misschien kun je dit stimuleren door van te voren een pepermuntje of suikerklont te geven! Vingers aflikken

Ach er zijn zo veel tips, ideeen en fabels ik denk dat je het gewoon moet gaan uitproberen! succes! Knipoog

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:29

Ik rij met een dubbelgebroken bit.
Iwan werd daar al mee gereden, en hij reageert er goed op, dus ik zie geen reden om een ander bit te kopen.

Jaike, wat ben je toch een topper!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 129 bezoekers