enting tegen hooikoorts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

enting tegen hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 15:12

Ik heb veel last van hooikoorts dit jaar, en volgens mijn dokter was enten de enigste oplossing, als het niet snel minder werd.
Dus zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?
Zijn er nog bijwerkingen, en hoe goed helpt het?


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:18

Je hebt idd de zogenaamde desensibilisatiekuur, dat heb je tegenwoordig trouwens ook in de vorm van tabletjes/druppeltjes.
Ik ben een jaar of drie geleden bij een allergolog geweest, en heb toen is dit ook ter sprake gekomen. Het is overigens niet één enting, maar een kuur waar maanden (of jaren) overheen gaat. De eerste weken krijg je geloof ik eens in de week een enting, later eens in de maand, en daarna geloof ik nog minder frequent. In het begin schijn je er meer last van te krijgen, omdat ze juist allergenen inspuiten (correct me if I'm wrong).

Maar, heb je al eens een allergietest gedaan? Weet je, waar je allergisch voor bent?
Het probleem is namelijk, dat ze met zo'n kuur eigenlijk maar één allergie per keer aan kunnen pakken. Als je dus bijvoorbeeld voor boompollen, graspollen en huisstofmijt (ik noem maar wat) allergisch bent, heeft het eigenlijk geen zin om aan zo'n kuur te beginnen
De allergoloog heeft mij destijds verteld, dat hij er bij mij niet aan wil beginnen zolang ik met medicijnen nog gewoon het huis uit kan *zucht*

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 15:24

Voor een paar Bomen en gras in ieder geval.
Mijn huisarts had het over een prik die je 4 tot 6 weken zou beschermen. Er zit in ieder geval prednison in.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:29

Hmmm.... dat zal dan toch iets anders zijn dan zo'n kuur.
Maar helpen de 'gewone' medicijnen niet voldoende dan? Prednison in laten spuiten zou ik ook niet zo snel doen Maar kan je HA je niet wat meer vertellen over de werking en de voor- en nadelen?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 15:31

Nee anders had ik het nooit gedaan.. Ik heb zon vreselijk jeuk tussen mijn oren en mijn keel, echt niet fijn. Dat iik verkouden ben en droge ogen heb vind ik niet zo heel erg maar die jeuk, echt vreselijk.
Er zit oa prednison in, verder weet ik niet wat er nog meer in zit.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:32

Mag ik vragen wat voor medicijnen je nu hebt dan?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 15:36

aerius en sinds kort een neusspray (livocab) om te kijken of de jeuk minder wordt. Oogdruppels van livocab kan niet ivm zachte lenzen. Weel heb ik bevochtigingsdruppels voor mijn ogen
Vorig jaar ben ik met deze medicijnen probleemloos het seizoen doorgelopen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:39

En heb je al weleens andere medicijnen geprobeerd?
Bij mij wisselt het overigens ook heel erg per seizoen hoeveel last ik waarvan heb.

Maar andere medicijnen wil nog weleens helpen
Ik gebruik op het moment Xyzal tabletjes en Flixonase neusspray..... Maar ga ook maar weer eens naar de HA, want ik krijg er opeens allemaal exceem bij, vermoedlijk ook door de hooikoorts Scheve mond

Overigens, schijnt het ook te helpen om veel water te drinken. En voor je ogen; een zonnebril opzetten Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 15:41

Zie me al gaan de hele dag met een zonnebril Cool. Ik heb hiervoor andere medicijnen gehad, maar dat werkte ook niet goed.
Mijn huisarts heeft het eigenlijk niet gehad over andere, omdat dit al vrij pittige medicijnen zijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:44

Tja, je moet er wat voor over hebben hè Tong uitsteken

Wat betreft andere medicijnen.... het hoeven natuurlijk niet persé zwaardere medicijnen te zijn. De ene persoon reageerd nu eenmaal anders op bepaalde stoffen, dan de ander.
Maar goed, ik kan natuurlijk nooit vanachter het scherm hier de situatie goed inschatten Knipoog
Sterkte ermee iig!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 15:46

Dank je Scheve mond Kan natuurlijk ook gewoon stoppen met de paarden, dan heb ik er stukken minder last van Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:47

Mijn vader doet dat kuurtje nu voor het 2e jaar, vorig jaar vond ik dat hij er nog veel last van had, maar dit jaar is het echt opmerkelijk minder. Normaal gesproken kon hij rond Koninginnedag nauwelijks fatsoenlijk buiten lopen. Nu heeft hij slechtse 1 dag last gehad, dat was toen het ontzettend mooi weer was, maar het ook heel hard waaide. Schijnbaar waren er toen veel polletjes in de lucht.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:48

Dat probleem ken ik Bloos!
Maar nee, dat doen we ook maar niet....
Hoewel ik het niet zeker weet, het kunnen de paarden zijn, het kunnen andere dieren zijn, andere planten. Ik zal er toch wel last van blijven houden *zucht*.
Heb jij trouwens ook last van kruisreacties?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 15:55

wat zijn kruisreacties?
Ik ben niet allergies voor paarden, gelukkig. MAar daar zit het meeste gras, waar ik dus wel last van heb.
Sjuimpje± hij wqas er dus niet helemaal van af= en hoe vaak moest je vader een spuit halen?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:06

Kruisreacties, is dat je een allergische reactie krijgt door het eten van bepaalde voedingsmiddelen.
Een hele bekende kruisreactie is bijv. Appels en Berkenpollen.... Mensen die allergisch zijn voor berkenpollen, reageren dan ook op het eten van appel. Bij mij gaat bijv. m'n mond en keel jeuken en m'n keel dichtzitten als ik appel eet. Vermoedelijk is dit dus een zogenaamde kruisreactie met de berkenpollen (en zal mijn appelallergie dus ook niet te achterhalen zijn met een allergietest).

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:27

Ik dacht dat je die entingen juist in het najaar moest krijgen om dan het volgende voorjaar geen last van hooikoorts te hebben.

Mijn man wilt nl. elk jaar een enting halen maar is dat altijd te laat ermee. (Suffie) Verder gebruikt hij geen medicatie op dokters recept maar is het gebaat bij ALerfree.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:09

Leuk he, hooikoorts, weet er alles van Haha!

Na vele medicijnen en neusspray's gehad te hebben heb ik nu de neusspray flexonase (oid) en die werkt Haha! Ikke blij *voor zo lang het duurt*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:50

liberty schreef:
Na vele medicijnen en neusspray's gehad te hebben heb ik nu de neusspray flexonase (oid) en die werkt Haha! Ikke blij *voor zo lang het duurt*

Bedoel je Flixonase?
Gebruik ik ook (icm Xyzal-tabletjes) maar die neusspray werkt idd

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:04

ik slik 1 x per dag een pilletje Kestine en heb ook zo'n neusspray, mar daar krijg ik mega bloedneuzen van, vanmorgen nog eentje dicht laten branden en m'n bed ziet er dan uit alsof er een varken geslacht is Boos! Scheve mond

ik heb ook dat ik, als ik bepaalde dingen eet een rare reactie krijg......ben overigens erg allergisch voor berk

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:08

Phoe, weet ik niet, een keer of 5?
Hij had gewoon de ampullen op zijn werk liggen, en als het hem uitkwam reed hij even naar de dr assistente die de spuit zette.
Het komt niet op 1, 2 of 3 dagen aan.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:16

smurf schreef:
ik heb ook dat ik, als ik bepaalde dingen eet een rare reactie krijg......ben overigens erg allergisch voor berk


Toevallig bij de zogenaamde steenvruchten? (zoals appel en peer) Dat zijn namelijk veel voorkomende kruistreacties, bij mensen die extreem allegisch zijn voor Berk.
Ik heb nog wel ergens het lijstje met kruisreacties liggen, dus mocht iemand interesse hebben.......

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:17

Bij mij werken Telfasttabletten redelijk, maar is wel een paardenmiddel. Mijn moeder heeft ze een keer gekregen toen ze in allergische shock dreigde te raken. Kan je voorstellen hoe sterk ze zijn. Heb ook wel aan zo'n desensibilisatiekuur zitten denken, maar ben voor meerdere dingen allergisch, dus dat wordt lastig.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 21:43

Bedankt voor alle reacties OK dan! M<aar er is niemand die ook daadwerelijk spuiten krijgt?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:05

Richtje"]
[quote="liberty schreef:
Na vele medicijnen en neusspray's gehad te hebben heb ik nu de neusspray flexonase (oid) en die werkt Haha! Ikke blij *voor zo lang het duurt*

Bedoel je Flixonase?
[/quote]
Ja die

@TS, ik heb het overwogen een aantal jaren geleden, maar vraag me nou niet waarom ik het juist niet gedaan heb Rolleyes

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:31

ik gebruik zelf Telfast 180, de zwaarste, maar deze werkt bij mij prima, de ene die voor de 180 (ik dacht 120) werkte niet optimaal. Daarvoor was er ook een middel in de handel (is er inmiddels niet meer) en dat werkte bij ons in huis (ik woonde toen nog thuis) voor 4 personen prima, 1 was het niet nodig, die heeft toch geen hooikoorts Haha! . Het middel heette Allergin.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Amber_anne, AmberG, Ange29, Besje, BlueStocking, Dirkje_Nero, dolor, Eulogy, Ianrowan2009, janneke_S, Kairos, laura22, leintje_, Murloc, nuevo_mien, Nustice, Olga89, VuurVleugels, Weenck en 212 bezoekers