niet willen stoppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

niet willen stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 00:13

mijn paard luisterd erg goed alleen halthouden ho maar...
ik kan haar netjes vanuit gallop naar draf en draf naar stap en gallop naar stap inhouden ook vanuit draf naar halt gaat heel erg goed...maar van stap naar halt dat wil absoluut niet lukken, soms duurt het wel 4 rondjes voordat ze eindelijk stopt.
heeft iemand tips? of het zelf mee gemaakt?
met opstijgen blijft ze trouwens ook niet goed stilstaan, ik las net in het topic van nathalie dat dat misschien komt door dat je paard het eng vind om jou gewicht aan een kant te hebben hangen, zou het kunnen dat mijn paard halthouden met afstappen verbind? ik stop trouwens wel vaak tussen het rijden door (zonder af te stappen.)
hopenlijk heeft iemand tips.
groetjes heleen


griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 16:02

hoi heleen,

mij paard heeft dat ook gehad. Ze is was 12 toen ik haar kocht, maar was nooit fatsoenlijk gereden. En had dus ook geen manieren. Wat ik gedaan heb is gewoon tegen de muur op laten lopen. Klinkt zielig, maar als je in een binnen bak rijdt en je geeft de hulpen om stil te staan en je paard loopt gewoon door,........laat hem dan maar recht tegen een muur af lopen, maar wel de hulpen blijven geven. Op een gegeven moment moet ze stilstaan om dat ze niet verder kan. Als je dat steeds maar weer oefend. Weet je paard dat als je de hulpen geeft hij/zij stil moet staan. Als ze het goed doet of al beter doet ,goed belonen.
ook is het belangrijk dat je heel duidelijk de hulpen geeft; dus benen lang maken (maar niet onderbenen naar voren steken), schouders naar achter dus recht zitten., met je bovenbenen een beetje knijpen. Als ie daar niet op luistert, ligt aan de teugels komen.

Veel succes!
groetjes
saskia

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 19:17

bedankt! zal het morgen gelijk proberen
ik rijd in een buitenbak met een strak gespannen draad als omheining, ik heb haar dus vandaag met haar neus tegen het draad laten lopen ( zonder stroom hoor) na 3x snapte ze het een beetje en wilde ze wel stoppen, maar niet als ik haar niet tegen het draad liet lopen....of ze week vlak voor het draad uit Frusty
het is dus nog niet helemaal zoals het moet gaan maar we gaan de goede richting op..
meer ideen??

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 16:21

hallo
je moet niet toelaten dat je pony/paard uitwijkt naar links of rechts. Althans proberen,want het is niet zo makkelijk. Als ie toch uitwijkt, gewoon terug sturen richting de omheining. Veel succes.
En zulke dingen gaan altijd tijd kosten. Zoiets lukt niet van de 1 op de andere dag.

groetjes
saskia

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 16:46

Met opstijgen moet je zorgen dat de buitenteugel heel strak is. Misschien kan je dat oefenen door er iemand naast te zetten die haar niet vasthoud maar er gewoon staat (voor haar idee). Ik weet niet of je in de bak opstapt of in de gang/buiten ? Vaak willen paarden ook niet stilstaan als ze andere zien lopen tja het blijven kudde dieren.

Van stap naar halthouden moet je gewoon geduld hebben heel diep gaan zitten en je zwaar maken. Zachtjes op de teugel spelen zodat ze het bit niet vast gaat pakken. Praat ook veel tegen haar zodat ze zich op haar gemak gaat voelen. Desnoods laat je haar tegen de wand lopen.

Ik weet niet hoe het van draf naar stap gaat ? Gaat dat soupel blijft laag en rond en ontspannen ?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:10

Je paard hoort zodra jij je langmaakt terug te komen doet ie dat niet dan zet je m op de volte en ga je gewoon 5x op de volte stappen halthouden wegstappen halthouden enz en ook draven halthouden en net zolang tot dat ie een keer op je BEEN en ZIT terugkomt. En niet op je hand want dit is bij veel ruiters nog steeds een groot probleem!!!!!!!!!!

~Be as you are~

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 22:25

reddy
ik heb vandaag nog gesprongen en dan wil ze wel, dan zit er pit in loopt ze lekker door en is ze allert
maar met dressuur nee
ik ben zelf niet echt een super ruiter als ik eerlijk ben.
kan wel zeggen van wel maar ik moet nog veel leren
ze wil eigenlijk niet aan de teugel lopen, en ik ga niet lopen zagen ofzow want daar verpest ik haar alleen mee.
andere overgangen gaan soepel alleen een versnelling hoger (draf/gallop stap/draf) wil niet echt soepel..
terug gaat wel maar halthouden niet...
ik heb haar een x op een hele kleine volte gezet ong om haar eigen as heen maar ze bleef maar lopen, totdat ik haar weer recht maakte toen stopte ze.
ze stopt altijd vlak voor het draad maar ik wil gewoon op de hoefslag kunnen stoppen want nu stuur ik haar tegen de "muur"aan en dat kan buiten bv niet..
nu rijd ik niet meer buiten omdat ze niet te stoppen is..
vandaar dat ik nu echt met een probleem zit..

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:45

Ik heb een beetje hetzelfde probleem, alleen ik kom van draf naar stap soms al bijna niet meer terug...Zodra ik een zithulp geef begint hij te galloperen. Hij heeft nergens last van, al moet de tandarts wel een keertje komen.
Dit was echt gewoon klieren! Ik moest vandaag van mijn instructrice ook steeds draf-stap-draf-stap...rijden. Ik heb de overgangen geteld en het waren er 62 Lachen Maar toen liep hij wel weer heel fijn Haha!

Dat probleem met halthouden is ook een kwestie van doorzetten, probeer in ieder geval niet te gaan trekken!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 19:49

probeer eens dmv contrastelling. Als je linksom stapt dan vraag je stelling naar rechts (naar buiten dus), binnenteugel loslaten, net zoveel contrastelling totdat hij stil staat,dat zal in het begin bijna dwars op de hoefslag zijn dus met zijn kont helemaal naar binnen -niet op letten. Na verloop van tijd komt hij terug op een lichte druk op je buitenteugel. Het moeilijke hieraan is het loslaten van de binnenteugel!!!!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:39

party-girl schreef:
Je paard hoort zodra jij je langmaakt terug te komen doet ie dat niet dan zet je m op de volte en ga je gewoon 5x op de volte stappen halthouden wegstappen halthouden enz en ook draven halthouden en net zolang tot dat ie een keer op je BEEN en ZIT terugkomt. En niet op je hand want dit is bij veel ruiters nog steeds een groot probleem!!!!!!!!!!



Niet om je aan te vallen hoor, maar in sommige gevallen werkt dit dus gewoon niet!!!

Als ik op Nappie reed had en heb ik nog af en toe dat ie gewoon niet naar me wil luisteren en halt wilt houden of wil stappen vanuit draf. Volgens mijn instructrice ben ik "te" lief en maakt hij daar gewoon misbruik van Boos! Niets hielp........45min middendraf op de volte (!) nee hoor meneer wilde nog steeds niet luisteren, ikke netjes handjes laag, niet boos worden en vooral niet trekken FOUT dus. Tegen het hek aanrijden, Nee hoor na de 3e keer maakt ie gewoon een schijn beweging en gaat ie er nog harder vandoor!!! Frusty Nu ben ik na hulp en uitleg van mijn instructrice zover dat luisteren, luisteren is en als ik wil stoppen dan stoppen we ook! HOE?
Gewoon ineen keer stil zetten, maakt niet uit ook al is het een enorme ophouding en ook al doet ie z'n mond open en gooit ie z'n kop in de lucht, zolang hij maar stil komt te staan. Wel been blijven geven terwijl je hem dus stil zet en zodra hij reageert gelijk weer voorwaarts rijden (anders is het idd niet eerlijk) maar hij moet luisteren, anders leert hij het nooit en zal ie me altijd in de zeik blijven nemen. Hoe directer je bent, des te eerder je paard je zal snappen en des te sneller de ophouding maar een miniscuul ophoudinkje wordt.
Ik zal wel erg veel commentaar op deze handelswijze krijgen maar dat maakt me niet uit. Ik weet dat het mij en Nappie nu al enorm heeft geholpen en dat we allebei weer plezier in het rijden hebben! Lachen


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:16

Ja verhaal komt me echt heel erg bekend voor Napoleon! Ik los het nu ook ongeveer zo op en ik moet zeggen dat één keer heel duidelijk zijn wel helpt. Alleen mijn paard wordt dan heel erg nerveus en is daarna superheet. Dat is dus ook niet alles...
Maar ik denk dat hij last van zijn tanden heeft, ik wacht dus eerst de tandarts even af.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 00:40

Mijn manier van halthouden is altijd tegen de omheining. Als het paard niet wilt stoppen, dan maar tegen het hek, dan moetie wel. En dan uitwijken? Ho maar, want ik trek hem gewoon om. Was ook klieren, volkomen normaal paard, maar altijd al moeilijk geweest. Ook veel overgangen gemaakt, draf stap, stap galop, galop, draf enzovoorts. Maar vanuit welke gang dan ook, wilde hij niet halthouden. Je geeft hem de hulpen -> doet niets -> met zijn smoel in het hek. En wel gewoon de hulpen blijven geven wanneer je hem het hek in stuurt. (lijntje is trouwens ook goed, alleen wel hopen dattie er niet doorheen walst Haha! Frusty )

Zodra hij stil staat, BELONEN! Altijd het goede gedrag belonen, en het foute gedrag niet negeren, maar op een vriendelijke manier verhelpen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 08:18

Waarom benen geven als je paard moet stoppen napoleon Verward . Misschien is dat wel het grote probleem van de meest paarden die niet willen stoppen, dat ruiters denken dat ze de gehele overgang moeten blijven drijven. En die paarden maar denken: moet ik nou vooruit of terug..... Wees duidelijk naar je paard: been is vooruit, hand sluiten is terug.
NB: dat je voordat je de overgang inzet wat extra been geeft om je paard attent te maken en als hij al zover is iets te verzamelen dat is naar mijn mening de volgende fase.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 12:32

idd astridh, dat zat ik me ook af te vragen, als ik ga drijven als ik stil wil staan stap ik morgen nog rond.
Als ik wil stoppen ( en mijn pony ook, want dat is ook zo'n lastpak) ga ik diep zitten en laat mijn benen gewoon rustig naar beneden hangen ( beetje moeilijk uit te leggen), pas als je stilstaan ( of stap als ik uit draf terug kom) geef ik weer been om haar rond te houden.

17 mensen vinden dit leuk

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 14:36

astridh schreef:
Waarom benen geven als je paard moet stoppen napoleon Verward . Misschien is dat wel het grote probleem van de meest paarden die niet willen stoppen, dat ruiters denken dat ze de gehele overgang moeten blijven drijven. En die paarden maar denken: moet ik nou vooruit of terug..... Wees duidelijk naar je paard: been is vooruit, hand sluiten is terug.
NB: dat je voordat je de overgang inzet wat extra been geeft om je paard attent te maken en als hij al zover is iets te verzamelen dat is naar mijn mening de volgende fase.


K ben het hier weer niet mee eens. Zie als jij wilt halt houden BAM OP DE REM dat is hartstikke fout en als je dan ook nog je handen er bij gebruikt hoe wil jij dan in godsnaam een vloeiende overgang rijden en ook nog dat ie rond blijft Verward Verward Daarom moet je je handen blijven ontspannen en jezelf langmaken en niet je been stilleggen maar doordrijven zodat het een vloeiende overgang word. Zoals jullie zeggen vind ik hartstikke fout als k met m'n handen hem naar het halthouden zal rijden oliebol dan gooit ie z'n kop in de lucht ben k hem helemaal kwijt gevolg in de proef een dikke 4! Duz voor mij geld hand ontspannen op je zit en been rijden!

~Be as you are~

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 17:18

party-girl schreef:
Zoals jullie zeggen vind ik hartstikke fout als k met m'n handen hem naar het halthouden zal rijden oliebol dan gooit ie z'n kop in de lucht ben k hem helemaal kwijt gevolg in de proef een dikke 4! Duz voor mij geld hand ontspannen op je zit en been rijden!



Kop in de lucht maakt niet uit.......dat betekend alleen maar "ik snap je niet meer, ik gooi de handdoek in de ring, vertel me maar wat ik moet doen", maar dat je hem kwijt raakt en dat ie gaat wegrennen als je hem wil stilzetten is FOUT. Dat betekend dus dat jou paard je dus alsnog in de zeik neemt, door met je aan de kletter te gaan FOUT dus.

Ikzelf spreek over een jong paard dat echt eigenwijs is en die graag zijn eigen gang gaat. Hij neemt je onwijs in de zeik en loopt dwars door je hulpen heen. Voor hem geldt dus: heel duidelijke hulpen ook al ziet het er rottig uit. Op den duur worden de hulpen steeds subtieler en hoef je hem minder vaak te straffen. De eerste keer heeft mijn instructrice hem meer dan 15 keer stilgezet. Meneer wilde alleen maar rennen of steigeren om onder het werk uit te komen, en ik werd daar echt moedeloos van Huilen nu 2 weken later hoef ik hem een enkele keer nog maar zo stil te zetten. Dan is ie "even" vergeten wat de afspraak ook al weer was, en daarna is ie weer goed te rijden Knipoog

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 10:51

Bij mij was het het zelfde verrhaal als van Napolion.......ik was ook "te lief"hahahaha, en heb het dus ook op die manier geleert en ik moet zeggen naar 3 keer snapte ze het en nu gaat het gewoon goed en staat ze stil als ik dat wil *LOL*
Soms als ik een tijdje niet heb gereden dan wil ze wel weer in haar oude gewoonte terug vallen, maar dan is het 1 keer een flinkt ophouding en dan begrijpen we elkaar weer helemaal Lovers

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 19:43

Begin maar weer bij de basis. Op de grond. Leer je pony eerst aan het halster te stoppen. gebruikt duidelijk het commando hoo. Ik heb een jaarling waar ik eigenlijk niets mee doe. Hij loopt een beetje los. Maar nu is hij ziek en mag hij niet los dus moet ik wandelen. Het eerste wat ik hem leer is hoo. en dat weet hij goed. Als je paardje goed reageert op hoo aan het halster dan ga je hetzelfde doen maar dan erop. Gewoon dat woordje hoo combineren met je gewone commandos wat je normaal voor het halthouden gebruikt. Wees in ieder geval duidelijk en consequent en beloon de pony door lekker lang stil te blijven staan. Gewoon 5 minuten of langer. Succes.... PS dit is een stukje training uit de westernsport maar werkt voor jou mischien net zo makkelijk..

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers