kale plekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 16:33

mijn pony heeft van de week wat kalende plekken opgelopen van haar peesbeschermers, nu heb ik al een paar dagen lang geen peesbeschermers meer om maar de plekken worden wel groter en het haar is er nu volledig af....wat moet ik hiermee? kan iemand mij raad geven???

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:43

misschien schimmel?
wassen met betadine of imaverol kan zowiezo geen kwaad, en koop andere peesjes want dat ze kale plekken veroorzaken zegt mij niet veel goeds over de peesbeschermers!

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 17:13

nou van BR mag je toch wel een beetje kwaliteit verwachten toch??
ze heeft ze eigenlijk noooit eerder gehad, alleen nu ze er een paar keer nat onder was van het zweten...

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:41

Heey hou je er rekening mee dat het verhaartijd is!! mijn paard krijgt op die manier ook altijd kale plekken...onder zadel, achter oren, neus, onder de singel, soms bij dekens....Het kan natuurlijk een schimmel infectie zijn...maar ik zou het ff afwachten. soms hebben paarden dat ze opeens anders gaan verharen.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 18:08

maar kan ze dan ook echt kale plekken krijgen waarbij het tot op de huid kaal is??

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:32

Als het tot op de huid kaal is dan schuurt de beschermer waarschijnlijk toch? Ik heb het gehad met kieffer peesbeschermers terwijl mijn andere paard daar weer geen last van had.
Tuurlijk mag je kwaliteit verwachten maar misschien dat ze toch niet zo goed passen? of toch wat aan de ruwe kant zijn?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:47

Zou haar benen wassen met betadineshampoo; dat kan nooit kwaad. Gebruik je de beschermers al een tijdje? Wellicht moet je die ook wassen. Het kan zijn dat er opgedroogd vet/zweet op zit en dat ze daarop schuurt en kale plekken krijgt. Dat is dan meestal onderaan bij de kogels het geval.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 19:41

het zijn plekken die aan de zijkant van het pijpbeen zitten, thv de randen van de peesbeschermers...
ik was deze ook elke week omdat ze regelmatig smerig zijn van binnen.

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:56

Daar kan het door komen door die vieze randen.
Het kan zijn dat ze daar al eerder een plekje had en dat het door die vieze randen is gaan ontstoken en verder is gaan groeien.
Ik kan calendula zalf aanraden dat doet het haar weer groeien.

Verder succes metje paard of pony!!! *LOL*

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 22:28

oke ik ben erachter dat het geen schimmel is maar waarschijnlijk zijn dit een soort van drukplekken van m`n peesbeschermers die al wat ouder zijn en nu het haar beginnen te verliezen. er zit ook een soort van korstje onder. weet iemand hoe ik kan zogen dat ik niet van die witte haren daar krijg, net als bij drukplekken onder het zadel. is hier iets tegen te doen??

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:54

Ja het klinkt misschien heel raar, maar mijn paardje heeft soms wekenlang echt "kale" plekken, zo erg dat je echt d'r blote huid ziet.
En dat er nu korstjes zitten dat kan heel goed zijn omdat je pony nu zijn "beschermlaagje" van haren kwijt is

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:58

Wat je misschien trouwens nog kan proberen is wonder-olie op de kale plekken smeren, dit is een middeltje wat je bij iedere drogist voor ong. 1 a 2 euro kan kopen. Het is een heel plakkerig goedje maar het helpt wel!! voor de plekken waar je veel in aanraking mee komt (bijv. onder de beschermers, zadel, hoofdstel) kun je de wonder olie beter met wat water mengen, omdat je spullen anders ook erg plakkerig en dus vies worden

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 10:26

bedankt voor het advies, ik ga `t proberen