houtsnippers in de buitenbak: iemand ervaring ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

houtsnippers in de buitenbak: iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 23:31

Onze buitenbak is ronduit slecht te noemen Boos! .
Het zand is veels te diepe en er zitten heel bendes stenen in ...
Nu zijn mijn stalgenoten en ik het er over eens, dat er dringend iets moet gebeuren, willen we weer in de bak kunnen rijden.
Ook vinden wij, dat onze boer waar we staan, voor deze kosten op moet komen.
Helaas voelt die er niks voor Scheve mond !
We zijn nu op zoek naar een zo goedkoop mogelijke oplossing, die toch voldoet en we hadden het volgende bedacht:
De bak egaliseren en met zo´n "schud-aparaat (die ze in de bouw gebruiken om straten "vast te schudden") de bak vlak schudden.
Daarna een laag houtsnippers van een cm of 10 erop.
Ik snap ook wel dat het het allerbeste zou zijn, om bovenop het zand een laag split te doen, daarop zo´n matten-systeem en vervolgens een laag zand of evtl. de houtsnippers, maar dat kost zoveel geld, dat onze boer dat nooit en te nimmer doet .

Mijn vraag nu: heeft het überhaupt zin om houtsnippers gewoon bovenop het zand te doen, of is het hele effect binnen de korste keren weg??
Worden houtsnippers glad als het heeft geregend ??

Mocht er iemand anders nog alternatieven hebben voor dit probleem, houd ik me van harte aanbevolen OK dan! !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:39

Houtsnippers worden glad, en wat nog erger is, het verteerd, waardoor het zand in de bak helemaal dichtslibt en het water helemaal niet meer weg loopt.

Als er geen drainage ligt zal er toch eerst drainage moeten komen. Voor die tijd kun je geen kant uit (en ook dat trilapparaat zal niets uithalen.

Helaas is het aanleggen van een goede buitenbak altijd met hoge kosten verbonden. Die moet de staleigenaar dragen....Lips are sealed

Je suis Charlie.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:52

Ik heb ook houtsnippers gehad.
Wat ik vond is dat ik ook in de winter vooruit kon.
wij hadden een stuk weide wat we netjes afgezet hadden, en daarin hebben we snippers gestrooid. Gok op 1 tot misschien 5 cm.
Zelf heb ik van glad zijn niks gemerkt. Het enige is dat de snippers verteren en dus je na een poosje alweer nieuwe nodig hebt.
Bij ons kwam het van de gemeente die er maar wat graag vanaf wilde, dus gratis en nog gebracht ook. Het enige is dat je wel even een paar uurtjes bezig bent met zelf glad harken.
Wat wel zo is, is dat wij geen hopen met mensen en paarden erop hadden.
Gewoon elke dag eentje en af en toe hooguit drie.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:58

wij hebben op de manege 2 keer per jaar nieuwe houtsnippers en idd het wordt glad.
en het water kan idd ook niet meer goed weg en als je er dan weer nieuwe snippers opgooit, zie je de natte (dus gladde) plekken helemaal niet meer.
als ik het voor het kiezen had zou ik het niet doen.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 00:06

Houtsnippers worden idd glad, en als ze verteren wordt het zwarte grond, dat laat het water niet door naar de drainage en geeft alleen maar modder.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 07:09

Houtsnippers hoeven niet glad te worden. Ik heb zelf dennen houtsnippers in mijn rijbak. Die verteren amper, en heb nooit een gladde bak! Eens in de 6 jaar ofzo doen we nieuw zand en nieuwe snippers erin. En de bak ligt bijna altijd droog, en er is gewoon altijd in te rijden. Ook ligt hij vaak vrij vlak, zonder overdreven veel gelijk te trekken.
Wel is mijn bak gedraineerd, en ligt er speciaal zand in, om te zorgen dat hij goed blijft.

Alleen of het nut heeft op bestaand zand snippers te gooien. En de snippers die ik heb zijn denk ik ook niet echt een goedkope oplossing. Die afvalsnippers wel idd, maar die worden glad, en verteren snel.
Op de vereniging hebben ze 'vlokken' in de bak gegooid, hij is wel iets opgeknapt. Maar om goed te rijden te zijn moet hij nat zijn.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 07:33

Ik ben een keer met Bill onderuit gegaan over houtsnippers.
Die waren glad geworden door de regen.
Waren wel van die gemeentesnippers, ik weet niet of andere snippers minder glad worden

Goedgekeurd onderschrift :)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 07:38

Ik ben nu bezig met kokoshaar. Deze week hoop ik het nog op te halen. Bakken worden er super van, nooit nat, nooit glad en het verteert amper. Ben reuze benieuwd, hoop dat dit voor ons de oplossing is.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 07:55

Jurga schreef:
Ik ben nu bezig met kokoshaar. Deze week hoop ik het nog op te halen. Bakken worden er super van, nooit nat, nooit glad en het verteert amper. Ben reuze benieuwd, hoop dat dit voor ons de oplossing is.


Hier ben ik wel erg benieuwd naar. Laat je weten hoe het afloopt? Ik ben ook wel benieuwd wat zo'n grapje kost, als het nou eens niet zo achtelijk duur is, kan het voor ons wellicht ook een oplossing zijn.

...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:10

Ik heb er dus helemaal geen last van dat het glad wordt. Maar ik heb wel die dikkere houtchips en dus niet die dunne snippers, misschien dat het daaraan ligt.
Ik ben er iig wel tevreden over.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:15

Je schrijft dat er zoveel stenen in de bak zitten. Ik zou dan eerst met je stalgenoten stenen gaan rapen, zodat die uit de bak zijn. Dat is nl. best gevaarlijk al die stenen ivm uitglijden. Zelf ben ik niet zo voor houtsnippers omdat die idd verteren en de bak er dan niet beter op wordt (slecht voor drainage). Misschien is dat kokoshaar wat? Zou anders toch nog eens met de boer praten. Je staat er om te kunnen rijden. Als hij het niet wil betalen, misschien dan voorstellen dat de stalling een stuk omlaag gaat en jullie de bakvulling verbeteren. Je weet nooit! Moet je natuurlijk pas doen zodra je weet wat eea kost.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:16

Op een gegeven moment gaat de snippers rotten en dan wordt de bak glad. Misschien ligt het idd zoald Dyonne zegt wel aan het soort hout.

Alja

Berichten: 25519
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:19

wij hebben het op de club ook die snippers maar dan in de binnenbak maar het stuift dan gigantisch nou heb je daar buiiten geen last van natuurlijk....
maar hoe kon je aan zulke snippers kun je gewoon de gemeente bellen en daarom vragen?

ONDERSCHRIFTLOOS

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:02

Ik heb trouwens wel 'echte' snippers, die zijn bedoeld om in een paardenbak te gooien en zijn geen afval. Dat de drainage slechter word is waar, maar voor mij niet erg. Ik heb erg mul zeezand in de bak en dat laat goed water door. Mijn bak kreeg je dus ook echt niet nat.
Dat is nu wel minder, maar nog duurt het redelijk lang voor de bak echt over is gestroomd.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

buitenruiter

Berichten: 160
Geregistreerd: 23-04-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:09

Je zou eens kunnen kijken naar enkel een laag speciaal zand.

Wij hebben de bak zelf afgegraven en geëgaliseerd en daarop een laag woudzand gegooid. Dat is zand dat onder het veen vandaan komt.
Door de speciale structuur van dit woudzand kan je bijna altijd rijden. En je hebt ook niets van doen met houtsnippers en zo.

Gegroet

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:11

Wij hebben zand met daar door heen houtsnippers. Altijd droog, behoorlijk stabiel en dus nooit glad!!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:45

Wij hebben ooit vilt in de buitenbak van de manege gehad, dat beviel heel goed, maar ik weet niet of dat duur is...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:47

miepmiep schreef:
Wij hebben ooit vilt in de buitenbak van de manege gehad, dat beviel heel goed, maar ik weet niet of dat duur is...


weet ik ook niet, maar ik dacht dat het evt. afvoeren van vilt erg duur is.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:48

Ik heb al 7 jaar een bak met naaldhoutchips en nooit last gehad van gladdigheid door die chips.
Wel heb ik nu de bak 2 keer tot op 60 cm laten omhalen en chips laten aanvullen (vorige week vrijdag voor de 2e keer in die 7 jaar), door het rijden klinkt de bodem op 20-30 cm toch behoorlijk in en dat is een diepte waar ik met mijn vlakker niet aan kom. Dan kan het water dus ook niet weg, maar dat ligt absoluut niet aan de chips.
Nu moet er ook weer iets aangevuld worden, maar we zitten nog in dubio of we kokos of chips willen, kokos zou nog minder snel verteren.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:53

Op Manege Chardon hebben we overal houtsnippers (binnen- en buitenbakken)

Van gladheid merk ik helemaal niets ook niet na een goede plensbui.
Juist dan rijden de buitenbakken heerlijk.
Vooral dat houtluchtje erbij is lekker.
We hebben dan wel een goede drainage, en de houtsnippers verteren wel.
Naar mijn idee wordt er 2x per jaar snippers in de bakken ververst.

We hebben op onze manege ongeveer 99 paarden.
Waarvan ongeveer 39 pensionklanten die veelvuldig gebruik maken van de buitenbakken.
Zelfs IJsbrand rijdt er met 2-span/ 4-span in de bak.
En nog zijn de bakken SUPER.

De onderlaag is zand en als er nieuwe snippers komen worden ze door het zand heen gemixt en klaar is kees.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:21

"Gewone' houtsnippers kunnen glad zijn, maar ook scherp. Ik heb meermalen paarden met wonden aan de benen/hoeven gezien.
Snippers speciaal voor een bak zijn 'stomp', maar dan kosten dan ook beduidend meer.

Zelf heb ik tapijtsnippers in de paddock liggen. Slipt niet dicht, verrot niet. Nadeel: omgooien kan niet en uitmesten moet met een dikke handschoen Haha!

Als je veel last hebt van stenen zou je er eerst antiworteldoek onder moeten doen. Dit houdt de stenen tegen, je kunt dan meteen de onderlaag mulchen, zodat hij goed waterdoorlatend blijft. Bovenop het antiworteldoek doe je dan weer een bovenlaag van 2 soorten zand. Hierdoor klinkt het zand niet in en blijft ook beter waterdoorlaatbaar.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:07

wij hebben nu sinds 2 (?) maanden houtkrullen in de buitenbak, schillen zelfs meer... wij vinden het wel fijn, maar het licht er dus ook nog niet zo lang. Met gladheid hebben wij (nog?) niet te maken gehad.

Gisteren had een instructrice die bij ons op stal les komt geven het erover dat zij op stal grevel vermengt hebben met zand. Echt dat spul van de tennisbaan dus. Het water zakt er heel snel doorheen en er blijven nooit plassen staan en dat schijnt dus niet duur te zijn. Het leek mij dat je dan onwijs hard valt, mocht het fout gaan, maar volgens haar is dat niet zo... misschien ook een optie.



Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:18

PriscaZ schreef:

Gisteren had een instructrice die bij ons op stal les komt geven het erover dat zij op stal grevel vermengt hebben met zand. Echt dat spul van de tennisbaan dus. Het water zakt er heel snel doorheen en er blijven nooit plassen staan en dat schijnt dus niet duur te zijn. Het leek mij dat je dan onwijs hard valt, mocht het fout gaan, maar volgens haar is dat niet zo... misschien ook een optie.


Gravel zorgt er toch ook voor dat de hoeven van de paarden veel harder slijten, zou dus alleen geschikt zijn voor beslagen paarden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:21

Sugarmiss noemde het al op: het worteldoek wat er ook nog in moet. Het is net als met een pak muesli waar op een gegeven moment de rozijnen bovenop gaan drijven: grote stenen komen naar verloop van tijd boven drijven als er geen doek tussen ligt.

Je suis Charlie.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:41

Coby"]
[quote="PriscaZ schreef:

Gisteren had een instructrice die bij ons op stal les komt geven het erover dat zij op stal grevel vermengt hebben met zand. Echt dat spul van de tennisbaan dus. Het water zakt er heel snel doorheen en er blijven nooit plassen staan en dat schijnt dus niet duur te zijn. Het leek mij dat je dan onwijs hard valt, mocht het fout gaan, maar volgens haar is dat niet zo... misschien ook een optie.


Gravel zorgt er toch ook voor dat de hoeven van de paarden veel harder slijten, zou dus alleen geschikt zijn voor beslagen paarden?
[/quote]

Ik heb geen idee, ik zal het vragen als ze er weer is...



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 27 bezoekers