Aparte aftekingen...Minder waard ofniet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Aparte aftekingen...Minder waard ofniet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 22:45

Na aanleiding van Anjatjeuh haar topic,vroeg ik me dus af of paarden met een aparte aftekening minder waard zijn of niet,
Mijn haflinger heeft dus ook een erg aparte aftekening,

Zijn er dus mensen die zo'n paard echt niet willen vanwege hun aftekingen??
of
is het maar wat de gek ervoor geeft??

Mijn haflinger's bles vond ik eerst ook niet leuk,
nu went het wel,maar ik vond zijn karakter toch belangrijker dan zijn uiterlijk...

Wat vinden jullie???

Karaat_the_newforest op Instagram


rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:52

ja het gaat er maar net om wat mensen willen denk ik en wat mensen mooi vinden de een heeft liever geen aftekeningen en de ander het liefst heel veel. Maar kijk naar een fries als een fries een hele brede bles heeft zal ik hem niet moeten en dan is ie ook veel minder waard omdat het niet mag dus ligt er maar net aan watvoorn ras en wat de gek er voor geeft.

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:02

Ik vind aparte aftekeningen vaak juist leuk. Mits ze wel echt 'mooi' zijn. Ik ben zelf niet zo weg van een scheve bles, omdat het soms net lijkt of ze dan steeds met het hoofd kantelen. En bij een paard met 3 witte sokken is het vaak net of ze wat onregelmatig lopen (vind ik zelf eigelijk niet, maar vele wel).
Maar ik geloof eigelijk niet dat aftekeningen veel met het bedrag te maken hebben. Alleen als ze ècht apart zijn (heel mooi of juist heel lelijk).

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:03

Tuurlijk zullen hele aparte aftekeningen (ja, ik heb dat topic ook gezien) sommige mensen afstoten. Maar anderen zullen misschien juist wel wat meer voor zo'n paard willen geven.

Maar zoals rossebol zegt: bij een Fries een bles zal natuurlijk weer veel minder opleveren.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:07

Aparte aftekeningen vind ik wel mooi, zoals dus idd bij jouw Nikey Haha!
Par heeft maar een klein kolletje op hoofd en omdat je bij de meeste hafs van die grote blessen ziet vind ik dat erg mooi en apart.

Haflingers met grote blessen trekken mij dus minder.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen die het mooi vinden meer geld neerleggen voor een apart getekend paard...net zoals mensen er minder geld voor zullen geven..of zelfs helemaal niet kopen.

Zoals het voorbeeld over de Fries met de bles hierboven.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:11

klopt, als iemand er echt naar zoekt, kan hij zelfs meer waard worden denk ik.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:14

minder waard tja...ligt denk ik aan het volgende, als een paard ontzettend goed kan lopen maar stiklelijk is dan zal die toch nog flink wat opbrengen, iig meer als dat die stikmooi is maar totaal niet kan lopen. Maar dat paard brengt wel meer op dan een lelijk(ja sorry noem het ff lelijk of rare aftekeningen waar veel niet van houden tis maar hoe je het wilt noemen)paard dat ook nog eens niet kan lopen. maar heb je een paard dat stikgoed kan lopen en stikmooi is dan brengt ie nog meer op.....
uiterlijk speelt wel degelijk een rol, maar als ze een rare aftekening hebben en erg veel kwaliteiten zal ik je daar geen zorgen over maken!!!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:15

en ow ja, in het geval van de fries word ie denk ik wel minder waard, omdat dit gewoon niet bij het ras hoort, maar bij een kwpnér e.d denk ik niet hoor!

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:18

nee dat klopt bij andere rassen is het maar net of het je aanspreekt maar bij friezen is het gewoon niet toegestaan waardoor de prijs toch wel minder word ookal heeft het paard nog zoveel talent soms best zonde hoor. Maarja als je alles raszuiver wil houden en je ras zo bekent wil houden moet je wel

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 23:25

jah dat is zo,wat jullie zeggen,
bij een fries hoort en mag het ook niet,voor het stamboek dan,
maar inderdaad,
mijn haf is heel apart,en zal hem daarintegen altijd kunnen herkennen als hij gestolen of iets word,
dat is wel een pluspuntje

Karaat_the_newforest op Instagram

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:25

Ik houd niet van veel aftekeningen en al helemaal niet als ze dan ook nog eens apart zijn. Ik zou er dus niet veel voor willen geven. Maar iemand die erwel van houd misschien wel. Ik denk niet dat hij daardoor dus in waarde zal dalen. Behalve dan de friezen enzo.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:25


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 23:36

mijn haf :

Afbeelding

die heeft onder zijn voorpluk nog een hele grote kol zitten,dus die bles zit aan de kol vast zegmaar,,heel apart..

Karaat_the_newforest op Instagram

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:59

Ik denk niet dat het meer waard is, eerder minder.
Mensen die het lelijk vinden geven er minder geld voor. Ik denk niet dat mensen die het mooi vinden er meer geld voor betalen
Vind trouwens bijde aftekeningen erg leuk!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:02

tjah ik denk niet dat daardoor de prijs word veranderd hoor!! wel aparte aftekeningen op de foto!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:12

De prijs zal er normaal gesproken niet door veranderen.
Het kan zijn dat er mensen op afknappen, maar als het paard genoeg positieve punten heeft zal het niet uitmaken.
Zelf zie ik het liefst een paard met gelijke aftekeningen. Dus voren even hoge witte aftekeningen en achter ook even hoog. Of geen. Omdat bij scheve aftekeningen het wel eens kan uitzien alsof het paard onregelmatig loopt.
Ik hou niet van een brede bles maar zal er niet op afknappen als het paard voor de rest wel goed genoeg is.

En daarbij.. Het paard is waard wat de gek ervoor geeft!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:58

hoeft niet per se minder waard te zijn vind ik... tis maar net wat iemand mooi vind...
ik hou wel van een aparte bles Lachen

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:03

Het is maar net wat iemand mooi vindt natuurlijk. Lachen Ik vind het wel grappig, die aparte blessen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:12

ik denk dat het er gewoon van af hangt wat de toekomstige koper ervan vindt, maar je zet je paard al te koop met een prijs en die wordt volgens mij toch meer gebaseerd op karakter en wat hij kan dan op het uterlijk.

Ik denk wel dat als iemand aan jou komt vragen of je je paard misschien wilt verkopen, omdat jij hem zo leuk vindt. Dan kun je natuurlijk wel meer vragen. Als het een aftekening is die volgens het stamboek niet mag, kan ik me weer voorstellen dat je met minder geld genoegen moet nemen.


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 11:45

PriscaZ schreef:
Als het een aftekening is die volgens het stamboek niet mag, kan ik me weer voorstellen dat je met minder geld genoegen moet nemen.

hier ga ik wel in mee,
net als die bovengenoemde fries,
maar net als een normale kwpner,daar mag het dus wel,bij de haflingers ook,het is gewoon apaprt.

Ik vind bijna alle haflingers op elkaar lijken,met een normale brede bles,
juist nu ik zo'n aparte heb,vind ik dat juist wel makkelijk,
Ik weet altijd zeker dat geen ander paard deze aftekening heeft,
hij is dus uniek !

Karaat_the_newforest op Instagram

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:04

Het is maar wat de gek ervoor geeft, dus als een paard aparte aftekeningen heeft zal die voor de één direct minder waard zijn maar een ander zal er misschien juist op vallen. En ik ben het met Okkie eens, een echt goed paard zal niemand op aftekeningen laten staan.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:26

smaak afhankelijk. ik ben niet zo gek op paarden met grote bles of veel wit op het hoofd. willem heeft dan ook maar een klein kolletje en wat witte haren 10 cm boven zijn neus. merel heeft een grote bles die beide neusgaten indringd en nog eens een witte lip. het is een lief leuk paardje, maar haar hoofd spreekt mij echt niet aan Haha!
maar ik vind het wel weer leuk als een paard van die hoge witte benen heeft en dan het liefst alle 4 Haha!
of een witte vlek onder de buik of net naast de staart.. dat vind ik weer apart.
maar je hebt ook paarden die hebben het hoofd zo wit, dan lijkt het net of ze een masker op hebben(heet dat ook zo?) alleen bij de ogen of iets dan geen wit en dat vind ik weer erg leuk staan Haha! maar das ook wel weer heel apart Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:58

Ligt eraan wat voor aftekening, een scheve bles voor een dressuurpaard kan de jury de indruk geven dat het paard zijn hoog scheef houdt. Hoge witte benen betekend veel waswerk, niet iedereen wil dat. Maar een mooie aftekening die apart is kan ook juist de doorslag geven. "Dat is een aparte die wil ik". Ligt er denk ik dus aan.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:07

Ik denk niet dat het wat uit maakt, het ligt aan wat er gezocht wordt. De een wil n paard met veel aftekeningen de ander met weinig...

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:30

smaken verschillen toch


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kopmeeuw en 96 bezoekers