nog even een vraag over de gogue en pessoa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

nog even een vraag over de gogue en pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 23:21

ik longeer nu een weekje met de gogue en dat gaat prima!! maar nou is mijn vraag hoe strak moeten de touwtjes staan,zodat je resultaat ziet,nageeflijkheid...

ps;en wat is het verschil van longeren met een gogue of pessoa?? ik heb alleens gelongeerd met een pessoa,maar vond die niks dat bontje achter de kont...graag reacties..


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:24

niet te strak!!het paard moet er niet ingetrokken worden, maar er door geholpen worden!

bij een pessoa tuig krijgt het paard als die niet nageeft niet alleen druk in zijn mond maar ook op de achterhand, waardoor die de achterhand ook moet gaan gebruiken en dus door ze hele lijf heen moet lopen, de meeste paarden vinden dit in het begin dus echt niet leuk en zullen dus flink gaan bokken maar uiteindelijk gaan ze er beter van lopen en dat pessoa tuig is sterk genoeg hoor en breekt egt niet zomaar!!

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 23:25

dus pessoa is beter als gogue denk je??

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 23:26

en wat bedoel je met niet te strak,,hoe dan ongeveer..

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 23:50

nog iemand reacties!!!


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:55

Ik gebruik zelf een pessoa, niet om haar ergens in te trekken maar om lekker los te worden en als extra training.

Foto's staan er toevallig net op , en dit was de 3de keer dat ik ze gebruikt heb.
[HAW] Par @ longe work

Voordeel van de pessoa vind ik dat zoals Princess al zegt het paard haar achterhand er onder *moet* zetten, en omdat nageefelijkheid van de achterkant moet komen vind ik dit dus een betere manier dan alleen hulpteugels aan de voorkant.

Achterkant eronder, aan de voorkant vragen naar ontspanning en nageefelijkheid.

Dus persoonlijk ben ik pro pessoa.

Je kan hem trouwens op verschillende manieren instellen, bij Par doe ik alleen de laagste stand.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:01

gogue is ook wel goed hoor!maar met pessoa laat je ze door het hele lijf dus ook de achterhand werken!dus wel iets beter(maar gogue is niet slecht hoor!)
en niet te strak daarmee bedoel ik dat ze niet gedwongen worden daar in dat krulletje te lopen, wel moet er druk op de mond komen als ze niet nagevelijk lopen, maar het moet niet zo zijn dat ze dus alleen in de krul kunnen lopen, zo krijg je alleen maar spanningen in het lijf en daar worden ze niet beter van!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:07

Hier Rongo aan de Pessoa

Afbeelding

Afbeelding

Foto van een paard aan een gogue: (is wel onder het zadel, van de Divoza gejat Cool )
Afbeelding

Bij een gogue loopt het 'touw' achter de oren door, door het bitje en dan naar de singel (onder, midden of boven) (toch Verward)

Bij een pessoa kan je hem ook op verschillende manieren vastmaken, maar hebben ze vanachteren nog wat 'aandrijving'.

Ik persoonlijk vind dat paarden met een pessoa om, een beter achterbeen gebruik hebben, dan zonder. Met een gogue zet je de voorkant vast, terwijl de achterkant juist zo belangrijk is.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:15

Ik vind ook dat je bij een pessoa vaker een beter resultaat krijgt dan met een gogue / bijzets / e.d. Vooral omdat de achterhand er ook onder moet. Hazeltje had daar in het begin nog wel wat moeite mee! Haha! Maar uiteindelijk ging het zeker wel goed.
enne dat ze zo sterk zijn, dat wel maar je weet het nooit hoor -> Max ging zaterdag zo uit zijn dak dat de longeersingel (leer Wow! ) GEBROKEN is! Verward en toen ging ie nog meer uit zn bol. Nagelbijten / Gniffelen
maja allemaal goed gekomen Tong uitsteken

♥ Iets met diepe dalen en hoge bergen!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:24

ja leer breekt makkelijker dan het touw van een pessoatuig! en vonnie, ik vind dat bij jou fotos je paard veel buitenstelling heeft, zit het tuig wel goed?of zou je niet eens misschien de lijn door de bitring aan de singel bevestigingen voor een beter buiging

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 12:31

dus ik zie bij de pessoa meer resultaat dus,maar mijn paardje vond dat bondje achter de kont zo naar,ging steeds harder draven of lopen!! hoe kan dat??

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 13:56

hoi,wat gebruiken jullie met longeren??

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:35

Vraagje aan de pessoa-mensen:
Hoe vaak longeren jullie met pessoa per week? Ik heb er zelf ook net een aangeschaft en 1x gebruikt. Ik doe ook rustig aan omdat het volgens mij best heftig is voor de spieren.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:27

Gulpje schreef:
Vraagje aan de pessoa-mensen:
Hoe vaak longeren jullie met pessoa per week? Ik heb er zelf ook net een aangeschaft en 1x gebruikt. Ik doe ook rustig aan omdat het volgens mij best heftig is voor de spieren.


Ikzelf doe het maar weinig, maximaal 1 keer per week.
In plaats van een gewone rijdag omdat ze minstens zo hard ana het werk is als met mij erop.
De eerste keer heb ik haar het grootste gedeelte zonder en daarna nog 10 minuten met gelongeert, op de laagste stand.
Ik dnek dat je het wel ene beetje met rijden kan vergelijken, dus dan weet je wel zo'n beetje hoe het bij de spieren aankomt Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:27

Ik heb mijn Pessoa nu 2,5 week. Ik ben van plan hem 1x per week te gebruiken. Misschien wel eens vaker, maar ik doe het losstappen/draven en het laatste gedeelte altijd zonder hulpteugels of wat dan ook, soms zelfs zonder longeerlijn.

Ik heb mijn hulpteugels altijd zo "los" dat ze niet aan de teugel staat als ze niet meer zakt. Altijd een stukje ervoor. Zal er wel een foto van maken... Volgt later.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, laran, soesie, xMaritt en 104 bezoekers