toelichting onderschrift Duncan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

toelichting onderschrift Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 08:28

Waarom wedstrijden verwarrend zijn...

tijdens de training van een paard worden de fouten die het paard maakt gecorrigeert (mee eens?). we willen zo goed mogenlijk op de wedstrijd verschijnen en dus word alles tot in de puntjes 'correct' gedaan. met de training dan.

eenmaal op de wedstirjd aangekomen, ben je toch een beetje gespannen (heb nog nooit iemand gezien die dat niet heeft, maar misschien ontmoet ik ze hier?...)dat voelt je paard, en vanuit de natuur gezien associeert je paard het meetsal met iets engs, want jij was immer de leider...en die vind het toch een beetje eng. weet het pard veel dat je zenuwachtig bent omdat er iemand naar je zit te kijken...

dan ga je rijden...er gaat iets fout..maar je rijd gewoon door, want de proef moet af. al een volte mislukt rij je hem niet nog een keer, toch?
maar meestal zijn het fouten die je in de training gecorrigeert hebt, dus waarschijnlijk zal het paard toch een beetje raar opkijken...opzich niet zo erg maar...

dan kom je weer thuis en ga je verder met trainen, en opeens moet het paard wel weer precies doen wat je zegt (moet op de wedstrijd ook)en als 'ie het niet doet wordt het nu dan wel weer over gedaan. oftewel, eerst moet je paard alles wat fout gaat overdoen, dan hoeft het niet en daarna opeens weer wel. het enige verschil is de andere omgeving en de kleding die je draagt.

graag commentaar...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:30

reactie van mij krijg je zeker, ik wil alleen het even goed fomuleren. Overigens kan ik oprecht zeggen dat ik niet zenuwachtig meer ben voor een wedstrijd.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:43

Ik ben op wedstrijden ook niet zenuwachtig. Mijn paard zal van mij dus niet meer gespannen worden.
Verder is het thuis ook niet zo dat als er een oefening mis gaat, ik hem meteen overdoe. Ik bekijk waarom de oefening misgaat en de oorzaak pak ik aan. (Dat probeer ik althans)
Meestal ligt de oorzaak in het even niet voldoende aan het been zijn en dat kan ik in de ring ook prima corrigeren door hem net weer iets scherper te maken. Hij komt dus niet gewoon weg met een mindere uitvoering van iets.
Het grootste probleem met Jesper is zijn kijkerigheid, maar dat heeft hij thuis net zo erg, zo niet erger, dus ook dat los ik in de proef niet anders op dan thuis.
Natuurlijk rij je niet 100% hetzelfde, maar ik heb zeker niet het idee dat er voor Jesper iets verwarrends aan wedstrijden is.
Hij vindt het zelfs leuk, je zal mij niet horen zeggen dat hij nu loopt te balen dat hij al vanaf augustus de ring niet in is geweest en dat hij er minder gelukkig om is, maar zodra ik weer op wedstrijdterrein kom, zie je hem genieten. (Ik moet ook altijd van andere mensen horen dat ik zo'n arrogant paard heb Bloos )

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:43

Duncan schreef:
dan ga je rijden...er gaat iets fout..maar je rijd gewoon door, want de proef moet af. al een volte mislukt rij je hem niet nog een keer, toch?
maar meestal zijn het fouten die je in de training gecorrigeert hebt, dus waarschijnlijk zal het paard toch een beetje raar opkijken...opzich niet zo erg maar...


Als je het in de proef niet overdoet, weet het paard toch ook niet dat hij het fout doet? Dus hij denkt dat hij alles goed doet, lijkt me eerder bevorderend voor zn ego Maar volgens mij denken paarden niet zo als jij denkt.

Citaat:
dan kom je weer thuis en ga je verder met trainen, en opeens moet het paard wel weer precies doen wat je zegt (moet op de wedstrijd ook)en als 'ie het niet doet wordt het nu dan wel weer over gedaan. oftewel, eerst moet je paard alles wat fout gaat overdoen, dan hoeft het niet en daarna opeens weer wel. het enige verschil is de andere omgeving en de kleding die je draagt.


Ik denk dat een paard best wel doorheeft dat ie met 'iets belangrijks' bezig is op een wedstrijd.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 08:55

een paard zal zeker anders denekn dan mensen, juist meer zwart/wit en daar niets tussen in. zij weten den ik niet dat wedstrijd een wedstrijd is want in de natuur proberen ze het zo vriendelijk mogenlijk te houden, en als er 'wedstrijden' zijn is dat om een plek in de groep (voor hun heel belangrijk)te krijgen en niet voor winstpunten en bekers...

jasmijn, als jesper kijkerig is, kan dat 2 dingen betekenen...
1 jij bent gen leider en hij kan niet voor de volle 100% op je vertrouwen.
2 je bent wel leider, maar vind het op dat moment toch een beetje spannend (vin ik niet zo raar hoor...)

in iedergeval heb je hem dus nog niet kunnen overtuigen van het veilige wedstrijdterrein. kun je je voorstellen dat het voor jou vervelend is maar voor hem doodeng...anders is 'ie niet zo kijkerig...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:57

kijkerigheid is geen teken van iets doodeng vinden, dan rennen ze wel weg.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 09:02

wat vind jij het voor een teken dan....dat 'ie het leuk vind? het is toch wel een teken dat daar waarschijnlijk iets heel engs is. zodra er iets zou bewegen springt 'ie wel weg. of we hebben het hier over 2 soortebn kijkerigheid...kan ook nog

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:15

Duncan schreef:
jasmijn, als jesper kijkerig is, kan dat 2 dingen betekenen...
1 jij bent gen leider en hij kan niet voor de volle 100% op je vertrouwen.
2 je bent wel leider, maar vind het op dat moment toch een beetje spannend (vin ik niet zo raar hoor...)

in iedergeval heb je hem dus nog niet kunnen overtuigen van het veilige wedstrijdterrein. kun je je voorstellen dat het voor jou vervelend is maar voor hem doodeng...anders is 'ie niet zo kijkerig...


Het is antwoord 1.
Jesper is van zichzelf erg kijkerig en ook nog eens dominant. Dat is een lastige combinatie, omdat hij als hij bang is geen steun bij mij zoekt maar er vandoor gaat.
Het gaat steeds beter, maar helemaal over zal het nooit gaan.
En nee, dat komt niet omdat hij het wedstrijdterrein eng vindt, zoals je hebt kunnen lezen heeft hij het thuis nog erger.
En niet alleen als ik erop zit, maar ook als ik hem naar het land breng ziet hij altijd wel iets waar hij even naar moet snuiven. En in het land is hij ook super alert op alles. Aard van het beestje. Maar hij zit verder super in zijn vel hoor, het is zeker geen neurotisch paard wat geen rust kent.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 09:18

sorry dat ik het niet goed gelezen heb. ik vind het knap van je dat je gewoon kunt zeggen dat je niet de leider bent. als je er wat an wilt doen, mag je het me vragen...heb er veel ervaring mee

zeker een lastige combi..kijkerig en dominant...als je erover heen komt, heb je heel wat ocerwonnen. Zie het als een uitdaging

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:59

Duncan schreef:
sorry dat ik het niet goed gelezen heb. ik vind het knap van je dat je gewoon kunt zeggen dat je niet de leider bent. als je er wat an wilt doen, mag je het me vragen...heb er veel ervaring mee

zeker een lastige combi..kijkerig en dominant...als je erover heen komt, heb je heel wat ocerwonnen. Zie het als een uitdaging


Dank je wel voor het aanbod, maar het gaat heel goed hoor.
Een uitdaging is het zeker en ik leer er ook elke dag van.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 10:00

gelukkig, en succes

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:10

Mijn pony en ik zijn altijd de rust zelve Haha! . Terwijl we nog maar iets van 6 wedstrijden hebben gedaan.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:22

Toen ik barley kocht, kwam ze uit het 'wild'. Ze kende geen mensen en reageerde dus nog heel onbevangen.

Als ik voor haar stond en zwaaide naar iemand dan reageerde ze daar al op. Wij leren paarden dat ze ons niet zo serieus moeten nemen.

Mensen zijn nu eenmaal niet zo consequent als een paard, waarbij iedere beweging iets betekent.

Wij zwaaien wel eens, wij zitten er wel eens gespannen op. Niet alleen met wedstrijd. Paarden voelen ook heel goed als je heel kwaad bent, of heel verdrietig. Soms straffen we een paard wel eens uit eigen frustratie. Als iets niet lukt en je bent al ergens boos over.

We zijn niet iedere dag hetzelfde.

Een paard heeft door wanneer hij op wedstrijd komt dat er iets anders van hem verwacht wordt als thuis.

Dat jij zenuwachtig bent voelt hij zeker. Maar ook thuis zit je niet altijd hetzelfde op je paard.

Verwarrend? Voor Barley in het begin wel. Maar toen ze eenmaal gewend was aan de inconseqentheid van mensen begreep ze dat mensen wel eens vaker dingen doen dat niet meteen de werkelijkheid is. Dat mensen gespannen zijn betekent dus niet meteen dat er echt iets heel engs is.

Ze schrikken vlugger als ze zelf iets engs horen of zien en als ze dan ook voelen dat de ruiter gespannen is. Is het voor hem duidelijk.

Als een ruiter zenuwachtig op zijn paard stapt is dat in zijn ogen de gemoedstoestand van de ruiter. En die is bij mensen toch steds anders.

Natuurlijk helpt het wanneer een ruiter ontspannen is. Maar wedstrijden verwarend? nee ik denk dat de mens in zijn geheel verwarrend is. Maar ook dat leren ze.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:29

Vind dit een ernstige penny-actie. Kom op: je bent 15!!! Wat voor (wedstrijd-)ervaring heb jij?!?

Nou bokkers, met z'n allen naar de prairie om onze paarden los te laten in de natuur?

Je kunt natuurlijk wel overal een probleem van maken...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 10:30

mee eens, maar gaan parden dan niet anders naar mensen kijken, als ze aan onze faagheid gewend zijn, ik bedoel, gaat hun denken en doen dan niet meer echt richting ons, maar er meer omheen?

ik hoop[ dat je er iets van snapt, moeilijk uit te leggen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 10:32

Quellian schreef:
Vind dit een ernstige penny-actie. Kom op: je bent 15!!! Wat voor (wedstrijd-)ervaring heb jij?!?

Nou bokkers, met z'n allen naar de prairie om onze paarden los te laten in de natuur?

Je kunt natuurlijk wel overal een probleem van maken...

sorry hoor, maar ik ben geen penny meisje en als jij dat wel vind, moet je het maar niet lezen..er werd mij gevraagd naar mijn onderschrift en dat wil ik graag toelichten!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:39

Een volte fout rijden doe jij niet je paard.......... en als mijn paard tijdens de proef iets doet bijvoorbeeld door mn binnenbeen heen denderen, dan corrigeer ik dat ook tijdens de proef......... stuurfouten van mij kan ik mn paard toch nooit voor op zn kop geven.......... dus daarom klopt je stelling niet

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:44

Amen Heike!

Duncan schreef:
wat vind jij het voor een teken dan....dat 'ie het leuk vind? het is toch wel een teken dat daar waarschijnlijk iets heel engs is. zodra er iets zou bewegen springt 'ie wel weg. of we hebben het hier over 2 soortebn kijkerigheid...kan ook nog


Volgens mij is een paard kijkerig om in te schatten of iets inderdaad doodeng is of niks om je druk over te maken... Als de conclusie is : DOODENG!! dan zal het paard het wel op een rennen zetten. Kijkerig is niet per definitie 'ik ben bang' en zeker ook niet 'ik vind het niet leuk'...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:02

gijsenkim schreef:
Een volte fout rijden doe jij niet je paard.......... en als mijn paard tijdens de proef iets doet bijvoorbeeld door mn binnenbeen heen denderen, dan corrigeer ik dat ook tijdens de proef......... stuurfouten van mij kan ik mn paard toch nooit voor op zn kop geven.......... dus daarom klopt je stelling niet


ha, dat bedoel ik. Ik kan alleen nooit zo mooi verwoorden wat ik wil zeggen. Scheve mond

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:23

Kan het alleen maar met GijsenKim eens zijn...
Volgens mij hebben de meeste paarden dondersgoed door dat ze op wedstrijd zijn. Vooral als de ruiter opeens geen zweep meer heeft bijvoorbeeld Knipoog Niets verwarrends aan.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 12:31

gefeliciteerd... Haha! jullie hebben (over het algemeen) geleik. besef wel dat jullie heel paardvrindelijk zijn, en op en wedstrijd gebeurt dat niet altijd, maar ik verander wel mijn onderschrift... Knipoog eigenlijk bedankt, weer een andere ingang gevonden.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 12:36

zo, dat is wat algemener he?!

OK dan! van jullie, vin ik echt knap, lukken niet veel mensen, mijn mening veranderen OK dan! Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:47

snapte het topic al niet zag het verband niet met je onderschrift.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:53

Ik denk dat de meeste paarden wedstrijden juist erg leuk vinden. Heel veel andere paarden, afwisseling van omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:27

Ik ben het niet met je stelling eens, om meerdere redenen.

1. Ook op een wedstrijd corrigeer ik mijn paard als ZIJ iets fout doet of verkeerd aanpakt. Dus als ze bijvoorbeeld met haar hoofd te hoog gaat lopen terwijl ik een lage hoofdhouding vraag, dan corrigeer ik dat gewoon op dezelfde manier als dat ik dat thuis doe. Dat doe ik thuis ook niet op een schofterige manier oid, dus ik kan ook op een wedstrijd gewoon net als thuis corrigeren als dat nodig is, zonder dat men ooooh en aaaah hoeft te schreeuwen. In het genoemde voorbeeld zal ik iets bumpen met beide benen en m'n hand iets liften, gevolgd door onmiddellijk droppen van de hand en stoppen met bumpen als ze nageeft en zakt.

2. Als een volte fout gaat en je rijdt hem opnieuw in je training, zal het paard dat niet ziet als correctie. Waarom niet? Stomweg omdat het opnieuw rijden van een volte geen correctie van het paard is. Het maakt dat paard echt geen zier uit of hij nou 3x een volte moet rijden, of 1x een volte en daarna een rondje door de hele bak. Het aantal meters is hetzelfde dus daar ligt het paard niet wakker van.

3. (maar dit argument geldt uitsluitend voor mezelf): ik ben niet zenuwachtig op een wedstrijd. Mede daardoor heb ik ook geen problemen met mijn paard op vreemd terrein. Ik sleep haar overal mee naartoe, dus op vreemd terrein werken is ook niet vreemd voor haar.

Moraal van het verhaal: ik vind wedstrijden rijden niet onduidelijk voor het paard, MITS de ruiter zich normaal kan gedragen EN de ruiter ook investeert in bv regelmatig gewoon trainen op "vreemd" terrein.

Prettig weekeinde allemaal!!!