paard naar Frankrijk, waar rekening mee houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

paard naar Frankrijk, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 11:09

Het is nu ongeveer zo goed als zeker dat ik in Augustus voor 3 weken ga werken in Frankrijk op een manege/handelsstal.
Waarschijnlijk (als het mij bevalt) blijf ik veel langer (een aantal maanden oid) en dan komt paps mijn paardje brengen ( Lovers ).

Maar waar moet ik nu aan denken?
De reis duurt ca. 15!!! uur en het laatste gedeelte gaat door heuvels en bergen wat onze Renault megane waarsch. niet trekt, dus vanaf daar nemen de mensen waar ik voor ga werken de trailer over.

-We hebben een 1,5 paards trailer, mijn vader dacht dat het slimmer zou zijn een vrachtwagentje te huren ergens: is dit nodig en waar kan je een vrachtwagentje huren?
-Ik neem aan dat ik ergens moet overnachten (waarsch. wel 2 x), kan ik gewoon maneges in Belgïe/Frankrijk bellen of het mogelijk is daar te overnachten met mijn paardje?
-Moet mijn paardje extra inentingen krijgen oid? het is ergens bij Dijon in de buurt.

en waar moet ik verder nog aan denken bij zo'n lange reis? (behalve eten/drinken natuurlijk)?

hopelijk hebben jullie wat tips! Lachen

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:37

Wat ik zo kan bedenken is:
Natuurlijk alle entingen corect uitgevoerd. Verder zul je even moeten opzoeken of er nog meer dingen zijn als influenza en tetanus, waar ze in frankrijk tegen geent moeten zijn. Een gezondheidsverklaring van DA, paspoort en chip. Ik denk dat het wel kan met een anderhalf paards trailer, en uiteraard kun je daar maneges ed bellen om te vragen naar overnachting. Misschien ook wat boeren oid.
suc6 in elk geval. Wat ik ben vergeten zal nog wel opgenoemd worden. Haha!

buitenruiter

Berichten: 160
Geregistreerd: 23-04-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:41

meestal weet je DA wat er allemaal moet gebeuren als je met je paard naar het buitenland gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:22

Mijn broer heeft ook een tijd in Frankrijk stage gelopen, bij mensen die van oorsprong vlak bij ons uit de buurt kwamen. Toen wij hem gingen bezoeken, vroegen ze of we een aantal recepten wilden ophalen (wormenkuren, en bepaalde entstof) omdat ze die in Frankrijk niet hadden, of iig niet de goede. Ik kreeg verder de indruk van die mevrouw ook, dat de dierenartsen daar niet zo goed zijn, en voor paarden geen bijzondere aandacht willen besteden. Ik weet niet of je paard gevoelig is, maar als hij iets heeft, zou ik daar toch zeker over nadenken.

Wat betreft het vervoer, ik heb mijn paard op een vrachtwagen in 4 uur vervoerd, veevrachtwagentje, omdat je daar een goede wegligging mee hebt, en het voor het paard veel fijner is om mee te reizen. De terugweg met een trailer gedaan, en ik vond dat ze van de vrachtwagen relaxter tijdens de reis was, en vanaf kwam. Voor de chauffeur om de 2 uur rusten, paard erop laten! paard er pas afhalen op een zeer veilige plek, en dat hij dan even in de paddock kan ofzo. Maar op een dag moet je toch wel een uur of 8 kunnen afleggen. Dus in twee dagen reizen?

Veel succes met uitzoeken enzo Haha!

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:56

15 uur maar? Gewoon in een keer naar toe rijden. twee a drie uur rijden, rustpauze nemen, niet te lang, de paarden liever niet eraf halen. Zorg dat je onderweg wat voer en water aan kunt bieden, maar doe dat niet in grote hoeveelheden, 1/3 kilo of zo per keer. Zorg voor een zeer goede ventilatie, de temperatuur in een gesloten trailer kan behoorlijk oplopen.
Als je met twee chauffeurs kunt gaan, heeft dat erg de voorkeur. Zorg dat je heel goed de route hebt bekeken, zodat je onderweg niet hoeft te gaan zoeken hoe je moet rijden, navigatiesysteem is natuurlijk een zeer goed hulpmiddel.
Ga je paarden niet inpakken in allerlei "bescherming" daar krijgen ze alleen maar last van. Als je de paarden niet vertrouwd bij laden en lossen, doe het dan alleen op dat moment, maar haal ze eraf voor onderweg.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:49

Ik denk dat eigenaar van de manege je dat haarfijn kan uitleggen. Als ik het goed heb begrepen zoekt hij ook naar paarden in nl. Knipoog

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:54

en als aanvulling op wat ikke zegt, GEEN STAARTBANDAGES want dan kun je de staart van je paard verliezen door afknellen. Verder de dag voor de reis geen krachtvoer meer geven, maar alleen natte zemelen, dit ook tijdens de reis. Als je hooi geeft (ipv kuilgras) dan zorgen dat het nat hooi is zodat je paard al etende ook vocht binnenkrijgt. sommige paarden drinken slecht en zo krijgt hij iig iets binnen. Verder moet je contct opnemen met het RVV omdat er een gezondheidscertificaat bij je paard moet en hij dan ook een loodje in manen en staart krijgt. Bij het RVV kunnen ze je daarover verder informeren (en anders je DA) veel plezier met stage lopen