Vraagje voor kattenmensen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Vraagje voor kattenmensen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:29

In hoeverre is het zielig voor een kat om overdag (werktijden) alleen thuis te blijven? Mits voldoende speeltjes etc...?

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:31

ze zitten bij ons de hele dag thuis, komen ook nooit buiten (zielig he...), omdat we in de stad wonen.
Sinds een tijd werkt mijn vriend thuis en zegt zelf dat ze de hele dag slapen. pas in de avond worden ze wakker en willen ze spelen. Ze geven over het algemeen zelf heel goed aan of ze de aandacht die je wilt geven waarderen, of dat ze er niets van moeten hebben.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:34

Ik denk dat per kat verschilt.
Onze kat is het vanaf het begin gewent dat er overdag iemand thuis is. Als we een paar dagen zijn weggeweest (bv. vakantie) is ze wel heel blij als we er weer zijn.

Maar op op jouw vraag terug te komen.. Ik denk dat het wel kan, als je ook zorgt voor wat vermaak met speeltjes moet het kunnen. En niet te vergeten: die beesten slapen ook veel overdag!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:34

ManonT schreef:
In hoeverre is het zielig voor een kat om overdag (werktijden) alleen thuis te blijven? Mits voldoende speeltjes etc...?

je kan er natuurlijk ook een speeltje bijnemen in de vorm van nog een kat(je), kunnen ze samen spelen!!
ik heb er nog wel wat in de aanbieding !!
succes!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:34

ik heb het liefst gezelschap om me heen. alleen is maar alleen. maar tja, je hebt van die katten die er heus niet omgeven. die hangen dan gezellig in je gordijnen, gooien vazen om, wetten hun nagels aan vast tapijt, vinden de kattenbak te vies en leggen hun hoopje voor de deur.... Haha! Haha!

katten die het gewend zijn geven er idd blijkbaar niet zoveel om.
anders is het wanneer je een buitenkat ineens binnen wil gaan houden of omgekeerd.

om kort te zijn: zo zielig is het niet hoor. hangt een beetje af van t'karakter van je kat en of je dan tijd maakt als je terug thuis bent voor de kat.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:36

Dat kan prima volgens mij. Als je er nog geen hebt, kan je ook overwegen er direct twee te nemen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:36

Mijn kat is overdag ook alleen thuis, ze is dat op die manier gewend. Als ik op een rare tijd thuis kom, dan ligt ze ergens te slapen en kijkt dan heel verbaasd op Haha!. Ze sloopt niks, hangt niet in de gordijnen, steelt geen voer, ze doet geen rare dingen verder.

ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:39

Thnx Lachen
Mijn vader vind het namelijk zielig als een kat de hele dag alleen is. Het gaat me niet zozeer omdat ik perse een kat wil (nou ja, misschien een beetje dan Bloos ), maar omdat we zo van mening verschillen Knipoog

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:40

Wij hebben drie katten thuis en die zijn van 8 tot 4 binnen en gaan dan pas naar buiten.
Je zou inderdaad erover kunnen denken om nog een kat te nemen, dan hebben ze iig gezelschap aan elkaar.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:42

Als ze het van kleins af aan gewend zijn is het niet zo'n groot probleem, katten zijn en blijven solitair levende dieren.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:47

Die van mij ligt overdag ook heel de dag te slapen. Hij vind het wel leuker als je m overdag tussendoor effe lekker aait, maar verder interesseert 't m helemaal niets, volgens mij. Katten zijn juist redelijk geschikt voor mensen die overdag niet thuis zijn. En als dit dan onverhoopt een kat is die niet graag alleen is, dan neem je er toch nog een.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:06

voor een jonge kat vind ik dat geen goed idee. Neem er dan eentje uit een asiel, een volwassen kat. Maar neem liever twee katten, is veel gezelliger. Katten worden in hun eentje vaak eenzaam vind ik, met z'n tweeen zijn ze veel meer kat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:59

Ik heb wel een kat gehad die zich vrij eenzaam voelde. Die heb ik ook bewust naar een tehuis gedaan waar WEL de hele dag iemand aanwezig was.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:16

Harry kan lekker de hele dag binnen en buiten spelen. Hij vind thet wel prettiger als we thuis zijn, het is echt een enorme gezelligheids/knuffelkont maar zolang hij naar buiten kan redt hij zich prima!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:18

Mijn kat zit de hele dag binnen. Nu ik fulltime thuis ben, dacht ik dat hij het wel leuk zou vinden als ik extra met hem zou spelen.... ehmmm, meneer ligt de hele dag te pitten!!!!

MAar ja, het is idd bij iedere kat verschillend.

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:24

gabyfedde schreef:
Als ze het van kleins af aan gewend zijn is het niet zo'n groot probleem, katten zijn en blijven solitair levende dieren.



Katten kunnen heel goed alleen zijn,

maar zijn absoluut niet solitair aan elkaar, beter 1 dan 2.
Katten zijn echte einzelgangers.
Daar kun je niets aan veranderen dat is gewoon hun natuur.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:34

Mijn kat heb ik uit het asiel gehaald toen hij 2 jaar was en sinds die tijd enigst kind hier in huis.
Hij weet dat we gaan werken en hij gaat dan slapen.... en tegen de tijd dat wij thuis komen komt mijnheer eens kijken of wij nog leven....
Zo gaat het al 17,5 jaar.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:54

Onze kat is 14 en kan heel goed alleen thuis zijn, vanaf jongs af aan al. Ze heeft geen kattenbak, maar zal noot wat in huis doen. Dat heeft ze ook nog nooit gedaan. Lachen

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:55

pjmhorse schreef:
maar zijn absoluut niet
solitair
aan elkaar, beter 1 dan 2.
Katten zijn echte einzelgangers.
Daar kun je niets aan veranderen dat is gewoon hun natuur.

Ehm, volgens mij bedoel jij solidair Knipoog Solitair is *juist* dat ze alleen leven.

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:55

huhh??
geen kattebak, loopt ie de hele dag buiten ofzo???

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:57

Eliane"]
[quote="pjmhorse schreef:
maar zijn absoluut niet solitair aan elkaar, beter 1 dan 2.
Katten zijn echte einzelgangers.
Daar kun je niets aan veranderen dat is gewoon hun natuur.

Ehm, volgens mij bedoel jij solidair Knipoog Solitair is *juist* dat ze alleen leven.
[/quote]



o sorry je hebt gelijk, spelfoutje van me,.... dan bedoelden we toch hetzelfde.....

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:59

pjmhorse schreef:
Katten kunnen heel goed alleen zijn,

maar zijn absoluut niet solitair aan elkaar, beter 1 dan 2.
Katten zijn echte einzelgangers.
Daar kun je niets aan veranderen dat is gewoon hun natuur.


Mijn kater zal het worst wezen of zijn vriendinnetje wel of niet thuis is maar mijn poes wordt knettergek als hij er niet is... Dit gaat dus niet voor alle katten op, ik heb er eentje met verlatingsangst Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:05

pjmhorse schreef:
huhh??
geen kattebak, loopt ie de hele dag buiten ofzo???

Ze geeft zelf aan wanneer dat ze naar buiten moet. Lachen
Verder is ze snachts ook binnen, en gaat ze de volgende morgen er even uit. Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:07

pjmhorse schreef:
maar zijn absoluut niet solitair aan elkaar, beter 1 dan 2.
Katten zijn echte einzelgangers.
Daar kun je niets aan veranderen dat is gewoon hun natuur.


Onzin, onze twee katers onderhielden samen hun territorium, kwamen elkaar te hulp als er gevochten werd, toen Ping stierf heeft Padoek dagenlang naar hem lopen zoeken. Met poezen komt het nog vaker voor dat ze bv. samen liggen te slapen.
Een kat alleen is maar alleen. Helemaal een jonge kat hoort IMO een speelmaatje te hebben. Tenzij jij zelf elke dag een uur of 2 met hem wil spelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:08

Katten slapen gemiddeld 80% van de dag. En zijn dus een stuk minder afhankelijk dan bijv. een hond.