Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:47

Persoonlijk zou ik eens heel erg hard op zoek gaan naar andere oorzaken van die koliek. Voedingspatroon bijvoorbeeld. Geef je paard eens heel veel minder brok en zoveel hooi als hij wil... En pronutrin of maagcompositum.

Verder: een paard met splinters van het hout kun je ook een luchtzuigplek voor maken...die bekleed je gewoon met rubber!

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:56

we hebben alles aan gepast gehad maar niks hielp zodra hij hout in de buurt had begon hij te eten, brak uit zijn stal en verwonde zichzelf. er stonden allemaal stukken splinter in zijn maag en darmen hij wilde ook niet meer normaal eten.
alles wat je beklede was er binnen 2 dagen af.
tegenwoordig weten ze en kunnen ze meer.
daarom hoop ik voor haar ook dat er een goeie oplossing is.
als je paard wonden krijg van de band kun je ook proberen om er schapenwol onder te doen.
dat is vet en houd heel goed schuurplekken tegen.
een vriendin heeft een paard wat erge wonden kreeg van de singel en die gebruikt er nu ook schapenwol onden en het geneest heel goed en er is bijna niks meer van te zien.
misschien dat even proberen onder de band te leggen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:15

Wat dacht je van je paard dag en nacht op de wei zetten...geen houten palen... alleen stroomdraad en plastic palen. Band lekker af en gewoon gras laten eten. En vooral een onderzoek naar het gedrag...ik zou een gedragsdeskundige laten komen, want ik ken eerlijk gezegd geen enkele luchtzuiger die hout eet. Ik ken alleen luchtzuigers die de tanden vastzetten op een vast oppervlak zodat ze een luchtzuig kunnen produceren... En hoe weet je dat van die splinters in maag en darmen? zijn er foto's gemaakt?

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:20

ik weet niet of je het goed gevolgd hebt maar m,n paard ging na de operatie aan het luchtzuigen hout eten.
volgens onze dierenarts toen was dat het gevolg van de operatie.
er zijn inderdaad foto,s gemaakt ja.
omdat we wilden weten wat er nu mis was met hem.
na de operatie zoog hij ook niet meer. de keuze was toen opereren met risico anders was hij binnen een half jaar dood gegaan en je probeerd altijd je dier te helpen als je van dieren houd.

viantha
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:27

nou heel veel reacties. dat al wel. kijk je kunt net zoals anya heel
negatief zijn over deze operatie, maar daar schiet ik niet zoveel mee
op. ik heb gewoon geen keus en met de diverse klinieken die ik gesproken
heb komt eveneens het antwoord dat het paard waarschijnlijk dan anders
later nog wel een koliekoperatie te wachten staat... dan zet ik liever nu
de schouders eronder en afwachten, kan ik later nooit zeggen ik heb niet
alles geprobeerd. ik heb eerder ook eens een arabier gehad die ook lucht
zoog. niet leuk maar het was alleen vervelend en het dier leed er verder niet onder, nou dan kan ik er best mee leven. maar in dit geval heb ik
gewoon geen keuze.... dus misschien iets positiever met mij meeleven misschien ???????

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:41

Misschien moet je vertellen wat je hebt geprobeerd om achter de oorzaak van het luchtzuigen te komen, en wat je hebt geprobeerd om het luchtzuigen te voorkomen.
Er wordt zo gereageerd omdat je alleen maar verteld dat je een paard hebt dat snel koliek krijgt wanneer hij geen band om heeft. Aangezien hier een aantal mensen zitten met veel ervaringen met luchtzuigers, die er ook veel tijd in hebben gestopt om uit te vinden hoe hun paard wel zonder band kan leven, wijzen zij je vooral op de alternatieven.

Ik ken zelf ook genoeg luchtzuigers die ondanks een operatie weer zijn gaan luchtzuigen.
Ook is het niet zonder reden dat die operatie niet meer mag (tenzij er klinische redenen zijn om het wel te doen), het is dus niet een operatie waar je makkelijk over kan doen.

viantha
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:41

ik doe er ook niet makkelijk over, maar ik zet het wel door.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:47

Ik blijf bij mijn mening dat ik het medisch-ethisch onverantwoord vind om dit nog zo jonge paard al tot een verminkende operatie over te laten gaan.

Juist omdat ze nog zo jong is kan er met andere middelen aan een verbetering gewerkt worden,heus!

Ik wil juist positief overkomen in het belang van het dier,snap je Verward

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:22

Ik heb mijn luchtzuiger net een emmer vol Pronutrin opgevoerd en inderdaad is het zuigen zeker met de helft afgenomen. Hij werd heel erg sloom van zijn gezuig. Hij deed het nooit echt heel erg veel, maar opeens vanaf februari wel. De hele dag door stond ie ergens aan te hangen... Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd door de DA, maar een echte oorzaak is er niet gevonden. Dus, toen is zijn hooirantsoen nog meer opgevoerd (hij krijgt nu ong. 3/4 baal (flinke balen...) per dag). En zijn brok/muesli rantsoen is verminderd. Verder ben ik dus Pronutrin gaan voeren en daar zag ik na een paar dagen al verbetering in. Alleen is dat spul inderdaad allemachtig duur. Dus ik ben nog op zoek naar een goed alternatief hiervoor. Het mooiste zou natuurlijk een wei zijn (Jumpr zuigt trouwens niet op palen oid.) maar daar strijd ik al jaren voor en dat lijkt vooralsnog uitzichtsloos (tenzij Henny Huisman binnenkort langskomt Tong uitsteken ) helaas.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:01

Wat fijn dat de Pronutrin aanslaat OK dan!

Nu nog een weitje scoren!

Is er bij jou in de buurt geen overschot aan weidegrond die je kunt huren oid??

Doe anders hier een oproep

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:38

Jolly Jumper... Ik heb inmiddels goede ervaringen met maagcompositum van de groene os. Ik voer twee schepjes per dag (als onderhoudsdosis) en daar doet Lanna het goed op. Ik voer het nu een week of drie.

Over de luchtzuigoperatie: Lips are sealed Verdrietig
Hier kan ik geen enkele symphatie voor opbrengen.

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 08:55

vrolijk"]
[quote="Marijke82 schreef:
[edit:Jantien]Split van het luchtzuig-sticky[/edit]

Ik heb zelf een luchtzuiger en ze staat met band om, ik baal hier echt van want ze krijgt plekjes en het zit gewoon niet lekker voor haar.
Maar ze is wel heel koliek gevoelig, dus durf de band eigenlijk niet zo goed af te doen.
Ik heb wel is gehoord dat paarden niet kunnen boeren, maar als mijn paard zonder band heeft gestaan hoor ik haar echt lucht op boeren.
Heb je deze info trouwens van internet?



paard van me vriend zuigt ook lucht
door haar band kreeg ze echt lelijke wonden
maar we konden het niet af doen want ze is dus ook lucht koliek gevoelig (ze heeft het al een keer eerder gehad)
nu hadden we er stof omheen gedaan
en nu zijn de wonden helemaal weg , en ze zuigt geen lucht OK dan!

dus misschien een idee Knipoog
kan er wel een foto van maken als je wilt
[/quote]
als je dat zou willen doen, heel graag

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:41

Anya, klinkt goed, waar kan ik dat spul verkrijgen? 'De groene os' zegt mij nl. helemaal niks... Is dat een merk of een firma of zoiets? (Tja, en ik ben niet eens blond...)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:43

http://www.puurnatuur.nl/

Samenstelling
Liquiritiae officinalis, Zingiber officinalis, Lichen islandicus, Calcium carbonaat*, Carduus marianus, Angelica officinalis, Mentha piperita, Chamomilla, Humulus lupulus, Taraxacum.
* calcium carbonaat zit uitsluitend in de Maagcompositum voor Paarden & Pony's.

Eigenschappen per ingrediënt
Liquiritiae officinalis. Werkt verzachtend op slijmvliezen en met name op het maagslijmvlies; versterkt de maagwand; werkt krampstillend; verlaagt overvloedig maagzuur.
Angelica officinalis. Helpt bij eetlustgebrek; vermindert gasvorming in de maag en darmen; werkt spijsvertering bevorderend; is pijn en kramp stillend; werkt maagzuur regulerend.
Zingiber. Beschermt het maag-darm slijmvlies; verhoogt de absorptie van vitaminen en mineralen.
Lichen islandicus. Werkt verzachtend voor de maagwand; tegen braken (bij honden en katten); reguleert de maagzuurgraad; werkt eetlustopwekkend;
Carduus marianus. Verbetert de bloedcirculatie in de buikholte; werkt eetlustopwekkend en reinigt de lever.
Mentha piperita. Werkt desinfecterend bij spijsverteringsproblemen; stimuleert de spijsverteringssappen; vermindert krampen; antibacterieel.
Chamomilla. Werkt ontstekingswerend; werkt krampopheffend.
Humulus lupulus. Werkt maagversterkend; verbetert opname van voedingsstoffen.
Taraxacum. Heeft een reinigende werking op de lever (en op het gehele lichaam); vermindert maag(wand)ontstekingen.
Calcium carbonaat. Bindt de zuren in de maag van paarden en pony’s.

Toepassingen
· Maagslijmvliesirritaties
· Krampen
· Braken bij kleine huisdieren
· Gasvorming in maag en darmen
· Eetlustgebrek
· Reguleert het maagzuur
· Gebrekkige spijsvertering
· Slechte opname van voedingsstoffen
· Zwakke maag

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:33

Om de discussie op 1 plek te houden plaats ik dit bericht hierbij:

DGKstudent schreef:
aangezien dit eigenlijk een gesloten discussie was wilde ik toch even wat aanvullen op twee van de gestelde onderwerpen waarop werd geantwoord dat dit nog niet helemaal duidelijk onderzocht was of bekend was.

Nemen ze het over van elkaar?
Mijn antwoord hierop is in feite NEE... ze leren het niet van elkaar, maar het feit dat regelmatig meerdere paarden op stal dit gedrag gaan vertonen, heeft er mee te maken dat ze op het zelfde bedrijf/stalhouderij worden blootgesteld aan preceis dezelfde factoren die luchtzuigen in de hand kunnen werken. Dit zijn met name het tekort het uitvoeren van eetgedrag(dus teveel krachtvoer, te weinig ruwvoer/weidegang).

Is het erfelijk?
Het ontwikkelen van kribbebijt/luchtzuiggedrag zelf is niet erfelijk, in DIE zin dat het niet perse wil zeggen dat een veulen van een kribbebijtende hengst en merrie dit ook gaat doen. Kribbenbijten is namelijk iets dat ontstaat onder invloed van een heleboel factoren, en er is dus geen kribbenbijt-gen. Kribbenbijten ontstaat alleen maar wanneer het dier aan een bepaalde omgeving oftewel management word blootgesteld (waarbij wederom het belang van de invloed vd voeding)
Wat wel erfelijk is, is de gevoeligheid tot het ontwikkelen van stereotyp gedrag. En doet hoeft niet perse alleen maar voor kribbenbijten te gelden, maar ook voor andere stereotype gedragingen. Dus wanneer een veulen door zijn afstamming gevoelig zou kunnen worden genoemd(natuurlijk heel moeilijk zomaar vast te stellen), dan kan dit eerder leiden tot stereotype gedragingen, zoals weven, luchtzuigen, tegen staldeur stampen, etc., en geld dus niet specifiek voor een bepaalde vorm van ongewenst stalgedrag.
Dit heeft namelijk te maken met het aantal opiaatreceptoren op zenuwcellen in het Centrale Zenuwstelsel, dat erfelijk is, en deze zijn betrokken bij het ontwikkelen van dergelijk gedrag.

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:51

Kan iemand mij uitleggen wat ze bij een luchtzuitoperatie doen? Ik heb werkelijk geen idee wat ik me er bij moet voorstellen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:04

Boris schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat ze bij een luchtzuitoperatie doen? Ik heb werkelijk geen idee wat ik me er bij moet voorstellen.


Dit is een verboden operatie.
Graag verwijs ik iedereen naar de site van het ministerie van Landbouw
http://www.minlnv.nl/dierenwelzijn/gwwd/kerndw01.htm

Er worden spieren/zenuwen in de keel/hals doorgesneden.

viantha
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:02

De faculteit in Utrecht zegt dat het verboden is mits......... er zijn dus wel
gevallen dat het wel is toegestaan, niet als je bvb zegt ik vind het paard
zijn oren niet mooi kom laat me die verfraaien maar in geval van noodzaak is de operatie wel toegestaan.

viantha
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:33

het is nu een week na de luchtzuigoperatie. met mijn paard gaat het goed
ze stond vlak na de operatie alweer te eten. ze is vrolijk en als je niet
beter weet zou je denken dat ze nooit geopereerd is. ze heeft (afkloppen) nog niet weer staan lucht te zuigen, maar ja dat weet je nu toch nog niet. Hoe dan ook ik heb nergens spijt van en ik ben tot het uiterste gegaan....

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:28

Hee Anya,je hebt weer wat nieuws gevonden??
Ziet er goed uit.Gebruik jij dat nu?
Het is niet zo duur.Ik denk dat je er een maand of 3 mee doet?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:29

ik doe er een maand mee Kimmes. En het werkt zeker goed dus ik ga ermee door. Ik heb een gelukkig blij paard dat slechts af en toe een luchtzuigje doet uit oude gewoonte Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:35

Mijn merrie staat inmiddels dag en nacht op het land. In een gestressde situatie wilde ze nog weleens een paaltje in de wei pakken. Maar ze staat er pas een week, en gisteren heb ik de band maar afgedaan. Ze heeft geen paal gepakt de afgelopen dagen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:15

Dat is goed nieuws Pipo.
Overigens heeft B'elanna in de wei nog nooit een luchtgezogen...
Nu heeft ze ook alleen palen met stroomdraad ter beschikking, dat zal wel uitmaken denk ik.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:01

Anya schreef:
ik doe er een maand mee Kimmes. En het werkt zeker goed dus ik ga ermee door. Ik heb een gelukkig blij paard dat slechts af en toe een luchtzuigje doet uit oude gewoonte Lachen


En zou je na een tijdje ook over kunnen gaan op 1 keer per dag?
Ik moet dan speciaal 's morgens ook gaan en meestal lukt dat niet

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:42

ja volgens mij wel..ik ga binnenkort over op 1 x per dag.