Paarden zijn slim!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Paarden zijn slim!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 23:51

Zag vanavond een programma op de BBC, waar ze een aantal test deden (en mensen zelf lieten doen) om de intelligentie van verschillende huisdieren te testen.
Niet alle 6 tests waren met alle huisdieren uitvoerbaar, maar ze gaven een goed beeld.
Verassende uitslag: Na de hond stond het paard op de 2e plek!!
Geen wonder dat paardrijden zo moeilijk is....slimme dingen zijn het!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:11

Varkens vergeten te testen? Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:16

Daar geloof ik nou geen zak van. Let eens op het gedrag van paarden, dan zal je snel genoeg tot de conclusie komen dat ze niet echt snugger zijn.

Maar ze zijn wel lievvvv Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:49

Waar waren ze dan slim in? Het herkennen van de voerkar Haha!? Dat gras groen is??

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:56

op welke plaats kwamen de varkentjes?

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 02:23

O, maar ik kende er 1 die wist hoe hij het kettinkje van de staldeur af moest krijgen om vervolgens de zware staldeur open te schuiven, op een kier die net groot genoeg was om er doorheen te kunnen. Daarna was het richting voerton om vervolgens de deksel er met de tanden af te pakken en heerlijk te gaan staan eten! Haha! (geen oplossing: vond het wel grappig)

Een andere wist hoe ze de staldeur (met steekpen) van de varkensschuur open moest doen, de lichtknop wist te vinden om daarna maar eens aan het voer van de varkens te beginnen! Bij het verlaten van de stal draaide ze ook nog eens even de kraan open!!! Boos! (oplossing: gebogen steekpen)

Twee jaarlingen sprongen 's avonds na het voeren uit het weiland, maakten een heerlijke bosrit en plunderden het maisveld. De boswachter had op een gegeven moment door dat hij ons niet meer hoefde te bellen als ze los liepen, omdat ze 's morgens vroeg weer het weiland in sprongen zodat ze hun ochtend maal niet mis liepen! Schijnheilig (oplossing: heiningen verhoogd)

Zo kan ik er nog wel meer op noemen. Ik noem dit wel degelijk slim!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 09:27

Op de BBC site zou je de tests moeten kunnen vinden (heb zelf nog niet gekeken). Volgens mij heette het iets van "Test your pet".
Het waren hele simpele proefjes, waarbij ze de dieren kleine problemen voorhielden en men keek hoe ze die oploste. Niet waterdicht allemaal hoor, maar best grappig.
Ze lieten ook twee paarden zien die 250(!) commando's kende. Ook vier vellen papier in verschillende kleuren op de muur wisten ze op commando te onderscheiden ("wijs de gele aan" en dat deed ie dan met z'n neus; "en nu de rode" ook dat ging prima!)
Kunnen paarden eigelijk alle kleuren zien? Vroeg me namelijk af of dat trucje ook een kwestie van de kleuren altijd op dezelfde positie hebben hangen zou kunnen zijn.
Van varkentjes werd helaas niets gemeld....(wel konijntjes, hamsters, ratjes, papagaai-achtigen, katten etc.)

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:47

Paarden zouden wel degelijk kleuren kunnen zien; geel, oranje, groen, blauw zouden ze het beste kunnen onderscheiden. Ik denk dat veel paarden echt slim kunnen zijn, maar wat is slim? Volgens mij doen ze veel om maar te kunnen eten.
1 van de twee jaarlingen destijds had zich wel degelijk vergist;
hij sprong weer over de heining maar op de verkeerde plaats. Hij kon geen kant op tussen de braamstruiken en kon kennelijk ook niet meer terug.We hebben het hek (gaas met een balk erboven) af moeten breken om meneer weer het weiland in te laten. Zo slim was hij toch ook weer niet. Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 10:01

Bravura"]
Paarden zouden wel degelijk kleuren kunnen zien; geel, oranje, groen, blauw zouden ze het beste kunnen onderscheiden. Ik denk dat veel paarden echt slim kunnen zijn, maar wat is slim? Volgens mij doen ze veel om maar te kunnen eten.
[/quote]

Maar dat geldt eigelijk voor elk dier! De meeste beloningen gaan via de maag, maar paarden reageren ook best wel op prijzende woorden (en bestraffende woorden).

[quote="Bravura schreef:
1 van de twee jaarlingen destijds had zich wel degelijk vergist;
hij sprong weer over de heining maar op de verkeerde plaats. Hij kon geen kant op tussen de braamstruiken en kon kennelijk ook niet meer terug.We hebben het hek (gaas met een balk erboven) af moeten breken om meneer weer het weiland in te laten. Zo slim was hij toch ook weer niet. Haha!


Op die leeftijd kan je dat natuurlijk ook nog niet verwachten...hopelijk heeft ie er iets van geleerd! Haha!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:05

QQQQ schreef:
Op die leeftijd kan je dat natuurlijk ook nog niet verwachten...hopelijk heeft ie er iets van geleerd! Haha!


Weet het niet...het is 24 jaar geleden! Het dier is later verkocht.

verkeerde quote...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 10:08


Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:10

Pipo schreef:
Daar geloof ik nou geen zak van. Let eens op het gedrag van paarden, dan zal je snel genoeg tot de conclusie komen dat ze niet echt snugger zijn.

Maar ze zijn wel lievvvv Haha!


Nou , ik weet niet hoe het met jouw paard zit , maar Splash is toch behoorlijk slim , soms iets TE slim...

    S p o t.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:16

SpLaSh_"]
[quote="Pipo schreef:
Daar geloof ik nou geen zak van. Let eens op het gedrag van paarden, dan zal je snel genoeg tot de conclusie komen dat ze niet echt snugger zijn.

Maar ze zijn wel lievvvv Haha!


Nou , ik weet niet hoe het met jouw paard zit , maar Splash is toch behoorlijk slim , soms iets TE slim...
[/quote]

Inderdaad. Net zoals bij mensen heb je slimme paarden en domme paarden.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:17

ik geloof best dat ze slim zijn....Om ze te kunnen rijden enzo daar is toch behoorlijk wat intelligentie voor nodig, denk ik!

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:36

Ik vind paarden ook slim Lachen

Een voorbeeldje...
Mijn moeder heeft een verzorgpaard, en die staat op de manege dus ik was er ook.
Ze had hem net gepoetst, en had even een borstel in zijn voerbak gelegd. Ze was klaar, dus ze wou weer weglopen, maar het paard liep naar zijn voerbak, pakte de borstel met zijn tanden en gooide hem keihard naar m'n moeders hoofd *LOL*
Ik had het even niet meer toen Haha! Hoe hij erbij keek... echt zo van: Hee je vergeet wat! *BAM!* Haha!
Hij probeert ook vaak zijn staldeur open te krijgen, want hij weet HOE het moet, maar dat gaat niet als hij in het slot zit (het is een schuifdeur).

If happy ever afters did exist
I would still be holding you like this

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:44

Ik ken wel 'slimme' paarden, maar of je het nou intelligentie kunt noemen of gewoon overlevingsdrang, natuurlijk instinct...

Aangezien dingen die 'slim'genoemd worden vaak dingen zijn die bij de natuur van het paard horen:
Uitbreken richting wei/weg/o.i.d ----> Vrijheid zoeken
Uitbreken richting voerton ---> FOOD ! Haha! ( maar dus wel weer overleven )

enz enz.

Oke heel diep, maar daarin uit vaak de 'slimheid' van paarden zich

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:02

paarden leren onwijs snel.. dus waarom zijn ze niet slim dan..?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:31

Geconditioneerde reflex? Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:30

llleoni schreef:
paarden leren onwijs snel.. dus waarom zijn ze niet slim dan..?

Vraag ik me ook af ja..

Ik vind meestal wel aardig slim, soms iets te Schijnheilig En Kobus zette altijd zn emmer voor de box als ie hem leeg had! Dan pakte hij hem altijd vast en echt zo zwieppp over de boxdeur, en dan met zo'n koppie: 'doe er maar ff nieuwe in, hij is leeg!' Haha!

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:40

Die van mij is toch behoorlijk slim Haha! En mijn hondjes idd ook.. Tong uitsteken
Ezels schijnen ook heelslim te zijn!

-* Nightwish here I come... *-

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:38

deden er katten mee?
want katten zijn slimmer dan honden en dat is al meerdere keren bewezen. Trouwens ik heb altijd al gelezen dat paarden slimmer waren hoor.


¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨
Whatever happened, happened¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:14

Je hebt nou eenmaal domme en slimme paarden, en zo ook honden, katten, mensen, parkieten enz... dus die test moet je wel met veel dieren doen om een representatief resultaat te krijgen...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 19:09

Katten scoorde in dit onderzoek lager dan honden.
Weet niet hoeveel dieren van elke soort er uiteindelijk meededen, misschien staat er iets over op de site.

Elk dier doet z'n best om bij bijvoorbeeld eten te komen. Dat zou je instinct kunnen noemen. Maar om elke keer weer iets te verzinnen om bij dat eten te kunnen komen (bijv. leren hoe je een deksel van de ton moet schroeven) daar is toch wel enige intelligentie voor nodig. Daar zie je dan ook verschillende resultaten in met de gedane tests.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:14

boygirl schreef:
ik geloof best dat ze slim zijn....Om ze te kunnen rijden enzo daar is toch behoorlijk wat intelligentie voor nodig, denk ik!


Nou, hoe dommer het paard is hoe fijner dat rijdt...

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:54

Ik heb ooit eens een akelig verslag van een onderzoek gelezen: Een kudde wilde paarden kwam altijd drinken bij een vaste poel, via een vaste route. Een aantal onderzoekers heeft toen een hek van 30 meter breed geplaatst op de route naar de drinkplek. De paarden snapten niet dat ze erom heen konden lopen en voordat iemand in de gaten had hoe ernstig de situatie was waren de dieren al van dorst omgekomen. Ik ben toen wel gaan twijfelen aan de intelligentie van paarden, hoewel ik sindsdien wel hele slimme paarden ben tegengekomen.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers