jaarling hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

jaarling hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 19:56

ik heb nu een hengstje van 8 maanden oud. ik ken hem al vanaf dat hij 3.5 mnd oud was. toen was hij zo lief en schattig enzo. met 5 maanden ook nog,maar vanaf een maand of 7 begon het te komen. Hij voelde zich hengst worden }> . In het begin kon hij nog wel een hele dag in de paddock staan,maar dan is hij als ik hem wil pakken erg druk in de hand. bijten. weg willen rennen z'n zin doordrammen enz. als hij in de bak staat 'smiddags is hij al een stuk rustiger als ik hem pak. daar kan hij ook lekker spelen met nog 4 andere vriendjes. Hij is zelfs al de baas over een jaarling van 1.8 jaar oud.
Nou wil ik wel eens weten van de mensen hier op bokt, hoe hun jaarlingen zijn. ook zo lekker druk en of hun er ook al aan zitten te denken om hem toch maar met 1 jaar te castreren. ik wilde hem altijd met 2 jaar casteren,maar als dit ook zo door blijft gaan als hij weer op het land staat ga ik daar toch maar erg over na denken.

Verder is hij heel braaf hoor. hij weer donders goed wat wel en niet mag,maar hij test je steeds weer uit. Extreme duivel . Ik had gehoopt dat hij z'n naam niet eer aan ging doen(zie onderschrift),maar helaas ik denk dat het toch wel zo zal zijn

Wodan en ik onderweg in de M2


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:06

Indy is zoals je weet superbraaf, doet geen poging om je uit te testen, neemt het allemaal wel voor lief.
Sefin is een ander verhaal, Ik kreeg hem afgelopen najaar, als anderhalf jarige. Een klein draakje was het, verlatingsangst, en totaal niet mensengericht. Ik heb hem in de wei gezet, zal toen zelf in een dip met de paarden. Hij staat nu sinds 2 weken op stal, vanwege oud en nieuw en het slechte weer. En hij is totaal veranderd. De eerste dag was een ramp, maar nu begint hij zich eindelijk een beetje te gedragen. Hij heeft nog totaal geen hengstekuren of wat dan ook, ik laat hem voorlopig nog lekker hengst. Hij is nu echt super, kan alleen weg, nergens meer problemen mee.... Tong uitsteken

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:17

Ik kan uren vertellen over Chester!! Haha!
Hij was toen ik hem kreeg erg mager en zielig had totaal nog geen karakter etc.
Nu begint hij zich ontzettend te ontwikkelen, en krijgt ontzettend hengstenmanieren.
Hij wordt in mei 2, en zeer binnenkort wordt hij gecastreerd, omdat mijn aankomende paardje een merrie is.
En het laatste dat ik wil is een KWPN X Shire!! *LOL*
Hij heeft zich gelukkig al erg mooi ontwikkeld, dikke nek, flinke bilpartij enz. En dat was mijn enige reden om hem hengst te houden, zodat hij zich mooi zou ontwikkelen, en wat meer karakter kreeg.
En dat is gelukt!! Haha!
En de Shire was bedoeld voor mijn vader, die rustig langs de weg wilt kunnen rijden, en dat lijkt me niet echt gunstig met een joekel van een hengst. Clown
Hij is veelst te groot om hem hengst te houden, ik zie het nut er niet van in.

Het is wel erg leuk om te zien hoe dat paardje zich ontwikkeld, want hij was zo ontzettend dun en lelijk Bloos , en nu is het echt een prachtpaard aan het worden! Party!!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 21:00

dat is voor mij zelf ook de reden dat ik hem hengst wil laten voor zijn eigen ontwikkeling. Nog even een vraagje hoeveel tijd besteden jullie per dag aan je jaarling? misschien wil hij gewoon meer aandacht dan hij nu al krijgt. nu krijgt hij nog 3 kwartier aandacht van mij de rest v/d tijd ben ik bezig met stal mesten en vooer klaar zetten enzo. en wat doen jullie zo al met ze. ik eigenlijk alleen poetsen en wat basis oefeningen

Wodan en ik onderweg in de M2

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:25

Sefin staat normaal in de wei, en dan ga ik er heel weinig naar toe. u staat ie op stal, en ik probeer elke keer iets nieuws met hem te doen, zodat hij toch zoveel mogelijk leert in een korte tijd.
Als ik naar ze toe ga, ze ik hem altijd samen met Indy in de bak, ga de stal doen, en dan gaan ze wat later weer naar binnen. Ik zet hem vast, ga hem poetsen, soms ga ik met hem wandelen.En dat is het wel zo;n beetje. Gewoon de basis, hoe hij zich moet gedragen vind ik erg belangrijk Haha!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:54

Vigo was met 1 jaar al een echte hengst in doen en laten Knipoog
Als de eigenaar het land in kwam dan begon hij te bijten.......en toen wij hem kochten probeerde hij je van achteren te bespringen (niet echt fijn een fjord in je nek hahahaha), dus hebben we hem op 1 jaar al laten casteren.......en het is nu een echt schatje Lovers


myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:10

ik heb zelf ook een jaarling, maar dat is een merrie, ik poets haar elke dag en wandel vaak met haar over de weg in het duin en speel een beetje met haar in de bak.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:17

mijne ook, hij blijft me uitproberen, hoewel ie dondersgoed weet dat ie t niet mag. Hij verzint elke keer weer een ander trucje!
Ik vind t op zich niet zo erg, maar het moet niet gevaarlijk worden (stijgeren etc moet ie dus niet flikken waar ik bij sta.)
Zolang ik nog de baas over 'm ben is er nix aan de hand vind ik.
Vind t altijd zo zonde om een hengst (zo jong) te laten castreren, maarja, als t niet anders kan....

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:25

Ik geef m trouwens wel meer aandacht dan 3 kwartier per dag....
Ik ben toch al gauw zo'n 2 a 3 uur met 'm bezig per dag.
(poetsen, wandelen, oefeningen etc.)
Je hebt zeker wel al gemerkt dat een henstje gaat zitten klieren zo gauw je niks met 'm doet....Mijn pony voelt zich echt heel stoer als we oefeningen op commando doen. (spaanse pas etc...)
Verder zit er bij ons om het weiland een draafbaan. Daar laat ik 'm af en toe op galoperen en dan lijkt het net zo'n draver, dat vind ie echt geweldig!
Bij het wandelen buiten wil ie af en toe wel wat mans doen, maar meestal gaat dat ook wel goed. Ik merk wel dat hij sinds ie alleen staat (1 week geleden is z'n vriendje naar een andere stal gegaan, komt gelukkig wel weer een ander paardje bij) dat ie meer probeert te bijten dan anders. Toen dat andere paard er nog stond hapte hij eigenlijk nooit. Dat was ook een jaarlinghengstje en dat was echt geweldig als je ze samen zag "spelen" (stijgeren, bokken, bijten) in het weiland....

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 16:29

Ik heb mijn monstertje al als jaarling laten castreren. Het was al een behoorlijke joekel, en hij begon echte hengstenstreken te krijgen.

Zo lief en opgevoed hij als veulentje de winter in ging, zo wild en dominant (agressief soms) kwam hij de winter weer uit.

En hij is er wel iets rustiger van geworden. Hij is nog net zo wild, alleen hij geeft tegenwoordig iets makkelijker op.
Trappen met de voorbenen doet hij alleen af en toe nog als je erop zit en hij echt in een slechte bui is.

Ik denk dat als hij langer hengst was gebleven dat ik er nu niet zo makkelijk mee kon gaan rijden of iets anders.

Hij heeft nog steeds karakter! Hij is nog erg dominant af en toe, maar die echte hengstenstreken zijn weg.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 16:51

ohhhh wat is dit ontzettend herkenbaar!!!!
Pinky was totdat hij een maand of 10 was ook altijd zo'n ontzettende knuffel. Maer toen begon het... Stijgeren, drammen, bijten eigenlijk alles wat ik niet wilde Haha!
Hoe weet ik niet maar ik heb het tot zijn 2e jaar volgehouden (en geef toe dat ik best wel eens GEEN zin in die etter had) en toen is hij gecastreerd. Nog een paar weken flink feest, maar daarna werd hij rustiger. Nu hapt hij nog wel eens maar verder is het echt een schat.
Gelukkig is hij zijn showerige karakter niet kwijt geraakt Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06, Duran123, Googlebot, ngoossens, Rinkex, woel en 172 bezoekers