DA laten komen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

DA laten komen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 17:30

Nou het is allemaal wat hoor. Schijnheilig
Mijn merrie is vorig jaar op 04-07 gescand door een DA, die zei dat ze toen ongeveer 6 weken zwanger was.
Volgens de berekening had het veulen vorige week dus al geboren moeten zijn, nu weet ik wel dat ze overtijd kunnen zijn, maar ze geeft er ook helemaal geen blijk van dat ze zich zwanger 'voelt'. Verward
Galoppeert nog steeds als een bezetene.....ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet, zal ik de DA laten komen of niet?
En waarom wel/niet? Verward

P:S: Hebben jullie misschien foto's van jullie zwangere Shetlandmerrie's die zeg maar in de laatste weken waren?
Ik weet wel dat dat ook vaak kan verschillen, maar dan heb ik toch een beetje een indruk. OK dan!

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:36

Mijn pony is vorig jaar steeds gedekt en gescand en niet drachtig verklaard tot de dekking van 07-07 drachtig verklaard en er loop nu al bijna een week een veulentje bij Schijnheilig Dus misschien heeft je DA een fout gemaakt Verward

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 17:40

Het kan natuurlijk zijn dat ze gewoon overtijd is....
Maar ik ben idd bang dat de DA een fout heeft gemaakt, maar ik mag er toch wel van uitgaan dat die dat allemaal goed doen?!

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:47

Sassieja schreef:
Het kan natuurlijk zijn dat ze gewoon overtijd is....
Maar ik ben idd bang dat de DA een fout heeft gemaakt, maar ik mag er toch wel van uitgaan dat die dat allemaal goed doen?!
Ja daar ging ik ook van uit alleen lag er ineens wel zo'n klein humpie waar ik overigens wel bij ben geweest omdat ik het niet vertrouwde door dat de melk uit de uiers stroomde. Misschien was je merrie nog wel geen 6 weken heen?

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:50

Heeft je merrie al uier??
En als de banden (spieren van de achterhand) slap worden dan zal ze wel drachtig wezen.
Je kan de DA ook gewoon laten komen, die zal vast wel kunnen zien of ze wel of niet drachtig is.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:48

Gewoon de dierenarts bellen en vragen of die langskomt, dan weet je zeker of ze nu wel of niet drachtig is . . . . . Je had het natuurlijk ook eerder kunnen weten door meerdere scans te laten maken tussendoor, maarja daar heb je nu niets aan. . . . Een vriendin van me heeft dit ook ooit gehad, de gehel tijd gedacht dat ze drachtig was, twee weken overtijd, nog geen tekenen van bevallen, nog een keer laten scannen, wat bleek, SCHIJNZWANGER!!!

Dus het beste is om de dierenarts het even na te laten kijken die weten meer en zien meer dan wij vanuit achter ons computertje

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:42

bij elk geval : bij twijfel, dierenarts inschakelen! hij kan beter een keer extra komen dan dat hij niet kwam terwijl dat nodig was

mijn paardje (quarter) liep op de zelfdedag van de bevalling nog te rennen en te springen Lachen

groetjes leanne

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 16:40

Mwa ze heeft wel een beetje uier. Nanza, ik heb haar pas een paar maanden en die mensen hebben haar toen laten scannen omdat ze dachten dat ze al zwanger was (was ze dus ook schijnzwanger daarvoor) en toen bleek dus dat ze 6 weken zwanger was. Nou werd me vandaag verteld dat de DA toch niets kan doen omdat ze het niet meer kunnen zien als ze zover heen zijn?? Ook hoorde ik dat het wel kan zijn dat het vruchtje afgedreven is en dat het dan opgegeten zou kunnen zijn door de kraaien enz. Ze liep eerst namelijk in een weiland, maar de vorige eigenaars hebben niks gezien.......help help wat moet nou toch doen? De DA laten komen lijkt me een goed plan...

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 16:42

Trouwens...ze heeft ook zo'n soort dubbele buik (weet niet meer precies hoe dat heet...ik d8 een diadeem ofzo iets Verward ) is dat een teken dat ze echt zwanger is of kan het ook zijn door het vele eten Schijnheilig .... Verward

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 16:47

Haha er komen steeds nieuwe dingen bij die ik vergeten ben Bloos
Ze heeft ook al een paar weken last van een borrelende buik en (dit is voor boven de 12 Vingers aflikken ) en ze loopt ook al een paar weken scheten te laten...... *LOL*

wat niet altijd prettig is als je met iemand staat te praten.... Knipoog

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:47

Oedeem misschien?
Dat is een soort vochtzak onder aan de buik, doordat de doorbloeding niet optimaal is.
Het vocht wordt dan niet allemaal afgevoerd.
Dat zie je bij drachtige merries wel eens, omdat het veulen door de ruimte die die inneemt de bloedsomloop verstoort.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de merrie dan ook drachtig is, dat zul je echt aan een DA moeten vragen.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 16:52

Ja idd een oedeem.....

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:59

Zo te lezen twijfel je. Bij twijfel zou ik altijd een dierenarts laten komen. Veel succes ermee!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:38

ik zou idd ook even een DA laten komen, omte kijken of er een veulen in zit, zoja zal het verder wel goedkomen, ze komen er vanzelf een keer uit Knipoog

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 18:47

Ja dat is wel het beste ja. Maar wat ik dan zo raar vind is dat ze zo'n oedeem heeft.....iedereen zegt dat alleen zwangere merrie's dat hebben...wie weet hier meer over? Verward

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:50

Alles en iedereen met een slechte bloedsomloop kan oedeem krijgen, daar hoef je niet zwanger voor te zijn.
Kijk in de supermarkt maar eens naar al die oude mensjes waarvan de enkels over de schoenen heen hangen. Dat is vaak ook een vorm van oedeem.
Het verschil is dat bij een merrie de bloedsomloop zich weer herstelt als het veulen er is, en het oedeem snel verdwijnt.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 18:52

En dat scheten laten? Mij is verteld dat dat komt omdat het veulen drukt....
Ah....wie weet er antwoord? Verward Nagelbijten / Gniffelen

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 18:54

Billy jij zget dat het oedeem verdwijnt als de merrie bevallen is..... maar dan is een oedeem toch een teken ervan dat ze zwanger is? Verward Of hebben niet-zwangere paarden dit ook? Scheve mond

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:55

De dierenarts denk ik als je hem morgen belt Haha!
Ik ken de pony niet, en de omstandigheden niet. Ik kan nl niet door de pjoet heenkijken.
Als je echte antwoorden wilt hebben, zal de da toch echt je pony moeten onderzoeken, en dan kan hij je vast meer vertellen.
Succes Knipoog

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:58

Sassieja schreef:
Billy jij zget dat het oedeem verdwijnt als de merrie bevallen is..... maar dan is een oedeem toch een teken ervan dat ze zwanger is? Verward Of hebben niet-zwangere paarden dit ook? Scheve mond

Nee, niet zwangere paarden kunnen ook oedeem hebben, Toen mijn paard ziek was, had hij ook oedeem (om het hart)
Alleen als een zwangere merrie oedeem heeft, komt dat meestal omdat het veulen op de grote aders drukt waardoor de bloedsomloop niet meer goed functioneert.
Veulen weg = dan oedeem weg meestal.
Mijn paard is trouwens een ruin

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 19:11

Ow maar hoe bedoel je een oedeem om zijn hart Ach gut ...een soort verdikking? Verward
Maar ik bedoel dus een oedeem onder haar buik.... Bloos!
Haha nee jammer genoeg is de DA hier niet zo snel..... Knipoog

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 18:36

Nou ik snap er helemaal niks meer van eigenlijk......

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 18:37

Heeft iemand misschien foto's van zijn/haar zwangere Shetlandmerrie?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:38

er staan er genoeg, zoek eens op bokt Knipoog

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:41

Sassieja schreef:
Ow maar hoe bedoel je een oedeem om zijn hart Ach gut ...een soort verdikking? Verward
Maar ik bedoel dus een oedeem onder haar buik.... Bloos!
Haha nee jammer genoeg is de DA hier niet zo snel..... Knipoog

Nee, er zat vocht om zijn hart, maar hij was toen ook zwaar ziek