Nimber!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-01 16:22

Ik las net een stukje van jou over kuilvoer en kuilgras. Wat is het verschil?

Ik ken alleen kuilgras en maiskuil.

Groetjes Mieke

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 17:19

wij hebben kuilmais
das de mais in zo'n grote kuil dat ken jij ook. dat wordt ook wel snijmais genoemt omdat je er van die grote blokken uitsnijd voor op de deel.(gedeelte tussen de koeienstallen in soort brede voergang)
Dan heb je ook nog soorten mais die je bij je voerzaak kunt halen.
Kuilgras zit in die balen.
ken je denk ik wel in die plastic verpakte balen.
daarin heb je ook nog soorten (eerste snede etc.)
Het mooiste spul is een beetje vochtig lijkt op hooi en ruikt heeeeeel lekker eerder zoet dan zuur kunnen ze maar heel iets van hebben anders zijn ze meteen bevangen.
Dit houden de boeren eigenlijk altijd zelf tenzij je er veel van hebt maar dat komt niet veel voor.
het wat minder kuilgras kun je overal kopen (is niet slecht hoor) das het bekende kuilgras zurig nattig en ik vind het niet lekker ruiken.

Kuilvoer is vind ik een kruising tussen deze 2 soorten en hooi het is net als mais in een kuil en is fijn gehakstelt spul beetje een lengte van 5 cm ongeveer Ideaal voer voor paarden IMO ze kunnen er bijna onbeperkt van eten zoals hooi alleen zit er meer in zodat je bijvoorbeeld brok weg kunt laten voor paarden die eigenlijk overal snel dik van worden.
Het hele fijne weet ik er trouwens niet van.
maar aangezien je binnekort vast weer bij ons komt kijken zal ik je het verschil laten zien als we nog weer kuilvoer hebben want das nu op door de MKZ

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 13:18

Ah, zit dat zo! Kuilvoer is dus gehakseld kuilgras/hooi spul! Lachen Dat ken ik inderdaad niet.

Wel gewoon het kuilgras wat bij ons ook in ronde balen zit, de ene baal is trouwens droger en zoeter van geur dan de andere. Sommigen zijn echt als dat ouderwetse kuilgras: vrij nattig en stinkt verschrikkelijk.

Kuilmais of maiskuil hebben ze bij ons ook voor de koeien, de paarden krijgen het niet.

Weer wat geleerd! (enne, als je je privébericht gelezen hebt, hoop ik dat ik toch nog een keertje langs mag komen om alle veulentjes te bekijken?)

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 13:52

Als kuilgras een beetje zuur ruikt gaat het nog, als het naar drank of zelfs kots ruikt, kun je het weggooien. Dat wil zeggen: mijn paard krijgt het niet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 14:07

Ja, das logisch! Nee ik bedoel echt het ouderwetse kuilgras, toen ze nog niet in van de ronde balen gingen, dat is echt van dat stinkspul!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:12

nee, kuilgras zit in gewikkeld met een beetje vocht en hooi kun je ook in de gewikkelde pakken hebben het is maar hoe lang je het droog!
Wij hebben 300 grote pakken perjaar

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 14:26

Aha, dus als je het langer laat drogen en dan in zo'n rol inkuilt, wordt het meer als hooi en als je het direct inkuilt wordt het als het ouwerwetse kuilgras.

Nou snap ik hem, dus waarschijnlijk heeft onze stalhouder aparte balen voor zijn koeien en onze paarden en raakt er af en toe wat door de war of zo. Of een baal raakt lek en gaat toch wat rotten. Kan natuurlijk ook.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 20:08

ja je hebt ook nog verschillende sneden.
als je bijvoorbeeld in mei maait heb je mooier voer dan in september maar als je net hebt gemaait en het weer slaat om kan het weer anders om zijn.
Lov: soms kan het heel vies ruiken inderdaad naar kots maar kan het wel goed zijn.
je moet dan naar structuur ofzo kijken ikzelf zie het verschil nogsteeds niet maar soms mogen alleen de koeien hetstink Misselijk spul en de paarden niet omdat het te zuur/slecht voor de paarden is en soms mogen ze het wel want dan is de structuur anders ofzo stinkt het wel zo maar is het niet te zuur en te slecht.
ik vind het ook onwijs stinken maar Lot schijnt het wel erg lekker te vinden Verward Verward